***LOKAKUISET***
Kommentit (114)
joo minäkin sitten kun pääsin sanomaan että niin epävarma olo et onko raskaana kun ei pahoinvointia. ei hyvää päivää kun se alkoi kuudennen viikon mukana. aamupäivisin vaan mustaa silmissä ja oksennus kurkussa, töissä on nannaa lappaa mummoille puuroo lautaselle ...
ja vaikkei nyt niin näkyvää olekkaan niin kyll ite huomaa alamasun muutoksia.
joku kyseli onko töissä kerrottu. kaikki varmaan tulee mut muistamaan tält palstalt sinä emäntänä joka panikoi koeaikaansa, mutt siis en todellakaan oo viell kerton :D maaliskuun lopulla ois koeaika ohi ja sillon alkas olee viikotki vast siinä mallilla et uskaltaa puhuu vauvan tulosta niin saapi oottaa : )
tuolhan on melkeen kesä, ei oo kun 20 astetta enää pakkasta ...........
Kaipa sitä uskaltaudun ilmoittautumaan mukaan=)
Olen 31-vuotias ja kolmatta odottelen saapuvaksi la mukaan 22.10. Ennestään kaksi poikaa vuosimallia -04 ja -06.
Epätodellinen olo koko asiasta... Oireita kyllä on, mutta jotenkin niin erilaien olo kun poikia odotellessa... "liian" normaali. Varhais ultran varailin 7.3 jolloin viikkoja olisi n. 7. Neuvolaa en vielä ole varaillut.. kaippa sinne päinkin pitäisi soitella...
Vatsa on ihan kamalan turvonnut. Omat housut eivät mene päälle, onneksi on sentään muutamia liian isoja housuja jotka nyt tuli käyttöön =)
Itse en enää montaa viikkoa pysty vatsaa piilottelemaan jollei turvotus laske. Kai se vaan niin on, että jokaisesta raskaudesta se kumpu näkyy aiemmin=)
Täällä olo on jotenkin liian normaali. Tai siis ei tee mieli kahvia edelleenkään, kuten ei ole tehnyt moneen viikkoon. Aamupalan syöminen on vaikeaa kun ei tee mitään mieli jne. Välillä vähän huono olo, varsinkin jos maha pääsee liian tyhjäksi. Oksennusrefleksi herkässä eli jos ajattelen oksentamista niin se melkeinpä tulee. Mutta jotenkin silti... esikoisen kanssa tää alku oli paaaljon kamalampaa. Eipä raskauksia kai voi verrata mutta huolettaa silti. No olinhan mä siinä alku-ultrassa ja sykekin näkyi+kuului mutta silti... Ehkä tää on vaan tätä alun huolta. Tekis mieli varata aika yksityiselle vielä ennen seuraavaa niskaturvotusultraa, mutta ehkä mä jaksan vielä sen kolmisen viikkoa odotella.
Mahan kasvusta kyseltiin. Mun masun ulkopuoliset huomasi viikolla 16 tai siis sillä viikolla multa siitä kysyttiin mutta kaveri myönsi että oli katellut jo aiemmin muttei kehdannut kysyä, jos en vaikka oliskaan ollut raskaana. :D Mulla pituutta 158 ja painoa 47. Eli laiha olen, että ehkä se vähän vaikutti asiaan. En osaa sanoa tosta mahan kasvusta kun kaikilla se on aika yksilöllistä. Mutta kyllä siinä rakenneultraan mennessä n. rv21 oli jo näkyvä masu. Mulla kyllä oli aika pieni söpö masu kun oon itekin aika pieni ja loppuraskaudessa tuttavat sanoivatkin että voiko tuolla oikeesti olla jo täysikasvuinen vauva. :D No mulle se maha oli oikeesti iso, koska normaalisti oon niin pieni.
Eipä tässä kai muuta. Välillä oon ihan hermoraunion partaalla ja välillä on ihan levollinen olo.
Vaniliini 7+6 (Huomenna tasan 8!) Niin se aika vaan menee.
Eka neuvola takana ja kaikki oli ok. Nopeasti katsottiin ultralla, siellä pikkuinen oli ja syke näkyi :). Kuvankin sain mukaan :). Neuvolan laskurin mukaan la olisi 30.9, mutta se saattaa muuttua vielä alkuraskauden uä:n jälkeen. Lääkäriaika on 7.3, jolloin katsotaan myös ultralla ja seuraava neuvola 11.4.
Mahasta oli puhetta. Mulla maha kasvanut molemmilla kerroilla aluksi tosi äkkiä, mutta loppuvaiheessa ei enää juuri ollenkaan. Mutta rv 20 paikkeilla oli kyllä ihan selvä maha, jota ei enää piiloon saanut :). Minä myös hoikka, tuolloin oli 160cm ja n. 50kg.
Nyt täytyy vain toivoa, että kaikki menee hyvin.
Saara rv 8+3
Onnittelut kaikille odottaville ja samalla pahoittelut kaikille, jotka ovat joutuneet poistumaan listalta. Toivottavasti enempää ei noita ikäviä uutisia tule!
Hieman minusta ja meistä. Leikkikaveria odotellaan esikoiselle (tyttö 12/08). Molemmat ollaan 32v ja asutaan koto-Suomen ulkopuolella. Ensimmäinen neuvolakäynti meillä on viikolla 10+ ja varhaisultraa ei täällä tehdä eli ultraa saa odotella jonnekin viikoille 18-20 asti.
Oireita on ollut, pahimpina palelu ja etominen. Ruuanlaitto ei juuri tällä hetkellä ole lempipuuhaa... Voileipiä menee lounaaksi ja illalliseksi. Niitä voi ainakin syödä ilman mitään vaikeuksia. Ja tosiaan se ettei anna sen nälän tulla, niin pahaolo tuntuu pysyvän paremmin poissa.
Meillä ei raskautta ole pahemmin salailtu ja jos on tullut tilanne, jolloin olisi pitänyt joko keksiä valkoinen valhe tai kertoa, ollaan kerrottu. Töissä tekisi mieli kertoa heti, mutta katellaan, miten alkaa näkyä ja sitten vasta kerron. Ensimmäinen raskaus näkyi muistaakseni siinä rv 16-18 aikana. Itse olen pitkä ja hoikka.
Tsemppiä kaikille näille alkuviikoille/kuukausille :)
Kohta töihin, mutta kävine eilen lääkärissä kun on olut niitä vuotoja vähäsen, niin siellä katotiin ultralla ja vuoto tulee limakalvolta joka on jostain syystä herkillä, siellä oli meidän pikku taimen ja sydän sykki vinhaa vauhtia ja vastaa viikkoja joita on nyt 7+2.
Mutta nyt lähden töihin.
Mukavaa päivää kaikille.
Ai niin ja pahoittelut kaikille joiden pikkuiset ei jaksaneet pidemmälle.
Mammuska rv 7+2
Pitkästä aikaa kykenin sängystä ylös, ollut viime torstaista asti niin kauheassa kuumetaudissa että voimat lähtivät totaalisesti. Pelottaa onko kuume ja itse virus tehnyt tuhojaan myös pikkuiselle, kun olen hyvin tietoinen että juuri näillä viikoilla on erittäin epävarmaa miten kaikki virukset vaikuttavat pieneen alkioon/sikiöön kun kuitenkin ne virukset jo kulkeutuvat siihenkin. Hirveä huoli, eikä helpota yhtään sekään ettei ole vapaata peruutusaikaa yksityiseltä ultraan löytynyt. Kamalaa tämä epätietoisuus! Toisaalta raskausoireet on koko ajan koventuneet, pahoinvointi on sanoinkuvaamatonta. Paino on laskenut 4kg eikä ruokahalua ole lainkaan. Osasyynä lienee kyllä tämä sairastaminenkin tällä hetkellä, mutta kyllä tuo hajuyliherkkyys ja paha olo karsii melkoisesti syömishaluja. Olo on heikko ja karmea. Siinäpä lyhyesti tän hetken olot. Tervetuloa uusille!! AOTEAROAn kuulumisia odottelen yhä!!
Helene rv.7+1
Moi
Mouse: Mistä päin olet kotoisin? Olen myös noin kolmekymppinen ja esikoista odottelen... Laskettu aika on 20.10.
Varasin ekan neuvolan heti kun sain tietää odottavani, mennään miehen kanssa 8. viikolla.
Tsemppiä kaikille, itselläni ei juuri ole oireita, kun väsymystä ja turvotusta.
Ja onnittelut ihanista ultrakuulumisista, se tunne on aina yhtä ihana :)
Helene, parempaa vointia!
Nyt niitä oloja on tullut tännekin :/ Iltapäivisin alkaa etominen, mutta onneksi vain kerran on tarvinnut oksentaa. Päätä särkee edelleen lähes taukoamatta ja vatsaakin juilii ajoittain. Mutta inhottavin oire on finnit, joita on tullut ihan valtavasti :(( En kehtaa kohta mennä ovesta ulos.
Sandisko kyseli vatsan kasvusta..? Esikoisesta näkyi pieni kumpu vasta rv 20 lähtien, seuraavissa masu on pullahtanut nopeammin näkyviin. Nyt onneksi pahin turvotus on hellittänyt, ettei ihan vielä paljastu :D
Huomenna on eka neuvola ja täyttelin esitietolomakkeita äsken sinne. Kaksplussan puolella olen käynyt myös seuraamassa lokakuisten pinoa ja siellä monella on jo aika np-ultraankin tiedossa :O No, kai se huomenna selviää millainen käytäntö nykyisin on. En vaan millään jaksaisi odottaa ultraa ja ekoja liikkeitä ja masua... Ja vauvaa!
Pakkanen näyttää vähän laantuvan, mutta täällä kotoilu jatkuu edelleen lasten sairastelun vuoksi. Toivottavasti loppuviikosta jo paranevat, että päästäisiin vähän nauttimaan ulkoilustakin. Voikaahan paksusti ja jaksamista ihan kaikille :)
Rupis ja sintti 7+6 (huomenna alkaa jo yhdeksäs viikko!!!)
ilmoittautuisin myös lokakuisiin eli La 12.10. ja toinen raskaus minulle. Minulla poika kohta 8 vee. t.Leena69
Pystytänpä lokakuisille ensimmäisen pinon, vaikka meitä taitaa aika vähän vielä olla, ja aika vähillä viikoilla kaikki, eiköhän porukkaa kerry pikkuhiljaa:) Ilmoitelkaa L.A, ikänne ja monesko lapsi tulossa. Aloitetaan nyt tällä ja toivotaan että kaikkien pienet pysyvät matkassa!!
1.10. Saaralah, 27v, kolmas lapsi
1.10. Peksu, 32v,toinen lapsi
1.10. S1N1, 26v,esikoinen
2.10. Jaiks, 23v, toinen lapsi
3.10. Sandokai,23v,esikoinen
3.-5.10. Höspeli,33v,kolmas lapsi
4.10. Juuliska69,31v,neljäs lapsi
4.10. Ollikolli,34v,kolmas lapsi
4.10. Vaniliini, 19v,toinen lapsi
4.10. Peikkotyttö02,30v,toinen lapsi
5.10. Rupikonna, 32v,neljäs lapsi
6.10. Olivien, 32v, toinen lapsi
6.10. Skorpio79,31v,kolmas lapsi
7.10. Saara86,25v,kolmas lapsi
8.10. Iituli-mamma, 22v,esikoinen
9.10 Mammuska,33v,neljäs lapsi
10.10. Helene4, 33v, viides lapsi
10.10 Hennis85, 25v, toinen lapsi
10.-17.10. Hannatyttoe,22v,toinen lapsi
10.10. Heliaa,22v,esikoinen
12.10. Mirr,22v, esikoinen
14.10. Mouse,29v,esikoinen
14.10. Dessimi,35v,toinen lapsi
14.10. Sanzku,20v,toinen lapsi
15.10. Arianna, 32v,neljäs lapsi
16.10. Sussu91,19v,esikoinen
16.10. Solina 29v, toinen lapsi
22.10. Neilikka79,31v,kolmas lapsi
23.10.Aotearoa:),31v, kuudes lapsi
23.10. Miina84, 27v,toinen lapsips.nimiehdotuksia lokakuisille, tämä kuu ollaan nyt pelkästään vielä lokakuiset-nimellä
12.10. Leena69, 41v.,toinen lapsi
varhaisraskauden uä ;
kohdussa raskaus, yksi sikiö.
crl 12,4mm (7+4)
sydänsyke säännöllinen.
happy.
Täällä päivät tuntuu pitkiltä...
Ei oikeastaan mitään oloja kunnolla tullut vielä, ja sekös mietityttää!!
Pahoinvointia ei ole nimeksikään, on se kumma kun toivoo vapaaehtoisesti pahaaoloa... Limakalvot kuivat kuin sahara, niin alhaalla kuin nenässäkin, tuo myös vaivaa mieltä! Välillä jomottelee ala vatsassa, sekä toisinaan liikkuessa repii! Illalla tulee jo kymmeneltä väsy, vaikka aiemmin on helposti puolille öin mennyt telkkarin eessä. Ruoka ja varsinkin suolaista tekee mieli, sekä SALMIAKKIA! :)
Esikoisessa vatsa tuli näkyviin 25+viikolla vasta, mutta nyt tuntuu että jo takin läpi paistaa! Taitaa olla pientä turvotusta... ;)
En ole uskaltanut vielä soittaa neuvolaan. Marraskuussahan sain keskenmenon 7+ viikolla ja nyt se on iselleni sellainen rajapyykki, etten ole kovin luottavaisin mielin ennen sitä ja sen jälkeen varmaan vasta uskalla soittaa aikaa! Täällä on eka neuvola yleensä rv 8-10 ensimmäinen lääkäri rv 10-12
Ultrat näyttäisi menevän yleisesti niin, että äitipolilla ultrataan kahteen kertaan, -Varhaisraskauden ultraäänitutkimus rv 11-12
Tutkimuskohteita ovat lasketun ajan määrittäminen, mahdollisen monisikiöisyyden toteaminen ja sikiön niskaturvotuksen mittaaminen kromosomipoikkeavuuden riskin seulomiseksi
-Rakenneultraäänitutkimuksessa rv 20 käydään läpi sikiön ultraäänellä näkyvät elimet ja rakenteet.
Pari viikkoa siis vielä panttaan tätä raskautta itselläni ja sitten uskaltaudun soittamaan neuvolaan jos kaikki on mennyt hyvin.
Miina ja möntti 5+2
Tervetuloa uudet odottajat! :) Toivottavasti kaikilla sujuu raskaus hyvin ja pikkuiset jaksavat pysyä kyydissä loppuun saakka! :)
Pahoinvointia edelleen jos vatsa tyhjä, eli yleisintä aamulla ja iltaisin. Muuten aika siedettävä olo, väsymystä piisaa. Paremmin kuitenkin voin kun esikon aikaan.
Itselläni on nt-ultra maaliskuun puolessa välissä rv11+3 olisi silloin mittarissa. Ensi viikon maanantaina neuvola ja toivottavasti sydänäänet kuuluisi silloin jo. :) Neuvolassa ainakin sanottiin että hoikilla voi kuulua jo rv8 lähtien. Toivotaan parasta!
Hyviä vointeja lokamammoille! :)
Vaniliini 8+0
Huomenia kaikille! Olen taustaillut jo jonkin aikaa keskustelussa ja nyt päätin liittyä minäkin mukaan. Pakko päästä purkamaan tuntoja jonnekin, kun mieskultaakaan ei halua koko ajan omilla pelkotuntemuksilla rasittaa.
Minulla on siis kyseessä ensimmäinen raskaus, ja kaikki on muutenkin uutta ja ihmeellistä, joten mitää ylimääräistä paniikkia ei todellakaan haluaisi kokea. Kuitenkin lauantaina (rv 5+3) huomasin ensimmäisen kerran vessassa käydessä pyyhkiessä hieman punertavaa/rusehtavaa väriä paperissa. Sama toistui sunnuntaina ja maanantaina illalla lorahti kerran ruskeaa vuotoa (näytti kuivuneelta vereltä) pönttöön saakka. Sama ma ja ti aamuina, iltapäivällä ei mitään. Ei suurempia kipuja, pientä nipistelyä ja juilimista nivusissa, polttelun tunnetta alamahassa siellä missä kuvittelen kohdun olevan. Neuvolaan en saanut eilen yhteyttä kun terkkari ei soittoaikaan vastannut puhelimeen. Tänään uusi yritys... Paniikissa sain varattua ykstyiselle huomiselle illalle varhaisultran. Maanatai-iltana tunui kuin kaikki raskausoireetikin olisi kasvaneen paniikin myötä hävinneet, mutta eilen jo palasivat rintojen arkuus ja kuvotus. Nyt ollut koko aamun kuvottava olo ja valkkaria tulee ihan runsaasti. Juoksen koko ajan vessassa tarkastamssa, ettei vaan ole punaista vuotoa... kohta alkaa työkaverit ihmettelemään :)
Aaaahhh... nyt jo helpottti, kun sain purkaa kaiken tänne. Lupaan ensi kerralla kommentoida muutakin, nyt keskittymiskyky nollassa panikoinnin takia.
Katriina 31 v. rv 6+0, ensimmäinen lapsi
Katriina: Eiköhän kaikki ole ihan hyvin. Minutkin säikäytti ruskea vuoto, mutta kaikki on hyvin! Kerro huomenna tuoreimmat uutiset :)
Mulla oli tänään se toinen varhaisultra ja voi juku! Kaks viikkoa sitten siellä ei näkynyt kuin täplä, mutta nyt siellä oli jo joku ihan vauvannäköinen kaveri! Sydän sykytti ja kaikki oli muutenkin hyvin. Kaveri liikkui ja kaikki tarvittava löytyi. Huh! Nyt jaksaa taas oksennella ja voida pahoin. Ainakin taas vähän aikaan lupaan olla valittamatta siitä ;) Reilun kahden viikon päästä olis sitten sairaalalla eka varsinainen ultra, jeee! Näin sitä vaan innostuu vaikka ei siitä esikoisen odotuksesta ole niiiin pitkä aika :)
8+3
Eilen saatiin tietää testitikun muodossa perheemme uudesta tulokkaasta. Vessassa katsoin yhden viivan testiä vähän pettyneenä ja olin heittämässä testiä jo roskikseen. Onneksi roskis oli täynnä ja siirryin tikku kädessä keittiöön kertomaan tuloksista miehelle. Katsoin sitten tikkua uudestaan ja siinä olikin kaksi selkeää viivaa :D Meillä ei ollut varsinaista yritystä edes meneillään, joten tulos oli erittäin iloinen ja yllättävä uutinen! Raskaus on vielä tosi alussa, mutta pakkohan tästä on päästä jonnekin mieltänsä purkamaan :)
Kolmatta lasta odotellaan, rv 5+0, ikää 23 vuotta.
Toissapäivänä testiin piirtyi kaks hailakkaa viivaa ja tänä aamuna CB.n digitesti vahvisti vielä iloisen uutisen..6.tta meille odotellaan ja l.aika taitaa olla laskurin mukaan 29.10 mutta mikäli vanhat merkit paikkansa pitää l.aika siirtynee viikolla eteenpäin..
Raskausoireita ei juurikaan ole ja en tiedä onko se hyvä vai huono merkki, tassut maassa tallustan ainakin ekaan ultraan asti ja sitten vasta kerron jos on kaikki ok.
Uppis rv 4 + 5
Minäkippä liityn tänne. Viikko sitten sain testiin plussan ja eihän sitä meinannu todeksi uskoa! Viime vuojen heinäkuusta asti yritetty ja nyt sitte vihdoin onnistu! Vanhemmille ja sisaruksille ollaan jo kerrottu, ja aivan mielissään kaikki on! :) Mun vanhemmille ensimmäinen lapsenlapsi tulossa nii kyllähän sitä vauvaa oottaa moni muuki ku vaan minä ja mies! ;)
Nettilaskurien mukaan la ois 25.10. Maanantaina soittelee neuvolatäti ja pääsen sitten aikaa varailemaan.. Aika epätodellinen olo vieläki, ei oikeen meinaa edelleenkää uskoa että oikeesti on vauva tulossa! :)
Onnea kaikille odottajille! Pahoittelut ja halit niille, joitten vauva ei jaksanukkaa pysyä matkassa. :/
Tiedot tiivistetysti: Ikä 20, miehellä 23. Ensimmäinen lapsi tulossa. Rv 5+3 ja la 25.10.
Töihin tilattiin uudet kesä T-paidat. Isoin tilattu koko oli L. Sehän on tietty vähän tiukka mun päällä. Tavallisesti se ei haittais, mutta nyt vähän pelottaa, että jos mahan muoto muuttuu, niin sitten raskaus kyllä paljastuu. Ennen meillä oli pikee T-paidat, jotka ei ollu ihonmyötäiset. Harjoittelussa siis olen, ja kesätyösopimus tehtäisiin 1.5. vasta, jolloin olen rv 18. Toivotaan, ettei maha kasva merkittävästi ennen sitä.
Mites teillä muilla, jotka ootte aiemmin ollut raskaana, että millä viikolla ulkopuoliset on nähnyt mahan, joilla ei ole ollut aavistustakaan, että voisit olla raskaana? Ja jos viitsitte laittaa samalla, oletko/olitko silloin lihava vai laiha? Jos saisi jotain osviittaa...
Raskauskalenterista katsoin, että kohtu on tuolloin vielä navan alapuolella, että ei kai maha niin kauheasti voi vielä näkyä. Ainakaan näiden läskien alta :) Toivossa on hyvä elää. Painoindeksini on 39, ja vyötärönympärykseni 107cm, joten läskit ehkä suojaa näkyvyyttä, vai mitä mieltä olette?
Sandis rv 7+6 (vielä ei onneksi ainakaan maha ole kasvanut. Paino tippunut, ja vyötärön ympärys kaventunut 3 cm)