tetrasykliiniä tms. akneen syöneet
ihotautilääkärin määräämänä olen syönyt 1,5kk tetrasykliiniä eikä ole auttanut. olisiko pitänyt jo tehota? lääkäri sanoi, että syön vielä toiset 1,5kk mikäli näppyä vielä (ja sitä on leuka täynnä). Voiko tuo oikeesti edes tehota jos ei ole vielä mitään tapahtunut?
Kommentit (73)
kaikkein useimmiten käytetty antibiootti aknen hoidossa on minosykliini. Se on tetrasykliinijohdannainen vähän samaan tapaa kuin doksisykliinikin, mutta on tavallista tetrasykliiniä laajakirjoisempi ja lipofiilisempi, eli viihtyy paremmin esim. talirauhasessa.
Se on vanha antibiootti jonka patenttikin on rauennut jo aikoja sitten. USAssa sitä myydään esim. Aknemin- ja pitkävaikutteisena, erityisesti aknen hoitoon tarkoitettuna, Solodyn-nimellä. Suomessa minosykliini ei ole myynnissä, mikä on lähinnä hassua. Minosykliini on osoittautunut lupaavaksi myös MS-taudin hoidossa.
Jotkut ovat saannet lievitystä sinisestä(415 nm)ja punaisesta(650 nm)LED-valosta joka myös tappaa bakteereja iholta tehokkaasti.
Wikipediasta: The use of light therapy for three consecutive days has been shown to reduce the bacteria in the pores by 99.9%.[citation needed] The light is usually created by superluminous LEDs. This form of treatment has been approved by the FDA for some lightwave systems .[citation needed] Overall improvements of on average 76% for 80% of patients occurs over three months; most studies show that it performs better than benzoyl peroxide and the treatment is far better tolerated. However, approximately 10% of users see no improvement.[3]
Sininen valo tappaa bakteereja ja punainen rauhoittaa vähentämällä tulehduksia aiheuttavien välittäjäaineiden (sytokiinien) toimintaa iholla.
Söin 25-vuotiaana isotretoiini-kuurin, miedon sellaisen kuukauden ajan ja se auttoi todella hyvin akneen. toki se on melkoinen myrkky ja ehkäisyn pitää olla VARMAA. suosittelen jos mikään muu ei tehoa.
Mä sain sen isotretoiini-kuurin heti ekalla kerralla, kun menin yksityiselle ihotautilääkärille. en halua syödä e-pillereitä ihon takia, tosin sen kuurin ajan söin, ja lisäksi käytimme kondomia.
ja se vähitellen auttoi ja tuon tuplakuurin aikana sitten loppui kokonaan näpyt. Tuosta nyt 4 vuotta ja ei iho-ongelmia!
monillahan esim. raskaus tai pillereiden lopåettaminen/aloittamien laukaisii aknen. sen hoito kuitenkin on samanlaista , vaikka laukaisiva tekijä olisi hormonaalinen. Ja itse tiedän useita, joilla ab-hoito on auttanut. Myös minulla. OLisin kyllä heti valmis vahvempaan lääkitykseen, jos akne palaisi.
eikä auttanut. Tyhmä kun olin, otin aina vaan uuden reseptin. Nyt kaduttaa, kun söin antibiootteja vuosikaudet turhaan :( raskaus- ja imetysaikana akne pysyi poissa, eli todennäköisesti on hormoniperäistä. Ehkä sellaiseen eivät antibiootit tehoa? Nyt alkaa vähän kyllästyttää, kun on kohta 20 vuotta kärsinyt aknesta eikä apua ole löytynyt. Roaccutania en ole uskaltanut kokeilla, eikä sitä ehkä määrättäisi - mun akne ei ole kai NIIN paha, ja ajoittain varsinkin meikkivoiteen alla ihan huomaamaton. Arvet taitaa olla pahempi ongelma nyt :(
3 kk kuuri loppumaisillaan. Otsasta lähti syherö, ja toinen poski ja aika hyvä. Toinen poski on yhä pilkullinen, mutta näpyt eivät tunnu siveltäessä... Maha on mennyt viimeisen kuukauden aikana huonoon kuntoon. Tuoksut ovat suorastaan kemiallisia ja tuotokset tahnamaisia.
on aikuisiän akne, eikä ole hormoniperäistä.
Roaccutania ei anneta jos suunnittelet perheenlisäystä tai olet jo raskaana. Tarvitaan ennen kuurin aloitusta negatiivinen raskaustesti sekä sulla on oltava jokin varma ehkäisy esim. pillerit. Ole kärsivällinen sen tetrasykliinin kanssa. Itse sain siihen mukaan sellaisen geelin jota levitettiin kasvoille niihin näppyisiin kohtiin joten levitin sitä leukaan missä niitä kipeitä paukamia oli. Se auttoi myös hyvin.
ent. Ars medicina on hyvä paikka. Kannattaa mennä. Aikaisemmin ainakin ollut kaksi vanhempaa naista ihotautilääkärinä, molemmat hyviä. Saa lääkkeet
Mä jätin pois sokerin. Tai laitoin sen niin minimiin kuin mahdollista. Nyt en ole kuukauteen syönyt ainuttakaan karkkia enkä palaakaan suklaata ja ihoni on parempi kuin pitkään aikaan.
Suosittelen vähentämään sokerin käyttöä. Sillä näyttäisi olevan vaikutusta ihon kuntoon. Ja tietysti kannattaa lisätä vihanneksien määrää yms. mutta erityisesti liiallinen sokerin käyttö näyttäisi olevan pahaksi ihollekin.
aikuisiän akne, ruokavaliolla on tosi vähän merkitystä. Näin on useampi ihotautilääkäri kestonut. Myös hormonihoitoa pidetään tehottomana, kun hoidetaan oireita. Hormonit laukaisevat käytännössä aina naisilla aikuisiän aknen, mutta sen hoidossa tarvitaan antibiootteja ja mahdollisesti vielä vahvempaa lääkitystä.
Täällä palstalla usein ruokavalio-ohjeita antavat henkilöt, joilla ei aknesta ole tietoakaan. Sitä diagnoosia ei parilla hormoninäpyllä vielä saa.
Kyllä mulla nuorena aikuisena nuo roaccutan sun muut kuurit määrättiin Hyksin ihotautiklininikalta, ja siellä kävin, eikä maksanut ne lääkärikäynnit normaaleja käyntejä enempää.
Mä muuten tulin vahingossa (pillerit petti) raskaaksi pari viikkoa Roaccutan-kuurin jälkeen, mutta mulle sanottiin Kättäriltä, että jos on vaikuttanut alkioon, niin kesken menee. EI mennyt, ja ihan terve ja normaali tuo meidän 8-v on aina ollut.
aikuisiän akne, ruokavaliolla on tosi vähän merkitystä. Näin on useampi ihotautilääkäri kestonut. Myös hormonihoitoa pidetään tehottomana, kun hoidetaan oireita. Hormonit laukaisevat käytännössä aina naisilla aikuisiän aknen, mutta sen hoidossa tarvitaan antibiootteja ja mahdollisesti vielä vahvempaa lääkitystä.
Täällä palstalla usein ruokavalio-ohjeita antavat henkilöt, joilla ei aknesta ole tietoakaan. Sitä diagnoosia ei parilla hormoninäpyllä vielä saa.
t. se sokerin pois jättänyt
Ei kannata uskoa vain lääkäreitä. Jos joku kertoo saaneensa ruokavaliolla apua ei se välttämättä mitään huuhaata ole. Ainakaan se ei vahingoita ketään vaikka sitä kokeilisi itsekin.
Olen syönyt usemmankin antibioottikuurin ja ihan yhtä tyhjän kanssa ja voiteita lätrännyt myös pitkin ja poikin mutta vasta kun rupesin miettimään ruokavaliotani ja jätin sokerin pois alkoi todellista parantumista tulla näkyviin.
Sain juuri ihotautilääkäriltä 20 pv tetrasykliinikuurin + 4kk Roaccuttania (siis Roaccuttania vastaava, mutta halvempi). Mulla vaikea akne..
Minkäännäkösiä testejä ei vaadittu, sanoi luottavansa mun sanaan, etten ole raskaana enkä ole tulossakaan. Hintaa apteekissa tuli vajaa 100e, Kela korvas 40%.
Kun on 6 vkoa kuuria takana, niin joudun vasta labraan (maksa, kolesteroli arvot)
Et ei se nyt niin kalliiks tullu, lekurikin makso vaivaset 65e. Vaivan arvosta, jos Roaccuttan toimii.
7 vuotta paiseita ollu naama täys, (hormonikierukka käynnisti) nyt saa luvan loppua.
Ei kannata syödä e-pillereitä pelkästään akneen. Itse söin 4 vuotta e-pillereitä ja lopettamisen jälkeen sainkin kuulla, ettei aurallisen migreenin kanssa niitä olisi saanut syödä. Ei siis mikään ihme, ettei pää niihin ikinä tottunut! Lopetin viime joulukuussa Diane Novat, kun en turhasta lääkkeiden syömisestä pidä. Enpä tosin enää ajatellut, että 3v. täysin puhtaan naaman kanssa tulisi akne takaisin... Vaan meni muutama kuukausi, niin onpahan naama taas melko pahassa jamassa!
Akneen ei Diane Novat hoidoksi riitä! Minulla oli aknen hoitoon e-pillereiden lisäksi tetralysal kuuri 9kk+ 2 anbioottigeeliä joita vaihdeltiin välilä ettei naama totu niihin. Ylläpitämään tuloksia Diane Novat kyllä käyvät, mutten voi kyllä itse suositella tätä!
Nyt on sitten tetrasykliini kuuri ja kuukauden olen syönyt, ei ole tehonnut kovin hirveästi vielä... Tosin arvilla tämä naama kyllä on ja olen miettinyt että pari kosmetologireissua voisi olla tässä vaiheessa paikallaan.
ainakaan mulla ei ole auttanut vaikka olen kahteen otteeseen syönyt useamman kuukauden kuurin. Iho oli kuurin aikana vähän parempi mutta kuurin loputtua palasi ennalleen.
Ja melkein kuolin :) ekoina päivinä iho "palo" ihan ruvelle ja siittä meni 4 päivää niin jouduin sairaalaan kun silmät ja nielu turpos umpeen.. Ei ollu siistii. Meni moooooonta vko ennen ku iho palautu takasin normaaliks.. Ei paljon muuta enää uskallettu ton kokemuksen jälkeen koittaa..
kävi niin, että hitaasti alkoi vaikuttamaan, ehkä kk meni ennen kuin alkoi finnit vähenemään. Sit 1,5kk päästä kuurin aloituksesta tilanne paheni joksikin aikaa, ja finnejä tuli paljon. Mutta sitten taas helpotti eikä enää ole finnejä. Kuuria on vielä pari viikkoa jäljellä, saa nähdä miten käy kun kuuri loppuu... Pahoin pelkään että akne tulee takasin :(.
Itse söin 8v. sitten (18-vuotiaana) yli 3kk:tta tetrasykliiniä aika pahaan akneen, ja ihotautilääkärini sanoi heti alussa, ettei kannata masentua jos alun perin suunniteltu 1.5kk:den kuuri ei pure. Ja tuon kolmen kuukauden jälkeen iho parani (varsin nopsaa kun vauhtiin pääsi:) täysin.
Lisäksi on pakko suositella paria tuotetta, jotka ostin, ja jotka oli ainoat tuotteet mitkä auttoivat ja mitkä olivat myös hellävaraisia (ihoni on herkkä/punoittava/pintakuiva); Seba Medin "Pesupala",n. 5e ja Humektan-kasvovoide n.4-5e, molemmat löytyy apteekista.
Tsemppiä ja kärsivällisyyttä! :)