minkä ikäisenä lapsesi aloittivat päivähoidon?
miten alku sujui?
Lapsi reilun vuoden ja minulle tarjottiin töitä...tiedän että toisaalta työt pitäisi ottaa mutten raskisi viedä tyttöä hoitoon vielä.
Hoitopäivä tytöllä olisi n. 10-16.
Kommentit (31)
Esikoinen: 1v 3 kk
Aluksi jäi hoitoon itkien, mutta tottui nopeasti. Sain vakituisen "unelmieni työpaikan", millaista ei ole vastaan tullut seuraavien vuosien aikana. Siinä mielessä siis kannatti ottaa työ vastaan.
Uudestaan jäi kotiin alle 3-vuotiaana.
Kuopus: 2v 5 kk
Ihan kivasti meni hoidon aloitus. Mukana oleva isoveli varmasti auttoi asiaa.
Eli olivat 3v, 5v ja 4v kun aloittivat päivähoidon.
ja hoitopäivän pituus kertovat suoraan vanhemmuuden laadun. Jos 9 - 10 -kuinen on hoidossa 8 - 8,5 puoli tuntia, niin hän on lähinnä laitoslapsi. Vailla äitiä.
Tämä on asia jota en ymmärrä. Tiedät että osa ihmisistä ajattelee sinun laillasi. Mutta miksi he esittäisivät että eivät ajattele noin? Jos saan osakseni pelkää ihalua ja kunnioitusta perheen ja uran yhdistämisestä, niin onko niin että sinun mielipiteesi jakaa oikeasti vain muutama tänne kirjoitteleva periferiassa asuva yksilö, vai oletteko sellaisia mielistelijöitä ja ylöspäinkatsojia että ette uskalla edes ilmaista mielipidettä suullisesti ihmisille?
Ei se minua sen kummemmin kiinnosta, mutta pidän keskusteluista ja haluaisin että joku edes kerran elämässäni tulisi avautumaan kasvotusten:)
No ehkä neljännen lapsen kohdalla.
26
Meidän lapset menivät hoitoon 1,5-vuotiaina, koska minullekin tarjottiin töitä. Minulla ei siis ollut vakituista työpaikkaa, jonne voisin palata sitten kun sattuu huvittamaan ja kun palstapsykologien mielestä lapseni on kypsä päivähoitoon. Silloin on aika eri tilanteessa - kuka tietää, tullaanko niitä töitä sitten tarjoamaan, kun niitä tarvitsisi?
Onhan se vuoden vanha pieni, mutta toisaalta sopeutuu todennäköisesti nopeasti. Ja hoitopäivistäkään en tule mahdottoman pitkiä. Anna mennä, jos siltä tuntuu!
- esikoinen ekan kerran 1v2kk, silloin sujui loistavasti; jäi sitten kotiin 1v8kk iässä, kun toinen lapsi syntyi
- toinen lapsi aloitti tasan 1-vuotiaana ja sopeutui erittäin helposti; silloin meni esikoinenkin jälleen hoitoon, oli tuolloin 2v8kk ja tämä oli puolestaan todella vaikea sopeutuminen
- kolmas oli 3v1kk, kun meni hoitoon, sopeutui hyvin helposti
- neljäs oli 1v5kk, sopeutui niinikään erittäin helposti
Meidän lapset menivät hoitoon 1,5-vuotiaina, koska minullekin tarjottiin töitä. Minulla ei siis ollut vakituista työpaikkaa, jonne voisin palata sitten kun sattuu huvittamaan ja kun palstapsykologien mielestä lapseni on kypsä päivähoitoon. Silloin on aika eri tilanteessa - kuka tietää, tullaanko niitä töitä sitten tarjoamaan, kun niitä tarvitsisi? Onhan se vuoden vanha pieni, mutta toisaalta sopeutuu todennäköisesti nopeasti. Ja hoitopäivistäkään en tule mahdottoman pitkiä. Anna mennä, jos siltä tuntuu!
Täysin ok, eihän tuossa ole mitään syytä puolustella toimintaansa. Jos käy vierailemassa parempien alueiden päiväkodeissa tai eri kielisissä päiväkodeissa (ruotsinkieliset, englanninkieliset), joiden lasten vanhemmat ovat ns. parempituloisia, niin siellä on yleinen aloitusikä 10kk-1v. Ei kaikki pysty olemaan lähiöissä kotosalla ja kirjoitella tänne mielipiteitään:)
Katsotaan sitten myöhemmin millaisia lapsista kasvaa ja kuka vanhempi saa kiitosta:)
Ensimmäisen kanssa sujui tosi hyvin. Lähinnä ongelmana oli, että lapsi kiukutteli hakiessa, että ei olisi tahtonut lähteä kotiin, reagoi sillä tavoin. Nyt toinen on aloittamassa ja olen hiukan huolissani, koska lapsi on todella kiinni minussa. Mutta juuri tuossa syötellessä, vauvan houkutellessa minua vuorovaikutushassutteluun, ajattelin että eiköhän tuo houkuttele päiväkodin täditkin mukavaan vuorovaikutukseen kanssaan, jolleivät nämä ole aivan ylikiireisiä ja tunneköyhiä. Täytyy vain mennä täysillä ja antaa lapsillekin se tunne, että päivähoito on heidän etunsa, ilonsa ja positiivinen asia johon vanhemmat luottavat (siis omista tunteista riippumatta).
(isosiskon tai isoveljen) kanssa? Se helpottaa.
On kivempi olla tarhassa kun isosisko samassa paikassa. Vanhemmankin kivempi jättää.
Meillä näin, ja tarhassa "avoimet ovet" eli eri ryhmät leikkivät myös keskenään.
Jotkut kerhoissa jo vuoden ikäisenä viipottavat missä lie, osa taas kyhnää äidin vieressä koko ajan.
ja hoitopäivän pituus kertovat suoraan vanhemmuuden laadun.
Jos 9 - 10 -kuinen on hoidossa 8 - 8,5 puoli tuntia, niin hän on lähinnä laitoslapsi. Vailla äitiä.