***LOKAKUISET***
Kommentit (114)
8.2 plussasin ja nyt odotan soittoaikaa neuvolaan, jotta pääsee tarkistuttamaan onhan kaikki varmasti ok, toivottavasti senkin jälkeen kuulun lokakuisiin!!
22,ensimmäistä odotellessa,LA ~10.10
H
Minäkin vielä oireista (tai oireettomuudesta) ajattelin tänne kirjoitella.
Eli nyt on viikkoja 5+4 menossa, eikä oikeastaan minkäänlaista tuntemusta siitä että olisin raskaana. Välillä alavatsassa sellaista menkkamaista tunnetta, mutta that's it.
Ensimmäisessä raskaudessa oireetkin tuntuivat jo hirmu varhain.. väsymys ehkä pahin. Nyt tuntuukin aivan epätodelliselta että olenhohan minä eden oikeasti raskaana?!?
No tod.näk. ja toivottavasti parin viikon päästä sellaista ei tarvii edes miettiäkään enää kun on niin paha olo ja väsymys :).
Tässä raskaudessa pahimmat oireet tähän mennessä ovat järjetön palelu (töissäkin 5paitaa päällekkäin) ja kamala suolan/salmiakin himo. Olen syönyt varmaan kilon salmiakkia ja sipsejä, joita en IKINÄ osta muuten. Mutta viime raskaudessa oli kyllä myös käsittämätön salmiakin himo.
Neuvolaa ei ole vielä varattu, mutta ehkä mainitsen asiasta kun soittelen esikoiselle 1,5v neuvola aikaa.
Mutta tällä hetkellä kovin epätodellinen olo.. en ole vielä edes kertonut kellekään (paitsi miehelle) raskaudesta, koska tuntuu todellakin niin epätodelliselta.
Täällä olisi uusi odottaja lokakuiseen ryhmään. Plussasin jo viikko sitten heikolla viivalla ja olo oli aika epätodellinen, jopa pessimistinen: voiko ensimmäisestä puolihuolimattomasta yrityksestä tärpätä....? Mutta siltä nyt näyttää että kakkosta odotellaan syntyväksi 14.10. (sattuu muuten olemaan mieheni syntymäpäivä)Esikoinen on syntynyt 10/07, itse olen 35 vuotias.
Viikossa testin viiva on vahvistunut joten pakko tämän on olla totta! Oireita odotellaan vielä, pientä pahoinvointia ja vatsan repäisykipuja on ollut tunnettavissa.
Onnellista odotusta kaikille, pysykää pikkuiset mukana!!!!
minäkin vanhusten kanssa töissä, parille työkaverille oon kertonnu siitä syystä et saan heiltä nostoapuja ilman suurempia selittelyjä : )
ennen pyörittelin mummot yksin sängyssä mutt nyt en vaan uskalla..
väsymys se vaan lisääntyy ja vois melkeen sanoo et viikon verran on ny joka päivä menkkamaista kipua masussa, toisinaan vähän repäisee. pari vk pitäs ootella sinne varhaisultraan, mmblää.
.. joka yö nään unta et vuodan hirveesti verta, luulin olevani tosi itsevarma tän kanssa et kyll se nyt kasvaa siellä ihan varmasti, mutt epäilys kulkee sitte noin mukana.
No niin, ultrassa käyty ja pikkuinen sintti siellä oli sydän hurjasti sykkien :) Vastasi ihan menkoista laskettua. Itkuhan siellä pääsi onnesta :)
Rupis ja sintti rv 6+2
Voi kun itekin pääsis jo kurkkaan onko masussa kaikki niinku pitääkin :) Hitaasti menee tämä alkuajan odottelu.. Jatkuvasti mielessä kaikkia pelkoja ja epäilyjä. Noh, toivottavasti omallakin pikkuisella on kaikki hyvin ja kasvaa ja kehittyy kohisten :)
Arianna rv 4+6
Aika monet teistä on näköjään ultraan menossa.. Itekin sain jopa varattua neuvola ajan, se on vasta maaliskuussa 10+0 viikoilla. Aika myöhään mun mielestä :o
En tiedä yhtään, että mikä tässä meidän kunnassa on käytäntö noiden ultrien yms suhteen, kun muutettiin kesken edellistä raskautta tänne. Yksityiselle en kuitenkaan aio mennä, eli kunnallisten palveluiden varassa mennään niinkuin ennenkin :)
Minulle tuo pahoinvointi on juurikin se oire, joka konkretisoi raskauden. Edellisissä raskauksissa se on nimittäin ollut aika runsasta ja nyt ei vielä ole mitään. Kyllä minuakin väsyttää ja kovasti palelee, mutta en osaa ajatella niitä "oireina" :)
Kenellekään ei olla vielä raskaudesta kerrottu. Jotenkin on tuntunut hankalalta kertoa, en tiedä miksi. Paitsi ei, kerroinpa sittenkin yhdelle minun opettajalle, kun oli syksystä puhetta! :)
Lapset kylvyssä ja isiä odotellaan taas viikonlopuksi kotia päin, tulee vasta myöhään :(
Mukavaa viikonloppua kaikille!
-Saara 6+1
Elikkäs tänään tuli plussattua ja kuudetta jo odotellaan. Tosin kovin pelokkain mielin kun minun raskaudet eivät ole sujuneet hyvin. Kahden normaalin täysiaikaisen raskauden jälkeen (kakkonen vammautui synnytyksessä) minulla on ollut kaksi varhaista keskenmenoa, sitten kaksi keskosta ja viimeisenä kohtukuolema rv 22 viime elokuussa. Toivottavasti tällä kertaa sujuu paremmin ja saisimme pienen elossa. La on laskurin mukaan 23.10.
Helene4: taisimme odottaa samaan aikaan marraskuussa 2009.
Suuret onnittelut kaikille muille odottajille. Peukut pystyyn, että kaikki pysymme mukana. Varsinkin Höspelille, toivottavasti siellä on kaikki hyvin.
Palailen paremmalla ajalla uudestaan
Aotearoa
RUPIKONNA, onnittelut sykkeestä:) Aivan ihanaa!! Laitatko vielä tiedot niin lisään listaan!
AOTEAROA, tosiaan, tuttuja ollaan marraskuisista ´09!! Hienoa että sieltäkin joku tuttu odottajissa taas samaan aikaan:) Kamala tuo kohtukuolema-asia, jospa tällä kertaa sulla se kerta että kaikki menee nappiin laskettuun aikaan saakka, toivon sydämestäni! Omaa napaa; oksennus nousee kurkkuun vähän väliä, kuten aikaisemmissakin raskauksissa, tuntuu iltapäivät olevan pahimpia. Alavatsaa juilii ja kramppaakin välillä kovasti. En uskalla periaatteessa pitkälle raskautta pohtia ainakaan ennenkuin sen alkuraskauden ultran saa. Kaverin kanssa pohdittiin tänään, missä menee se vaiston tunteen raja, mikä on pelkoa ja mikä totta, kun oon puhunut siitä että aivan kuin jokin vaisto sisälläni sanoisi ettei kaikki ole kunnossa. Muutamalle lähimmälle ystävälle oon kertonut raskaudesta jo, he saavat kuitenkin sitten kuulla vaikka keskenmeno tulisi, en vaan pysty lähimmiltäni patoamaan itseeni näitä tuntemuksia ja ajatuksia.
Helene rv.5+4
Täälläkin odotellaan pikkukakkosta (esikoinen 06/09), mutta valitettavasti pelonsekaisin tuntein. Kirkkaan verenvuodon takia pääsin terveyskeskuslääkärille ultraan. Pieni alkio ja normaali raskauspussi sieltä löytyi ja lääkäri arvioi silloin viikoiksi 6+2. Sykettä hän ei sillä huonolla ultralaitteellaan pystynyt varmaksi näkemään, mutta sanoi ehkä (!!) sen näkevänsä. Kahden viikon päästä tiistaina on seuraava ultra. Toivotaan että päästään sinne saakka. Nyt on ollut vähäistä ruskeaa vuotoa ja kyllä, pelottaa! Mahaa sattuu ja vihloo. Kylmää ja oksentelen koko päivän kaikki ruuat ulos. Ainakin siis raskausoireita löytyy, mutta silti pelottaa, sillä esikoisen odotus suijui ihan ilman mitään vuotoja. Onko muilla ollut mitään vuotoja?
Jaiks
6+6
Tässä esittely: Minä ja mies 32v, neljättä odotellaan LA 5.10. Keskenmenoja ollut yhteensä 5
Jaiks, onpa pelottava tilanne. Normaaliinkin raskauteen voi kuulua verenvuoto, joten yritä ottaa vaan rennosti (melkein mahdotonta, tiedän)! Varmasti kahden viikon päästä syke löytyy :)
Minulla ei oireita vieläkään. Rinnat on kasvaneet ja kohtu myös (gynekin sen totesi), mutta muuten lähes normaali olo. Silti sykkeen näkeminen teki raskauden konkreettiseksi ja nyt uskallan jo vähän hengähtääkin. Mulla kun noita keskenmenoja on ollut jokaisen odotuksen välissä, niin pelko kolkuttaa takaraivossa koko ajan. Mutta nyt on jotenkin varma olo tämän suhteen, syksyllä nähdään lokakuun lahjani :))
Ehdotuksia pinolle: Lokakuun lahjat, Lokaunelmat, Lokakuun Lapsoset, tai mikä tahansa muukin käy :)
Aurinkoista viikonloppua ja tarrasukkia kaikille meille!
Rupis ja sintti 6+3
JAIKS, ikäpäivitys vielä, kiitos! Laskinkos oikein tuon lasketun aikasi..?
RUPIS,tuo lokakuun lahjat kuulostaa hyvältä, tai ehkä vielä lyhennettynä lokalahjat? Saa nyt nähdä kuka ehtii maaliskuun pinon sitten aloittaa, mikä nimi pinolle tulee:) Omaa napaa;heikottaa hirveästi, viluttaa ja päätä särkee. Alavatsassa edelleen ajoittain kramppimaisia fiiliksiä, mutta vuotoja ei ole onneksi ollut.
Helene rv.5+5
La 4.10.ja ikää 30v,ensimmäinen lapsi 9v.
Niin siis ikää miulla 23v ja ihan oikein laskit lasketun ajan. Vuotoja ei oo onneks ollut ja raskausoireet on niin helvetilliset että eiköhän kaikki ole hyvin. Vointi alkaa olla vaan tosi heikko, kun kaikki tulee ulos :( En muistanutkaan miten hirveetä tää alku on, yöh!
Jaiks
Minä joudun ikävä kyllä jättäytymään nyt tästä ketjusta tällä kertaa, sillä perjantaina tuli verenvuotoa ja selkeä keskenmeno viikolla 6+6. Kurjalta tuntui, muttei kuitenkaan miltään maailmanlopulta. Rationaalisesti ajatellen luonto hoiti asian parhaalla mahdollisella tavalla ja onneksi myös näin aikaisilla viikoilla, ei ollut kasvajaksi tuosta yksilöstä. Eli häntä pystyyn ja tsemppiä kaikille muille odottajille!
Alesija, pahoittelut täältä. Tuntuu kurjalta puolestasi.
Jaiks: toivottavasti selvisit säikähdyksellä!
Minulla on ikää nyt 31v, kesällä täytän 32. Mies on samanikäinen. Lapset meillä on ennestään tyttö -01, poika -03, poika -07, tyttö -09 ja enkelipoika -10.
Olo on jo viikon tuntunut siltä, että raskaana ollaan. Kauhean aikaisin minun mielestäni, mies jo epäilikin jos vaikka olisi tuplat tulossa. Väsyttää, paleltaa ja heikottaa. Vielä ei okseta, mutta tiedän että pian oksettaa. Pahoinvointi on ollut minulla edellisissä raskauksissa aina kamalaa. 5-7kg on lähtenyt aina ja mikään ei ole pysynyt sisällä. Pahimmat viikot ovat 6-16. Siihen varaudutaan.. Heh.
Tarrasukkia kaikille!
Aotearoa ja pikkuinen 4+0
Pahoittelut täältäkin kelkasta pois jääneille. :/ Toivottavasti ensi kerralla sitten pysyy pikkuiset paremmin kyydissä.
Pahoinvointi on nyt viikonloppuna ollut lievempää, vaikka ei oikeastaan ole tehnyt ruokaa mieli, niin ei kuitenkaan ole huono olo tullut. Väkisin olen siis jotakin mahan täytteeksi syönyt. Nälkä on kyllä todella kauhea tunne. Muistui mieleeni että esikkoa odottaessa oli samanlaista että nälän tunne oli ihan sairaalloinen vaikka olisi syönytkin hetki sitten. Aamuisin varsinkin kun pitää jatkaa nukkumista varhain aamulla niin ei meinaa saada unta kun nälkä kiusaa. Normaalisti en kovin usein tunne nälkää, mutta raskaus... se saa ihmeitä aikaan.
Eipä täällä oikeastaan muuta. Palelua, vihlontaa, nippailua, repäisykipuja, nälkää, välillä vähän pahoinvointia.
Esikolle en voi enää itse tehdä ruokaa kun pelkkä porkkanan katsominen saa oksennuksen tulemaan. Onko muilla ollut tällaista? Ei ikinä ollut ongelmia ruoanlaiton kanssa esikkoa odottaessa mutta nyt on kyllä todella hankalaa. :/
Vaniliini 6+5
Moi! Pakko saada purkaa mieltä jonnekin ja tiedustella tietysti kokeneemmilta..:) Rakastan urheilua ylikaiken ja varsinkin nyt sen tarve ja merkitys on ennestään korostunut. Mikään liikunta ei varsinaisesti tunnu pahalta, juokseminen nostatti syödyt ylös ja rintoja aristaa askeltaminen, mutta muutoin pystyn tekee korkeallakin sykkeellä. Olisko kuitenkin hyvä pysytellä siinä suositellussa 140 sykerajassa, vai onko se vasta myöhempien aikojen huoli, nyt siis 5+5.
Ihanaa kun kroppaan tulee muutoksia, kokemuksia ja oireilua. Tietää että tää todella on sitä itseään:)
Kaikkea hyvää,
Heliaa + Nyytti
heliaa: Jos olet harrastanut juoksemista jo ennen raskautta niin ei ole estettä sille raskaudenkaan aikana, varsinkaan jos se ei tunnu pahalta. Normaalin raskauden aikana ovat voimassa yleiset liikuntasuositukset. Mitä pidemmälle raskaus menee niin suositukset muistaakseni sanoo jotakin noista ns. tärisevistä liikuntalajeista. Luulen että kannattaa sitten alkaa miettiä jotakin muuta liikuntamuotoa. Raskaana oleville suositellaan erityisesti kävelyä, sauvakävelyä, uintia, voimistelua, kuntosaliharjoittelua, kuntopyöräilyä jne. Liikuntahan on muutenkin hyväksi erityisesti raskausaikana ja auttaa raskauden aikaisiin ja sen jälkeisiin vaivoihin. Nopeammin sitä synnytyksestäkin toipuu kun pitää itsensä kunnossa. Ja pysyypähän kilotkin kurissa! Mielestäni liikkumisellesi ei ole mitään estettä niin kauan kun se tuntuu hyvältä! Neuvolasta kannattaa tietysti kysyä ammattilaisen mielipidettä!
Vaniliini 6+6
Tervetuloa kaikki uudet.
Mulla on kanssa olo ollut muutaman päivän huono, väillä hyvä ja sitten taan huono, töissä on aika hyvä jos pahaolo aaltoja ei lasketa joita tulee aina silloin tällöin. Meillä on niin säännöllistä toi syöminen töissä, olen päiväkodissa.
Saas nähdä kauan pystyn olemaan töissä, mulla on ollut rankat raskaudet nää kaksi vikaa, ole ollut 26 viikosta lepohoidossa, minulla on luultavasti heikko kohdunkaula. Lapset ei kuitenkaan syntyneet keskosina. Eka lapsi synty rv 38, toka 39+2 ja kolmas 37+5. Mulla on kaikki olleet syöksy synnytyksiä.
Mulla on varhaisultra 3.3 ja neuvola 4.3, niitä odotellessa.
Mut nyt täytyy mennä töihin.
Mukavaa päivää kaikille.
Mammuska rv 5+5