Valjaat lapsilla?!
Kuulin ensimmäistä kertaa, että jotkut vanhemmat käyttävät valjaita lapsillaan. Itse en ota kantaa, mutta käyttäisitkö sinä? Missä tilanteissa valjaita todella tarvitaan? Tulee vaan ihan koira mieleen.
Kommentit (45)
mutta hieman hilpeyttä herätti viime kesänä uimarannalla kun yksi taapero oli puettu sellaiseen pro-kokovartalo-kelluntapukuun. Päässä oli sellainen pro-rantahattu jossa niskassa läppä. Silmillä pro-aurinkolasit kumilenkillä hatun päällä. Näkyvillä oleva iho (sormet ja varpaat ja nenänpää) oli valkoisenaan aurinkorasvaa. Tämän lisäksi lasta talutettiin rantavedessä valjaissa.
Kyseinen ranta on maailman loivin, vettä max 10cm niin kauas kuin lapsi jaksaa kävellä...
Siitä sivusta seurattuna lapsi näytti olevan ihan normaali ehkä 1,5v.
Onko se pitkäkin remmi vai käveleekö lapsi vieressä koko ajan? En ole ikinä moisesta kuullut, ja sen takia hieman kummastuttaa. Olen itse isosta perheestä, missä kaikki viisi lasta melko samanikäisiä. Ikinä meitä kuitenkaan ole kahlittu kiinni mihinkään, ja hyvin on pärjätty. En tuomitse kuitenkaan ketään, mun mielestä ihan ok. Onhan se parempi kuin, että lapsi juoksisi auton alle. Mutta miksi ei voi vaan pitää kädestä kiinni?
Minun selkäni ei kestä pitää puolitoistavuotiasta kädestä kiinni useita tunteja. Jos olet itse niin lyhyt, että se on sinulle helppoa, nauti siitä. Valjaissa on selästä alle metrin pituinen lenkki, josta pidetään kiinni, se korvaa kumartelun ja lapsellekin on helpompaa ja mukavampaa kun on molemmat kädet käytössä. Myös jos joutuu menoa rajoittamaan, koko ylävartaloon kohdistuva veto on miellyttävämpi kuin kiskaisu kädestä. Valjailla ei tosiaan tarvitse kahlita, ellei ole tarpeen (esim tuolista putoamisen esytämiseksi), ennemminkin korvaa helpommalla tavalla tuon kädestä kiinni pitämisen. Vaan jokainen tyylillään, kolmen lapsen äitinä käytän tilannekohtaisesti niitä helpotuksia, mitä on mahdollista arkeen saada. Lasten turvallisuus on kuitenkin kaikista tärkein asia.
PS. Meillä oli myös viisilapsinen perhe ja valjaita on äitinikin käyttänyt tarvittavissa tilanteissa.
Helsingin keskustassa. Ja myös matkoilla, lentokentällä, junassa yms paikoissa. Joskus täytyy esim asioidessa kaupassa, pankissa, lentokentällä käyttää molempia käsiä, joten hihnasta voipitää samalla kiinni muttei ei alhaalta lapsen kädestä. Lisäksi mulla oli rannenauha sit kun lapsi oli 2 v lentokentillä ja ruuhkatilanteissa. Tosin mun lapsi ei juuri halunnut rattaissa istua, kun oppi kävelemään. Ja halusin myös kannustaa lasta jalkojaan käyttämään, joten valjaat oli tarpeen. Kun lapsi oli 2 v,luovuttiin rattaista kokonaa.
Juuri tämän kaltaisia tilanteita itsekin mietin, kun harkitsin valjaiden hankkimista 1-v.:lle. Lopulta jäi hankkimatta, mutta kyllä sen ekan vuoden sai olla tooodella tarkkana, että lapsi ei pääse karkaamaan. Ja tosiaan kävellä itse selkä vääränä. Reilu 2-v. alkoi totella hyvin, mutta 1-v. juuri kävelemään oppineelta on aika kohtuutonta vaatia, että lapsi osaisi kävellä kauniisti vieressä. Tietysti opetetaan koko ajan, mutta eihän sitä heti voi ymmärtää ja muistaa.
...lennosta, kun pomppasi pois syöttötuolista. En uskonut, että hyvä tuurini jatkuu. Poitsu valjaisiin syöttötuoliin. Vaihetta kesti muutaman viikon.
mutta hieman hilpeyttä herätti viime kesänä uimarannalla kun yksi taapero oli puettu sellaiseen pro-kokovartalo-kelluntapukuun. Päässä oli sellainen pro-rantahattu jossa niskassa läppä. Silmillä pro-aurinkolasit kumilenkillä hatun päällä. Näkyvillä oleva iho (sormet ja varpaat ja nenänpää) oli valkoisenaan aurinkorasvaa. Tämän lisäksi lasta talutettiin rantavedessä valjaissa.
Kyseinen ranta on maailman loivin, vettä max 10cm niin kauas kuin lapsi jaksaa kävellä...
mutta ei minusta auringoltasuojautumisessa ole mitää hilpeää. Silti ehkä nuo valjaat tosiaan olivat vähän liikaa.
syöttötuolissa valjaissa siihen asti, kun oppi itse kiipeämään tuolista alas. Muita valjaita ei ole ollut käytössä enkä haluaisi käyttääkään.
mutta hieman hilpeyttä herätti viime kesänä uimarannalla kun yksi taapero oli puettu sellaiseen pro-kokovartalo-kelluntapukuun. Päässä oli sellainen pro-rantahattu jossa niskassa läppä. Silmillä pro-aurinkolasit kumilenkillä hatun päällä. Näkyvillä oleva iho (sormet ja varpaat ja nenänpää) oli valkoisenaan aurinkorasvaa. Tämän lisäksi lasta talutettiin rantavedessä valjaissa. Kyseinen ranta on maailman loivin, vettä max 10cm niin kauas kuin lapsi jaksaa kävellä... Siitä sivusta seurattuna lapsi näytti olevan ihan normaali ehkä 1,5v.
Todennäköisesti toki ensimmäinen lapsi, josta pidetään täysillä huolta, mutta: eipähän lapsen iho pala, eikä tarvitse olla silmä kovana vahtimassa ja kyykkimässä kaatuilevaa lasta vedestä ylös. Jokainen tyylillään.
Kaikissa lastenvaunuissa on valjaat, mutta kaikki ei halua kahlita lastaan istumaan vaan ostavat valjaat, missä voi antaa vapauden kävellä turvallisesti....esim. kaupungilla tai vilkkaassa ostoskeskuksessa... mulle tulee lasten turvaistuimista lepositeet mieleen:)) käytetään toki turvaistuinta, mutta aina kun mahdollista, mennään kävellen, koska lapsi mieluummin kävelee kuin istuu penkkiin sidottuna....Lapseni on 1.5v.
Mun veljellä oli pienenä aurinkoallergia. Eli vaikka iho ei edes olis palanutkaan niin jos altistui auringolle niin sai aivan kauheen ihottuman ja nousi kuume:/Silti tykkäsi pienenä uida ja leikkiä rannalla. Mutta pakkohan se on tohon pro-tyyliin varustaa
voin sanoa, että kerran oli kyllä valjaat ihan tarpeen. Tulin junalla kahden alle 4-vuotiaan kanssa Pasilaan, rattaat täynnä tavaraa, nuorimmainen, vajaa 2 vuotta, valjaissa. Kun tultiin asemalle ja oltiin nousemassa junasta pois, tämä valjaissa olija luiskahti rappusilta junan ja laiturin väliin, josta olisi pudonnut sinne raiteille ilman niitä valjaita. Älkää kysykö miten näin pääsi käymään... Tästä lähes 5 vuotta aikaa, joten tilannetta en muista. Ilmeisesti yritin paimentaa samaan aikaan sitä 3+-vuotiasta ja se pienempi ehti siinä ajassa jo tehdä lähtöä junasta.
Asutaan Helsingissä kantakaupungissa ja kuljen lasten kanssa paljon julkisilla. Esikoisella käytin hänen ollessaan n 2v, halusi itse kävellä ja minulla oli 6kk pikkuveli vaunuissa. Kertaalleen ehti juosta karkuun Ateneumin edessä bussista noustessaamme. Sen jälkeen oli muutaamn kk:n valjaissa, jos liikuimme ihan keskustassa.
Kuopus taas sidottiin valjailla syöttötuoliin n vuoden vanhana jonkin aikaa, karkasi muuten aina pöydälle ja putosi pari kertaa pää edellä laattalattialle.
Enkä ole YH-äiti (mutta kylläkin vanha, saanut lapseni yli 40v:na ja mikä pahinta: akateemisesti koulutettu...)
lentokentällä. Ja on tarpeellinen, en muuten yksin selviäisi kahden 2v:n kanssa (kaksoset).
rattaissa istuvalla lapsella niitä rattaiden valjaita? Eikö ole vähän hassua sitoa lapsi istumaan?
Nuo kävelyvaljaat ovat ihan vastaava asia, siinä lapsi saa vaan itse kävellä eikä tarvitse möllöttää rattaissa.
rattaissa olevat valjaat on eri asia kuin kävelyvaljaat. Rattaissa ne on sen takia ettei lapsi pääse putoamaan ja loukkaamaan itseään. Kävellessä jos lapsi kaatuu niin ei ainakaan kovin pahasti käy.
Meillä oli rattaissa valjaat kiinni siihen asti kun oppi tulemaan omin neuvoin pois. Sen takia en ikinä sitonut että olisi pysynyt hiljaa paikallaan.
käytän. Meillä ne ovat käytössä syöttötuolissa mutta myöhemmin, kun lapsi oppii kävelemään, käytän niitä kyllä esim. eläintarhassa ja kaupungilla. antaa vähän liikkumavaraa mutta lapsi ei pääse katoamaan. Turvallisuus ennen kaikkea meidän perheessä!!!! Ja erityislastentarhanopettaja olen...
rattaissa olevat valjaat on eri asia kuin kävelyvaljaat. Rattaissa ne on sen takia ettei lapsi pääse putoamaan ja loukkaamaan itseään. Kävellessä jos lapsi kaatuu niin ei ainakaan kovin pahasti käy. Meillä oli rattaissa valjaat kiinni siihen asti kun oppi tulemaan omin neuvoin pois. Sen takia en ikinä sitonut että olisi pysynyt hiljaa paikallaan.
Sinulla lienee rauhallinen lapsi, eikä mitään käsitystä tilanteista, joissa muut valjaita käyttävät apuna.
rattaissa olevat valjaat on eri asia kuin kävelyvaljaat. Rattaissa ne on sen takia ettei lapsi pääse putoamaan ja loukkaamaan itseään. Kävellessä jos lapsi kaatuu niin ei ainakaan kovin pahasti käy. Meillä oli rattaissa valjaat kiinni siihen asti kun oppi tulemaan omin neuvoin pois. Sen takia en ikinä sitonut että olisi pysynyt hiljaa paikallaan.
Sinulla lienee rauhallinen lapsi, eikä mitään käsitystä tilanteista, joissa muut valjaita käyttävät apuna.
rauhallinen lapsi mulla. Oliko tuo kommentti mulle että rattaita ei varmaan tarvittu sitten ollenkaan?? Rattaita kyllä tarvittiin noin kolmevuotiaaksi asti. Välillä käveli ja kun ei jaksanut, istui rattaissa, mutta ei häntä enää kiinni sidottu kun oppi istumaan putoamatta.
Oliko tämä mun mielipide nyt sitten jotenkin väärä? Tottakai käsitän, että muilla lapsilla toisenlaiset jutut. Kirjoitinkin että _mun mielestä_. Jos mulla olisi vilkas karkaileva lapsi niin varmasti harkitsisin valjaita.
rattaissa. kaikki ne siinä flegmaattisina sitten pysyykin.
Esikoista ei tuosta syystä tarvinnut koskaan laittaa rattaiden valjaisiin, mutta kuopus olikin toista maata. Muutaman kerran oli kiljuva, riuhtova lapsi rattaiden valjaisiin köytetynä, jotta päästiin ajoissa neuvolaan tms. Saattoi esim. suuttua siitä, että sioveli ehti painaa hissin nappia...
Olen käyttänyt turvallisuutta lisäämään esim:
Kahden pienen kanssa kaupungilla etteivät lapset karkaa kadulle raitiovanun alle tai esim lentokentällä lähde juoksuun eri suuntiin yksin heidän kanssa matkustaessan.