Olen 29 v. ja mulla on 31 000 € säästöjä. Olisitko tyytyväinen?
Työelämää takana 6 vuotta. Palkka nyt 2000 €/kk.
Lisäksi olen maksanut työssäoloaikanani auto- ja opintolainoja 30 000 €.
Nyt minulla ei ole ollut lainaa enää kahteen vuoteen.
Olen melko köyhästä perheestä lähtöisin, ja siksi oppinut säästäväiseksi.
Kommentit (65)
Et kertonut millaisessa perhetilanteessa elelet, eli olisiko esim. oman asunnon osto kohta ajankohtaista? Jos suunnitelmissa ei ole ulkomaille muuttoa tms, varmaan kannattaa alkaa pikkuhiljaa kartoittamaan tilannetta asuntomarkkinoilla. Noilla säästöillä sinulla on jo hyvä käsiraha. Kannattaa ehkä avata asp-tili omaan pankkiin, se ei maksa mitään mutta helpottaa lainan saantia selvästi.
Eli laita raha "hyötykäyttöön". Asp-tililtä saat kuitenkin rahat pois heti jos tarve vaatii, eli et menetä mitään.
Mä olen 30v. ja säästöjä 2000€. Huimaa ;) Velkaa on 65 000€ (asunto ja auto, miehellä saman verran siis). Palkka nyt 3000€/kk... Työelämässä olen ollut 4,5v. jos otetaan äitiyslomat ja hoitovapaat pois laskuista.
No ap ei kertonut, montako lasta hänellä on. Meillä on 2. Palkasta jää lainanlyhennysten, ruoan, laskujen, päivähoitomaksujen jne. jälkeen säästöön n. 500-600€. Vuosi sitten tehtiin keittiöremppa säästöillä, tässä kuussa maksettiin kesän ulkomaan reissun varausmaksu muuten säästöön menevällä rahalla. Ja tota 3000€ palkkaa olen saanut vasta muutaman kuukauden, aikaisemmin oli 1000€ pienempi ja lähes kaikki meni mitä tuli.
Jotenkin tuntuu, että melko sisältököyhää elämää saa viettää kun noin pihisti elelee.
No, se on tietty kiinni rahankäyttötavoista, mutta itse en voisi noin elää. Joten ei, en olisi tyytyväinen jos olisin tuossa tilanteessa.
Mutta hyvin olet asiasi hoitanut. Toivottavasti elämäsi ei ole ollut yhtä säästämistä ja kieltäymystä, vaan olet voinut myös hemmotella itseäsi ja joskus pistää ranttaliksikin.
velkoja 30 000€ (tuleeko tuohon vielä korot päälle?). Yhteensä siis n. 60 000€ ja tämä on tapahtunut 6 vuoden aikana, eli 10 000€ vuodessa.
Jos palkkasi on brutto 2000€ niin mitä siitä jää käteen? 1500€? Tästä säätöön ja lainoihin n. tonni kuussa niin ihanko tosiaan olet viimeiset 6 vuotta elänyt siten, että sinulla jää elämiseen n. 500€/ kk?
Onko sinulla mies joka maksaa muut kulut vai miten selität?
Asumme mieheni kanssa kahdestaan.
Meillä on velaton, mutta vanha, ok-talo. Remontteihin laitetaan 20-30 000 € lähivuosina.
Meillä ei ole vielä lapsia.
Nyt vuoden vaihtuessa annoimme vauvalle mahdollisuuden tulla, jos hän meidät vanhemmikseen haluaa :)
Ap
jos noi kaikki olet palkasta säästäny! Hieno homma :-)
velkoja 30 000€ (tuleeko tuohon vielä korot päälle?). Yhteensä siis n. 60 000€ ja tämä on tapahtunut 6 vuoden aikana, eli 10 000€ vuodessa.
Jos palkkasi on brutto 2000€ niin mitä siitä jää käteen? 1500€? Tästä säätöön ja lainoihin n. tonni kuussa niin ihanko tosiaan olet viimeiset 6 vuotta elänyt siten, että sinulla jää elämiseen n. 500€/ kk?
Kyllä. Olen maksanut autolainaa 25 000 €, ja opintolainaa 5000 €.
Asuminen on meillä halpaa. Kulut noin 250-300 €/kk. Muu kulutus tietenkin sitten erikseen.
Mies on kaiken lisäksi ollut työttömänä välillä, ja välillä töissä. Bruttutulot hänellä viim. kuuden vuoden aikana 18 000 - 30 000 €/vuosi.
Minun bruttopalkkani oli alussa 1600 €/kk, ja se on noussut noin 150 € vuodessa.
Itse olen juuri täyttänyt 28v, omaisuuden käypä arvo on 80 000e, tilillä ei kuitenkaan kuin 5000e. Tosin nostamatonta lainaa 22 000e. Lainaa 32 000e.
sijoitusasunto harkinnassa tällä hetkellä.
Älä pidä tuota rahaa tavallisella, äläkä edes huonolla säästötilillä. Inflaatio syö säästöjäsi ja pankki käyttää sinun omaasi hyväkseen joka päivä.
että jos olet säästäväinen niin miksi olet ottanut noinkin paljon lainaa asiaan (autoon), jonka arvo vain laskee kaiken aikaa!
Itse olen 40v ja säästöjä yli 60teur ja omistan mieheni kanssa uuden velattoman omakotitalon, arvo about 250teur ja kaksi uudehkoa autoa. Molemmilla vakituinen kokopäivätyö ja yksi yhteinen lapsi.
Ainut mihin tuhlataan on matkustelu ja vaatteet ym kodin sisutaminen. Ulkomailla käydään kolme kertaa vuodessa lomamatkoilla =)
Jotenkin tuntuu, että melko sisältököyhää elämää saa viettää kun noin pihisti elelee.
No, se on tietty kiinni rahankäyttötavoista, mutta itse en voisi noin elää. Joten ei, en olisi tyytyväinen jos olisin tuossa tilanteessa.
Elämäni ei ole sisältököyhää.
Ostan mitä haluan, mutta vain tarpeeseen, satsaan laatuun.
Voisin lähteä ulkomaanmatkalle, jos haluaisin, mutta ei ole vielä ollut palavaa halua lähteä.
Ehkä lähdemme miehen kanssa häämatkalle vielä tänä vuonna :)
En missään nimessä haluaisi olla 29v enää ikinä.
että jos olet säästäväinen niin miksi olet ottanut noinkin paljon lainaa asiaan (autoon), jonka arvo vain laskee kaiken aikaa!
Työn vuoksi pakko olla auto.
Lainan ottaminen oli ainoa vaihtoehto, sillä aioin jatkaa työssäkäyntiä.
Ostin auton aikana, jolloin en ollut vielä ehtinyt säästää ollenkaan.
Maksoin lainan tosin nopeasti pois, joten korkomenot jäivät melko pieniksi.
Seuraavan auton ostan omalla rahalla.
Itse olen 40v ja säästöjä yli 60teur ja omistan mieheni kanssa uuden velattoman omakotitalon, arvo about 250teur ja kaksi uudehkoa autoa. Molemmilla vakituinen kokopäivätyö ja yksi yhteinen lapsi.
Ainut mihin tuhlataan on matkustelu ja vaatteet ym kodin sisutaminen. Ulkomailla käydään kolme kertaa vuodessa lomamatkoilla =)
Teillä on varmasti paljon paremmat palkat, ja pitkä työhistoria?
Meillä nettotulot 3000 €/kk tällä hetkellä.
Minulla oli tuossa iässä säästöjä n. 6 000 €, eikä muuta omaisuutta kuin pieni auto. Ja kuitenkin olen aina pitänyt itseäni kohtuullisen säästäväisenä kulutustavoiltani. Mutta tosiaan vain kohtuullisen säästäväisenä, en ole ihan äärimmäinen pihistelijä kuitenkaan. Joten täytyy sanoa, että noilla palkoilla en olisi kyennyt samaan. Mun palkka oli tuossa vaiheessa 2 500 - 2 800 € / kk.
olet siis elänyt täysin rahatta työurasi alkuvuosina? Millä olet maksanut normaalin elämisen; työmatkakulut, ruuat, muut asumiskulut ja laskut yms? Puhumattakaa siitä velattomasta omakotitalosta?!
Et ole millään pystynyt maksamaan kuluista omaa osuuttasi. Täytyy olla niin, että sinun palkastasi on säästetty ja maksettu autoa ja miehen palkalasta muut menot. Eikö silloin ole niin, että nuo säästöt ja auto ovat teidän yhteisiä? Asetelma on silloin aivan eri jos puhutaan, että 2 ihmisen tuloista säästää tuollaisen summan ja maksaa auton velattomaksi.
Kyllä. Olen maksanut autolainaa 25 000 €, ja opintolainaa 5000 €.
Asuminen on meillä halpaa. Kulut noin 250-300 €/kk. Muu kulutus tietenkin sitten erikseen.
Mies on kaiken lisäksi ollut työttömänä välillä, ja välillä töissä. Bruttutulot hänellä viim. kuuden vuoden aikana 18 000 - 30 000 €/vuosi.
Minun bruttopalkkani oli alussa 1600 €/kk, ja se on noussut noin 150 € vuodessa.
Minulla oli tuossa iässä säästöjä n. 6 000 €, eikä muuta omaisuutta kuin pieni auto. Ja kuitenkin olen aina pitänyt itseäni kohtuullisen säästäväisenä kulutustavoiltani. Mutta tosiaan vain kohtuullisen säästäväisenä, en ole ihan äärimmäinen pihistelijä kuitenkaan. Joten täytyy sanoa, että noilla palkoilla en olisi kyennyt samaan. Mun palkka oli tuossa vaiheessa 2 500 - 2 800 € / kk.
No, sen verran pitää vielä lisätä, että saan palkan lisäksi päivärahoja ja verottomia korvauksia auton käytöstä ym. Niitä maksetaan noin 9000-10 000 €/v.
Mutta auton pito nielee rahaa paljon, vuodessa noin 6000 €. Ajokilometrejä noin 45 tkm.
ja 51 000 säästöjä..hupenenevat tulevaan putkiremonttiin lähivuosina :(