Mikä hemmetti tolla lapsella on vialla!! Kohta 19kk ja IKINÄ ole tehnyt mitään pottaan!
Istutaan siinä kyllä vaikka kolme tuntia, mutta ei puhettakaan että siihen mitään tehtäisiin. Suostuu pissaamaan ja kakkimaan vain seisaaltaan ja vain vaippaan. Ei hemmetti alkaa toivo mennä! Tää on varmaan vaipoissa vielä 10-vuotiaana!!!
Kommentit (59)
Juu, niin varmaan. XD
Noista aikaisin potalle opetetuista oon kuullu, että sit liki murrosikää tulee kasteluongelmaa... sekö on sit jonkinlainen unelmatilanne. Joku psykologi tms. olisko jopa ollu Sinkkonen, sano, että vanhemman tehtävä ei ole ottaa liikaa vastuuta lapsen potalla käymisestä tai hädän tunnistamisesta, se jotenkin häiritsee ihan normaalia kypsymistä.
jopa useammasta lähteestä, että lapsi ei opi itse säätelemään hätäänsä jos vanhemmat vauvasta saakka vahtaa merkkejä ja kiikuttaa lasta pissaamaan. Tosin tuskin se vessahätäviestintä lasta pilaa.
Mutta ap:lta olisi tosiaan kiva kuulla onko kyseessä esikoinen, mä veikkaisin että kuopus joka ei toimikaan samalla tavalla kuin aikaisemmat. Meillä esikoisen kanssa ollaan ihan alkutekijöissä opetuksen kanssa, poika 2v4kk. Ja todellakin ollaan tunnollisesti yritetty, kaikkea muuta kuin väkivallalla pakottamista.
Juu, niin varmaan. XD
Noista aikaisin potalle opetetuista oon kuullu, että sit liki murrosikää tulee kasteluongelmaa... sekö on sit jonkinlainen unelmatilanne. Joku psykologi tms. olisko jopa ollu Sinkkonen, sano, että vanhemman tehtävä ei ole ottaa liikaa vastuuta lapsen potalla käymisestä tai hädän tunnistamisesta, se jotenkin häiritsee ihan normaalia kypsymistä.
ja vanhemmat stressaavat siitä, niin joo, voi aiheuttaa vaikeuksia. Mutta uskoisin, että tuo käsitys on oikeasti vaippafirmojen lanseeraama. Heillehän on pelkkää voittoa se, kun isoja lapsia pidetään vaipoissa.
jopa useammasta lähteestä, että lapsi ei opi itse säätelemään hätäänsä jos vanhemmat vauvasta saakka vahtaa merkkejä ja kiikuttaa lasta pissaamaan. Tosin tuskin se vessahätäviestintä lasta pilaa.
Mutta ap:lta olisi tosiaan kiva kuulla onko kyseessä esikoinen, mä veikkaisin että kuopus joka ei toimikaan samalla tavalla kuin aikaisemmat. Meillä esikoisen kanssa ollaan ihan alkutekijöissä opetuksen kanssa, poika 2v4kk. Ja todellakin ollaan tunnollisesti yritetty, kaikkea muuta kuin väkivallalla pakottamista.
Juu, niin varmaan. XD
Mä en kanssa oikein ymmärrä tätä ihmisten kiirettä. Antakaa nyt niiden lapsien olla lapsia, edes jossain asiassa.
Vai oletteko kuulleet terveistä lapsista, jotka eivät ole KOSKAAN oppineet kuivaksi, sen takia, ettei olla aloitettu 6kk pottailua?
jos lapsi kokee, että vanhemmat stressaavat jotain potalla käyntiä, ja pitävät pahana sitä, että lapsi tekeekin tarpeensa vaippaan. Niin että jos pottailu säilyy aidosti rentona puuhana, missä vanhemmilla ei ole mitään tavoitteita kuivaksi oppimiseen nuorena, niin se voi olla ok, mutta jos lapsi vaistoaa siinä jotain painetta, niin parempi kokonaan jättää siihen, että lapsi on kypsä itse pidättelemään, ja hätänsä kertomaan. Ja silloin se homma opitaan ihan varmasti päivissä.
meillä samassa iässä jo päivä ja yökuiva mutta aloitettiin pottailu jo kun oppi istumaan.
Jos aloitit vasta äskttäin niin tuloksia saa vielä odottaa.
Meillä aloitettiin esikoisen kanssa pottailu juurikin silloin kun oppi istumaan. Ja kyllähän hän pottaan tarpeita teki, kun tarpeeksi ahkerasti sinne kiikutti, mutta oikeasti kuivaksi ei oppinut kuin vasta noin 3-vuotiaana. Siihen asti ei tunnistanut pissahätää ajoissa vaan pisut tulivat housuun, jos vanhemmat eivät tasaisin väliajoin potalle vieneet.
Kuopuksen kanssa sitten otettiin vähän rennommin. Hän ei suostunut potalla istumaan lainkaan ennen kuin oli vähän alle 2,5 vuotias. Mutta silloin oppikin sitten päivässä kuivaksi. Kerran tuli pisut housuun ja sen jälkeen oli päiväkuiva.
Joten ei todellakaan ole kiinni siitä kuinka aikaisin pottailun aloittaa, vaan siitä että milloin lapsi on kypsä asialle. Ap:lle sanoisin, että koita olla stressaamatta, lapsi oppii kyllä kuivaksi kun on siihen valmis.
Ap:n muksu on siis alle 2 v !!??!! Ja kuvittelet, että potalle opitaan tekemään pissat ja kakat siten, että lapsi siinä istuu suunnilleen puolet valveillaoloajastaan???!!
Lopeta, unohda koko juttu.
Jos haluat jatkaa pottaistuttelua, käykää siellä säännöllisesti: aamulla ennen tai jälkeen aamupalan. Päiväunien jälkeen. Ja sitten vaikka illalla jos siltä tuntuu.
Potalla istutaan hetki, max 10 min. ja sitten lapsi pois. Jos sinne jotain tuli, kehut ja ihailet. Kun sinne ei mitään tullut, asiasta ei tarvitse edes sanoa mitään.
Minulla on neljä lasta.
Esikoisen pottaistuttamisen aloitin alle vuoden ikäisenä. Istuttiin pitkiä toveja, oli vähän painetta kun muilla jo osasivat ja kaikki kyseli, ja 1,5 v vielä vaippaan vaan... Noin 2 vuotiaana oppi.
Kakkosta istutin myös, lievää stressiä, mutta ei yhtä fanaattista kuin ekan kanssa. Noin 2 v ja oli täysin kuiva.
Kolmosen kohdalla päätin että ennen 2 v ja päiväkotia on kuiva. Ostin kestovaipat ja alettiin hommiin.
Jos teki pottaan, kehuin. Lapsi vain tuijotti. Jos teki lattialli, vähän moitin ja pyyhin, lapsi vain tuijotti.
Hän ei siis itse tajunnut koko juttua. Lopetin homman.
2 v ja 2 kk ikäisenä oppi vikkossa-kahdessa päiväkuivksi.
Kolmonen sattui olemaan yökastelija ja oppi fermi-hälytinlakanan avulla yökuivaksi 6 vuotiaana. Ei hän hävennyt tätä yövaippa-asiaa; tuttavan lapsella oli sama tilanne. Enkä nostanut siitä meteliä, tiesin ettei lapsi voi asialle mitään ja kypsyy siihen kun on hormonaalisesti kypsä. Se tapahtui 6 vuotiaana ja fermi-lakanan avulla.
Nelonen ei edes suostunut istumaan potalle, eikä pöntölle.
En taivuttanut väkisin.
2,5 vuotiaana sitten istahti, teki pissat, sai kehut - ja 2 päivässä oli päiväkuiva ja yökuiva, jaksoi myös pidätellä pitkiäkin aikoja - pytylle ei suostunut tekemään ja jos pottaa ei ollut pidätteli...
Kakan teki housuun, sitä ei vaan suostunut tekemään pottaa eikä pyttyyn. Otin stressiä, koska edessä oli päiväkodin aloittaminen. Vahtasin potan kanssa että milloin tekee... kysyin täälläkin neuvoja ja vertaistukea.
Minut haukuttiin täällä aivan lyttyyn, kun en suostu ottamaan vaippoja takaisin (koska jos oli vaipat, teki siihen myös pissan ja kakan teki kuitenkin vain kerran päivässä) kun lapsi paskoo housuunsa kuin elukka, ja kuulemma se on sotkusempaa kuin vaipasta peseminen.
Käskettiin viedä lapsi lääkäriin ja syöttää tätä tai tuota, ei mennyt perille ettei ole ummetusta eikä ripulia, vaan tavallinen normaali pökäle siellä housussa jonka sitten pudotan pönttöön ja pesen pyllyn....
Mutta no, sain ne haukut.
Jonkun asiallisen neuvon, ja sitten lopetin stressaaminen. Olkoot.
ja holpaa, kun kukaan ei jauhanut päivittäin minne se kakka kuuluisi tehdä ja minne ei, ja kun kukaan ei hokenut, tuleeko se nyt, potalle vai pytulle jne, lapsi alkoi ihan omatoimisesti itse tehdä sen pottaan.
Nyt on 3 vuotias erittäin omatoiminen vessassa kävijä.
Joten ap.Lle: lopeta stressaaminen. Lapsi oppii kuviaksi kun on hormonaalisesti siihen valmis ja tavallaan kypsä muutenkin.
Ps: kaverin muksu on 3,5 v ja vielä tekee aivan kaikki vaippaan.
Ps: kaverin muksu on 3,5 v ja vielä tekee aivan kaikki vaippaan.
ei ole pottaan tehnyt mitään. itseasiassa meillä ei edes ollut pottaa:) suoraan vaan pöntölle.
Ajattele, mun lapseni on pian 8v eikä ole ikinä tehnyt mitään pottaan! Ja tämä on taivaan tosi. Yritimme aikamme kunnes luovutimme ja aloimme nostamaan häntä suoraan pöntölle niin johan alkoi tapahtua. Meni vaan jotenkin ihan "lukkoon" siinä potalla. 2,5vuotiaana oli jo sitten ilman vaippaa ja aina ilmoitti kun on vessähätä niin pian oppi korokkeen kanssa kiipeämään pöntölle itsekkin. Joten älä stressaa.
meillä samassa iässä jo päivä ja yökuiva mutta aloitettiin pottailu jo kun oppi istumaan. Jos aloitit vasta äskttäin niin tuloksia saa vielä odottaa.
Aika monessa tuntemassani perheessä on aloitettu pottailu todella aikaisin, eikä lapsi silti ole oppint päiväkuivaksi ennen 2-3 v. Lapsi oppii, kun on ITSE siihen kypsä ja aivot kehittyneet tarpeeksi. Toisilla tämä kehitysvaihe tulee aikaisemmin kuin toisilla, siihen ei ÄITI pysty vaikuttamaan juuri ollenkaan. Ap, lupaan sinulle, että kun lapsesi on 6-7 -vuotias, et muista tästä vaiheesta enää juuri mitään. ; )
istua siinä potalla vaan pidetään vaippoja kuukaudesta javuodesta toiseen ja hoetaan että kyllä se lapsi itse kertoo kun ei enää halua vaippoja käyttää ja haluaa mennä potalle. Maailma hukkuisi paskavaippuihin, jos kaikki maailman lapset käyttäisivät 3 vuotiaaksi vaippoja.
eikä ole kertakaan vielä tehnyt mitään pottaan, tietää kyllä mikä on potta ja istunut siinä vaatteet päällä ehkä kerran.
T:laiska äiti
istua siinä potalla vaan pidetään vaippoja kuukaudesta javuodesta toiseen ja hoetaan että kyllä se lapsi itse kertoo kun ei enää halua vaippoja käyttää ja haluaa mennä potalle. Maailma hukkuisi paskavaippuihin, jos kaikki maailman lapset käyttäisivät 3 vuotiaaksi vaippoja.
Omaan tahtiinsa. Itse en edes istuttanut lastani potalla/pöntöllä missään vaiheessa. 2 vuotiaana sitten itse alkoi kiinnostumaan potasta, tietenkin siinä vaiheessa hyödynsin kiinnostusta ja potta olikin olkkarissa jolloin lapsi meni siihen itsekseen :) Sen jälkeen ostin wc-pöntön supistajan johon myös tuli itse vinkkaamaan että pitää päästä pissalle :) Ennen 3v ikää oli jo päiväkuiva, ihan ilman istuttamisia. Siiä ei kauaa mennyt kun jäi yövaippakin pois.
Että kyllä, lapset jollakin tavalla ilmaisevat kun alkavat huomaamaan pissahädän ja oman kiinnostuksensa asiaan.
Pystytkö laskemaan, kuinka monta vaippaa enemmän sinun lapsesi käytti kuin minun?
Omaan tahtiinsa. Itse en edes istuttanut lastani potalla/pöntöllä missään vaiheessa. 2 vuotiaana sitten itse alkoi kiinnostumaan potasta, tietenkin siinä vaiheessa hyödynsin kiinnostusta ja potta olikin olkkarissa jolloin lapsi meni siihen itsekseen :) Sen jälkeen ostin wc-pöntön supistajan johon myös tuli itse vinkkaamaan että pitää päästä pissalle :) Ennen 3v ikää oli jo päiväkuiva, ihan ilman istuttamisia. Siiä ei kauaa mennyt kun jäi yövaippakin pois.
Että kyllä, lapset jollakin tavalla ilmaisevat kun alkavat huomaamaan pissahädän ja oman kiinnostuksensa asiaan.
Pystytkö laskemaan, kuinka monta vaippaa enemmän sinun lapsesi käytti kuin minun?
Ja minä käytän kestovaippoja.
Omaan tahtiinsa. Itse en edes istuttanut lastani potalla/pöntöllä missään vaiheessa. 2 vuotiaana sitten itse alkoi kiinnostumaan potasta, tietenkin siinä vaiheessa hyödynsin kiinnostusta ja potta olikin olkkarissa jolloin lapsi meni siihen itsekseen :) Sen jälkeen ostin wc-pöntön supistajan johon myös tuli itse vinkkaamaan että pitää päästä pissalle :) Ennen 3v ikää oli jo päiväkuiva, ihan ilman istuttamisia. Siiä ei kauaa mennyt kun jäi yövaippakin pois. Että kyllä, lapset jollakin tavalla ilmaisevat kun alkavat huomaamaan pissahädän ja oman kiinnostuksensa asiaan.
aiemmin. Vanhempien laiskuutta tässä omaan tahtiin usein "peitellään".
Omaan tahtiinsa. Itse en edes istuttanut lastani potalla/pöntöllä missään vaiheessa. 2 vuotiaana sitten itse alkoi kiinnostumaan potasta, tietenkin siinä vaiheessa hyödynsin kiinnostusta ja potta olikin olkkarissa jolloin lapsi meni siihen itsekseen :) Sen jälkeen ostin wc-pöntön supistajan johon myös tuli itse vinkkaamaan että pitää päästä pissalle :) Ennen 3v ikää oli jo päiväkuiva, ihan ilman istuttamisia. Siiä ei kauaa mennyt kun jäi yövaippakin pois. Että kyllä, lapset jollakin tavalla ilmaisevat kun alkavat huomaamaan pissahädän ja oman kiinnostuksensa asiaan.
aiemmin. Vanhempien laiskuutta tässä omaan tahtiin usein "peitellään".
Enköhän minä oman lapseni tunne :) Miksi lapsia pitäisi hoputtaa jos ei ole vielä valmis?
saastuttamista se on turha pyykkäyskin.
Ei ton ikäset vielä pottaan opi. Meillä oppi eka reilu 3-vuotiaana, toka vajaa 3-vuotiaana. Viikko pissapyykkiä ja se oli siinä. Yövaipat jäi samantien.
saastuttamista se on turha pyykkäyskin.
Olisiko minun tosiaan pitänyt pakottaa lapseni päiväkuivaksi :D Oletko tosissasi! Miksi ei nykyään voi mennä lapsentahtisesti vaan kaikki pitää olla nyt ja heti? Anteeksi jos ajattelin lastani enkä alkanut pakottamaan :)
Meillä tyttöä ei hirveästi istutettu potalla, mutta ei sinne saanut edes pph koskaan mitään. Siinä se potta pyöri välillä olkkarissa ja kokeiltiin, välillä vessassa. Ei pisaran pisaraa tullut koskaan. Yhtenä päivänä lapsen ollessa 2v2kk hän tuli sanomaan: "äiti, tulee pissa!" Vein potalle heti ja sinne lorahti. Sinä päivänä jätettiin vaipat pois ja vahinkoja tuli ekoina viikkoina vain harvoin. Yövaippa jäi muutaman kuukauden päästä myös pois.
Eli ap, älä ota stressiä. Kyllä se kuivuu ja 1,5-vuotias on vielä pieni. Älä tee asiasta ongelmaa vaan anna lapsen kehittyä rauhassa.