Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tämäkö oli kasvisruokapäiväintoilijoiden tavoite?

Vierailija
14.02.2011 |

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/109263-yle-taisteltu-kasvisruokapaiva-%…

Kyllä kasvavassa iässä oleva nuori mies haluaa syödä kunnon liharuokaa. Jos joku haluaa syödä pelkkää kasvisruokaa, se hänelle suotakoon, mutta antakaa pojille lihaa!

Kommentit (106)

Vierailija
61/106 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on huippuhyvä hemoglobiini vaikka en ole syönyt lihaa 15 vuoteen enkä tosiaan käytä mitään valmisteita, enkä ylipäänsä kiinnitä erityisesti huomiota ruokavaliooni tuossa suhteessa. Oliskohan kenties mahdollista että liharuoka ei kuitenkaan se "juttu" tässä asiassa ole?

Kerros muuten miten mulla tuon logiikan mukaan on hyvä hemoglobiini, vaikken ole syönyt lihaa yli kymmeneen vuoteen enkä käytä mitään rautavalmisteita?

Vierailija
62/106 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Eikö teillä kotona syödä kasviksia, vai miksi lapset kokevat ne niin "vastenmielisinä"? Meillä usein kasviruokaa, esim. kasvisosekeitto on lasten herkkua ollut jo pienenä. Samoin teemme kasvipihvejä, kasvisgratiinia, jne. kasviruokia aika usein, ja lisukkeena tietenkin aina kasviksia myös (salaattina tai vaikka uunijuureksia,tmv.)

2. Eivätkö lapsenne saa kotona sitä lihaa? Jos lapsi meinaa "kuolla nälkään" kun "ei voinut syödä mitään" kun oli vaan kasvisruokaa. On niin aika kumma juttu. Varmasti on muitakin päiviä kun joku jää nälkäiseksi koska ei pidä ruuasta, vaikka maksalaatikosta tmv.

3. Tiedättekö mitä p*askaa se nk. liha kouluissa on?! Se EI OLE lihaa, vaan se on valmista einesmöttöä, lihapulla ei todellakaan ole lihaa vaan ties mitä jätettä ja jauhoja --> aivan eri asia kun kotona 100% lihasta tehdyt lihapullat (itse laitan vain lihaa+mausteet, en mitään korppujauhoja tai lisäaine-sipulikeittopusseja tmv.) Jos haluaa että lapsi syö terveellisesti, niin hänelle kannattaa sanoa että ottaa joka päivä koulussa kasvisruokaa, koska se ihan oikeasti on PAREMPAA mitä ne einesmoskat mitä "lihana" siellä tarjotaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/106 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska se ihan oikeasti on PAREMPAA mitä ne einesmoskat mitä "lihana" siellä tarjotaan.

En tiedä tarjotaanko koulussa esim. linssejä, mutta kannattaisi, koska niistä saa hyvää, edullista ja ravintoarvoltaa hyvää ruokaa.

Vierailija
64/106 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska se ihan oikeasti on PAREMPAA mitä ne einesmoskat mitä "lihana" siellä tarjotaan.

En tiedä tarjotaanko koulussa esim. linssejä, mutta kannattaisi, koska niistä saa hyvää, edullista ja ravintoarvoltaa hyvää ruokaa.

niitä ei voi syödä selvinpäin eikä muuten kuin äärimmäisessä nälänhädässä. Niin, olen kasvisyöjä muuten.

Vierailija
65/106 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niitä ei voi syödä selvinpäin eikä muuten kuin äärimmäisessä nälänhädässä. Niin, olen kasvisyöjä muuten.

Sä et vaan osaa tehdä niistä ruokaa.

Vierailija
66/106 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä et vaan osaa tehdä niistä ruokaa.

Vierailija
67/106 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan tiedotettiin, että kasvisruokapäivän myötä kasvisruuan sisältöön kiinnitetään entistä enemmän huomiota ja mm. proteiinin määrää nostetaan. Unicafe paransi juuri kasvisruokien sisältöä ja ero on huima. Omana kouluaikana kasvisyöjälle tarjottiin koulussa pakastesuikalevihanneksia eri muodoissaan, mutta poika saa koulussa esim. kikhernepataa. :)

Vierailija
68/106 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei laisinkaan lihaa viimeiseen 21 vuoteen, ja hemoglobiinini aina välillä 145-160. (Tiedän koska luovutan verta säännöllisesti.)

Mulla on huippuhyvä hemoglobiini vaikka en ole syönyt lihaa 15 vuoteen enkä tosiaan käytä mitään valmisteita, enkä ylipäänsä kiinnitä erityisesti huomiota ruokavaliooni tuossa suhteessa. Oliskohan kenties mahdollista että liharuoka ei kuitenkaan se "juttu" tässä asiassa ole?

Kerros muuten miten mulla tuon logiikan mukaan on hyvä hemoglobiini, vaikken ole syönyt lihaa yli kymmeneen vuoteen enkä käytä mitään rautavalmisteita?

Vierailija
69/106 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Artikkelissa mainittin, että kasvisruokaa syöneet ovat antaneet positiivista palautetta runsaasti. Eli fiksut nuoret, jotka on kotona kasvattettu arvostamaan ruokaa ja ovat syöneet kouluruokansa myös kasvisruokapäivänä, ovat todenneet ruuan maittavaksi. Ne, jotka ovat ennakkoluuloisina jättäneet kouluruokailun väliin, eivät tässäkään valossa vaikuta kovin fiksuilta. Palaute ei varmaankaan olisi ollut kiittävää, jos kasvisruoka olisi mautonta tai ei täyttäisi vatsaa.

Hyvä ruoka on hyvää ruokaa, oli se sitten tehty vaikka merilevästä..

Vierailija
70/106 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun vaaditaan liharuokaa kouluihin, mieleen tulee hyvä naudanlihapihvi, kyljessä vähän vihanneksia ja valkosipulikermaperunat. Totuus on se, että se liha on broileri-pyöryköitä tai vastaavaa. Eli jauhettua rustoa, jänteitä, nokkia, nahkaa, ehkä aavistus huonointa ylijäämä kananlihaa, ja hieman lisäaineita ja jatketta kuten jauhoja. Ah, miten herkullista, kuinka lapseni voikaan elää yhden koulupäivän ilman tuota!?!

Tälläkin palstalla moni vakuuttaa ettei meillä eineksiä syödä. Miksi sitten vaaditte että kouluissa pitää olla eineksiä? Sillä niitä ne liharuuat nimenomaan ovat.

Vierailija
71/106 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole.

Sitä paitsi, asenteet on opittu pitkälti kotoa, ja voiko kauhalla vaatia jos on lusikalla annettu.

Siis katsokaa ja kuunnelkaa Helsingin kaupunginvaltuuston keskustelu kasvisruokapäivästä:

http://www.uusisuomi.fi/videot/85857-youtube-hitti-tappelu-kasvisruoasta

On hieman pelottavaa, että tuollaiset henkilöt päättävät pääkaupunkimme asioista.

Minulla on kolme teiniä, ja olen tyytyväinen siitä, että he ovat tutstuneet erilaisiin ruokakulttuureihin, ja syövät monipuolisesti kaikenlaista nakeista sushiin. Jotenkin aivan tajuttoman sivistymätöntä ja moukkamaista olla ihminen, jolle kelpaa vain lihapullat, makkara, soosi ja muusi.

Ei käy kateeksi!

Vierailija
72/106 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ovat nämä "kasvisruokauskovaiset", joihin täällä viitataan?

Tarvitseeko olla uskovainen, jos sisällyttää ruokavalioonsa myös kasvisruokia?

Viime vuosina on puhuttu niin paljon siitä, kuinka lihansyönti on epäekologista ja kannustettu kasvisruoan lisäämiseen ilman, että tarvitsisi kokonaan kasvissyöjäksi heittäytyä (ellei itse halua).

Lehdet ja netti on väärällään kasvisruokaohjeita, joten ihmettelen kovasti, jos sekasyöjän lautasella ei koskaan lihatonta ateriaa ole.

Helpompi niitä olisi koulussakin syödä, jos eivät tulisi ihan "yllätyksenä".

Kiitos hyvästä keskustelunaloituksesta! Mainio yleistäminen murrosikäisistä pojista heti kärkeen ;)

Vierailija
73/106 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin siis nuo ihmiset päättää pääkaupunkilaisten asioista. Miten se on mahdollista?

Vierailija
74/106 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sekasyöjä,tunnustan.Mutta en tuomitse ketään kasvissyöjää enkä lihansyöjää.Mutta totuushan on että ihminen ei tarvitse elääkseen kasviksia,en ole kuullut eskimoista joilla olisi perunamaa tai tomaatteja kasvamassa kasvihuoneessa.Eskimot ja muut metsästäjä/paimentolaiskansat ovat eläneet näihin päiviin asti pelkällä lihansyönnillä.

Vierailija
75/106 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eskimoista joilla olisi perunamaa tai tomaatteja kasvamassa kasvihuoneessa.

30 vuotta. Ihan sama mitä siinä syö.

Vierailija
76/106 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasvisruokapäivinä. Ei täs muukaan auta kun on kouluruoka niin huonoksi mennyt.

Vierailija
77/106 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskimot ja muut metsästäjä/paimentolaiskansat ovat eläneet näihin päiviin asti pelkällä lihansyönnillä.

niitä eskimoita näy, vaan siellä on kulttuurit jotka syö VÄHÄN lihaa.

Vierailija
78/106 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kouluruoaksi valaannahkaa ja hylkeenmaksaa. Kyllä ne vitskut siitä sitten saadaan mukavasti esikimotyyliin ja kaikki on tyytyväisiä.

Vierailija
79/106 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskimot ja muut metsästäjä/paimentolaiskansat ovat eläneet näihin päiviin asti pelkällä lihansyönnillä.

niitä eskimoita näy, vaan siellä on kulttuurit jotka syö VÄHÄN lihaa.

Kuluttavat liikaa luonnonvaroja! Ja maailma ei pelastu :-(

Vierailija
80/106 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä anna lapsille rahaa, että pääsevät hakemaan ruokaa Hesestä kasvisruokapäivinä. Ei täs muukaan auta kun on kouluruoka niin huonoksi mennyt.

Hesestäkään kun ei mitään kunnollista, ravitsevaa ruokaa saa. Samoin koulun lihapäivien liha ei kovin ravitsevaa ole. On toki perheen oma valinta, opetetaanko lapsi syömään rasvaa, valkoista vehnää ja jännelihaa, vai annetaanko lapsen oppia syömään vähän tervellisemminkin.