Höpö höpö, sinä lapseton ystäväni et todellakaan tiedä paljoa vastuunkantamisesta!
Sinulla on terve sukukin, joten et ole vielä ainakaan vastuussa dementoituvista ja raihnaistuvista vanhemmistasikaan. Peruit viime hetkellä lupaamasi lastenhoitoavun, joten toiste en sinulta apua pyydä!
Ei olisi ollut kovin vaikeaa viettää yhtä iltaa 5 v lapseni kanssa, joten paljoa en ole pyytänyt sinulta näinä vuosina. Sinulle tuli yllättävä väsymys työpäivän jälkeen. Luulet, että minun on helppoa saada tilallesi lapsenvahti ihan näin yllättäin? En saanut ja hankkimani liput jäivät nyt käyttämättä!
Kommentit (37)
mutta en ymmärrä miten lapsettomuus liittyy mihinkään. Varsinkin tuo ap:n kateusheitto melkoinen rimanalitus. Ehkä hän kokee sinut ikäväksi ihmiseksi ja siksi ei katsonut niin tärkeäksi pitää lupaustaan? Toki väärin tehty, sitä en kiellä.
Ymmärrän ap:n harmituksen mutta en ymmärrä miten lapsettomuus liittyy mihinkään. Varsinkin tuo ap:n kateusheitto melkoinen rimanalitus. Ehkä hän kokee sinut ikäväksi ihmiseksi ja siksi ei katsonut niin tärkeäksi pitää lupaustaan? Toki väärin tehty, sitä en kiellä.
Työssäkäyvä ihminen voi tosiaan väsyä. Sitä on ehkä vaikea tajuta, kun itse on kotona päivät pitkät ja roikkuu av-palstalla.
Kotona lasten hoito on ollut elämäni ylivoimaisesti raskain duuni. Ja uutisena sinulle: ainakin minä olen ehtinyt olla myös ansiotyössä vuosia. Totuus kuitenkin on, että ennen biologisen lapsen saamista ei ihminen tiedä väsymyksestä mitään, ellei ole käynyt jotain vaikeaa sairautta tms. poikkeavaa elämäntilannetta läpi.
Mä en kyllä huomannut ap:n kirjoittavan missään, että hoitaa kotona 5-vuotiastaan.
Mutta ymmärrän kyllä ap:n vitutuksen. Toisaalta ilmeisesti lapsettomat kaverit eivät ole se taho, jonka puoleen kannattaa kääntyä lapsenhoitoasioissa. Kannattaa unohtaa ajatus, että kaverit olisivat jotenkin velvollisia auttamaan.
Lapsettomat eivät taida tietää mitään todellisesta väsymyksestäkään (poislukien itseaiheutetetut todella tyhmät tapaukset)?
Mielestäni hän olisi ehtinyt perumaan AJOISSA vetoamalla väsymykseensäkin. Vakava väsymys ei vain synny yhdessä päivässä tai yhden unettoman yön jälkeen! Olisi siis ehtinyt perumaan aikaisemminkin.
Itse olen kyllä hoitanut lapseni humalatilaa vastaavassa väsymystilassani. Olen valvonut useita öitä peräjälkeen oksentelevan, kuumeisen, flúnssaisen ja lopulta sairaalahoitoon joutuvan lapseni vuoksi. Olin samaan aikaan itsekin kovassa kuumeessa!
ap
lupauksen rikkominen on ikävää, ja ehkä jopa tässä tapauksessa väärin. Olisihan kaverisi voinut sanoa, että nyt on tosi väsynyt, pystyisitkö saamaan jonkun toisen? Ja lisännyt, että tottakai hänelle käy, jos et ketään saa. Ja olisi voinut pyytää jotain omaa ystävää henkiseksi tueksi.
MUTTA. Mikä ihmeen kilpailu tämä on, että kuka on ollut kaikkein väsynein? On ihan eri asia hoitaa omaa lasta tolkuttoman väsyneenä - ja usein ei ole edes vaihtoehtoa, vaikka haluaisi. Väsymys on subjektiivinen kokemus, johon vaikuttavat monet seikat. Itse olen väsyneempi herätessäni aamulla töihin nukuttuani 6 tuntia kuin mitä olin aikoinani herätessäni hoitamaan lasta nukuttuani 5 tuntia.
Totuus kuitenkin on, että ennen biologisen lapsen saamista ei ihminen tiedä väsymyksestä mitään, ellei ole käynyt jotain vaikeaa sairautta tms. poikkeavaa elämäntilannetta läpi.
Ei ole mitään tällaista "totuutta". Väsymyksen mittaaminenkin on aika hankalaa.
Ymmärrän ap:n harmituksen mutta en ymmärrä miten lapsettomuus liittyy mihinkään. Varsinkin tuo ap:n kateusheitto melkoinen rimanalitus. Ehkä hän kokee sinut ikäväksi ihmiseksi ja siksi ei katsonut niin tärkeäksi pitää lupaustaan? Toki väärin tehty, sitä en kiellä.
AP, ei millään pahalla, mutta tämän aloituksen perusteella et vaikuta ihmiseltä, jolle minäkään vaivautuisin lupauksiani pitämään. (Teen lupauksia pitkän harkinnan jälkeen ja pidän ne vaikka mikä olisi.) Voihan olla, että olet niin suivaantunut illan peruuntuneista suunnitelmista, että sinussa hyppää joku täysin tuntematon pimeä puoli pintaan.
Vai onko sinulla aina tapana olla selvittelemättä asioita kasvotusten ja meuhkata niistä netin keskustelupalstoilla? Onko sinulla aina tapana olla niin leimaava ja yleistävä? (vrt. lapsettomuus , josta seuraa kauhea kateus omaa Pilvi-Auroorasi kohtaan ja sen jälkeinen sabotaasi sinun illan viettosuunnitelmiasi kohtaan. Ja tämä kaikki sen takia, koska lapsettomat ovat niin vastuuntunnottomia, itsekkäitä.. ).
Kiemurteli vaikeana ja ymmärsin, että ei taida vain kiinnostaa lupaamansa juttu.
Olen tehnyt hänelle monta palvelusta. Olen käynyt työpäiväni jälkeen kastelemessa hänen kukkia, ottanut kissan meille hoitoon jne. Joka kesä monen viikon ajan! Ilmeisesti ei voinut sitten kieltäytyä, kun pyysin apua. Olen pitänyt lapsiperhe-elämäni jutut irti hänestä ja näin kävi kun hän kerran olisi saanut sivuta arkeani!
ap
Olen ollut työelämässä vuosia, pari viime vuotta kotiäitinä, nyt palasin töihin. Joo en vienyt parivuotiasta hoitoon vaan isä jäi hoitovapaalle vuorostaan.
Minulle oli elämäni helpointa aikaa olla kotona vaikka lapsi heräili ja edelleenkin herää vähintään kahdesti yössä.
Pahimmat väsymysjaksoni olen kokenut työelämässä, parin kuukauden jaksoja jolloin nukuin 1,5 - 3 tuntia yössä pelkästään! Siinä meni melkein terveys ja järki. Oli vaan töissä niin kiireitä ja rankkaa. Vauvan kanssa sentään aina nukahdin heräilyjen jälkeen ja pystyin nukkumaan päivälläkin. Oli helppoa kuin heinänteko :) verrattuna duuniin.
Eli ettehän te ihmiset voi todellakaan yleistää omien kokemusten perusteella miten kutakin väsyttää!
Sinänsä ymmärrän ap:n suuttumuksen, törkeätä perua lupauksensa noin lyhyellä varoitusajalla.
Kotona lasten hoito on ollut elämäni ylivoimaisesti raskain duuni. Ja uutisena sinulle: ainakin minä olen ehtinyt olla myös ansiotyössä vuosia. Totuus kuitenkin on, että ennen biologisen lapsen saamista ei ihminen tiedä väsymyksestä mitään, ellei ole käynyt jotain vaikeaa sairautta tms. poikkeavaa elämäntilannetta läpi.
Mä en kyllä huomannut ap:n kirjoittavan missään, että hoitaa kotona 5-vuotiastaan.
Mutta ymmärrän kyllä ap:n vitutuksen. Toisaalta ilmeisesti lapsettomat kaverit eivät ole se taho, jonka puoleen kannattaa kääntyä lapsenhoitoasioissa. Kannattaa unohtaa ajatus, että kaverit olisivat jotenkin velvollisia auttamaan.
[/quote]
On ilo huomata, että olet itsekin ollut auttavana osapuolena ystävyyssuhteessani. Tuollaisia perheenäitejä on harvassa, omassa tuttavapiirissäni on muutamia äitejä, jotka katsovat maailmaa silmälasein: "Lapset ja kodinhoito on ainoita väsyttäviä, työläitä asioita elämässä. Noiden lapsettomien elämä on niin luvattoman helppoa, hehän saavat yönsäkin nukkua. Kyllä he joutavat meitä auttamaan! Mutta mitä apua he nyt sitten tarvitsisivat?" - Minun mielestäni hyvin yksipuoleista ajattelua.
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että onko ystäväsi ollut ennen hoitamassa lapsiasi? Miten hän on siihen suhtautunut? Mielestäni sinun kannattaisi miettiä vielä ystävyytenne jatkumista uudelleen. Keskustelisitte asiasta, kun olet hieman rauhoittunut ja toipunut pettymyksestäsi. Kerrot kuinka suuri pettymys peruutus sinulle oli, kuinka paljon sen tekeminen noin viime tingassa sinua loukkasi, kuinka huonona ystävänä sinä ystävääsi tämän pettymyksen takia ehdit jo pitää. Kuuntele, siis KUUNTELE, mitä ystävälläsi on sanottavaa. Joskus jos ei tiedä tarpeeksi, saattaa vetää johtopäätöksiä, jotka ei pidä paikkaansa.
Joskus ilmaisu väsymys tarkoittaa jotain syvemmältä löytyvää väsymystä, pettymystä ja pahaaoloa, missä tilassa ei todellakaan kannata mennä vieraita lapsia hoitamaan. (eikä äidin edes jättää lapsiaan.. ) Joskus saattaa olla niin heikoilla, ettei jaksa edes selittää..
Lapsi on helppo. Hän olisi voinut torkkua sohvalla.
ap
ap
Tottakai oman äidin mielestä 5 vuotias lapsi on helppo! Sehän menee tutun ihmisen kanssa ihan kuin sivussa vaan. Huolehtii itse itsestään, leikkii, syö mitä naaman eteen annetaan ja menee nukkumaan.
Haluatko kuitenkaan loppupeleissä jättää lastasi hoitajalle, joka tulee torkkumaan sohvallesi? Hoitotilanne on kuitenkin helpollekin lapselle aina erilainen, äiti lähtenyt jonnekin ja tuttu, mutta kuitenkin niin vieras täti vaan nukkuu sohvalla. Kyllä viisivuotias voi kuitenkin olla ihmeissään. ja peloissaan.
ap
Tottakai oman äidin mielestä 5 vuotias lapsi on helppo! Sehän menee tutun ihmisen kanssa ihan kuin sivussa vaan. Huolehtii itse itsestään, leikkii, syö mitä naaman eteen annetaan ja menee nukkumaan.
Haluatko kuitenkaan loppupeleissä jättää lastasi hoitajalle, joka tulee torkkumaan sohvallesi? Hoitotilanne on kuitenkin helpollekin lapselle aina erilainen, äiti lähtenyt jonnekin ja tuttu, mutta kuitenkin niin vieras täti vaan nukkuu sohvalla. Kyllä viisivuotias voi kuitenkin olla ihmeissään. ja peloissaan.
Tai ymmärsin että oli:) Joten kaipa voisi torkkua sitten kun lapsi jo sängyssä? Harva aikuinen on niin väsynyt ettei voisi yhdeksäänkään valvoa. Siis terve aikuinen.
Mua alkaa ärsyttämään ja hävettämään meidän äitien puolesta tuo lapsettomien mollaaminen.
Mä olen saanut parhaan avun aina mun YSTÄVILTÄ, lapsettomilta tai lapsellisilta. Ja itse asiassa parhaita lapsenvahteja meille on ne mun lapsettomat kaverit. Ne jaksaa touhuta ja puuhata ja leikkiä ja askarrella, kun eivät kotonaan siihen ole rutinoituneet. On meillekin pari "oharia" tullut - itse en vaan ole niitä ohareiksi kokenut, sillä meille lapsenvahdiksi tulevat ja itseasiassa kelpaavat vain meidän hyvät ystävät. Ja hyvät ystävät voivat olla rehellisiä toisilleen, mä en ainakaan haluaisi että joku tulee yliväsyneenä mun lapsia hoitamaan. Tosin mulle tehdyt "oharit" on johtuneet ylitöistä ja kavereiden työn tuntien tiedän että eivät peruisi hoitolupausta jos ei olisi pakko.
Ja kuten tuossa edelläkin joku sanoi, mä myös koen että äitiyslomalla olen todella ollut lomalla verrattuna siihen miten väsynyt työssäoloaikanani olen ollut. Lapsen kanssa uni jää välillä vähiin, mutta paljon väsyttävämpää on kyllä työelämän kiire. Lapsen kanssa saa otettua univelkoja kiinni silloin kun lapsikin nukkuu.
Mä kiitän teitä lapsettomat ihanat ystäväni, että mä aina välillä pääsen miehen kanssa rentoutumaan kun te vietätte laatuaikaa meidän lasten kanssa :)
Olisin voinut antaa hänelle uuden kirjan luettavaksi. Hän on nyt innostunut lukemisesta. helppo tyttö. MLL.N HOITAJAKIN NAURESKELI, ETTÄ ON HELPPO.
Lukee mielellään. Askartelee hartaasti. Joskus toki on turhankin puheliasta seuraa, mutta nyt juuri uusi taito, lukeminen, kiinnostaa ylitse muiden. On meillä joskus ollut hoitajia MLL:stäkin ja ne ovat vaihtuvia, tuntemattomia myös.
ap
parissa pätkässä ja unohdin muokata pois turhia, mutta idea taisi selvitä silti edellisestä viestistäni.
ap
pariskunta. meillä kävi niin, että olimme sopineet, että ystäväpariskunta tulee kylään kahdestaan, vievät lapset hoitoon. tarkoitus oli syödä hyvin ja viettää yhdessä aikaa. panostimme mieheni kanssa iltaan, onhan harvinaista, että tään pariskunnan saamme "aikuisten kesken" kylään. puoli tuntia ennen sovittua aikaa pariskunnalta tulee puhelu, että he eivät tule, koska lapsensa ei halua mennä mummon luo hoitoon. meillä 3 ruokalajin illallinen tehtynä, raaka-aineisiin panostettu jne. kyllä harmitti!!!
kuitenkaan en oleta KAIKKIEN lapsellisten aikuisten toimivan näin.
Minä olen jopa venynyt auttamaan ja tarjonnut apua oma-aloitteisestikin vasta lapsen saatuani. Sitä ennen tein jos joku pyysi. En muuten.
ap