Lukion terveystarkastuksessa vain alusvaatteilla?
Näistä riisuutumisista on ties kuinka monta ketjua, mutta päätinpä avata kuitenkin vielä tämän.
Onko teillä ollut lukiossa lääkärintarkastusta ja onko teidän vielä sielläkin pitänyt riisuutua alusvaatteille?
Itselläni on lukion käymisestä aikaa kaksi vuotta. Toisella luokalla oli sekä terveys- että lääkärintarkastus joissa molemmissa minun piti riisuutua. Verrattuna yläkouluaikoihin se tuntui paljon helpommalta. :)
Kommentit (109)
Eipä kovin monessa lukiossa enää ole terveystarkastuksia. Kunnilta on rahat loppu ja ns. toisen asteen koulutus kärsii eniten tästä rahapulasta. Eipä siihen auta sekään, että terveystarkastukset tulisi järjestää joka vuosi.
Mutta topiciin, alusvaatteilla olin minä noin kymmenen vuotta sitten. Se oli minun muistikuvien mukaan lääkärintarkastus jossa terkkari oli mukana.
Terveystarkastuksessa kävivät kaikki mutta lääkärintarkastukseen ohjattiin meillä vain ne joilla oli jotain seurattavaa. Itse en käynyt. Terveystarkastuksesa oli muistaakseni heti lukion ensimmäisellä luokalla eikä minulla ole siitä enää paljon muistikuvia itse tarkastuksesta.
Lukiolaiset taitavat nykyään kuulua opiskelijaterveydenhuollon piiriin eikä niinkään kouluterveydenhuollon vai mitenkähän nämä nyt olivatkaan organisoitu. Näin muistan vaan jostain lukeneeni. Lukiotarkastukset ovat siten vapaaehtoisia.
Mulla oli lukiossa terveystarkastus aika vasta ja ei tarvinu ku kengät ottaa pois
[quote author="Vierailija" time="08.12.2012 klo 09:32"]
Ryhdin tarkastamisesta olen samaa mieltä. Lantion, lonkkien ja jalkojen asentoa ei kunnolla näe,jos tutkittavalla on pitkät housut jalassa. Yleensä vaan ryhdin diagnosoiminen ei ole enää tarpeen lukiossa. Mahdolliset ryhtistatukseen liittyvät ongelmat tulevat esille jo ala- ja yläkoulun aikana.
[/quote]
Jaa, kyllä työhöntulo tarkastuksessa lääkäri pyysi mua ottamaan paidan pois kun katsoi selän vaikka olen jo 35:D
Mikä on lukiossa terveysvaatimus? Ja miten se todetaan?
Kun minä kävin nuorena terveystarkastuksissa, niin lääkärit (mihiä) pyysivät riisuuntumaan alastomiksi. Nykyaikana riittää että näyttää kieltä. Kyllä se lääketiede on kehittynyt valtavasti ja tarkastukset ovat helpottuneet kehityksen myötä!
T. mummeli
Kaikissa tarkastuksissa olin alusvaatteisillani. Ei ollut koskaan mikään kammottava juttu. Mulla oli sama kouluterkkari melkein kymmenen vuotta. Tulin hänen kanssaan hyvin juttuun.
ehkä vähän tilannetta auttaisi, jos lääkärit selittäisivät että miksi vaikka paita pitää ottaa pois. Aikuisena en muista yhtään kertaa, etteikö lääkäri olisi ensin sanonut, että mitä tutkimuksia tehdään. Sen sijaan noissa koulutarkastuksista käskettiin vaan suoraan ottamaan paita pois ja kumartumaan, ja vasta joskus kun itse hain tietoa terveystarkastuksista niin sain tietää, että mitä siinä tutkittiin.
Ei olisi iso asia, eikä vaatisi mitään ylimääräistä, mutta voisi varmaan tehdä tilanteesta kivemman kun kaikki riisuminen ja "hiplailu" ei tuntuisi niin satunnaiselta.
Tai sitten toisilla paikkakunnilla näin onkin ja tämä vaihtelee vain lääkäreittäin.
Ei koulussa koskaan kerrottu miksi pitää riisuutua. Sitä pidettiin itsestäänselvänä. Vaatteet pois ja tarkastus alkaa. Näin se meni aina.
Resurssipula, keikkalääkärit joita ei paljon asetukset kiinnosta, työntekijöiden koultuttamattomuus uusista asetuksista, työntekijän omat asenteet ja tapa tehdä työtä, työnohjauksen puute jne.... Syitä löytyy varmasti ja monia.
Jos riisuutumisesta puhutaan niin se että potilasta ei haluta turhaan nolostuttaa.
Resurssit vaikuttavat aina kaikkeen toimintaan, niin tähänkin. Kunnat säästävät eikä koululääkäriksi taideta oikein halutakaan. Pahasti rappeutunut tämä systeemi on kun vertaan omiin kouluaikoihini, joista ei ole kuin kymmenisen vuotta.
Muistaakseni mitään lääkärintarkastuksia ei lukiossa ollut.
En ymmärrä, mitä ongelmaa lukiolaisella voisi olla alusvaatteisilleen riisumisessa lääkärin vastaanotolla. Kunhan sitä ei tarvitse tehdä jo odotushuoneessa muiden nähden.
Muistaakseni mitään lääkärintarkastuksia ei lukiossa ollut.
En ymmärrä, mitä ongelmaa lukiolaisella voisi olla alusvaatteisilleen riisumisessa lääkärin vastaanotolla. Kunhan sitä ei tarvitse tehdä jo odotushuoneessa muiden nähden.
Tuotakin ikävä kyllä esiintyy. Eli odotushuoneessa odottaa seuraava potilas kun itse tulet tutkimushuoneesta alusvaatteisillasi.
Alusvaatteisillani olin aikanaan.
Ja myös liika laihuus/lihavuus on hankala saada kiinni pelkistä mitoista, alusvaatteisillaan kun ollaan niin silmällä näkee kellä on lihasta ja kellä läskiä ja myös kuka siro ja kuka anorektinen. Tietysti selvät caset on selviä mutta jos halutaan ajoissa puuttua.
Naurettavaa puhua hiplailusta. Teinityttöjen juttuja. :D
Riippuu kokemuksesta. Joku voi muistaa nämä vielä hyvin.
Kaksi vuotta aikaa lukion päättymisestä eikä minulla ollut siellä kertaakaan terveystarkastusta. Tämä on kai lainvastainen käytäntö ettei tarkastuksia ole. Kukaan ei vaan puutu siihen.
Tämä oli meillä vapaaehtoinen. En käynyt.
Vapaaehtoinen se oli meilläkin. Aika siellä kai kävi.
noin 5 vuotta ja meillä oli vapaaehtoinen tuo tarkastus, mutta melkeinpä jokainen siihen meni.
Ihan alusvaatteisillani olin, tarkistettiin ryhtiä, ihon kuntoa ja kaikkia muita jänniä juttuja.
Sitten terkkarin kanssa opettelin ns. tissien tarkastamisen. Siinä vaiheessa olin toki yläosattomissa :) Tuo oli täysin vapaaehtoinen myös, mutta itse ainakin tosi iloinen kun oli mahdollisuuden oppia tutkimaan itse tissini oikein.