Paljonko "vararahaa" ns. tavallisilla perheillä? Huipputuloiset ja perintörikkaat älkööt vastatko...
Meillä on miehen kanssa riitaa tästä asiasta. Tällä hetkellä kuukausittaisista menoista on sivussa n. 8000 euroa. Kuukaudessa meillä jää asumismenojen jälkeen käteen n. 2000-2500 (riippuu kuukaudesta). Asuntolainaa on muistaakseni 140 000 jäljellä. Muita lainoja ei ole. Minusta voisimme ihan hyvin näillä säästöillä ja tuloilla tehdä hyvällä omalla tunnolla ainakin yhden ulkomaanmatkan vuodessa. Miehestä taas ei. Mitenkäs muilla on ratkaistu asiat? Kuinka isoja vararahastoja tavallisissa perheissä pidetään?
Kommentit (100)
toivon teille pärjäämistä,on varmasti tiukkaa kun saa vain 11 t brutto!voi voi!jos joskus tuntuu ettei ihan riitä niin lainaan mielelläni.. t.300 e /kk...hei ihan oikeesti!täällä on kyllä' joko eerityisen rikasta tai sitten hieman liioittelevaa porukkaa liikkeellä...aika harvalla on tuollaiset tulot ja säästöt,siitähän on juuri tehty tutkimuskin..
Anteeksi mikä siinä niin naurattaa, jos joillakin on hyvät palkkatulot. Kyllä Suomesta löytyy hyväpalkkaistakin porukkaa. Suomalainen keskiansio on noin 3000 euroa. Muistaakseni 10 prosenttia suomalaisista tienaa yli 47 teur vuodessa, ja haluan muistuttaa että tälle palstalle kirjoittaa myös tosi moni ulkosuomalainen. Itselläni on mies finanssialalla, ollaan asuttu vuosikausia ulkomailla, maassa, jossa veroprosentti on max 15. Ja bruttopalkkaa ja säästöjä en aio tässä kertoa, koska heti tulisi turpaan.
toivon teille pärjäämistä,on varmasti tiukkaa kun saa vain 11 t brutto!voi voi!jos joskus tuntuu ettei ihan riitä niin lainaan mielelläni.. t.300 e /kk...hei ihan oikeesti!täällä on kyllä' joko eerityisen rikasta tai sitten hieman liioittelevaa porukkaa liikkeellä...aika harvalla on tuollaiset tulot ja säästöt,siitähän on juuri tehty tutkimuskin..
Anteeksi mikä siinä niin naurattaa, jos joillakin on hyvät palkkatulot. Kyllä Suomesta löytyy hyväpalkkaistakin porukkaa. Suomalainen keskiansio on noin 3000 euroa. Muistaakseni 10 prosenttia suomalaisista tienaa yli 47 teur vuodessa, ja haluan muistuttaa että tälle palstalle kirjoittaa myös tosi moni ulkosuomalainen. Itselläni on mies finanssialalla, ollaan asuttu vuosikausia ulkomailla, maassa, jossa veroprosentti on max 15. Ja bruttopalkkaa ja säästöjä en aio tässä kertoa, koska heti tulisi turpaan.
KIVA JUTTU!MUTTA MINULTA ET SAA TURPAAN KOSKA OLEN OIKEESTI YRITTÄJÄ JA MIEHENITYÖSKENTELEE ULKOMAILLA.PELKÄSTÄÄN KK ULKOMAANPÄIVÄRAHAT N.2000 E + HYVÄ PALKKA PÄÄLLE.JOTEN SE 47t e on puolet vuosituloista!!!!!!!!!siis miehen tuloista ja omat tulot päälle kun menen takaisin töihin
Bruttotulot 11 000e/kk. Tuollaisista tuloista menee progressiivisen verotuksen takia enemmän veroja kuin pienemmistä tuloista. Esim. meidän perheen nettotulot 5000e/kk, bruttotulot n. 7500 e/kk. Luulenpa että 11 000e/kk tuloista käteen jää käteen haarukassa 5000-6000 e/kk. Kahden pienen lapsen äitinä voin todeta että säästöön jää nyt meillä rahaa, mutta lasten kasvaessa se ei ole niin itsestäänselvyys.
Meillä on neljä lasta.
Minä olen ollut työelämässä ennen mutta nyt hoitovapaalla ja mies tienaa 2500€ kuussa. Säästöä tällä hetkellä 5000€ ja asuntolainaa 90 000€. Joka talvi olemme aina käyneet etelänmatkalla ja kesäisin suomessa tai naapurimaissa. Ei meillä koskaan ole rahat loppu. Teillähän jää käteen yhtä paljon kuin me tienataan tällä hetkellä!
mulla on eläkevakuutus, jossa on noin 8000 euroa. Sen saa ulos, jos tulee oikein tiukka paikka.
itse yritän pitää ettei menisi ainakaan pitkiä aikoja alle kahden tonnin.
Ap:n tuloilla todellakin luulisi olevan varaa matkustaa.
on nettotulot n. 3000e/kk ja lainoja n. 160 000e, eka lapsi tuloillaan.
Rahaa on sivussa vaan n. 2500e ja mua se aika paljon häiritsee, koska oon just jäämässä äitiyslomalle... Musta sellanen 10 000e olis ideaali summa sivussa, nyt vaan ku on just muutettu, ni säästöt huvennu pikkurempoissa ja hankinnoissa.
Nettotulot kuussa n 4000e, lainaa 50 000
Bruttotulot 11 000 €/kk, kolme lasta, asuntolainaa 90 000. Mihinkään ylimääräiseen ei jää. Mutta koko ajan maksetaan ja säästetään johonkin vanhuuden varalle. Ei niitä rahoja oteta mihinkään matkoihin. Säästämme nyt 400 € kuussa matkaan.
Mihinkään ylimääräiseen ei jää rahaa. Paitsi säästetään 400 euroa kuussa matkaan + lisää säästöä eläkeikään.
Tarkoitin, että käyttötili on kuun lopussa tyhjä. Emme lähde Visalla lomalle, vaan säästämme etukäteen. Meillä käydään kirpputoreilla ahkerasti ja syödään tarjousjauhelihaa. Pienempipalkkaiset näyttäisivät elävän paljon leveämmin.
En yhtään ihmettele, jos hyvätuloiset ei tajua, mitä on, jos ei oikeasti jää rahaa mihinkään ylimääräiseen. Ei silloin säästetä satoja euroja kuussa.
sijoitettuna n.35.000e. Matkustamme kerran-kaksi vuodessa (yksi pidempi 2-3vkon reissu ja yksi pidennetty vkonloppu eurooppaan). Meillä pitkälti samoja keskustelija, mutta toistaiseksi ei tartte keskustella, kun auto pitäisi vaihtaa ja toinenkin varmaan 5v sisällä....eli tuohon on säästöt menossa, kun autolainaa emme ymmärrä. Nettotulot n.5800e ja vähintään sama summa on mielestäni oltava aina heti tilillä nostettavissa.
että "terveellistä" olisi olla säästössä seuravasti:
- noin 2000 € yllättäviä menoja varten (siis pesukone, jääkaappi, autoremontti tai muita yllättäviä pikamenoja varten.
- tämän lisäksi noin kolmen kuukauden menoja vastaava summa (työttömyttä ym varten).
Käytännössä siis keskiverto taloudessa noin 4 kk. nettomenoja varten, summa riippuu tietysti menoista.
Meillä on "hankala tilanne", kun säästössä on noin 80 000 €, inflaatio siis syö varojamme. Toki jotain hyvääkin tuossa summassa on, se vastaa maidän taloudessa noin 30 kuukauden nettomenoja asuntolainoineen kaikkineen elinkustannuksineen.
Olen tosin ollut vaihdellen töissä, opiskelemassa ja hoitovapaalla, eli tuloni ovat olleet epäsäännölliset.
Meillä on omia säästöjä noin 30 000, jos perintöomaisuutta ei saa laskea mukaan (sitä on 60 000). Meillä on myös iso asuntolaina. Elämme varmaan monien mittapuun mukaan pihisti - yksi vanha auto, ei ulkomaanmatkoja, rilluttelua harkiten, vaatteita ym. kulutustavaraa harkiten.
Toisaalta meille jää varaa esim. vähän kalliimpiin harrastuksiin.
bruttotulot n 4200 euroa. Lapsia 3, vanhin 10v. Olemme 36 vuotiaita ja minulla on takana kolme äitiyslomaa ja hoitovapaata, eli en ole ollut tienaava moneen vuoteen.
Säästötilillä n 12000 euroa. Osakkeissa n 5000 euroa. Lainaa jäljellä 30000 euroa.
Nyt kun olen palannut takaisin osa-aikatyöhön suunnittelemme koko perheen ulkomaan matkaa. Meilläkin mies laittaa hieman vastaan, kun se on niin kallista. ;) Mä lähden sitten yksin tai kaverin kanssa, jos ei koko perheellä mennä minnekään.
Mutta olemme vasta työuriemme alkupäässä ja tulot on olleet viime vuodet pienemmät plus minä ollut kotona lasten kanssa. Vuosien ajan emme siis ole säästäneet...
Tällä hetkellä meillä on säästötilillä 1300€. Silti aiomme lähteä kesäkuussa viikon all inclusive-matkalle ;) Onpahan tavoitetta säästää... Matkan jälkeen säästötili on nollilla hetken, mutta sitten tulee kesälomarahat ja mun bonukset.
Vuosi sitten teimme keittiörempan säästöillä, koneineen kaikkineen. Olemme muutenkin rempanneet viime aikoina. Niin ja vaihtaneet auton, siihen meillä on tosin osittain lainaakin.
Me emme säästä säästämisen ilosta. Me säästetään johonkin tiettyyn tarkoitukseen ja se tietty juttu hankitaan HETI kun rahat saadaan kasaan. Oli se sitten matka tai remppa tms. Jos maailma tippuu niskaan ja imuri hajoaa, niin ihan normaalilla kuukausipalkallakin saadaan hankittua n. 700€ arvoinen kodinkone esim. jos on tarve. Normaalisti säästetään 500€/kk.
Siis millä järjellä pienipalkkaiset elävät teitä leveämmin, jos saatte itse käytettyä kuukaudessa 11.000 euron bruttotulot..?
Itsellä bruttotulot reilun tonnin kuussa, joten mistä mä sen "leveän elämän" repisin?! :D
Meillä rahastoissa noin 60 000 e ja säästössä (tällä hetkellä matkakassaksi) vajaat 10 000 e.
Meillä nettotulot ehkä 4500 e, tosin vain yksi tienaaja. Joku 500-1000 e yritetään laittaa säästöön kuussa. 2 lasta.
Meillä on ollu 5kuukautta tulot nyt harvinaisen hyvät meidän näkökulmasta, yhteensä tienataan n.3300€ on yks vauva. velkaa on n 7000€ ja luottokortti on vingutettu äärirajoille. luottotiedot on menny ja vuokran ja ulosotonjälkeen jää rahaa laskuihin ja eämiseen se 1300€/kk millä ei kauheena juhlita. aikaisemmin tulot oli n.1000€/kk ja varattomuus merkintä.
haaveena on omatalo tulevaisuudessa ja ylimääräistä rahaa säästötilillä n 8000€ johon uskon täysin
Kaksi alle 2v. lasta. Itsekin olemme alle kolmikymppisiä. Säästöjä 20200 euroa. Ei velkaa. Säästöön laitamme joka kuukausi vähintään 500 euroa.
Omaa taloa varten säästämme, mutta eipä tarvitse visaa vinguttaa, jos jokin kodinkone tai auto hajoaa.
Säästöt ja vararahastot pyöreä 0e. Hyvin on pärjätty jo liki 25 vuotta.
Mutta pakko ihmetella tuollaisen perheen kuin tuolla edella 11keuron tuloja, etta miten kummassa te saatte noin paljon rahaa hassaantumaan joka kuukausi. Oikeasti olisi mielenkiintoista kuulla ostellaanko koko ajan kaikkea kallista, tavaraa ruokaa matkoja vai mihin tuon saa kulumaan. Ja eiko harmita laittaa raha palamaan, kun huomisesta ei ikina tieda?
Meilla kun on pienet menot niin saataisiin tuon kokoisista tuloista saastoon yli 75% !! Eli akkia kasvaisi saastot kylla.
asunto maksettu. Yleenä 10 000 tilillä