Monikohan kotirouva miettii noita eläke asioita..
Kommentit (32)
Sitten aikanaan voidaan muuttaa vaikka Espanjaan:D
nythän kertyy eläkettä jonkin verran kotonaoloajastakin...
mutta joo, kyllä mä ajattelen sen niin, että ehtii sitä riittävästi eläkettä kerryttää sittenkin kun palaan työelämään (siinä vaiheessa ollut kotona n.12 v).
Olen myös sen verran sinisilmäinen, että uskon olevani eläkkeellä vielä saman miehen kanssa naimisissa, meillä yhteinen tili ja yhteiset rahat, olkoon ne kumpi vaan tienannut. Ja hänelle on kertynyt ihan kivasti, silläkin tarvittaessa pärjätään.
ja eläke on vain kansaneläke ja pieni muutamia kymmeniä euroja työeläke.
Mieheni ja minun nimissä on kaksi taloa, joista toinen on vuokralla ja toisessa asumme. Lainaa riittää vielä kymmeneksi vuodeksi, mutta eiköhän siitäkin selvitä :)
Siksi huolehdin että minulla on nimilläni riittävästi omaisuutta (vaikka miehen ansaitsemaa mutta yhteinen "bisnes" tämä meidän perhe on). Myydään omistusasuntoja tai metsää pois kun ollaan eläkkeellä jos tarve on.
eläkkeistä?
Jos on jotain realisoitavaa omaisuutta, voihan sen sitten myydä, jos ei kansaneläkkeellä elä.
Ihminen voi vaikka kuolla huomenna, mikä hirmu hätä on koko ajan varmistella jotain eläkeaikaa...parempi olis kai keskittyä nykyhetkeen ja vaikka juuri siihen perheen hyvinvointiin nyt.
Ongelmat kohdataan sitten kun niitä tulee.
Ja kotona olon lisäksi opiskelen tällä hetkellä. Ja siitä minulle maksetaan aikuiskoulutustukea (eläke kertyy siitä summasta, josta aikuiskoulutustuki maksetaan). Lisäksi kun saan koulun käytyä, minulle maksetaan laskennallisesti 5 vuotta tutkinnosta noin 500 euroa "palkan päälle". Eli en siis häviä rahallisesti eläkkeestä, vaikka kotona olenkin.
Lyhytkin kotiäitiys näkyy eläkkeessä. On oikein, että mies maksaa vaimolleen eläkevakuutusta tai muuten korvaa menetetyt eläketulot.
Lyhytkin kotiäitiys näkyy eläkkeessä. On oikein, että mies maksaa vaimolleen eläkevakuutusta tai muuten korvaa menetetyt eläketulot.
mäimme sen ja minä sijoitin Sampopankin vakuutukseen, jäin ssitten työttömäs ja halusin lopettaa vakuutuksen. Ei ensin meinannut millään onnistua, lopukuksi suostuivat. Eipä siitä paljon jäänyt, pääomatulojen mukaan on veroitus.
Kotirouvista tai yrittäjistä en tiedä, mutta minä ainakin mietin.
Säästän/sijoitan vähintään 200 e kuussa, mieluummin enemmänkin.
oikeasti, että kun olette eläkeiässä niin eläkkeitä vielä maksetaan tai eläkeikä on samassa kuin nyt?
Mä oon jo kauan sitten lakannut uskomasta tuohon. Parempi säästää oma eläkkeensä ihan jokaisen, oli töissä tai kotona.
että en usko eläväni eläkeikään asti. Miksi miettisin eläkeasioita.
t. kotiäiti
kuten minä. Nuoret äidit taasen ehtii töihin keräämään eläkettä. Minulla on arvo-osuustili jota kartutan. Teen toiminimellä sivutyötä lasten hoidon ohella.
mutta ei tarvitse miettiä, koska saan palkkaa myös siltä ajalta kun olen kotona. Sen lisäksi että on pääomatuloja ja karttuvaa varallisuutta.
Taas: minä tein pätkätöitä 90-luvulla. Ja niitähän ei täällä pohjoisessa juuri ollut, enimmäkseen työllistämistöitä siis. Joten tavallaan ei kyllä ollut mitenkään vapaaehtoista jäädä hoitamaan lapsia 2000-luvun alussa. Sitten sairastuin, ja jouduin työkyvyttömyyseläkkeelle. Koska olin ollut liian kauan pois töistä (mielestäni sanottiin että vuosi on raja?) ei eläkkeeseeni laskettu tulevaa aikaa. Joten työeläke on sitten 50e +kansaneläke. Mies lähti. Ja tällä sitä mennään nyt sitten 40:stä hamaan kuolemaan. Ilmeisesti tämä on nyt muuttunut, eikä kotihoidon tuella oleminen esim. 2-3 vuotta enää pudota tuolta tulevan ajan eläkkeeltä? En tiedä, mut vähänkö v*tuttaa olla tällainen väliinputoaja. Jos olisin jäänyt eläkkeelle pari vuotta myöhemmin, eläke olisi laskettu toisin? Tai jollen olisi hoitanut lapsia kotona. Tai jos kuten eräs nainen, joka ilmeisesti oli ehtinyt ne 3 työvuottaan tehdä lasten jälkeen, sai kuulemma jotain yli 900e/kk..
nythän kertyy eläkettä jonkin verran kotonaoloajastakin... mutta joo, kyllä mä ajattelen sen niin, että ehtii sitä riittävästi eläkettä kerryttää sittenkin kun palaan työelämään (siinä vaiheessa ollut kotona n.12 v). Olen myös sen verran sinisilmäinen, että uskon olevani eläkkeellä vielä saman miehen kanssa naimisissa, meillä yhteinen tili ja yhteiset rahat, olkoon ne kumpi vaan tienannut. Ja hänelle on kertynyt ihan kivasti, silläkin tarvittaessa pärjätään.
niin sitten lapset perivät miehen osuuden ja huomaat että sinulle jää ne pienet eläketulot ja puolikkaat säästöt ja puolikas asunto.
Ja kun toteat että et voi asua yhteisessä huoneistossa/talossa, koska asumiskustannukset ovat tuloillesi liian korkeat niin myydessä lapset vievät puolet ja puolella talon arvosta ei välttämättä saakaan enää kovin kummoista asuntoa. Jos vähänkin vielä sairastaa niin sinne häviävät säästötkin ja lopulta huomaat kituuttavasi pienellä eläkkeellä seuraavat 20 vuotta.
maksettu lakisääteisiä ja pakollisia eläkemaksuja.
mieheni on maksanut minulle eläkettä, koska hänkin haluaa, että olen toistaiseksi vielä kotona.