Mikä hemmetti tolla lapsella on vialla!! Kohta 19kk ja IKINÄ ole tehnyt mitään pottaan!
Istutaan siinä kyllä vaikka kolme tuntia, mutta ei puhettakaan että siihen mitään tehtäisiin. Suostuu pissaamaan ja kakkimaan vain seisaaltaan ja vain vaippaan. Ei hemmetti alkaa toivo mennä! Tää on varmaan vaipoissa vielä 10-vuotiaana!!!
Kommentit (59)
istua siinä potalla vaan pidetään vaippoja kuukaudesta javuodesta toiseen ja hoetaan että kyllä se lapsi itse kertoo kun ei enää halua vaippoja käyttää ja haluaa mennä potalle. Maailma hukkuisi paskavaippuihin, jos kaikki maailman lapset käyttäisivät 3 vuotiaaksi vaippoja.
Omaan tahtiinsa. Itse en edes istuttanut lastani potalla/pöntöllä missään vaiheessa. 2 vuotiaana sitten itse alkoi kiinnostumaan potasta, tietenkin siinä vaiheessa hyödynsin kiinnostusta ja potta olikin olkkarissa jolloin lapsi meni siihen itsekseen :) Sen jälkeen ostin wc-pöntön supistajan johon myös tuli itse vinkkaamaan että pitää päästä pissalle :) Ennen 3v ikää oli jo päiväkuiva, ihan ilman istuttamisia. Siiä ei kauaa mennyt kun jäi yövaippakin pois. Että kyllä, lapset jollakin tavalla ilmaisevat kun alkavat huomaamaan pissahädän ja oman kiinnostuksensa asiaan.
aiemmin. Vanhempien laiskuutta tässä omaan tahtiin usein "peitellään".
Enköhän minä oman lapseni tunne :) Miksi lapsia pitäisi hoputtaa jos ei ole vielä valmis?
lapselle ajoissa, jolloin siitä tulee osa päiväohjelmaa.Olen tullut tulokseen, että n 95% on sitä mieltä että lapsi voi olla hyvin vielä 3 vuotiaana paskavaipoissa kun se ei ole "älynnyt" potan käyttöä. Ja samojen ihmisten mielestä aikainen potatus on lapsen kiusaamista, hoputtamista, traumatisointia tai viherpiipertäjien hommaa.
Minä odotin että lapseni on valmis pottailuun :) Potta oli ostettu jo hyvissä ajoin. En alkanut potalle istuttamaan ja ns. pakottamaan (kuten aika moni tekisi) vaan seurailin lastani. Kun hän oli valmis, tunnisti pissahädän yms. oli potta valmiina odottamassa. Minun ei tarvinnut stressata kun lapsi ei millään opi potalle, enkä lapseltani vaatinut liikoja.
Minun mielestäni vain on turha pakottaa potalle. Ja sitten stressata kun lapsi ei heti opi. 2vuotiaskaan ei ole mikään liian vanha oppimaan.
Ole mitä mieltä olet, mutta tämä on meillä toiminut, varmasti toiminut hyvin monessa muussakin perheessä. Eikä lapset pilalle ole menneet vaikka eivät olleet 1v iässä päiväkuivia :)
Pystytkö laskemaan, kuinka monta vaippaa enemmän sinun lapsesi käytti kuin minun?
istua siinä potalla vaan pidetään vaippoja kuukaudesta javuodesta toiseen ja hoetaan että kyllä se lapsi itse kertoo kun ei enää halua vaippoja käyttää ja haluaa mennä potalle. Maailma hukkuisi paskavaippuihin, jos kaikki maailman lapset käyttäisivät 3 vuotiaaksi vaippoja.
Omaan tahtiinsa. Itse en edes istuttanut lastani potalla/pöntöllä missään vaiheessa. 2 vuotiaana sitten itse alkoi kiinnostumaan potasta, tietenkin siinä vaiheessa hyödynsin kiinnostusta ja potta olikin olkkarissa jolloin lapsi meni siihen itsekseen :) Sen jälkeen ostin wc-pöntön supistajan johon myös tuli itse vinkkaamaan että pitää päästä pissalle :) Ennen 3v ikää oli jo päiväkuiva, ihan ilman istuttamisia. Siiä ei kauaa mennyt kun jäi yövaippakin pois. Että kyllä, lapset jollakin tavalla ilmaisevat kun alkavat huomaamaan pissahädän ja oman kiinnostuksensa asiaan.
Ja minä käytän kestovaippoja.
saastuttamista se on turha pyykkäyskin.
Olisiko minun tosiaan pitänyt pakottaa lapseni päiväkuivaksi :D Oletko tosissasi! Miksi ei nykyään voi mennä lapsentahtisesti vaan kaikki pitää olla nyt ja heti? Anteeksi jos ajattelin lastani enkä alkanut pakottamaan :)
jos olisit vain tarjonnut pottaa aiemmin. Ei potalla millään pakolla tarvitse istuttaa vaan lapsi voi aluksi istua siinä ja leikkiä. Ja potalle voi kiikuttaa lapsen kun noustaan päiväunilta.
Pystytkö laskemaan, kuinka monta vaippaa enemmän sinun lapsesi käytti kuin minun?
Olisiko minun tosiaan pitänyt pakottaa lapseni päiväkuivaksi :D Oletko tosissasi! Miksi ei nykyään voi mennä lapsentahtisesti vaan kaikki pitää olla nyt ja heti? Anteeksi jos ajattelin lastani enkä alkanut pakottamaan :)
jos olisit vain tarjonnut pottaa aiemmin. Ei potalla millään pakolla tarvitse istuttaa vaan lapsi voi aluksi istua siinä ja leikkiä. Ja potalle voi kiikuttaa lapsen kun noustaan päiväunilta.
Onko se niin kamalaa oikeasti etten lapselleni tuputtanut pottaa? Vaan menin lapsentahtisesti?
aiemmin. Vanhempien laiskuutta tässä omaan tahtiin usein "peitellään".
Enköhän minä oman lapseni tunne :) Miksi lapsia pitäisi hoputtaa jos ei ole vielä valmis?
lapselle ajoissa, jolloin siitä tulee osa päiväohjelmaa. Olen tullut tulokseen, että n 95% on sitä mieltä että lapsi voi olla hyvin vielä 3 vuotiaana paskavaipoissa kun se ei ole "älynnyt" potan käyttöä. Ja samojen ihmisten mielestä aikainen potatus on lapsen kiusaamista, hoputtamista, traumatisointia tai viherpiipertäjien hommaa.
Minä odotin että lapseni on valmis pottailuun :) Potta oli ostettu jo hyvissä ajoin. En alkanut potalle istuttamaan ja ns. pakottamaan (kuten aika moni tekisi) vaan seurailin lastani. Kun hän oli valmis, tunnisti pissahädän yms. oli potta valmiina odottamassa. Minun ei tarvinnut stressata kun lapsi ei millään opi potalle, enkä lapseltani vaatinut liikoja. Minun mielestäni vain on turha pakottaa potalle. Ja sitten stressata kun lapsi ei heti opi. 2vuotiaskaan ei ole mikään liian vanha oppimaan. Ole mitä mieltä olet, mutta tämä on meillä toiminut, varmasti toiminut hyvin monessa muussakin perheessä. Eikä lapset pilalle ole menneet vaikka eivät olleet 1v iässä päiväkuivia :)
sanaa pakottaa, vaikka ei ole ikinä edes kokeillut aloittaa ajoissa. Miksi itse pakotatte lapsenne käyttämään vaippoja vielä 3 vuotiaana.
Onko se niin kamalaa oikeasti etten lapselleni tuputtanut pottaa? Vaan menin lapsentahtisesti?
Miksi sitten tuputat lapsellesi vaippaa?
Miksi sitten tuputat lapsellesi vaippaa?
Katsos, kyllä meillä lapsi oli ilman vaippaakin :) Vastaa nyt, miksi se on niin kauheaa että lapsentahtisesti opeteltiin? :)
Näin on tutukin tehneet, kun lapsi on ollut valmis, on hän oppinut nopeasti päiväkuivaksi. Tuttavapiirissä hyvä vertailla, tyttö lapset ovat olleet valmiita aikaisemmin. Poikalapsilla taas sitten kestänyt vähän kauemmin, mutta lapsentahtisesti :)
sanaa pakottaa, vaikka ei ole ikinä edes kokeillut aloittaa ajoissa. Miksi itse pakotatte lapsenne käyttämään vaippoja vielä 3 vuotiaana.
Ei, kyllä hän oli nuorempi :) 2 vuotias kuitenkin. Yövaippa oli vähän kauemmin, aivan tajuton miten poika pissasi öisin! Vaikka ei iltaisin mitään ylimääräistä juomista annettu iltapalan lisäksi :)
Ei, kyllä hän oli nuorempi :) 2 vuotias kuitenkin. Yövaippa oli vähän kauemmin, aivan tajuton miten poika pissasi öisin! Vaikka ei iltaisin mitään ylimääräistä juomista annettu iltapalan lisäksi :)
aikuiset menivät nukkumaan, jolloin yövaippa voitiin jättää 1v7kk pois. Arvatenkin kesken unien herättäminen on teidän mielestä lapsen kiduttamista.
älkää puhuko aikaisesta potailusta pakottamisena, kun ette kerran aiheesta mitään tiedä.
Mun kaikki 3 lasta on tehneet ekat pisut pottaan vasta lähemmäs 2,5-vuotiaina. Ja ihan sisäsiistejä ihmisiä heistä on tullut. Ja tämä hommahan tapahtuu silloin, kun muksu on siihen valmis. Ihan ilman opettelua ja tuputtamista.
eikä ole koskaan tehnyt mitään pottaan.
älkää puhuko aikaisesta potailusta pakottamisena, kun ette kerran aiheesta mitään tiedä.
lapselle tuputetaan pottaa jos ei siihen ole valmis. Ja istutetaan vähän väliä.
Enköhän minä nyt jotakin tiedä asiasta! Olenhan saanut lapseni päiväkuiviksi ilman potan tuputtamista :)
Ja tuolle yhdelle, kyllä se vähän tylyltä kuulostaa että lasta herätellään pottailemaan :)
Mutta jos se teillä toimii niin siitä vain.
En suinkaan tarkoittanut, että ne lapset, joita on potatettu pienestä/pissatettu lavuaarille välttämättä oppisivat kuivemmaksi ennemmin kuin ne, joille potta näytetään ensimmäisen kerran vasta esim. 2,5 vuotiaana. Minun on vain vaikea kuvitella, että jos ajoissa aloittaa ja potalla käyttää edes jotenkin järjellisinä aikoina ei potalle koskaan tulisi yhtään mitään. Meillä ainakin lapsi on oppinut ihan pienestä siihen, että pisut voi tehdä ilman vaippaa kun on paljon pidetty ilman vaippaa ja lavuaarille pissatettu. Eihän vauvojen vessaviestinnän idea edes sinänsä ole siinä, että lapsi oppisi aikaisin kuivaksi vaan siinä, että aikuinen huomaisi lapsen tarpeet. Tietenkin kiva jos aikainen kuivaksioppiminen on sivuvaikutuksena muttei niin välttämättä ole.
Monta kestovaippaa on pyykkikuormasta säästetty ja musta se on lapsentahtiin menemistä. Lähtökohtana mulla on ajatus, että lasen tarvisi olla mahdollisimman vähän aikaa märissä vaipoissa eli vaippa vaihdetaan yleensä heti kun huomataan sinne jotakin tulleen ja sinänsä on kiva jos lapsi tekee tarpeensa pottaan, että silloin hänen ei tarvitse olla märissä housuissa. Vaikka suuri osa lapsen kestovaipoista onkin pintakuivia en silti haluaisi itse olla märässä vaipassa olisipa vaippa ihan millainen tahansa ja tätä sovellan myös lapseeni.
ja jotkut ihan sadistejakin, huh.
lapsi oppii kun on valmis
ja harvoin tapahtuu alle 2v.
Kolmoseni on 1v 8kk, eikä ole tullut mieleenkään että pitäsi olla kuiva, no way.
Ei vielä, katellaan milloin innostuu isoveikan mallista, ei kiirettä.
2v. on hyvä ikä aloittaa vaipan pois jättäminen.
Mun keskimmäinen oli hieman alle, kun ajattelin, että nyt. Ei tullu mitään, ei loksahtnut millään lailla. Laitoin homman jäihin pariksi-kolmeksi viikoksi. Onnistui kertalaakista.
Ei yhtään pissavahinkoa. Kakka tuli pari kertaa housun lahkeesta, mutta siinä kaikki.
Yövaippa jäi puolen vuoden päästä pois, kun poika sanoi ettei enää tarvitse.
Siihen asti oli pissaa vaipassa ja paljon.
Ei tullut yhtään yökasteluakaan; poika oli valmis.
Esoikoinen ei muuten koskaan suostunut potalle, ei vaan suostunut. Meni suoraan pöntölle. Oli pikkasen reilu 2v.
Mutta kakkaamiseen pyysi vaipan aika pitkään.
Ei suostunut potalle tai pöntölle.
Mitä pahaa? Olisi ollut kamalaa pakottaa ja itkettää lasta, kun näin sujui tuskitta.
Antakaa hyvät ihmiset lasten olla erilaisia
ja mennä omaan tahtiin.
Hulluja tuollaset pakottajat. Pakottaa pitäs pakottajat johinkin itsekin, että tietäisivät!
sitä ennen sain istuttaa tuntitolkulla. Kun pissahätä tuli, vaati saada vaipan. Ja kun ei saanut, itkien pissasi lattialle. Siinä vaiheessa otin kuukauden paussin pottailusta.. Sitten olikin jo valmis :) tosin pissalle osaa mennä itse jos ei ole housuja jalassa. Muuten pissaa housuun. Kakkaa ei ole vielä pottaan tullut mutta vielä ehtii :)
Eihän aikainen potattaminen tarkoita sitä, että vaippa pitää jättä pois. Minä ainakin jätin vaipan pois vasta kun se oli aina kuiva (päivävaippa jäi pois 1,5 -vuotiaana). En tosiaankaan ymmärrä niitä, jotka pakottaa lapsen pissaamaan housuihin ja matolle/sohvalle/lattialle.
Potalla käyminen on sitä, että lapselle annetaan mahdollisuus pissata ja kakata muualle kuin vaippaan ja hän vähitellen ymmärtää itsekin, että se on parempi tapa.
2v. on hyvä ikä aloittaa vaipan pois jättäminen.
vasta reilu puolitoistavuotias, hyvin voi vielä pottailut odottaa.
Omani oppivat vasta reilusti yli 2-vuotiaina pottailun. Tytär nopeastikin siitä sitten oppi kuivaksi, mutta pojat paljon hitaammin. Nuorimmalla 4-vuotiaalla käy vahinkoja edelleen.
Relax!
vinkki: pistä lapsi päiväkotiin siellä kyllä oppii. ehkä rauhotut iteki vähän ku ei tarvii joka päivä stressata näin järkyttävän tilanteen kanssa.
lapselle ajoissa, jolloin siitä tulee osa päiväohjelmaa.
Olen tullut tulokseen, että n 95% on sitä mieltä että lapsi voi olla hyvin vielä 3 vuotiaana paskavaipoissa kun se ei ole "älynnyt" potan käyttöä. Ja samojen ihmisten mielestä aikainen potatus on lapsen kiusaamista, hoputtamista, traumatisointia tai viherpiipertäjien hommaa.