Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isäkuukausi - mitä äiti tekee sillä välin?

Vierailija
01.02.2011 |

Joo, ei tää homma aukea, vaikka miten siristelee Kelan sivuja. Minulla on vakityö, josta olen vanhempainvapaalla. Mies pitää vanhempainvapaasta 2 viimeistä viikkoa ja saa isäkuukauden, jonka pitää heti samaan syssyyn. Kela sanoo, että äiti voi olla kotona, mutta ei kerro sen tarkemmin, että miten. Eli:

- olenko vanhempainvapaan 2 viimeistä viikkoa lomalla tai palkattomalla vapaalla?

- olenko sen jälkeen taas hoitovapaalla, vaikka isällä on isäkuukausi menossa?

Kommentit (80)

Vierailija
21/80 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos isä on isyyskuukaudella kotona.

Silloinhan sen voisi nostaa kaikki! Koska se lapsihan on kotona ja kotihoidontuen ehto täyttyy!

Haloo. Äly älä jätä...

Vierailija
22/80 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko ap valaista miksi ei mene töihin Ei voi sekä syödä kakkua että pitää sitä.

Mulla on sairasloman vuoksi jäänyt "rästiin" lomia, eli joudun joka tapauksessa pitämään ainakin ne pois tuossa vaiheessa ja pakko ne varmaan sen isäkuukaudenkin vuoksi pitää. Noin periaatteessa sinne töihin voisi palata pariksi viikoksi, mutta pomo ei yleensä katso hyvällä mitään ees-taas -hyppimistä, eli varmaan toivoo että pysyn poissa tai olen ihan kunnolla töissä. Jos olen töissä mutta kuitenkin poissa lomalla, on pomolla paremmat mahdollisuudet saada koko ajaksi joku tuuraamaan, vaikkei varsinaisesti saa palkata ketään lomasijaiseksi. Vaikeeta selittää, mutta mitä enemmän "liikkuvia osia", sitä vaikeampi tilanne on pomon ja työyhteisön kannalta. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/80 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

isä kuukautta, itse pidän kertyneitä lomia pois ja jatkan sitten hoitovapaalla.

työantajalle olisi sopinut että olen palkattomallakin mutta onneksi oli tarpeeksi lomia jemmassa.

Vierailija
24/80 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin niitähän ei sitten hoitovapaan aikana kerry lainkaan. Eli kun palaan töihin, alkaa lomien kertyminen taas nollasta? Saatan palata töihin jo syksyllä, jos mies pääsee suunnitelmamme mukaisesti hoitovapaalle. Jos käytän lomat nyt ja jatkan esim. elo-syyskuussa töissä, niin jouluksi ei ehdi kertyä kuin pari päivää lomaa, vai?

Vierailija
25/80 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos se isä kuitenkin on lapsen kanssa kotona?

Vierailija
26/80 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan vasta seuraavaksi kesäksi kesälomaa.

niin niitähän ei sitten hoitovapaan aikana kerry lainkaan. Eli kun palaan töihin, alkaa lomien kertyminen taas nollasta? Saatan palata töihin jo syksyllä, jos mies pääsee suunnitelmamme mukaisesti hoitovapaalle. Jos käytän lomat nyt ja jatkan esim. elo-syyskuussa töissä, niin jouluksi ei ehdi kertyä kuin pari päivää lomaa, vai?

Vierailija
27/80 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos käytät nyt kaikki lomasi, et voi jouluna pitää ollenkaan. Jos teillä noudatetaan samaa sääntöä. Hoitovapaalla ei tosiaan kerry lomia.

Vierailija
28/80 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tehtiin niin, että olin poissa töistä, "leikisti hoitovapaalla" silloin kun mies piti isäkuukauden. En saanut siis tukea mistään, mutta taloutemme kesti sen hyvin, olihan kyse vain yhdestä kuukaudesta. Halusin säästää kaikki lomani tulevaan aikaan, jolloin tarvitsen niitä eniten (meillä on vanhempi lapsi koulussa ja sieltähän on lomaa alvariinsa). Nyt kotona ollessa en tarvitse lomiani mihinkään.

Vierailija
29/80 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos käytät nyt kaikki lomasi, et voi jouluna pitää ollenkaan. Jos teillä noudatetaan samaa sääntöä. Hoitovapaalla ei tosiaan kerry lomia.

Ei ole ennen tuota tarvinnut niin miettiä, kun on niin rutiinilla saanut pitää lomia. :D Joo, en todellakaan pidä kaikkia lomia pois, etenkin jos olen ehkä syksyllä palaamassa täysipäiväisenä töihin. Kiitti! ap

Vierailija
30/80 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olin kotona, kerrankin molemmilla vanhemmilla paljon aikaa lapselle. Mutta itse olin siis ilman tuloja.

Vierailija
31/80 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ennen tuota tarvinnut niin miettiä, kun on niin rutiinilla saanut pitää lomia. :D Joo, en todellakaan pidä kaikkia lomia pois, etenkin jos olen ehkä syksyllä palaamassa täysipäiväisenä töihin. Kiitti! ap

Vierailija
32/80 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät voi mennä töihin. Olen opettaja ja en todellakaan voi mennä töihin yhtäkkiä keskellä lukuvuotta kuukaudeksi! Tai no, ei varmaan voitais estää jos niin tekisin, mutta sekä vanhemmat että rehtori olis varmaan todella mielissään... En voi myöskään pitää lomaa its valitsemanani ajankohtana, joten isäkuukauden pitäminen on mahdotonta. Hieman joustamaton järjestelmä tuo isäkuukausi nykyisellään on siis!

Vierailija
33/80 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tehtiin niin, että olin poissa töistä, "leikisti hoitovapaalla" silloin kun mies piti isäkuukauden. En saanut siis tukea mistään, mutta taloutemme kesti sen hyvin, olihan kyse vain yhdestä kuukaudesta. Halusin säästää kaikki lomani tulevaan aikaan, jolloin tarvitsen niitä eniten (meillä on vanhempi lapsi koulussa ja sieltähän on lomaa alvariinsa). Nyt kotona ollessa en tarvitse lomiani mihinkään.

Vierailija
34/80 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sen jälkeen jatkaa hoitovapaalla. Siinähän hyötyisi koko perhe, koska opettajalla on pitkät lomat ja lyhyet päivät.

Vierailija
35/80 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja valitettavasti sen verran huono palkka mieheen verrattuna, että ei onnistu lainojen vuoksi. Enkä sinällään asiasta valita, mutta kun aina niin kadehditaan opettajien lomia yms. niin oli pakko kirjoittaa.. ;)

Vierailija
36/80 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin jos ottaa huomioon ne pitkät lomat ja lyhyet työpäivät.

Vierailija
37/80 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin huono palkka MIEHEEN VERRATTUNA... Olen itse melko tyytyväinen kyllä palkkaani, mutta ei sillä kyllä lainaa valitettavasti makseta.

Vierailija
38/80 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos isä on isyyskuukaudella kotona.

Silloinhan sen voisi nostaa kaikki! Koska se lapsihan on kotona ja kotihoidontuen ehto täyttyy!

Haloo. Äly älä jätä...

Joo ihan tosi, sekotin kun meillä toinen alle 3.v josta saa kotihoidontukea.

Vierailija
39/80 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole työpaikkaa johon palata, joten me tehdään niin että mies pitää isäkuukauden tässä kohta ja minä olen vain. Tietysti periaatteessa voisin ilmoittautua työttömäksi, mutta koska en oikeasti aio mennä töihin niin en tee niin. Me lähdetään isäkuukauden kahden keskimmäisen viikon ajaksi Thaimaahan lomalle, joten en todellakaan olisi työmarkkinoiden käytettävissä. :) Enkä mä muutenkaan kyllä mitään työtä saisi... Mut ollaan säästetty viimeisen vuoden ajan reissua varten ja nyt kohta lähdetään. Isäkuukausi tuli loistavaan saumaan loman kannalta. :) Sit isäkuukauden jälkeen minä jatkan taas kotihoidontuella lasten hoitamista.

Ja kyllä sitä ihmiset pärjää ihmeesti vaikka välillä on kuukauden ajan pienemmät tulot. Sitähän varten voi etukäteen säästääkin. Odotan tosi paljon tuota aikaa kun ollaan koko perheellä kotona rauhassa!

Vierailija
40/80 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä isä piti tuon isäkuukauden ja se käytännössä vain lyhensi sen verran mun vapaatani. Isä sai korvauksen ja se otettiin osaksi pois minun tuestani. Jatkoin toki hoitovapaalla kolmeen vuoteen asti. Mikä tossa on teistä kummallista?

Pitäisikö siinä välissä mennä töihin, miksi?

Voihan sen ottaa perheen yhteisenä laatuaikana :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kaksi