Valjaat lapsilla?!
Kuulin ensimmäistä kertaa, että jotkut vanhemmat käyttävät valjaita lapsillaan. Itse en ota kantaa, mutta käyttäisitkö sinä? Missä tilanteissa valjaita todella tarvitaan? Tulee vaan ihan koira mieleen.
Kommentit (45)
taitaa monella yh-mammalla olla käytössä. oon ainakin nähny tuolla kaupungilla. itsellä ei ole ollut (vielä) käyttöä.
Vilkkaan alle 2-vuotiaan kanssa mm. ruotsinlaivalla (ja muissakin paikoissa, missä paljon väkeä), kun oli kaksi muutakin lasta vahdittavana. Lapsi ei katoa, ei livahda portaisiin jne. Ei selkä kestä kantaa tai kulkea kumarassa kiinni pitäen.
Lapsi oli tyytyväinen valjaissa, sain myös tuettua, ettei kaatuillut. Kaikki olivat tyytyväisiä (Paitsi silmiään pyörittelevät palstamammat).
esim. sellaisilla pienillä lapsilla, jotka kyllä osaavat kävellä hyvin, mutta ovat sen verran ns. päässilmäisiä, että poikkeavat helposti vaikkapa pyörätieltä liikenteen puolelle.
AV-mamman mielestä niitä käyttävät tietenkin epäilyttävät yh:t, jotka eivät osaa katsoa lastensa perään... No, joidenkin on se ylemmyydentunto hankittava sieltä mistä sitä vain saa, vaikka sitten netin keskustelupalstoilta.
Meillä ei ole ollut valjaita käytössä, koska autistinen lapsemme on aika rauhallinen ja olen onnistunut pitämään hänet turvassa ihan kädestä pitämällä.
Mutta tiedän kyllä monia erityislasten vanhempia, joille valjaat ovat ainoa keino pitää säntäilevä ja vaaran tunnetta tuntematon lapsi TURVASSA.
Eiköhän se nyt kuulkaas ole ihan SAMA, miten lasta ohjataan liikenteessä ja estetään karkailu, KUNHAN niin tehdään!
saaristossa liikkuessa. Ja niistä ei ole tarkoitus vetää, lähinnäkin olleet varmistuksena jos lapsi putoaa veteen esim laiturilta tai riuhtaisee mereenpäin rannalta.
1v3kk on valjailla kiinni syöttötuolissa. Heti kun aloin niitä käyttämään, ruokailuhetket rauhoittui. Samoin käytän valjaita kun ollaan taaperon kanssa potkurilla liikkeellä.
kun asuttiin Lontoossa. Suomessa ei ole vielä tarvittu.
En halunnut pitää kävelemään oppinutta koko ajan rattaissa. Jos ei ollut kiire minnekään, parempi jos itse käveli. Ihmisiä julkisella paikalla siellä on enemmän, joten sinne tänne säntäilevä taapero olisi turvallisuusriski, ja varmaan monia ärsyttäisikin, vaikka yleensä ehkä hieman suopeammin siellä lapsiin suhtaudutaankin.
Tottakai valjaat lapselleen pukevat vanhemmat tuomitaan, ja tässä vielä yksi syy lisää: silkka mukavuudenhalu! Valjaat säästävät aika kivasti taluttajan selkää.
Itse en ota kantaa, mutta
Tulee vaan ihan koira mieleen.
Onko se pitkäkin remmi vai käveleekö lapsi vieressä koko ajan? En ole ikinä moisesta kuullut, ja sen takia hieman kummastuttaa. Olen itse isosta perheestä, missä kaikki viisi lasta melko samanikäisiä. Ikinä meitä kuitenkaan ole kahlittu kiinni mihinkään, ja hyvin on pärjätty. En tuomitse kuitenkaan ketään, mun mielestä ihan ok. Onhan se parempi kuin, että lapsi juoksisi auton alle. Mutta miksi ei voi vaan pitää kädestä kiinni?
Mutta miksi ei voi vaan pitää kädestä kiinni?
tällainen säntäilyongelma on todennäköistä hyvin pienten lasten kohdalla, ja silloin kädestä pitävä aikuinen joutuu kävellä kumarassa. Lapsi voi myös riuhtaista kätensä irti.
Eivät kaikki lapset ole sellaisia, jotka lähtevät tuosta vain juoksemaan.
Valjaat on äärettömän kätevät silloin kun vahdittavia lapsia on enemmän kuin yksi. Kaksoset tai vuoden ikäerolla olevat eivät aina halua mennä samaan suuntaan ja ikävä pitää aina rattaissa lapsia, jotka haluaisivat liikkua. Minulle on ihan sama mitä muut ajattelevat mutta itse pidän tärkeimpänä sitä että lapset eivät pääse juoksemaan autotielle tai huku ihmismassoihin.
Äitini on käyttänyt valjaita minuun ollessani noin 1-3 v. Tämä siksi, että osasin kävellä ja juosta jo hyvin pienenä, olin myös hyvin vilkas, joten kaikki sujui paremmin valjailla. Kuten joku jo aiemmin mainitsi, esimerkiksi ihmisvilinässä ovat käevämpiä, ei tarvitse kantaa tai raahata rattaita koko ajan mukana.
Olen ollut valjaissa jo ennen vuoden ikääkin, koska nousin vaunuista ja rattaista ja syöttötuolista hyvin helposti ja nopeasti ylös. Minua ei siis voinut jättää vaunuihin nukkumaan hetekksikään ilman valvontaa, koska jos heräsin, niin kiipeilin heti pois.
Joten, tätä samaa tulen noudattamaan myös oman lapseni kanssa. Valjaat helpottavat skä lapsen että vanhemman elämää.
Jenkeissä lapsia kuljetetaan koiranremmin päässä esim. huvipuistoissa. Se kieltämättä näyttää aika huvittavalta, mutta siellä jos lapsi häviää, se voi olla lopullista. Valjaat on hyvä juttu jos on vilkas kävelevä pieni lapsi joka esim. karkailee ja lähtee juoksemaan pakoon, jos pyydät luokse. Väkijoukossa ei katoa helposti ja saa kuitenkin itse kävellä. Voihan tuota koirana olemiseenkin verrata jos haluaa..
kun lapsi oli 2-vuotias. Hän käveli (oikeastaan juoksi) hyvin ja reippaasti, eikä yhtään viihtynyt rattaissa. Asuimme Helsingin keskustassa, vilkasliikenteisen kadun varrella. En olisi itse jaksanut mitenkään kulkea montaa tuntia päivässä selkä vinossa taluttaen parivuotiasta vilkasta lasta. Lapsi itse tykkäsi olla valjaissa,kun ei tarvinnut pitää ketään kädestä. Hän itse asiassa leikki koiraa valjaissa ollessaan.
En muuten ole yh-äiti :-)
Helsingin keskustassa. Ja myös matkoilla, lentokentällä, junassa yms paikoissa. Joskus täytyy esim asioidessa kaupassa, pankissa, lentokentällä käyttää molempia käsiä, joten hihnasta voipitää samalla kiinni muttei ei alhaalta lapsen kädestä. Lisäksi mulla oli rannenauha sit kun lapsi oli 2 v lentokentillä ja ruuhkatilanteissa.
Tosin mun lapsi ei juuri halunnut rattaissa istua, kun oppi kävelemään. Ja halusin myös kannustaa lasta jalkojaan käyttämään, joten valjaat oli tarpeen. Kun lapsi oli 2 v,luovuttiin rattaista kokonaa.
http://www.toysrus.co.uk/Babies-R-Us/Travel-and-Pushchairs/Safety-Harne…
Eli tosiaankaan lieka ei ole pitkä - ei kai sellainen oikein vastaisi tarkoitustaankaan. Lisään vielä, kun tuli tuosta edellisestä mieleen: valjailla on myös hyvä sitoa syöttiksen, jos jossain ravintolassa on vähän kiikkerämpi tuoli (esim ilman etukaarta tms) lapselle.
t. se ex-lontoolainen
juna-asemalla 2-vuotiaalla.on tosi villi eikä pysy sekuntiakaan paikalla ja jouduttiin siellä jonkun aikaa odottamaan junaa,joten ihan turvallisuus syistä ettei juossut raiteille.
Meidän tytöllä on valjaat syöttötuolissa. Valjaat on sitä mallia, että niitä voi käyttää kävellenkin. Taatusti laitan tytölle valjaat ens kesän lomareissulla, kun ollaan lentokentällä tms. jossa tarvitaan silmiä ja käsiä muuallakin, kun yhden pikkutaaperon vahtimiseen. VAljaat on tosi kätevät mm. pienikokoisen lapsen kanssa kävelyllä. Oma selkä säästyy kummasti, kun voi pitää nauhan päästä kiinni, eikä olla kaksinkerroin (myös lapsen käsi säästyy, kun ei roiku vanhemman kädessä). Tietysti valjaat on tarpeettomat, jos lapsi ei saa ikinä kävellä vaan on aina rattaissa!
Pitää vaan kopipeistata kaikki rivit..
18
en itse kyllä käyttäisi missään tapauksessa. varmaan nittä äitejä jotka ei osaa kattoo mukuloiden perää.