Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kokemuksia Hyvinkään sairaalasta synnytyssairaalana?

Vierailija
12.02.2011 |

Nyt olisi aika valita synnytyssairaala ja mietin tuota Hyvinkään sairaalaa. Hyvinkää olisi siis lähin mutta aiemmat lapset olen synnyttänyt Jorvissa.

Millaisia kokemuksia on Hyvinkäällä synnyttäneillä? Millaiset synnytyshuoneet? Onko ammetta? Miten suhtautuvat eri synnytysasentoihin? Miten synntyksen jälkeen, onko ilmapiiri imetysmyönteinen?

Jorvi oli synnytyssairaalana ihan ok, voisin siis periaatteessa mennä sinne taas mutta matkaa sinne nyt kertyisi selvästi enemmän kuin Hyvinkäälle. Tosi Jorvissa joudun aivan varmasti synnyttämään taas puoli-istuvassa asennossa joka ei houkuta...

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietääkseni ole suihkuja, vaan on tosiaan yksi iso suihkutila, jossa on väliseinillä jaettu suihkut erilleen.

Vierailija
22/65 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin mun kohdalla tehtiin suunniteltu sektio. Osasto on siisti ja hoitajat empaattisia. Mulla oli koko ajan tosi turvallinen olo. Imetykseen sain ohjausta ja mm. vinkkejä rintatulehduksen ehkäisyyn. Lisämaitoa ei tyrkytetty, vaikka vauvan paino tippui alkuun aika paljon. Tehtiin sitten syöttöpunnituksia ja kyllä se paino sitten alkoikin nousta pikkuhiljaa. Sain hyvän alun täysimetykselle :)

Ja mä jopa tykkäsin sairaalan ruuista!

Kyllä seuraavankin haluan Hyvinkäällä synnyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suihkutila on tosiaan yhteinen. Mutta ihan rauhassa sain suihkutella. Taisin 3 kertaa käydä suihkussa ja yhdellä kerralla oli joku samaan aikaan. Onhan siinä verhot kuitenkin.

Vierailija
24/65 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvinkää on vauvamyönteisyydessään paljon muita hus airaaloita jäljessä. siellä vauva punnitaan ja pestään heti syntymän jälkeen eikä anneta olla alkuun tuntia-kahta iho ihoa vasten äidin kanssa.. vedotaan ompeluun tai siihen että vauvalle voi tulla kylmä, mikä on ihan täyttä puppua. äiti voi hyvin pitää vauvaa sylissä ompelun ajan ja se itseasiassa helpottaa äitiä kun keskittyy vauvaan niin ei tunne kun jalkopäässä häärätään.. ja juuri ihokontakti, ilman mitään vällyjä välissä pitää lapsen lämpimänä ja on todella tärkeää imetyksenkin kannalta.

ja mikä tärkeämpää ainakin omasta mielestäni. jos lapsella syntyessään onkin jotain tarvetta saada erikoissairaanhoitoa niin jorvissa on vastayntyneille oma osasto, osasto missä hoitajat ovat perehtyneet vain ja ainoastaan sairaiden vastasyntyneiden hoitoon ja ovat siinä hommassa todella hyviä. hyvinkäällä on vain yksi lastenosasto missä hoidetaan kaikki 0-16v lapset ja vauvoja siis huomattavasti vähemmän kuin jorvissa, eli vaikka joo ovat ammattitaoitisia eivät he millään voi olla yhtä päteviä kuin hoitajat jotka ovat erikoistuneet juurikin vastasyntyneisiin. tarvittaessa myös vastasyntyneiden teho on lähempänä jorvia kuin hyvinkäätä.. eihän niitä asioita ajattele ennenkuin omalle kohdalle sattuu se että vauva tarviikin muuta apua kuin synnytysosastolla on tarjota.

Vierailija
25/65 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki meni pieleen, mulla oli B-streptokokki ja vaikka se todettiin, synnytystä ei käynnistetty eikä leikattu, vaan odotettiin niin kauan, että bakteeri tarttui lapseenkin... oli sitten todella sairas syntyessään. Imetys meni alusta lähtien pipariksi, mitään opastusta ei saanut. Paljon muutakin tapahtui, mutta ei huvita edes muistella kaikkea. Joten, mun osalta se homma jäi siihen ainoaan kertaan ja ihan vaan siksi että koko juttu oli kuin pahimmista painajaisista!

Vierailija
26/65 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun lähellä Hyvinkäätä, eli se olisi minulle siis todennäköisin synnytyspaikka, mutta jos haluankin mennä vaikka Ouluun koska haluan yliopistolliseen sairaalaan niin voin mennä sinne? Eikä kukaan ihmettele asiaa? Just joo.

Ymmärrän, jos vaikkapa terveydellisistä syistä (riskiraskaus tai synnytys) menee synnyttämään naistenklinikalle tms, mutta en usko että kukaan saa huvikseen valita synnytyssairaalaansa.

Eri tietysti asia jos satut olemaan vaikka jossain matkalla kun lapsi tekee tuloaan.

t.inttävä asioista tietämätön (?)13 edelleen

Vierailija
27/65 |
08.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, ehtiikö tämä vastaus auttaa enää kysyjää, mutta jos jotain muuta kuitenkin..

Synnytin itse viime vuoden lopulla Hyvinkäällä ja kokemukset oli pääosin hyvin myönteisiä. Itse synnytyksessä kätilöt ja tilat olivat oikein mukavia ja ottivat toiveet ym. huomioon. Toki piti itsekin kertoa toiveitaan, eihän kätilökään telepaattisia kykyjä omista. Joku kritisoi, että vauvaa ei anneta rinnalle ompeluiden ajaksi, mutta minulla kokemus oli päinvastainen. Vauvan sain heti rinnalle, jossain välissä punnittiin ym. kyllä, mutta nopeasti palautettiin äidille, vaikka samaan aikaan tikattiinkin.

Osastolla uusi hoitaja kävi aina tervehtimässä vuoron alussa. Kaikki olivat ammattitaitoisia ja mukavia, muutama ansaitsee erityisen plussan. Saimme perhehuoneen, jota olimme neuvolan kautta toivoneetkin. Osaltani hiukan huono maku jäi vain imetyksen tukemisesta. Ensisynnyttäjänäkin olisi pitänyt olla selkeästi itse aktiivisempi pyytämään siihen tukea ja toisaalta pulloa tyrkytettiin aika helposti. Tosin pikkumiehellä oli sokerit välillä alakanttiin, joten tavallaan sekin ymmärrettävää.

Yhteenvetona Hyvinkää oli kaikin puolin ok ja sinne aion mennä myös mahdollisissa tulevissa synnytyksissä.

Vierailija
28/65 |
08.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut ikäviä kokemuksia tuttavapiirissä. Ja lisäksi olen ollut siellä töissä. Omakohtainen kokemus siitä henkilökunnasta ei ihan vakuuttanut minua niiden ammatillisesta pätevyydestä.

Vierailija
29/65 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kokemus Hyvinkäältä!

Synnytin kuukausi sitten Hyvinkäällä ja ei mitään valittamista, palvelu toimi niin synnytysalissa kuin lapsivuodeosastolla. Henkilökunta oli mukavaa ja pätevää. Vauva köllötteli rinnalla vaikka kuinka kauan syntymän jälkeen, kun Mua tikkailtiin. Synnytyksessä epiduraalinkin sain muutamassa minuutissa ja kätilö oli kannustava ja erittäin osaava, ja musta pidettiin todella hyvää huolta. Osastolla oli vuoden ruuhkasin aika, mutta silti hoitajilla oli aikaa kysellä vointia ja neuvoa ja kävivät aina vuoron aluksi tervehtimässä. Imetykseen kannustettiin ja apuja sai. Ja ruokaa ja välipalaa riitti. Menisin uudestaan, tykkään että pienempi sairaala on parempi.

Vierailija
30/65 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen kolme terveydenhuollon ammattilaista (joista yksi kätilö), jotka ovat kaikki sanoneet, etteivät synnyttäisi Hyvinkäällä ja ovatkin itse valinneet toisin.

Hyvinkää oli meidän lähellä, mutta molemmat lapseni halusin synnyttää Kättärillä.

Esikoisen raskausaikana kävin tutustumiskäynnillä Hyvinkäällä. Pelkäsin silloin "elävältä tikkausta" ja kysyin siitä. Sanoivat suoraan, ettei kannata puuduttaa kuin silloin, kun tikattavaa on paljon. Olin siis etukäteen tutuilta kuullu huonoja kokemuksia juuri tuosta Hyvinkään tikkauskulttuurista. (Kättärillä laitettiin ainakin suihkutettavaa puudutetta kolme tikin takia, en ole varma laitettiinko muutakin puudutetta, ei sattunut.)

Ystäviemme vauva syntyi keväällä Hyvinkäällä ja paikka ei ollut kovin imetysmyönteinen. Vauvalle annettiin joka kerta pullomaitoa aivan erilaisista tuttiosista/ eri merkkisistä pulloista. Toisista maitoa suorastaan tulvi vastasyntyneen suuhun ja muihin kaikkiin olisi pitänyt oppia erilainen imuote, niin erilaisia tuttiosat olivat. Ei todellakaan auttanut imuotteen ja imetyksen oppimista.

Eniten itse uskon noita tuttuja terveydenhuollon ammattilaisia. He kyllä sisäpiiriläisinä tietävät, millaista eri sairaaloissa on. Hyvinkäällä sattuu heidän mukaan enemmän hoitovirheitä ja erehdyksiä yms kuin muualla.

Vierailija
31/65 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 07:42"]

Tunnen kolme terveydenhuollon ammattilaista (joista yksi kätilö), jotka ovat kaikki sanoneet, etteivät synnyttäisi Hyvinkäällä ja ovatkin itse valinneet toisin.

Hyvinkää oli meidän lähellä, mutta molemmat lapseni halusin synnyttää Kättärillä.

Esikoisen raskausaikana kävin tutustumiskäynnillä Hyvinkäällä. Pelkäsin silloin "elävältä tikkausta" ja kysyin siitä. Sanoivat suoraan, ettei kannata puuduttaa kuin silloin, kun tikattavaa on paljon. Olin siis etukäteen tutuilta kuullu huonoja kokemuksia juuri tuosta Hyvinkään tikkauskulttuurista. (Kättärillä laitettiin ainakin suihkutettavaa puudutetta kolme tikin takia, en ole varma laitettiinko muutakin puudutetta, ei sattunut.)

Ystäviemme vauva syntyi keväällä Hyvinkäällä ja paikka ei ollut kovin imetysmyönteinen. Vauvalle annettiin joka kerta pullomaitoa aivan erilaisista tuttiosista/ eri merkkisistä pulloista. Toisista maitoa suorastaan tulvi vastasyntyneen suuhun ja muihin kaikkiin olisi pitänyt oppia erilainen imuote, niin erilaisia tuttiosat olivat. Ei todellakaan auttanut imuotteen ja imetyksen oppimista.

Eniten itse uskon noita tuttuja terveydenhuollon ammattilaisia. He kyllä sisäpiiriläisinä tietävät, millaista eri sairaaloissa on. Hyvinkäällä sattuu heidän mukaan enemmän hoitovirheitä ja erehdyksiä yms kuin muualla.

[/quote]

Pitääkö tuo tikkausjuttu paikkansa? Siis onko jollain kokemusta? Itse en ole raskaana mutta jos vielä lapsia tulee niin Hyvinkää on lähin sairaala, koska täällä nykyään asutaan. Ja eikö tosiaan joka huoneessa ole suihkua?

Vierailija
32/65 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehty suunniteltu sektio 2012 hyvinkäällä ja kaikki toimi erittäin hyvin. Vaatteita sai hakea itselle ja vauvalle kaapista, hoitaja tuli aina kutsuttaessa ja leikkaushaavan siisteyttäkin kehuttiin neuvolassa jälkeenpäin. Ruoka oli hyvää jne. Vauvasta kantoi henkilökunta paljon huolta, kun paino alkoi tippumaan. Olen menossa uudestaan sinne synnyttämään tänä syksynä :)

Vierailija
33/65 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnyin siellä :)

Vierailija
34/65 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole synnyttänyt Hyvinkäällä, mutta 2 kaveria on. Toinen sai 3 asteen repeämät hoitovirheen takia ja toinen ei vaan tykännyt yhtään, oli kuulemma ahdistavaa

Vierailija
35/65 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen synnyttänyt Hyvinkäällä kaksi kertaa (08 ja 11) ja olen tyytyväinen sairaalan toimintaan. Sekä itse synnytykset että sen jälkeiset vuorokaudet sairaalassa menivät kaikin puolin ok. Mitään erityistä luksusta ei siellä ollut, mutta sitä en edes odottanut. Ekan synnytyksen jälkeen jouduttiin tikkaamaan ja sain kyllä puudutetta ihan ilman pyytämistäkin. Ja repeämät eivät olleet pahoja, parilla tikillä selvisin. Lämpimästi suosittelen Hyvinkään sairaalaa omien kokemusten perusteella.

Vierailija
36/65 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnytin 8 vuotta sitten Hyvinkäällä ja olin todella tyytyväinen. Minä sain kyllä pitää vauvaa rinnallani heti synnytyksen jälkeen pidemmän aikaa - myös sen aikaa, kun ommeltiin. Uskon, että pitkälti sairaalan imetysmyönteisyyden ansiosta oma imetykseni onnistui.

Vierailija
37/65 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis HUS:n sairaaloista saa valita synnärin. Ouluun tuskin pääsee mutta jos olet Oulussa kun synnytys käynnistyy, tuskin sinua sielläkään ovella käännytetään. ja kyllä, ihan huvikseen saa valita.

Ja kiitos tuosta lastenosastotedosta. Tätä en tiennytkään ja nyt alan taas kallistus Jorvin puoleen. Lapsen turvallisuus menee tietysti kaiken edelle. Turvallisinta toki olisi mennä Naistenklinikalle mutta sinne on turhan hnkala matka, varsinkin jos ruuhka-aikaan joutuu lähtemään. Taisan siis maanantaina soittaa Jorviin ja tilata seuraavan ultran sinne.

-ap-

Vierailija
38/65 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemus ei ollut positiivinen vaan hyvin medikaali ja hoitojohtoinen. Päädyin Kätilöpistolle, jossa kaksi aiempaakin olivat syntyneet.

Vauvan tarvittaessa hoitoa n. 2 viikon iässä jouduimme palaamaan Hyinkäälle lastenosastolle. Ja siellä vastasyntyneiden kohtelu oli kyllä aika hanurista. Imettämiseni tuntui rasitteelta ja lapsi oli heille vain hoitokohde.

Olen tyytyväinen Kätilöopistoon ja siihen, että synnytin siellä.

Vierailija
39/65 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko jollakin lisättävää tai uusia kokemuksia? Itse olen kahden vaiheilla Kätilöopiston ja Hyvinkään välillä.. :)

Vierailija
40/65 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonoja kokemuksia Hyvinkäältä. Epäonnistuneelle käynnistysyritykselle ei laitettu stoppia pyynnöistäni huolimatta, sektiopäätöstä viivyteltiin vaikka tiedossa oli sektiota vahvasti tukevia seikkoja kuten sikiön väärä tarjonta, suuri koko ja aikaisempi epäonnistunut käynnistys. Paha mieli vieläkin, varsinkin tuosta jälkimmäsisestä synnytyksestä, vaikka aikaa tapahtumasta on jo melkein kaksi vuotta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän