Pelkään, että lääkäri ei ota todesta epäilyäni kilpirauhasen vajaatoiminnasta
Antakaa vinkkejä, millä pysyn tiukkana huomisella lääkärikäynnillä (terveyskeskus)
Ensimmäisen kerran epäilin vajausta v. 2006, kun minun vuoden yrityksistä huolimatta oli kovin vaikea saada raskauskiloja lähtemään. Kilppariarvot tsekattiin silloin, mutta olivat normaalit, en tajunnut vaatia silloin tarkempi tutkimuksia, vaan sinnittelin painoni kanssa ja onnistuinkin muutaman kilon karistamaan kovalla työllä: liikuntaa ja armotonta kaloreiden ja ravintoaineiden laskemista. Viimeisen raskauteni kuitenkin lisäsi niitä taas, vaikka koko raskauden ajan söin terveellisesti ja liikuin. Paino nousi 20 kg, vaikka olin ennestäänkin jo ylipainoinen. Imettäessäkin painoni vain nousi ja nyt puolivuotta imetyksen jälkeen olen jo ihan epätoivoinen.
MInulla on ollut koko aikuisikäni ajan (nyt 32v.) kylmät ja palelevat kädet ja jalat ja peruslämpö on 35.5- 36,0 astetta. Flunssassa saattaa joskus kohota 36,5 tuntumaan. Alhainen verenpaine. Lepotilassa ollessani palelen lähes aina... joskus jopa helteelläkin.
Käyn ihan hitaalla, olen masentunut.. ilman syytä (minulla on ihana perhe ja mies ja läheiset välit vanhempiini, omakotitalo ja kaikki unelmat täyttyneet ym..) olen katkera ainoastaan tästä painonhallinnan vaikeudesta. Kaikki muut asiat ovat hyvin ja koen olevani onnellinen. Ennen olin energinen, liikunnallinen ja toimeentarttuva.
Ennen lapsien saamista muistan, että vielä joskus hikoilinkin kunnolla ihan vaan pienestä ponnistelusta, nyt on vaikea hiota 1,5-tunnin reippaalla sauvakävelylenkilläkään. Olo on tosi tukkoinen ja aivan kuin en olisi omassa kropassani ollenkaan. Aloitekyky ja sellainen positiivinen ote esim. töissä on kadonnut ilman sen kummempaa syytä. Ärsyynnyn helposti.
Ja vielä sellaisia yksittäisiä havaintoja mm. sormien kuiva ja ryppyinen iho, pitkittäisurat kynsissä ja epäsäännölliset kuukautiset (1 keskenmenokin pari vuotta sitten)
Tuntevatko lääkärit vieläkään tarpeeksi hyvin kilpirauhasongelmia ja voiko minullekin käydä niin kuin monelle muulle jotka ovat joutuneet käymään melkoisen helvetin läpi kun on leimattu masentuneeksi, luulosairaaksi jne...
Auttakaa te, joilla näistä on kokemusta, että miten saan lääkärin puolelleni?
Ja mitä kaikkia kokeita minun olisi hyvä vaatia?
Pelkään kovasti myös sitä, että näille oireilleni ei löydy oikeata syytä.
Kommentit (41)
niin sit se ei ole kilpirauhasen vajaatoiminta.
joka ei kuulu normikilpparikokeisiin.
Silloin vuonna 2006 kun kävin työterveydessä, niin lääkäri vain sanoi, ettei kilpirauhasessa ole vikaa. en löydä mistään enää niitä vastauksia, joten niitä ei voida spekuloida... Ja jätin asian silloin, vaikka muistan silloinkin epäilleeni, että vaikka laskennallisesti arvoni olisivatkin normaalin rajoissa, niin entä jos laskennallinen normaali ei olekaan minulle riittävä?
ap
Ja kokeisiin sit heti aamusta,hyvin nukutun yön jälkeen,ilman kahvia ja tupakkaa...
mielellään vielä kilppariin erikoistunut
Pelkään kovasti myös sitä, että näille oireilleni ei löydy oikeata syytä.
kertoisit lääkärillesi kaikki nuo oireet, mitä olet tuossa kertonut. Ja sitten esittäisit epäilysi, että kyse voisi olla kilpirauhasesta.
Jos menet valmiiksi kiukkuisena sinne vaatimaan kaikkia mahdollisia kokeita, niin se ei ehkä ole kaikkein rakentavin tapa toimia...
Ja kokeisiin sit heti aamusta,hyvin nukutun yön jälkeen,ilman kahvia ja tupakkaa...
Ajattelin vain, että jos noin herkkiä ovat, niin sehän kyseenalaistaa tämän koko verikokeiden perusteella tehdyn diagnosoinnin?
Voiko siis oikeasti arvot kahvin ja huonosti nukutun yön perusteella jäädä selvästi normaalin puolelle, vaikka tapumusta vajaatoimintaan olisikin? ihmeellistä...
ap
samoin kuin huonosti nukuttu yö "parantavat" arvoja,eli ne näyttääkin paremmilta,mitä oikeesti olisivat.Siksi kannattaa huomioida nämä asiat ennen kokeita.Ja siis voivat näyttää normaaleilta,vaikka eivät oikeesti oliskaan.
mutta et sanallakaan mainitse omaa epäilyäsi diagnoosista. Se on lääkärin tehtävä.
t. lääkäri
Jos sekä TSH ja T4v ovat normaalit niin EI ole vajaatoimintaa!!! Ja nuo homonit ovat normaalisti vuorokauden ajan mukaan vaihtelevia, siksi mitataan aamulla.
Jos sekä TSH ja T4v ovat normaalit niin EI ole vajaatoimintaa!!! Ja nuo homonit ovat normaalisti vuorokauden ajan mukaan vaihtelevia, siksi mitataan aamulla.
jos kokeet otettu esim.iltapäivällä,juotu sitä kahvia ja syöty ja poltettu vielä tupakkkia,niin tasan tarkkaan ne voi näyttää NORMAALEILTA,vaikka voiskin olla sitä vajista...
näille oireilleni ei löydy syytä. Oli se sitten mikä tahansa, niin jotain on oltava. Ei kai pelkkä psyykkinen ongelma piile monia vuosia hitaasti fyysisia oireita kehitellen ilman kummempaa syytä... kyllä mä vahvasti epäilen jotakin hormonaalista juttua, sillä kuukautiset ovat kaikenaikaa epäsäännölliset ja pms-oireet ovat valtavat. Sellainen yleinen jähmeys on vuosien aikana lisääntynyt. Ja en kuitenkaan ole vielä ihan ikäloppukaan, vaikka tosin keski-ikää alan jo kolkutellakin (32 v.) ;)
mustakin olisi kiva, jos lihomisen ja lihavana pysymisen voisi sälyttää kilpirauhasen päälle. Sulla voi hyvin olla vaikka masennusta, ja sekin osaltaan lihottaa/ ei auta painon pudotusta.
Käytätkö e-pillereitä? Moni noista oireista osuu niidenkin kanssa yksiin.
Jos ihan tasan varmuuden haluat mene yksityiselle ja sano, että haluat kilpirauhaskokeet ja vasta-ainekokeet...
mulla oli arvot siinä normaalin rajoilla, mutta koska selviä oireita oli ja sukurasitusta niin kokeiltiin lääkkeitä. Ja yllättäen ne arvot laskivatkin ja oireet vähenivät. Minulla siis, yllätys yllätys, olikin kilpirauhasen vajaatoiminta. Aina ei voi katsoa pelkkiä veriarvoja, on katsottava kokonaisuutta. Tää arvojen mukaan meneminen ja oireiden sivuuttaminen on tk lääkärien ongelma, harva tajuaa katsoa ja kuunnella potilasta.
yritän olla mainitsematta mitään lääkärille... mutta se, että ylipäätään olen varannut ajan on nimenomaan epäily kilpirauhasesta, kun olen nettiä tutkinut.
Jos joskus ennen nettiaikaa olisin ollut tässä tilanteessa, niin tuskin edes menisin lääkäriin, kun ajattelisin vain tulevani vanhaksi ja olevani laiska. Sitten todennäköisesti vain masentuisin lisää omaan saamattomuuteeni, kunnes alkaisin jo oireilla psyykkisesti niin vahvasti, että menisin ehkä lääkärille.
Olisin halunnut mennä juttelemaan asiasta työterveyshoitajan kanssa, mutta työterveyspalveluni ovat onnettomat, eivätkä kata juuri mitään ja siksi turvauduin ihan kunnalliseen.
niin ja näyttäisi olevan täällä joku oikein kilppariasiantuntijakin paikalla ;)
ap
Kilpirauhasen vajaatoiminta on yksi yleisimpiä vaivoja, joten en usko etteivätkö lääkärit olisi siihen suht perehtyneitä.
Oireet vajaatoiminnasta kyllä vaihtelevat, joten sitä ei aina osata epäillä. Mutta jos labrakokeet on otettu ja mitään ei löydy -- miten sen muuksi muutat?
sen sijaan en meinaa jaksaa millään herätä aamuisin. Muuten kaikki ihan samaa.
Tahtoisin minäkin lekurille, joka oikeasti osaa ottaa kaikki arvot.
Kerran kävin masiksen takia ja lääkäri laittoi kyllä ekana kilpparikokeisiin, mutta näytti normaalia.
Mulla myös madaltunut, aina jotenkin väsynyt ääni.
kävin yksityisellä endokrinologilla ja vajaatoimintaa oli. Tästä aikaa jo yli 10 vuotta. Kontrollit on sujuneet ihan ok tk:lla.