Miksi Suomessa ei osata pukea lapsia kauniisti *kuva*?
Tuosta "tyylikäs perhe" -keskustelusta innostuneena kävin nopeasti kokoamassa kuvakollaasin tyylikkäästä asukokonaisuudesta, jollaista ei koskaan ikinä milloinkaan näe suomalaisten lasten päällä. Käykääpä kurkkaamassa:
http://www.aijaa.com/v.php?i=008567449354.jpg
Miksi Suomessa ei voisi pukea tyttöään noihin? Hintaa asukokonaisuudelle tuli vain 370 euroa, eli ei se hinnasta ainakaan voi olla kiinni!
Kommentit (83)
Eihän siinä ollut edes housuja! Minkä vuodenajan vaatteita nuo edes on? Ei edes kovin Pohjois-Suomessa -20-35 asteen pakkaset ovat talvella arkipäivää, syksyllä käy merenrantakaupungissa hyytävä viima, niin ettei tuommoisisssa kuteissa lähdetä edes kauppaan. Missä todellisuudessa ap elää? Mitä kylmempi on, sitä rumempia, mutta lämpimämpiä ja käytännöllisempiä vaatteita hyväksyn sekä lapseni että itseni päälle.
Eihän siinä ollut edes housuja! Minkä vuodenajan vaatteita nuo edes on? Ei edes kovin Pohjois-Suomessa -20-35 asteen pakkaset ovat talvella arkipäivää, syksyllä käy merenrantakaupungissa hyytävä viima, niin ettei tuommoisisssa kuteissa lähdetä edes kauppaan. Missä todellisuudessa ap elää? Mitä kylmempi on, sitä rumempia, mutta lämpimämpiä ja käytännöllisempiä vaatteita hyväksyn sekä lapseni että itseni päälle.
No eiköhän Suomessa tuollaiselle asulle ole oikein hyvin käyttöä esim syys-ja lokukuussa ennen niitä kovia pakkasia. Itse voisin laittaa tuollaiset vaatteet lapselleni esim viikonloppuna kun mennään isovanhempien luo kylään.
Nuo ovat vaatteita, joissa mennään autolla/raitiovaunulla jonnekin sisätilaan, eikä niille ole todellakaan käyttöä niin paljon, että juuri kenenkään kannattaisi siihen panostaa. Kirjoittaja varmaan haaveilee pariisilaistyyppisestä ilmastosta ja elämäntavasta. Minun lapseni lähtivät juuri isänsä kanssa kaupungille bussilla, yllään toppavaatteet joissa voi matkan varrella kiipeillä vaikka vastaan tuleviin lumikasoihin.
Lasten pitää saada olla lapsia, vaatteita myöten. Noilla vaatteilla ei paljoa ympäristöä tutkiskella, joka lienee kuitenkin lapsen perustarve. Ei lapsia tarvitse pukea, kuten pikkuaikuisia, eikä olettaa, että lapset käyttäytyisivtä kuten aikuiset.
ulos kovalla pakkasella ja voit olla varma et joku tekee lastensuojeluilmoituksen. Lapsi puolialastomana/liian heppoisissa vaatteissa ulkona pakkasella.
Mutta provohan tää koko juttu on tai sitten olet oikeasti helvetin tyhmä ihminen...onhan meitä moneen junaan mut sä kyllä jäät jo asemalla pikemminkin junan alle...
Ei se maailma siihen kaadu, jos lapsi vähän siistimmissäkin vaatteissa "tutkii maailmaa" ja saa mekkonsa kuraan. Kyllähän pesukoneet on keksitty? Mutta suomalaisilla on niin iskostunut ajatus siitä, että työhaalarit ne olla pitää.
t. ap
miksi ravintolaan ja kaupungille lähtiessäkin pitää olla varautunut siihen, että sattumalta eksyy lumikasaan tai pulkkamäkeen. Elätte varmaan eri tavalla kuin me, mutta kyllä meidän 2 v päätyy ryömimään jossain lumipenkassa oikeastaan aina, kun nenämme ulos ovesta pistämme. Ulko-ovelta on parkkipaikalle matkaa ehkä 50 metriä ja kyllä sillä matkalla on monta hyvää lumikasaa ja lämpimämmällä lätäkköä, jotka pitää testata ja ryömiä. Ja autoon mennessämme lapsi usein ehtii nojaamaan meidän tai naapuriautoon, jolloin siistimmät vaatteet olisivat herkästi kurassa. Sinne minne olemme menossa löytyy myös usein ulkona jotain hyvin mielenkiintoista.
Enkä näe mitään järkeä rasittaa itseäni ja lasta pukemalla lapsen sellaisiin vaatteisiin, ettei hän saisi ottaa harha-askelia lumikasaan ja lätäkköön. Paljon mukavampaa, kun ei olla niin hopulla liikkeellä ja voi ohimennessä vähän leikkiäkin.
meillä isompi pukee päälle itse mitä kaapista ottaa. Usein on vielä nurinpäinkin vaatteet, mutta on itse pukenut, mitä sitä kääntelemään. Ap saisi varmaan paska halvauksen kun näkisi meidän pojat. Toki on niitä siistejäkin vaatteita, ja joskus kylään lähtiessä jopa haluaa suorat housut ja liivin päälle, mutta kuvittele nyt herran tähden leikitäänkö sellaisissa päiväkodissa tai pihalla pulkkamäessa? Älyhoi. Ja tuohon "vain 370€", meillä keskimääräinen vaatekerta lapsilla on muutama kymppi + satasen talvihaalari + 50-60€ kengät, alta 200€ yleensäkin. Kesällä huomattavasti vähemmän.
Ei se maailma siihen kaadu, jos lapsi vähän siistimmissäkin vaatteissa "tutkii maailmaa" ja saa mekkonsa kuraan. Kyllähän pesukoneet on keksitty? Mutta suomalaisilla on niin iskostunut ajatus siitä, että työhaalarit ne olla pitää. t. ap
Enkä usko, että lapsi kokee, että ulkonäköön "puututaan" tai sitä "arvostellaan" jos on mahdollisuus pukeutua tilaneen salliessa vähän nätimmin.
Pienestä kun hiljalleen saa toteuttaa omaa(kin) makuaan, ja oppii valitsemaan vaatteita, niin ei ole isona pulassa.
Minä itse koin teini.ikään tulessani olevani kovin yksin, kun muut saivat muodikkaita vaatteita joita ihailin. Ei niin, etten minä olisi saanut, jos olisin osannut pyytää. Mutta en tiennyt mitä etsiä ja häpeilin avuttomuuttani.
Vastaan myös omasta puolestani: mä en näe mitään itseisarvoa siinä, että lapset puettais jotenkin erityisen kauniisti. Joo, kyllä musta kauniit vaatteet on kauniita, mutta elämässä pärjää muutenkin. Mielestäni se, että lasten ulkonäköön puututaan ja sitä arvostellaan mahdollisimman vähän, opettaa lapsille myös hyviä arvoja. Ulkonäköä ehtii surra myöhemminkin monen, monen vuoden ajan.
Tottahan toki osaan pestä lapsen vaatteet, mutta lumiset ja kohta märät vaatteet kaupungilla eivät ole kovin miellyttävät.
On tullut kokeiltua, kun olen itse korkkareissani ja siisteissä housuissa hakenut lasta polven syvyisestä lumesta matkalla autoon. Ei kiva.
En tajua miksi pitäisi laittaa lapselle vaatteet, jotka ei voi tehdä mitään mielenkiintoista tai sitten pitää kantaa monta vaatekertaa vaihtovaatteita mukana, jotta voi vaihtaa vaatteita monta kertaa kaupunkireissun aikana.
t. 56
No eipä ollut järin kaunis asukokonaisuus.. Puen kyllä lapseni kauniisti mutta LASTENvaatteisiin ja käytännöllisiin semmoisiin.
mutta makuja on monia. jonkun mielestä voi olla aivan törkeät vaatteet.
lapseni kulkee laadukkaissa vaatteissa. (gant, gap, burberry, armani)
ja näyttelyesine lapseni ei todellakaan ole, sitäpaitsi täälä maalla ei edes ymmärretä merkeistä tuon taivaallista :)
Ranskassa asuessamme täkäläisten lapsien piti varoa puistossa ettei vaatteet likaannu. Monta kertaa olin todistamassa tilannetta kun äiti huusi lapselleen ettei vaatteita saa liata, liukumäkeen ei saa mennä. Muutenkaan siellä ei ulkoilla esim. Maternellessa juuri lainkaan. UK:ssa pukeutuminen oli yhtä mielenkintoista; kylmällä säällä lapsilla saattoi olla nilkat paljaina ja jotkut pikkukengät jalassa..!!
Ihanaa kun täällä on kunnon kamppeet!! Lapsien ei tarvitse palella, saa telmiä vapaasti ja ulkoilua arvoistetaan. Täällä pk-seudulla lapset kyllä puetaan kivasti, kaupoilla on siistimmät takit ja haalarit on pihavaatteina. Ja so what jos sinne kauppakeskukseen mennään haalarissa, ei elämä ole niin vakavaa :)
T. ex ulkomamma
Ja so what jos sinne kauppakeskukseen mennään haalarissa, ei elämä ole niin vakavaa :)
Ja edelleen ihmettelen, mikä ihmeen arjen yläpuolella oleva juhlatapahtuma se kauppakeskukseen meno on, jos sinne pitää oikein laittaa hienomman vaatteet lapselle?
Suomessa pitää ostaa niin monenlaista vaatetta; goreja, hanskoja, toppavaatteita, välikausivaatteita, kuravaatteita jne joten ihmisilä ei ole enää varaa panostaa (tai halua) hienompiin vaatteisiin. Koska päiväkotiin ja kouluun pitää olla kunnon ulkovaatteet, ja sitten sukset, luistimet jne vielä lisäksi. Itse tykkään pukea lapset nätisti (3 lasta, 2 koulussa), mutta karvaliivit esim. jää käyttämättä. Duffeli ostettiin Zarasta, sitä ei ole käyttetty kertaakaan;) Tytär (10v) laittaa mieluummin toppatakin koska ulkona on niin kylmä;)
T. se ex ulkomamma
Siis nuoko muka tyylikkäät vaatteet. Just. Haettu ekä sittenkin pelastusarmeijan kirpparin alelaarista??
Taidan olla ihan onnellinen tyylitön ja ylpeä siitä. XD
näillä säillä ja tässä ympäristössä (maalaiskylä) oikein ole käyttöä. Jos käyn S-marketissa ostoksilla (muita vaihtoehtoja ei juuri ole) niin aika turhaa on laittaa 370 e tuohon asuun. Toki meillä on muitakin ulkovaatteita kuin haalari ja kuomat, mutta hirveän vähälle käytölle jää näin talvisin.
Jos asuisin muualla ja lämpimämmässä, pukisin mielelläni tytölle vaikka mitä. Nyt käytäntö voittaa.