Paljonko "vararahaa" ns. tavallisilla perheillä? Huipputuloiset ja perintörikkaat älkööt vastatko...
Meillä on miehen kanssa riitaa tästä asiasta. Tällä hetkellä kuukausittaisista menoista on sivussa n. 8000 euroa. Kuukaudessa meillä jää asumismenojen jälkeen käteen n. 2000-2500 (riippuu kuukaudesta). Asuntolainaa on muistaakseni 140 000 jäljellä. Muita lainoja ei ole. Minusta voisimme ihan hyvin näillä säästöillä ja tuloilla tehdä hyvällä omalla tunnolla ainakin yhden ulkomaanmatkan vuodessa. Miehestä taas ei. Mitenkäs muilla on ratkaistu asiat? Kuinka isoja vararahastoja tavallisissa perheissä pidetään?
Kommentit (100)
Meillä on nettotulot noin 4500 euroa, josta maksetaan mökkilaina, vastike, ip-kerho, ruuat yms. niin, että käteen jää pakollisten menojen jälkeen vielä noin 2500 euroa.
Erityistä vararahastoa meillä ei ole, mutta tilillä on kummallakin yleensä tonni pari tilipäivän allakin.
Muut rahat käytämme mukavaan elämään: syömme ulkona, matkustelemme, ostamme leffoja ja hyvää ruokaa.
mulla on tilillä reilu 4000 ja miehestä en tiedä tarkkaan, muttta arvaan että suunnillleen saman verran on hänelläkin. Velkaa meillä on yhteensä n. 20000 asunnosta ja autosta.
Säästössä tällä hetkellä 3200 e joihin ei kosketa. Visaa käytetään jos tulee yllättävä meno. Tarkotus on laittaa joka kuussa 500-1000 e säästöön.
Meillä 1v3kk lapsi, olen kotihoidontuella. Tuo on hätäkassa, siihen kosketaan vain pakkoraossa. Muuten maksellaan lainaa (jäljellä n. 160 000e, asunnon arvo 300 000e) ja jokapäiväistä elämistä miehen palkasta. Nettotulot n. 4500 e kuussa tällä hetkellä, kun palaan töihin tilanne paranee tästä, toivottavasti.
sen aikana meidän runsaat hätävarat tuli käytettyä. Nyt ehkä enää 3000-4000 ekstraa, toisaalta olen jo töissä, joten voi alkaa kerätä uusia :)
Netto n 3500/kk perheessä
meil 400e säästössä,velkaa 140 000.minä äitiyslomalla,4lasta.meillä jää asumismenojen jälkeen rahaa 400e ruokaan,bensaan,mahd. uudet hankinnat, vakuutuslaskut ym mitä ei tuu joka kk.
8000 euroa vararahaa, nelikymppisiä ollaan ja kolme lasta on. Talolainaa 50 tuhatta viel. 4000 rahastotilillä kesämökin pesämunaa. Välillä autonkorjaus, jokin kodinkoneen hajoaminen tai isojen laskujen kasaantuminen pakottaa turvautumaan vararahastoon, jos saadaan yli lähdetään kyllä matkalle. Turvallisuuden tunnetta tuo vararaha lisää, ainakin meillä.
Kummallakin on säästötililla 2000 vararahaa, ja pyrimme lisäksi siihen, että molempien käyttötileillä sekä s-tilillä(jossa "ruokarahaa"), millään ei saldo menisi yleensä alle 2000e. Luottokortit on, mutta niitä ei käytännössä ikinä käytetä. Eli vararahaa on yhteensä noin 10 000 ja luottovara aina käyttämättä. Kaikki, mikä tilille jää tämän jälkeen yli, laitetaan ylimääräiseen lainanlyhennykseen.
(mutta meillä on isovanhemmat, jotka kykenevät ja haluavat auttaa, jos tulee joku kamala sairastuminen tms katastrofi. Muuten ehkä pitäisimme isompia vararahoja)
ja opiskelija. Minulla on kaksi lasta. Puskuria tilillä n. 1700e, lisäksi lasten tilillä n. 500e. Pärjäämme ihan hyvin.
Asumiskuluihin ja lainoihin menee 2000 e/kk, lapsilisät menevät lasten tileille, mutta koska olen hoitovapaalla, siirrän niitä välillä omalle tililleni, jotta ruokaa ei tarvitsisi ostella velaksi. Lisäksi esikoinen maksoi juuri tililtään omat harrastuksensa. Lasten tileillä on pääasiassa lapsilisäsäästöjä mutta myös sukulaisten lahjoittamia rahoja synttärilahjoiksi. Silti me aikuiset olemme käyttäneet niitä lapsiin, kun on ollut tiukempaa, ja samaa rataa aiomme jatkaa. Lapset saavat sitten isompinakin hankittua jotain kalliimpaa näillä rahoilla, vaikka meillä olisi tiukkaakin. Tällä hetkellä tosin sinne ei juuri kerry säästöjä, mutta kun hoitovapaani päättyy ja saamme maksettua visalaskut pois, niin sitten taas alamme kerryttää heidän tilejään.
Meillä ei ole muilla tileillä säästöjä tällä hetkellä. Yleensä kun olen työelämässä, säästöjä on noin 2000-4000 euroa, mutta nekin kuluvat nopeasti, jos tulee isompia kulueriä. Velkaa meillä on 230 000 euroa. Lainanlyhennystä lyhennämme koko ajan hoitovapaanikin aikana normaalisti, ja mies tulee saamaan bonusrahoja tässä kevään aikana, joilla varmaan lyhennämme taas lainoja (ja visalaskuja).
Kun menen töihin kesällä, maksamme viimeistään visatilimme velat pois ja alamme kerryttää pientä säästötiliä uutta vauvaa varten. Me saamme lapsia ainoastaan kalliilla hoidoilla, joten ainakin noin 5000 euroa pitäisi saada säästöön tätä projektia varten. Me emme matkusta ulkomaille, mutta pitkään ollaan kyllä haaveiltu matkasta Kolmårdeniin tai Tanskan Legolandiin. Jää kyllä vuosien päähän, kun vielä tuo talous on aika kuralla, ja se uusi vauvakin houkuttaisi.
Ihailen kovasti teitä yh-äitejä, joilla on pienet tulot mutta myös pienet menot ja näin ollen myös säästöjä. Upeaa!
Tosin nyt pyrin siihen, että ruvetaan säästämään. Lainaa meillä on max 20 000.
Ollaan kyllä matkusteltu aika paljon, lähinnä tyyliin nyt mennään johonkin ja maksetaan samantien pois ja syödään vaikka kaurapuuroa kuukausi jolloin se on maksettu :D
Ehkä miehesi mielestä se matkustelu on sama kuin heittäisi rahaa kaivoon, ja onhan se tavallaan.
Yllättäviin menoihin meillä on rajaton luottokortti, mutta eipä sitäkään ole kertaakaan viel vinguteltu.
säästössä o euroa,lapsen meno isänsä luo 106 € kk.
Kaikki menee nyt,mutta tilanne muuttuu kun valmistun 2013.
lainanmaksuun. Nyt meillä (nelikymppisillä) on lainaa 24000 euroa jäljellä. (Ostimme neliömme jo vuonna -98, ennenkuin hinnat alkoivat pääkaupungissa nousta, vaikka silloin meitä pidettiin hulluina.....) Nettotulot on n. 4000 euroa. Säästöön jää kuussa tonni + ylityöt + lomarahat. Lyhennämme noista säästöistä aina ylimääräisen summan lainaa. Tavoite on olla pian velaton.
Emme matkustele ulkomaille. Itse olisin miehesi linjoilla ja varovaisempi, mieluummin reissu joka toinen vuosi. Pankissa pitäisi olla n. 3 kk menoja vastaava summa säästössä, jos tulee äkillinen työttömyys.
Tavallisella perheellä ei ole jemmassa monia tuhansia eikä myöskään ole monen tuhannen käyttörahaa asumismenojen jälkeen.
Tavallinen perhe ilmottautuu. Kolmikymppisiä, yksi alle vuotias lapsi. Asuntolainaa 300 000, juuri valmistunut talo. Lainarahaa vähän vielä jäljellä, menee autotallin rakentamiseen ja pihaan kesällä :). Mitään säästöjä ei ole, luottokortit varalla. Asuntolainaa maksetaan tonni kuussa takaisin ja kun palaan töihin, niin tonni per nenä. Harrastukseen menee 600 e/kk. Säästöön menee lapsilisän verran kuussa, siinä kaikki mihin pystyy.
on ihan tavalliset tulot, vain yksi työssäkäyvä aikuinen ja toinen kotona taaperon kanssa. Tällä hetkellä säästössä n.60 000. Pienempikin puskurirahasto tietysti riittää, varsinkin jos työssäkäyvällä on hyvät vakuutukset yllättävien tilanteiden varalta. Silloin talous ei kaadu vaikka isoa lainaakin maksaisi ja palkkatuloja ei ole pitkään aikaan.
Mielestäni tuo ap:n tilanne on ihan hyvä ja itse ainakin voisin lähteä huoletta kunnon lomamatkalle kerran tai parkikin kertaa vuodessa. Eihän niitä kaikkia rahoja tarvitse lomaan käyttää!
vajaat 6000e/kk. Käteen jää jotain nelisen tonnia. Asuntoon ja lainaan menee 1500, lasten hoitokuluihin 276e.
Säästössä on tällä hetkellä noin 6000e.
Miehen työttömyyden aikana ei jäänyt rahaa säästöön, mutta muuten olemme aina säästäneet osan tuloistamme. Joskus enemmän, joskus vähemmän. Osa vararahaksi , osa matkoihin tai hankintoihin. Meillä on nyt n. 5000 varalla, lisäksi mulla on rahastossa tarpeen tullen nostettvissa n 7000 e.
Mä saan hiukan alle keskipalkan ja mies himpun enemmän.
ei kannata makuuttaa rahoja pankkitileillä, inflaatio syö ne hiljalleen.
periaatteessa vaan miehen tulot kun itse olen kotihoidontuella. miehelle jää käteen vain n. 2000e.
on asuntolaina ja lapsia. säästöön joka kuukausi väh. 100e ja sen ansiosta on noin 3000e korkeakorkoisella tilillä. 1000e rahastossa ja lasten tileillä 500e per lapsi. Pikku tuloistakin siis voi säästää.