Olisi ihan hirveää elää sellaista elämää kuin ns. työäidit elää!
8 tuntia töissä 5 päivää viikossa. Sitten lasten hakuun, ruoan tekoon ja sitten saakin jo alkaa iltapuuhille ja lapset nukkumaan. Olisi ihan hirveää jos elämä vaan kuluisi tuollaiseen :( Viikonloppuisin ja loma-aikaan olisi vapaampaa, inhottaa ajatuskin....
Kommentit (68)
Mielestäsikö siis vain 8-tuntisia päiviä tekevät ovat työäitejä, ja vaikka 6-tuntista (tai lyhyempää) päivää tekevät eivät? Erikoista..
se 8-16, mutta lapset ovat jo koulussa, joten ei tarvitse viedä eikä hakea, kiirusta ei ole edes harrastusiltoina.
Ja olen siis kahden yh.
Kotiäitinä mun olo olis pahempi, eikä tietty rahaakaan olisi kunnolla.
n. 7 h päivässä 5 päivää viikossa. Ei kuitenkaan ole kiirettä, hakurumbaa, ruoanlaittopaniikkia jne. katsos kun isä on lapsen kanssa kotona ja minulla on vapaat työajat. Aamulla heräilen rauhassa lapsen kanssa n. klo 7, syötän puurot, leikin, lähden töihin n. klo 9. Töistä tullessani klo 18 syötän ja lapsi menee vasta n. 21.30 nukkumaan, joten rauhallista yhdessäolo- ja leikkiaikaa on runsaasti. Olen myös itse ollut lapsen kanssa melko pitkään kotona (1v 9 kk), nyt on isän vuoro. Toivomme toista lasta jolloin pääsen taas itse kotiin ja kiire pysyy kaukana :)
Mielestäsikö siis vain 8-tuntisia päiviä tekevät ovat työäitejä, ja vaikka 6-tuntista (tai lyhyempää) päivää tekevät eivät? Erikoista..
Kuten aloituksesta näkee tarkoitin juuri äitejä jotka tekee vähintään 8 tuntia päivässä kokopäiväisesti ( ja sitten valittaa kun väsyttää ja aikaa ei jää mihinkään) Mutta kukapa tuota ääneen myöntäisi vaikka muuten myökkäävätkin :D
kun ei saa mitään aikaan, ja aikaa ei ole mihinkään? Mutta eipä tätäkään kukaan tietenkään tässä ketjussa myönnä :D Aiheesta on parhaillaankin täällä useampia ketjuja..
t. ex-kotiäiti, nyk. työäiti
Mielestäsikö siis vain 8-tuntisia päiviä tekevät ovat työäitejä, ja vaikka 6-tuntista (tai lyhyempää) päivää tekevät eivät? Erikoista..
Kuten aloituksesta näkee tarkoitin juuri äitejä jotka tekee vähintään 8 tuntia päivässä kokopäiväisesti ( ja sitten valittaa kun väsyttää ja aikaa ei jää mihinkään) Mutta kukapa tuota ääneen myöntäisi vaikka muuten myökkäävätkin :D
kun ei saa mitään aikaan, ja aikaa ei ole mihinkään? Mutta eipä tätäkään kukaan tietenkään tässä ketjussa myönnä :D Aiheesta on parhaillaankin täällä useampia ketjuja.. t. ex-kotiäiti, nyk. työäiti
Mielestäsikö siis vain 8-tuntisia päiviä tekevät ovat työäitejä, ja vaikka 6-tuntista (tai lyhyempää) päivää tekevät eivät? Erikoista..
Kuten aloituksesta näkee tarkoitin juuri äitejä jotka tekee vähintään 8 tuntia päivässä kokopäiväisesti ( ja sitten valittaa kun väsyttää ja aikaa ei jää mihinkään) Mutta kukapa tuota ääneen myöntäisi vaikka muuten myökkäävätkin :D
No tuota, ehkä sun kannattaisi tehdä asiasta oma aloitus eikä olettaa että työäitikeskusteluun vastaa kotiäiti :D
Jos tekee 8h/päivä on ap:n mainitsema ns. työäiti, mutta jos tekee 7h/päivä niin ei ole. Heh, aika suppea on tuo käsitys.
Nyky-yhteiskunnassa on paljon pätkätöitä, epätyypillisiä työaikoja, vuorotyötä, etätyötä jne. Välillä tuntuu että siinä joukossa saa olla onnellinen jos on vakituinen päiväaikaan oleva työaika.
Mutta Ap taisikin olla se opettaja! Aika monesti olen juuri opettajilta kuullut että työaika on se ammatinvalintakysymys. Mutta samoin ne osa opetajista valittavaa kun työ on rankkaa ja ei sitä painetta meinaa jaksaa.
minä taas tulisin hulluksi jos pyörisin jossain hiekkalaatikoilla päivät pitkät
Mutta Ap taisikin olla se opettaja! Aika monesti olen juuri opettajilta kuullut että työaika on se ammatinvalintakysymys. Mutta samoin ne osa opetajista valittavaa kun työ on rankkaa ja ei sitä painetta meinaa jaksaa.
Nyt meni pieleen ja pahasti :D
ex jätti, kun ehdotin ja otin lopputilin. Sanoin että hänen vuoro mennä töihin. Jätti, paska.
Nykyisen kanssa on selvät säännöt. Minä olen puoli vuotta duunissa sitten lopetan ja hän menee vuorostaan.
Se on kamalaa olla 8h päivässä viidesti viikossa. Hyi helvetti. Ajattelen kauhulla taas tulevaa toukokuuta, kun pitää etsiä töitä.
Perheeseen kuuluu kaksi aikuista, jotka tekevät 8 tunnin työpäiviä ja harrastavat liikuntaa 3 kertaa viikossa. Lapsella alle 7 tunnin hoitopäivät. Meillä perheeseen kuuluu katsos myös osallistuva isä, jota kiinnostaa olla töiden lisäksi lapsensa kanssa.
Kertaakaan ei oo tarvinnu herättää lasta aamuisin. Toinen vie ja toinen hakee ja päinvastoin. Meillä ruokaa tekee molemmat vanhemmat ja me osataan tehdä ruokaakin enemmän kerralla ja ostaa sitä kaupasta suuria eriä eli ei tartte siellä ravata joka ilta. Ruokakaan ei siis ole mitään eineslihapullaa vaan ihan omilla pikkukätösillä väsättyä perusruokaa. Elämä on ihan lepppoisaa eikä mitään aikatauluihin tuijottamista. Asioista pitää toki sopia. Mä en kyllä keksi mikä tässä omassa "työäidin" elämässä mättäis...
eli mites ne isät, jotka usein joutuu tekemään enemmänkin kuin sen 8h/5pv, että saa kustannettua pitkät hoitovapaat äidille...kamalaa elämää?
ex jätti, kun ehdotin ja otin lopputilin. Sanoin että hänen vuoro mennä töihin. Jätti, paska.
Nykyisen kanssa on selvät säännöt. Minä olen puoli vuotta duunissa sitten lopetan ja hän menee vuorostaan.
Se on kamalaa olla 8h päivässä viidesti viikossa. Hyi helvetti. Ajattelen kauhulla taas tulevaa toukokuuta, kun pitää etsiä töitä.
ex jätti, kun ehdotin ja otin lopputilin. Sanoin että hänen vuoro mennä töihin. Jätti, paska. Nykyisen kanssa on selvät säännöt. Minä olen puoli vuotta duunissa sitten lopetan ja hän menee vuorostaan. Se on kamalaa olla 8h päivässä viidesti viikossa. Hyi helvetti. Ajattelen kauhulla taas tulevaa toukokuuta, kun pitää etsiä töitä.
Siitä vaan lorvimaan =) Ongelmahan useimmilla vaan on se että elävät niin materiakeskeistä elämää että pakko käydä töissä ja sitten syytetään muita lorvimisesta.
eli mites ne isät, jotka usein joutuu tekemään enemmänkin kuin sen 8h/5pv, että saa kustannettua pitkät hoitovapaat äidille...kamalaa elämää?
Yhtä lailla minua harmittaa miehen kokopäivätyö.
Kaupassa ei tarvi käydä kuin pari kertaa viikossa, samoin ruokaa kun laittaa kahdeksi päiväksi kerrallaan niin ei tarvi aina kokata, pakkasestakin voi syödä aiemmin tehtyä. Ja tietenkään se vanhempi joka hakee lapset, ei käy sinä päivänä kaupassa. Jos äiti hakee, niin isä käy kaupassa ja päinvastoin. Ja kyllä meillä molemmat kokkaa lähes tasapuolisesti, isä useammin. Ei elämästä tarvi tehdä vaikeata kun helpommallakin pääsee.
Kaupassa ei tarvi käydä kuin pari kertaa viikossa, samoin ruokaa kun laittaa kahdeksi päiväksi kerrallaan niin ei tarvi aina kokata, pakkasestakin voi syödä aiemmin tehtyä. Ja tietenkään se vanhempi joka hakee lapset, ei käy sinä päivänä kaupassa. Jos äiti hakee, niin isä käy kaupassa ja päinvastoin. Ja kyllä meillä molemmat kokkaa lähes tasapuolisesti, isä useammin. Ei elämästä tarvi tehdä vaikeata kun helpommallakin pääsee.
En ole olettanutkaan kenenkään olevan yh mutta jos on töissä vaikka 8 tuntia ja päälle matkat niin se on paljon se ja onneksi itsellä ei tarvi tuollaista elämää elää =)
Pointtini oli se, että sekä kotiäitiydessä että työssäkäynnissä on omat hyvät ja huonot puolensa, ja väsymys ja ajanpuute voivat vaivata yhtä lailla molemmissa. Itselläni on kokemusta sekä kotiäitiydestä että työssäkäynnistä täysipäiväisesti ja osa-aikaisesti.
Ei ihmisiä voi sitä paitsi nykyaikainan mustavalkoisesti jakaa työ- ja kotiäiteihin, sillä tilanteet muuttuvat samoillakin ihmisillä nopeastikin.
kun ei saa mitään aikaan, ja aikaa ei ole mihinkään? Mutta eipä tätäkään kukaan tietenkään tässä ketjussa myönnä :D Aiheesta on parhaillaankin täällä useampia ketjuja.. t. ex-kotiäiti, nyk. työäiti
Mielestäsikö siis vain 8-tuntisia päiviä tekevät ovat työäitejä, ja vaikka 6-tuntista (tai lyhyempää) päivää tekevät eivät? Erikoista..
Kuten aloituksesta näkee tarkoitin juuri äitejä jotka tekee vähintään 8 tuntia päivässä kokopäiväisesti ( ja sitten valittaa kun väsyttää ja aikaa ei jää mihinkään) Mutta kukapa tuota ääneen myöntäisi vaikka muuten myökkäävätkin :D
No tuota, ehkä sun kannattaisi tehdä asiasta oma aloitus eikä olettaa että työäitikeskusteluun vastaa kotiäiti :D
8 tuntia töissä 5 päivää viikossa. Sitten lasten hakuun, ruoan tekoon ja sitten saakin jo alkaa iltapuuhille ja lapset nukkumaan. Olisi ihan hirveää jos elämä vaan kuluisi tuollaiseen :( Viikonloppuisin ja loma-aikaan olisi vapaampaa, inhottaa ajatuskin....
oli niillä lapsia tai ei, tekisi mieluummin lyhyempää päivää.
Ikävä kyllä kaikilla ei ole siihen mahdollisuutta.
Nämä ovat näitä "vähäks olis tylsää olla köyhä, emmä vaa haluis" -aloituksia, jotka pitäisi jättää omaan arvoonsa.
kun työskentelee, ni näkee kaikenlaista. Osa tosi surullisia tapauksia, kun hoitajat on täysiä kusipäitä ja lapset joutuu kärsimään aamuvarhaisesta asti. Pari lasta on joutunu koulutettujen ihmisten silmätikuksi :( Onneks omat lapset on saanu olla kotihoidossa.