Lukion terveystarkastuksessa vain alusvaatteilla?
Näistä riisuutumisista on ties kuinka monta ketjua, mutta päätinpä avata kuitenkin vielä tämän.
Onko teillä ollut lukiossa lääkärintarkastusta ja onko teidän vielä sielläkin pitänyt riisuutua alusvaatteille?
Itselläni on lukion käymisestä aikaa kaksi vuotta. Toisella luokalla oli sekä terveys- että lääkärintarkastus joissa molemmissa minun piti riisuutua. Verrattuna yläkouluaikoihin se tuntui paljon helpommalta. :)
Kommentit (109)
Selkärangan suoruutta ja/tai (mahdollista skolioosia) ei näe jos ei riisuudu. Jos lääkäri haluaa tutkia sen huolellisesti, potilaan on riisuuduttava.
Jos puhutaan lääkärintarkastuksista niin tämä koskee enää vain pientä osaa opiskelijoista. Nykyisinhän lääkärintarkastus ei ole pakollinen lukiossa. Kun se ei ole pakollinen, niin kukapa siellä vapaaehtoisesti käy.
Hyvin samaan malliin se meni minullakin.
noin 5 vuotta ja meillä oli vapaaehtoinen tuo tarkastus, mutta melkeinpä jokainen siihen meni. Ihan alusvaatteisillani olin, tarkistettiin ryhtiä, ihon kuntoa ja kaikkia muita jänniä juttuja. Sitten terkkarin kanssa opettelin ns. tissien tarkastamisen. Siinä vaiheessa olin toki yläosattomissa :)
Ryhti esim on vähän vaikea katsoa paita päällä, kun selkärangan asentoa yritetään selvittää. Voi luoja.
Muistaakseni mitään lääkärintarkastuksia ei lukiossa ollut.
En ymmärrä, mitä ongelmaa lukiolaisella voisi olla alusvaatteisilleen riisumisessa lääkärin vastaanotolla. Kunhan sitä ei tarvitse tehdä jo odotushuoneessa muiden nähden.
Tuotakin ikävä kyllä esiintyy. Eli odotushuoneessa odottaa seuraava potilas kun itse tulet tutkimushuoneesta alusvaatteisillasi.
Olet tässä niin valitettavan oikeassa. :)
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 12:25"]
Olin itse aikoinaan monta kertaa terveystarkastuksissa ja jokaikinen kerta minun piti riisuutua siellä alusvaatteisilleni. Rintsikat sai aina pitää päällä eikä rintoja tutkittu kuin vasta ensimmäisen kerran käydessäni gynekologilla 19-vuotiaana. Koululääkärit vaihtuivat monesti mutta kaikki tekivät tarkastuksen jokseenkin samalla tavalla. Suuria eroja ei niissä ollut.
[/quote]Kirjoituksestasi päätellen sinulle ei jäänyt näistä tarkastuksista mitään traumoja mitä taas niin monet muut täällä valittavat. Oikein hienoa!
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 08:46"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 12:25"]
Olin itse aikoinaan monta kertaa terveystarkastuksissa ja jokaikinen kerta minun piti riisuutua siellä alusvaatteisilleni. Rintsikat sai aina pitää päällä eikä rintoja tutkittu kuin vasta ensimmäisen kerran käydessäni gynekologilla 19-vuotiaana. Koululääkärit vaihtuivat monesti mutta kaikki tekivät tarkastuksen jokseenkin samalla tavalla. Suuria eroja ei niissä ollut.
[/quote]Kirjoituksestasi päätellen sinulle ei jäänyt näistä tarkastuksista mitään traumoja mitä taas niin monet muut täällä valittavat. Oikein hienoa!
[/quote]Juu, ei jäänyt. Ei todellakaan. :)
Musta oli ainakin kauheeta joskus 15-vuotiaana riisua terkan luona, kun oli mieslääkäri.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 10:07"]
Musta oli ainakin kauheeta joskus 15-vuotiaana riisua terkan luona, kun oli mieslääkäri.
[/quote]Hetkonen, kaksi kysymystä. Miksi se olis kauheaa? Ja toiseksi, oliko terveystarkastuksessa paikalla myös lääkäri?
[quote author="Vierailija" time="04.02.2011 klo 11:18"]
Herran jestas, lukioikäiset ovat jo 16-18 -vuotiaita eli melkein aikuisia. Miksi tästä pitää edes keskustella?
Siksi, että ne nuoret eivät ole vielä tuossa iässä niin aikuisia kun voisi luulla.
Kyllä muuten on. 18 vuotias on täysin aikuinen ja kykenevä tekemään kaikki asiat mitä ihminen nyt vaan kykenee. Kantamaan mysö niistä vastuun
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 10:21"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2011 klo 11:18"]
Herran jestas, lukioikäiset ovat jo 16-18 -vuotiaita eli melkein aikuisia. Miksi tästä pitää edes keskustella?
Siksi, että ne nuoret eivät ole vielä tuossa iässä niin aikuisia kun voisi luulla.
Kyllä muuten on. 18 vuotias on täysin aikuinen ja kykenevä tekemään kaikki asiat mitä ihminen nyt vaan kykenee. Kantamaan mysö niistä vastuun
Jaa jaa, lukioikäiset ovat käydessään terveys- ja lääkärintarkastuksissa yleensä vasta 16- tai 17-vuotiaita, joten tuo täysi-ikäisyyden raja ei ihan täysin tässä kohtaa. Turha tästä on kuitenkaan peistä enemmälti vääntää. Miksei jo esim. 16 -vuotias olisi aivan hyvin valmis kantamaan vastuun omasta terveydestään? Jos joku ei halua mennä näihin tarkastuksiin, niin sitten ei vaan mene. Tosi yksinkertaista.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 13:15"]
Jos puhutaan lääkärintarkastuksista niin tämä koskee enää vain pientä osaa opiskelijoista. Nykyisinhän lääkärintarkastus ei ole pakollinen lukiossa. Kun se ei ole pakollinen, niin kukapa siellä vapaaehtoisesti käy.
[/quote]Kyllä kai lukiossa sentään vielä terveystarkastus on...?
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 13:21"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 13:15"]
[/quote]Kyllä kai lukiossa sentään vielä terveystarkastus on...?
[/quote]Pitäisi ainakin olla.
Kyllähän lukiossa oli tarkastuksia ja ainahan siellä piti myös riisua. Normihomma. En ottanut siitä turhaan stressiä.
Epärelevantti kysymys, sillä eihän lukiossa ole enää pakollisia terveystarkastuksia, lääkärintarkastuksista nyt puhumattakaan.
Kaikki tarkastukset ovat vapaaehtoisia ja kukapa niissä kävisi, kun ne vapaaehtoisia ovat.
Meillä jouduttiin ottaa kaikki pois, alusvaatteita myöten.
Eikö se ole jossain maissa pakollista, että läpäisee tämän tarkastuksen?
Vierailija kirjoitti:
Ketään ei voi tietenkään pakottaa riisuutumaan. Ehkä kannattaisi ajatella niin, että jos terkkari kertoo riisuutumisen olevan perusteltua tarkastuksen tekemiseksi, niin miksi sitä ei voisi tehdä?
eihän nyt kukaan riisuudu lääkärin edessä, toista se on kaupungilla, kun perse ja tissit vilkkuen kuljetaan ja laitetaan tissikuvia nettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketään ei voi tietenkään pakottaa riisuutumaan. Ehkä kannattaisi ajatella niin, että jos terkkari kertoo riisuutumisen olevan perusteltua tarkastuksen tekemiseksi, niin miksi sitä ei voisi tehdä?
eihän nyt kukaan riisuudu lääkärin edessä, toista se on kaupungilla, kun perse ja tissit vilkkuen kuljetaan ja laitetaan tissikuvia nettiin.
Hyvin sanottu. Ihme että näistä jaksaa aina liikkua tarinoita. Ei ennen vanhaan ollut yhtään sen kummoisemmin kuin nytkään.
Erikoista jos näin on. Itse olen aina joutunut vähentämään vaatetusta vasta siellä tutkimushuoneen puolella.