Mitä kirkkoon kuulumattomat tekevät, jos perheenjäsen kuolee?
Siis miten hänet haudataan? Tietysti hautaustoimisto auttaa, mutta minne hänet haudataan ja missä tilaisuus pidetään jne?
Kommentit (36)
kukaan perheestä ei kuulunut kirkkoon, ei isäkään. Hautaustoimisto hoiti järjestelyt. Otimme yhteyttä tuttuun pappin, joka siunasi isän hautausmaan kappelissa. Kappelin urkuri soitti toivomaamme musiikkia. Isä tuhkattiin ja uurna laskettiin sukuhautaan. Muistotilaisuus pidettiin hautasmaan lähellä olevan ravintolan kabinetissa.
Olen ymmärtänyt että kirkko ei kiellä palveluaan surevilta. Hautaustoimisto osaa neuvoa kaikissa asioissa.
kukaan perheestä ei kuulunut kirkkoon, ei isäkään. Hautaustoimisto hoiti järjestelyt. Otimme yhteyttä tuttuun pappin, joka siunasi isän hautausmaan kappelissa. Kappelin urkuri soitti toivomaamme musiikkia. Isä tuhkattiin ja uurna laskettiin sukuhautaan. Muistotilaisuus pidettiin hautasmaan lähellä olevan ravintolan kabinetissa.
Olen ymmärtänyt että kirkko ei kiellä palveluaan surevilta. Hautaustoimisto osaa neuvoa kaikissa asioissa.
Kellään ei ollut tietoa heidän viimeisistä tahdoistaan ja siinä me sisarukset sitten väänsimme kättä kun jokaisella oli oma kuvitelmansa, mitä ne vanhemmat halusivat.
Minä ostin kansion johon olen kirjannut ylös toiveita ja ohjeita miten toimia kun kuolen.
En halua, että lapseni joutuvat kokemaan saman.
Ei ole siinä surussa sitten yhtään mukavaa.
Isoisäni haudattiin hiljattain vapaa-ajattelijoiden hautausmaalle. Tilaisuus pidettiin haudan reunalla - lyhyt ja kaunis tilaisuus. Isoisäni ystävä piti muistopuheen, laskettiin seppeleet ja toinen isoisäni ystävistä lauloi kun uurnaa peiteltiin. Hautaustilaisuuden jälkeen kahvitarjoilu järjestettiin isohkossa kahvilassa.
Siellä kansiossa on myös tieto minne kaikkialle soittaa ja mitä kaikkea tilata kun kuolen.
Jos esimerkiksi on asunut monella paikkakunnalla niin sukuselvitys ei tule yhdellä soitolla.
Tietoa on myös missä vakuutukseni, pankkiasiani ja sun muut hoidetaan.
Itsekin olen miettinyt kirjaavani ylös jonnekin, mistä löytyy varmasti, että miten haluan itseni haudattavan aikanaan. Pöhköä siinä on se, että en itse ole näkemässä. Mikseivät omaiset voisi siis järjestää just sellaisia pippaloita kuin itse haluavat. Viimeisen leposijan sentään haluaisin kuitenkin itse määritellä, ja sen, että minut tuhkataan, eikä lasketa arkussa, yök ajatella niitä matoja sun muita, hidasta mätänemistä... yöööök...
kuinka sinut haudataan tai heitetään tuhkana mereen niin ongelmaa ei ole.
Kaksi ihmistä voivat jo ollakin aivan eri mieltä ja sitten riitelevät asiasta.
kannattaa itse etsiä tietoa esim. netistä kirkkoon kuulumattoman hautaamisesta. esimerkiksi seurakutien sivuiltakin asiasta löytyy ja oikeaa tietoa.
kukaan perheestä ei kuulunut kirkkoon, ei isäkään. Hautaustoimisto hoiti järjestelyt. Otimme yhteyttä tuttuun pappin, joka siunasi isän hautausmaan kappelissa. Kappelin urkuri soitti toivomaamme musiikkia. Isä tuhkattiin ja uurna laskettiin sukuhautaan. Muistotilaisuus pidettiin hautasmaan lähellä olevan ravintolan kabinetissa. Olen ymmärtänyt että kirkko ei kiellä palveluaan surevilta. Hautaustoimisto osaa neuvoa kaikissa asioissa.
Eli isäsi ei kuulunut kirkkoon, mutta oli silti uskovainen? Silloin tuo toimii. Jos ei kuulu kirkkoon ja ei usko, niin siunaus ei voisi olla mahdollisuus.
Meillä haluttiin järjestää siviilihäät viime kesänä, joissa tuomari tuli hääpaikalle toimittamaan vihkimisen. Toimituksen aluksii tuomari (vanhempi nainen) otti raamatun esille, ja luki sieltä pitkän kohdan. Olin niin järkyttynyt, mutta mitä voin tehdä 50 vieraan edessä? Toimituksen lopuksi tuomari teki saman tempun ja luki raamatusta jotain miehen ja naisen välisestä suhteesta blaa blaa. Ihan järkyttävää! Olin painottanut sitä että olemme ateisteja joten käytös oli loukkaavaa. Valitin myöhemmin, mutta mitäpä se auttoi..
''kukaan perheestämme ei kuulunut kirkoon'' ... kirjoittaja perheineen ei siis maksa kirkollisveroja, mutta häikäilemättä käyttää hyväkseen kuitenkin seurakunnan palveluita, jotka juuri näillä veroilla kustannetaan.
Se on tätä nykypäivän tekopyhyyttä, kuoritaan kermat päältä.
20. Onhan raamatussa paljon viisasta tekstiä, missä ei mainosteta jeesusta, jumalaa jne. Jos tämä tuomari olisi lukenut samat tekstit jostain muusta kirjasta, niin tuskin olisitte edes huomanneet mistä ne on peräisin (siis todellakin jos jutut olivat esim miehen ja naisen välisestä suhteesta, kai te kuitenkin siihen uskotte, kun naimisiin menitte!)
niin hautaustoimisto varmasti pystyy järjestämään tällaisen tilaisuuden helposti ja tuhkat voi sirotella vaikka mereen.
Isäni kuoli viime vuonna eikä kuulunut kirkkoon, mutta ei ollut missään nimessä ateisti, eli meillä oli ihan normaali siunaustilaisuus kappelissa papeineen ja virsineen. Isä haudattiin sukunsa hautaan. Kuolinilmoituksessa oli risti samoin kuin hautakivessä on.
Jotkut seurakunnat eivät siunaa kirkkoon kuulumattomia ja sehän on ihan ok. Useimmat papit kuitenkin siunaavat.
Hietsusta tullut. Äidin puoleista sukua sinne on haudattu ja varmasti tiedän, että äitini ja hänen isänsä eivät ainakaan kuuluneet kirkkoon.
Kun järjestin äitini hautajaisia niin törmäsin paljon siihen, että "näin on aina tehty ja näin täytyy tehdä".
Ei se enää päde!
Esimerkiksi pukeutuminen on paljon vapaamuotoisempaa. Nykyään hautajaiset ovat enemmän vainajan näköiset kuin ennen.
Ei meillä päin ainakaan ole mitään vapaa-ajattelijoiden hautausmaita, sillä valtio ja kunnat ovat halunneet keskittää hautaukset kirkon hautausmaille. Kirkolla on siis monopoli, eikä esim. omalle tontille saa ihmistä haudata, vaikka haluaisikin..
Papin siunaamiset jne. ovat sitten asia erikseen, mutta itse hautaamiseen ei paljon vaihtoehtoja ole. Tuhkauskin on seurakuntien hoidossa.
''kukaan perheestämme ei kuulunut kirkoon'' ... kirjoittaja perheineen ei siis maksa kirkollisveroja, mutta häikäilemättä käyttää hyväkseen kuitenkin seurakunnan palveluita, jotka juuri näillä veroilla kustannetaan.
Se on tätä nykypäivän tekopyhyyttä, kuoritaan kermat päältä.20. Onhan raamatussa paljon viisasta tekstiä, missä ei mainosteta jeesusta, jumalaa jne. Jos tämä tuomari olisi lukenut samat tekstit jostain muusta kirjasta, niin tuskin olisitte edes huomanneet mistä ne on peräisin (siis todellakin jos jutut olivat esim miehen ja naisen välisestä suhteesta, kai te kuitenkin siihen uskotte, kun naimisiin menitte!)
meillä oli isäni hautajaisissa pappi joka veisasi virsiä vaikka kukaan juurikaan ei kuulu perheestämme kirkkoon (toki osa sukulaisista kuuluu) ja isämme haudattiin kirkonmaalle. Mutta mutta, tuolla joku siis jo kommentoi että kuoritaan kermat päältä - tämä kaikki siis MAKSAA kirkkoon kuulumattomille. Toki kirkkoon kuuluvillekkin se hautapaikka jotain maksaa, mutta jos et kuulu niin maksu on noin 10-kertainen... mä aion ainaski vanhuksena taas liittyä kirkkoon jotta mun sukulaiset ei joudu tollasii summii maksamaan mun hautaamisesta.
sukuhaudasta kun äiti haudattiin. Hän ei siis kuulunut kirkkoon. Saman olisi maksanut vaikka hataan olisi laitettu kirkkoon kuuluva.
Haluan, että minut poltetaan ja tuhka sirotellaan mereen.
Sit jatkot missä nyt haluavatkin, kunhan viini virtaa ja laulut soi.
Jokainen voi sit kotonaan minua muistella ja poltella kynttilöitä jos siltä tuntuu.
:)
Toivottavasti menee näin, mutta mieheni saattaapi laittaa kapuloita rattaisiin.
Itse en siinä vaiheessa voi enää vaikuttaa toteutukseen.
Kannattaisiko minun kirjoittaa mustaa valkoiselle ja kelle sen annan, koska mieheni haluaa ihan erilaiset hautajaiset kun kuolen,.