Tiesitkö että punaista lihaa suositellaan syötäväksi KORKEINTAAN 500 g viikossa?
http://www.cancer.fi/ammattilaiset/ravitsemussuositukset/lista_suosituk…
Suositus 5
Rajoita punaisen lihan¹ ja vältä lihavalmisteiden² käyttöä.
Väestötason tavoitteet
Väestön keskimääräisen punaisen lihan käytön ei tulisi ylittää 300 g viikossa ja tästä lihavalmisteita erittäin vähän tai ei ollenkaan.
Yksilötason suositus
Henkilöillä, jotka syövät punaista lihaa¹, kulutuksen tulisi olla vähemmän kuin 500 g viikossa ja tästä lihavalmisteita² erittäin vähän tai ei ollenkaan.
Näyttö
Näyttö siitä, että punainen liha, ja erityisesti lihavalmisteet, ovat syynä paksu- ja peräsuolen syöpään, on vahvempi nyt kuin 1990-luvun puolivälissä.
Näyttö punaisesta lihasta paksu- ja peräsuolen syövän aiheuttajana on vakuuttava. Myös näyttö lihavalmisteista paksu- ja peräsuolen syövän aiheuttajana on vakuuttava. Kiinan Kantonin keittiön tyyliin suolattu kala aiheuttaa todennäköisesti nenä- ja kurkunpääsyöpää.
Tämä johtopäätös ei viittaa muilla tavoin valmistettuun (tai suolattuun) kalaan. Lehmänmaito todennäköisesti suojaa paksu- ja peräsuolen syövältä. Paljon kalsiumia sisältävät ruokavaliot aiheuttavat todennäköisesti eturauhasen syöpää. Tämä vaikutus on ilmeinen ainoastaan suurilla kalsiumin saantimäärillä (noin 1,5 g tai enemmän päivässä).
1. Punainen liha viittaa kotieläimistä naudan, sian, lampaan ja vuohen lihaan. Tähän kuuluu myös lihavalmisteisiin sisältyvä liha.
2. Lihavalmisteella tarkoitetaan esim. savustamalla, suolaamalla tai kemiallisia säilöntäaineita lisäämällä säilöttyä lihaa. Tähän kuuluu myös se liha, joka sisältyy prosessoituihin elintarvikkeisiin.
Kommentit (25)
Ja mikä oli tarpeesi tulla tänne saarnaamaan? Tuossa aikaisemmin taisit väittää liharuokien ystäviä laiskoiksi. Mitä ajattelit tällä saavuttaa, paitsi vastustusta?
mutta myönnän että siitä ketjusta tuli tämä juttu mieleen (ja laitoin tämän sinnekin).
Minusta on ihan ok syödä lihaa, mutta toisaalta olen myös sitä mieltä että todella monella suomalaisella on vääristynyt käsitys siitä millaiset määrät ovat tyarpeellisia/kohtuullisia/terveellisiä.
myös alkoholinkäyttöä kehotetaan rajoittamaan.
sitä ei meillä syödä.
Naudanlihaa saa luomunakin, joten sitä sitten. Ja kalaa, tietty.
varaa lihaa tai jauhelihaa yhdelle 100 g ja aika moni mamma tekee 3-5 kertaa vuikossa liharuokaa. Aterioita yleensä 14.
syödään lihaa kotona kerran viikossa. Koulussa lapsi tietysti syö mitä tarjotaan.
mitä asiaa aletaan tarkasti tutkimaan, niin kaikki aiheuttaa syöpää yms. Siihenhän tämä maailma menee..mitä enemmän asioista tiedetään, sitä vähemmän enää mitään voi syödäkään, kun kaikki on vaarallisia. Kohta pitää varmaan olla syömättä. Meillä syödään lihaa ja paljon..sitä teemme myös jatkossa.
No jos oma terveys kiinnostaa niin kannattaisi kuunnella tutkijoita. Mutta jos on ihan sama, mitä syöpiä itselleen hankkii niin paras tapa on syödä paljon punaista lihaa, polttaa tupakkaa, syödä paljon lisäaineita sisältävää ruokaa, välttää liikuntaa ym.
Itse en syö lihaa ollenkaan, kalaa tosin silloin tällöin.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 15:21"]
No jos oma terveys kiinnostaa niin kannattaisi kuunnella tutkijoita. Mutta jos on ihan sama, mitä syöpiä itselleen hankkii niin paras tapa on syödä paljon punaista lihaa, polttaa tupakkaa, syödä paljon lisäaineita sisältävää ruokaa, välttää liikuntaa ym.
Itse en syö lihaa ollenkaan, kalaa tosin silloin tällöin.
[/quote]
Luit vissiin magneettimediasta.
Tietotoimisto Copy & Paste on puhunut.
Mä luulin että se suositus oli korkeintaan 300 g? En tosin itse syö ollenkaan punaista lihaa. Suomalaiset taisivat keskimäärin syödä 1,5 kg/viikko, mikä kuulostaa aika hurjalta.
Eli 100g pihvi 5 kertaa viikossa. Aika paljon!
Minä en syö punaista lihaa juuri lainkaan. Vaikka karppi olenkin.
Tiesin kyllä, mutta en välitä :-). Tossa on yksi alan bloggarikin, joka on kirjoitellut juuri tuosta aiheesta. Kertoi myös, että itse hän syö punaista lihaa noin kolme kertaa viikossa. On myös kirjoittanut etti noita suosituksia olekaan tarkoitus noudattaa pilkulleen vaan kunhan ruokavalio on noin suurin piirtein kunnossa, niin kaikki on hyvin.
Pääosan ateriasta pitäisi muodostua joka tapauksessa kasviksista ja/tai marjoista. Ja tämä koskee kaikkia aterioita aamupalasta päivälliseen.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 15:27"]
Mä luulin että se suositus oli korkeintaan 300 g? En tosin itse syö ollenkaan punaista lihaa. Suomalaiset taisivat keskimäärin syödä 1,5 kg/viikko, mikä kuulostaa aika hurjalta.
[/quote]
Suomalaisten lihankulutus on itä-euroopan tasolla. Tuo 500 g punaista lihaa kuulostaa ihan hyvälle kun siihen sittn lisätään muut lihat, kana, possu, kalkkuna. Suomen sydänliitto taisi suosittaa 750 g/viikko punaista lihaa. Sillä melkein pärjää.
Ennen kuin aletaan morkkaamaan lihansyöjiä sanoisin, että proteiinia kuitenkin tarvitaan viikossa enemän. Jotkut allergiset saavat sen vain lihasta. Kaikki eivät edes halua syöttää soijaa varsinkaan miespuolisille perheenjäsenille. Punaistalihaa voi karsia tai/ja suosia siinä luonnonmukaisempaa tuotantoa.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 15:40"]
Ennen kuin aletaan morkkaamaan lihansyöjiä sanoisin, että proteiinia kuitenkin tarvitaan viikossa enemän. Jotkut allergiset saavat sen vain lihasta. Kaikki eivät edes halua syöttää soijaa varsinkaan miespuolisille perheenjäsenille. Punaistalihaa voi karsia tai/ja suosia siinä luonnonmukaisempaa tuotantoa.
[/quote]
Eiköhän jokainen ymmärrä, että erikoisruokavaliot ovat erikseen. On myös aminohappokertymäsairauksia sairastavia, jotka eivät voi syödä lihaa lainkaan, jos halutaan hakea ääripäitä. Tämä keskustelun aloitus taisi olla ihan tavallisille sekaruokavaliota syöville. Tosiasiassa suomalaiseten lihankulutus on kasvanut valtavasti elintason myötä ihan huomaamatta. Suurin osa pärjäisi vähemmälläkin.
mutta ei meillä noin paljoa syödäkkään. kalaa ja kanaa punasen lihan rinnalla.