Isäkuukausi - mitä äiti tekee sillä välin?
Joo, ei tää homma aukea, vaikka miten siristelee Kelan sivuja. Minulla on vakityö, josta olen vanhempainvapaalla. Mies pitää vanhempainvapaasta 2 viimeistä viikkoa ja saa isäkuukauden, jonka pitää heti samaan syssyyn. Kela sanoo, että äiti voi olla kotona, mutta ei kerro sen tarkemmin, että miten. Eli:
- olenko vanhempainvapaan 2 viimeistä viikkoa lomalla tai palkattomalla vapaalla?
- olenko sen jälkeen taas hoitovapaalla, vaikka isällä on isäkuukausi menossa?
Kommentit (80)
että isäkuukautta ei tarvitse pitää suoraan putkeen vanhempainvapaan jatkoksi. Voit olla puolisen vuotta hoitovapaalla, sitten mies jäädä 6 vko vapaalle. Niin eikö silloin äitikin jo joudA kokonaan palaamaan töihin. Ja lapsi hoitopaikkaan isäkk:n jälkeen. Tarviiko äidin siellä kotona vuositolkulla lojua. Minusta ihan näppärä systeemi tällä tavalla. Kannustaa äitejä palaamaan ajoissa töihin. Eikä siis tosiaankaan isäkk:n jälkeen enää takaisin kotiin.
voiko tehdä niin, että jos on vakituinen työsuhde, niin ilmoittaa sinne olevansa hoitovapaalla esim kunnes lapsi on 2 v. Sitten isä pitää isäkuukauden vanhempainvapaan lopussa ja äiti tekee keikkaa 6vkoa jonnekin muualle ja palaa sitten kotihoidontuelle lasta hoitamaan kun isän isäkk loppuu. Onnistuisi esim hoitoalalla yms.
Voiko/saako näin tehdä?
tasa-arvo ei toteudu mikäli ette kouluttaudu miestenne tasolle tai suunnittele elämää siten että mieskin voi jäädä hoitamaan lapsia.
Turha valittaa taloudellisesta tilanteesta. Sehän on vain sitä että on valittu itselle hyvätuloinen mies, jonka siiville jäädään elelemään. Sitten isä ei kykene ikänä tutustumaan lapsiinsa yhtähyvin, kuin äiti. Te olette itsekkäitä ja laiskoja ihmisiä!
Tehkää uraa.
Vähintään 6kk pitäisi olla. Ei tuossa kuukaudessa ihmeitä tehdä. Täysin turha veistos.
Isien pitäisi vaatia oikeuksiaan. On väärin että oloilu on usein naisten oikeus.
-Jokie
MUT KUN SE YLEENSÄ ON TALOUSKYSYMYS!
Sellaisiakin perheitä on, joissa nainen tienaa enemmän. Kuitenkin niissäkin yleensä äidin on mahdollista olla perhevapailla.
Miksi ihmeessä ei isä voisi olla osaa ajasta kotona niissä perheissä, joissa miehellä on isommat tulot?
vasta hankala onkin. Opettaja ei voi palata töihin kuukaudeksi (olisi ihan järjetöntä lasten ja perheiden kannalta, samoin sijaisen) eikä voi pitää vuosilomia, kun ne voi pitää vain ja ainaostaan silloin kun on koulujen loma-ajat. Ja meillä tosiaankin talous kaatuu niihin satasiin, jotka menetettäisiin, jos mies olisi kotona eli saisi tavallista huonompaa palkkaa eikä äiti saisi rahaa mistään.
MUT KUN SE YLEENSÄ ON TALOUSKYSYMYS!
Sellaisiakin perheitä on, joissa nainen tienaa enemmän. Kuitenkin niissäkin yleensä äidin on mahdollista olla perhevapailla.
Miksi ihmeessä ei isä voisi olla osaa ajasta kotona niissä perheissä, joissa miehellä on isommat tulot?
Onkohan sulla joku lukihärö?
Yritän esittää asian yksinkertaisemmin, niin ehkä tajuat.
Nainen tienaa enemmän -> perheellä on varaa siihen, että nainen pitää perhevapaita.
Mies tienaa enemmän -> perheellä ei mitenkään ole varaa siihen, että mies pitäisi perhevapaita.
Mistä tämä ero? Ehkä sittenkin luutuneet sukupuoliroolit, eikä vain talous?
vasta hankala onkin. Opettaja ei voi palata töihin kuukaudeksi (olisi ihan järjetöntä lasten ja perheiden kannalta, samoin sijaisen) eikä voi pitää vuosilomia, kun ne voi pitää vain ja ainaostaan silloin kun on koulujen loma-ajat. Ja meillä tosiaankin talous kaatuu niihin satasiin, jotka menetettäisiin, jos mies olisi kotona eli saisi tavallista huonompaa palkkaa eikä äiti saisi rahaa mistään.
Teikäläisethän vakipaikalla tulette aina lomiksi töihin. Ja vedätte rahat siitä. Sijaiset eivät saa mitään, ovat kesät työmarkkinatuilla.
Kyllä tekin voisitte tehdä jotain muuta kuin lorvia.
mieskin tienaa hyvin, mutta niissä tapauksissa joissa mies tienaa paremmin, nainen on matalapalkkainen, jolloin erot on suuremmat?
Kun kuitenkin AIKA HARVASSA tapauksessa se on se nainen joka tienaa enemmän...
Ja kuten laitoin, YLEENSÄ se on talouskysymys.
Monet työnantajat vaatii, että pitämättömät lomat pidetään vanhempainvapaan päätyttyä.
Mä siis olen ollut lomalla aina sen isäkuukauden ajan.
tehkää uraa!!! Jos on ura tehty ja nähty 10v sitten ja lasten (alle 3v tuli kolme lasta) niin ei siinä hemmetti soikoon paljon enää urat kiinnostaneet, ihan sama tienaako mieheni 3x enemmän kuin minä, mitä hiton väliä jos perhe ja lapset ovat onnellisia, täh? Uran nähneenä ja tehneenä en kadehdi siellä olevia tai haikaile firman työauton perään, vaan haluan panostaa perheeseen, lapsiini, viedä harrastuksiin heitä, olla leipomassa kotona pullia, viedä laskettelemaan talvella, uida kesällä vaikka joka päivä -ja kyllä osa-aikatyöni antaa myöden, että voin tämän toteuttaa.
Jos kävisi niin, että ero tms tulisi, olisi tilanne toki toinen, töissä olisi oltava 100% mutta JOS MAHDOLLISTA, en ikinä tekisi 100% töitä lasten ollessa pieniä tai edes koululaisia!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
tehkää uraa!!! Jos on ura tehty ja nähty 10v sitten ja lasten (alle 3v tuli kolme lasta) niin ei siinä hemmetti soikoon paljon enää urat kiinnostaneet, ihan sama tienaako mieheni 3x enemmän kuin minä, mitä hiton väliä jos perhe ja lapset ovat onnellisia, täh? Uran nähneenä ja tehneenä en kadehdi siellä olevia tai haikaile firman työauton perään, vaan haluan panostaa perheeseen, lapsiini, viedä harrastuksiin heitä, olla leipomassa kotona pullia, viedä laskettelemaan talvella, uida kesällä vaikka joka päivä -ja kyllä osa-aikatyöni antaa myöden, että voin tämän toteuttaa.
Jos kävisi niin, että ero tms tulisi, olisi tilanne toki toinen, töissä olisi oltava 100% mutta JOS MAHDOLLISTA, en ikinä tekisi 100% töitä lasten ollessa pieniä tai edes koululaisia!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Rauhotu nyt!!!!!!! Rauhotu hyvä ihminen rauhotu!!!
Olen miehenä samaa mieltä. En ikinä tekisi 100% töitä lasten ollessa pieniä. Tiedän tämän kun olen päässyt nauttimaan ajasta lapsieni kanssa. Mikset anna miehellesi samaa mahdollisuutta? Hän ei tule koskaan tietämään. Eväät parempituloiselta onnen lastensa kanssa, kun ne ovat pieniä :(((((( Olet sinäkin varsinainen nahjus!!! Ja nyt rauhotu!! rauhotu nyt hyvä ihminen! :((((
Isäkuukautta saa myös siirtää, sillä ehdolla, ettei lapsi ole välissä kunnan päivähoidossa. Me siirrettiin kesään, näin isä säästää kaikki vuosilomansa, joita voi pitää sitten pitkin ensi syksyä ja talvea. Ihanaa kun on kerrankin yhteistä lomaa paljon!
aikaan töistä vuosilomalla kun isä oli isäkuukaudella ja kuopuksen kohdalla olin töistäni vaan hoitovapaalla kuten ennen ja jälkeen isäkuukauden ajankohtaakin. Kelalta ei vaan tullut kotihoidontuke ko. ajalta koska isän sieltä saama etuus oli isompi. Ei ne töissä varmaan edes tiiä, että mies on isäkuukautensa pitänyt ja mitäpä se heille kuuluukaan. Eikä Kelaltakaan mitään sanottu, ettei noin vois toimia. Mukavaa pitkä talviloma vietettiin koko porukalla. Teki kyllä tosi hyvää meidän yövalvomisista ja uhmaiän koettelemuksista väsyneelle perheelle.
ja olen ehdottanut hänelle kun kolmas lapsi syntyi, että jäisi kotiin kun sain töitä lapsen ollessa n. 1,5v mutta 200 000e velka ei anna paljon mahdollisuuksia, mieheni silmissä siintää ura jota halajaa ja jossa onkin edennyt, joutuisimme myymään asunnon, muuttamaan kenties vuokralle ehkä jonnekkin jakomäkeen tms joten ei kiitos:) jos joskus neljäs vauva syntyy ja tämä 6+6+6 malli toteutuu ja mies saisi 60% bruttopalkastaan niin silloin todellakin rohkaisisin miestäni jäämään 6kk kotiin ja minä tekisin 100%.
joten en vie mieheltä mitään mahdollisuutta pois, se vain oli niin että itselläni ei ollut työtä mihin palata ja kaupan kassa ei paljoa 5h taloutta elätä jättilainoilla:/
kun lapsen siä piti isäkuukauden. Ja jatkoin sitten loman jälkeen hoitovapaalla, kun isi-ihminen palasi töihin. Isäkuukauden aikana tehtiin kaksi ulkomaanmatkaa :) Oli todella hyvä loma, jolloin voitiin koko perhe olla yhdessä.
tasa-arvo ei toteudu mikäli ette kouluttaudu miestenne tasolle tai suunnittele elämää siten että mieskin voi jäädä hoitamaan lapsia. Turha valittaa taloudellisesta tilanteesta. Sehän on vain sitä että on valittu itselle hyvätuloinen mies, jonka siiville jäädään elelemään. Sitten isä ei kykene ikänä tutustumaan lapsiinsa yhtähyvin, kuin äiti. Te olette itsekkäitä ja laiskoja ihmisiä! Tehkää uraa.
eihän tässä isäkuukauden järjettömyydessä ole oikeastaan kysymys siitä, kuka sitä uraa luo ja kuka laiskottelee kotona, vaan siitä, että kuukausi on naurettavan lyhyt aika tuosta noin vain vaihtaa hoito- ja työjärjestelyjä vain tasa-arvon nimissä.
Molemmat kun eivät sitä uraa voi luoda, jos lapsi halutaan kotona hoitaa. Jos mies tekee töitä, miksi myös naisen pitäisi? Tai jos sitä uraa haluaa tai pitää tehdä, niin silloin laitetaan lapsi hoitoon, eikä kikkailla millään hoitovapailla.
kun mies oli isäkuukaudella. En jäänyt hoitovapaalle ollenkaan, vaan mies jäi isäkuukauden jälkeen osittaiselle hoitovapaalle. Mies ja siskoni hoitivat siis tuosta eteenpäin lasta siihen asti, kunnes hän meni hoitoon n. 1,5-vuotiaana. Sopi meille oikein hyvin!
Jos saadaan toinen lapsi, tehdään luultavasti suunnilleen samalla tavalla jälleen.
Enkä itse mene siksi aikaa töihin, vaan olen tavallaan palkattomalla vapaalla tuolloin. Työnantajalta olen hakenut hoitovapaata. Ei heitä siellä kiinnosta, onko isä kotona vai ei. Ja töihin en voi mennä, kun siellä on sijainen. Minusta on ihanaa, kun voidaan viettää yhdessä aikaa neljästään. Voin myös harrastaa tavallista enemmän ja suunnittelen tekeväni myös pienen ulkomaan matkan. Ja olemme ihan tavis-keskituloinen perhe. Pakkoa töihin ei ole mennä, kun on suunnitellut taloutensa kestämään pitkällä tähtäimellä jo ajoissa etukäteen.