Mitä mietit sinä joka rokotit lapsesi sikainfluenssaa vastaan?
Tää siis ei oo mikään haukku, vaan mielenkiinnosta kysyn, mitä ajatuksia THLn nyt julkaisemat tiedot teissä herättää?
Kommentit (112)
Kieltämättä pääsi kylmä pieru housuihin, kun ekaa kertaa vedettiin tuo narkolepsiajuttu esiin epäiltynä.
Eipä voi enää mitään, kakka on jo housuissa. Itse menin täysin massan mukana, eipä tullut mieleenkään että rokote olisi voinut olla noin floppi ja vaarallinen.
saatavilla olevan tiedon kanssa. Rokotuspäätökseni tein siksi, että Rokoteinfo on täysin huuhaata. Jos minua olisi varoittanut joku luotettavampi taho, en olisi ehkä ottanut rokotetta lapsilleni.
Luotettavampi taho?? Varoituksia tuli enemmän kuin minkään rokotteen historiassa. Iltapäivälehdet, hesari, hbl, ajankohtaisohjelmat. Mistään muusta rokotteesta ei noussut yhtä paljon negatiivisia uutisia!
Luotettavampi taho?? Varoituksia tuli enemmän kuin minkään rokotteen historiassa. Iltapäivälehdet, hesari, hbl, ajankohtaisohjelmat. Mistään muusta rokotteesta ei noussut yhtä paljon negatiivisia uutisia!
Enpä muista minkään median varoitelleen rokotuksen vaaroista vielä massarokotusten aikoihin.
Kummallista, että sikainfluenssasta tiedottaminen oli kuitenkin samalta medialta pelkkää hysterian lietsomista.
enkä myöskään uskonut rokoteinfoa ym. epäilyttävää lähdettä. En kyllä THLään kään luottanut... Liikaa huhuja ja ristiriitaista tietoa oli liikkeellä. Punnitsin pitkään asiaa kyllä. Hankala valinta. Mutta en kadu. Meillä oli myös ennen rokottamisajankohtaa sikainfluenssaepäily. Jos olisi perussairauksia ollut olisin kyllä rokotuttanut.
Tämän jos minkä olen itse oppinut kantapään kautta. Huolimatta siitä, että arvostan esim. lääkärinkoulutusta olen omassa elämässäni törmännyt pariinkiin erittäin ratkaisevaan virhediagnoosiin (omalla ja läheiseni kohdalla; läheinen kuoli ja minun kohdalla erehdys oli lievempi...oikean diagnoosin kautta tosin olisin saanut oikeanlaista hoitoa ja lääkityksen fyysiseen sairauteen).
Katkeruutta en tunne enää, mutta tarkka olen enkä niele mitä tahansa pureksimatta. Otan selvää enkä usko yhden lääkärin mielipiteeseen jos on vakava epäily kyseessä. Lääkäritkin tekevät kiireessä vääriä päätöksiä sekä valintoja ja inhimillisiä virheitä. En syytä lääkäreitä tai asiantuntijoita, vaan kehotan maallikkoja ottamaan enemmän omaa vastuuta itsestään ja terveydestään sekä karistamaan liiallisen auktoritettiuskonsa pois.
Tää siis ei oo mikään haukku, vaan mielenkiinnosta kysyn, mitä ajatuksia THLn nyt julkaisemat tiedot teissä herättää?
Turvallista lääkettä ei ole olemassakaan. Jokaisen vastuulla on tehdä valinta tunnettujen riskien väliltä, myös tietäen ettei kaikkia riskejä voi tietää.
Lapseni ei saanut narkolepsiaa, eikä sairastunut vakavasti (kuollut) sikainfluenssaan. Samoilla tiedoilla ottaisin edelleen rokotteen. Nythän rokotteesta on uutta tietoa.
Enpä muista minkään median varoitelleen rokotuksen vaaroista vielä massarokotusten aikoihin. Kummallista, että sikainfluenssasta tiedottaminen oli kuitenkin samalta medialta pelkkää hysterian lietsomista.
Brittien ja Ranskan ja Saksan suurimmat lehdet uutisoivat kuinka rokote on tutkittu ihan liian vähän. Samat maat osin kieltivät rokotteen lapsilta ja raskaana olevilta. Monet ihmiset muualla euroopassa kieltäytyivät rokotteesta vaikka tauti oli kovempi siellä. Kaikki nämä uutisoitiin myös suomessa ENNEN massarokotuksia. Monet lääkärit epäilivät rokotetta, mutta ei sillä päässyt kuin pikku-uutisiin. Eikä Puska ja muut ole mitään asiantuntijoita, he vaan lausuvat kuulemiaan asioita. Ovat ulospäin firman kasvot, ilman mitään vastuuta. Kai nyt edes huomaatte sen?
On totta että iltapäivälehdet lietsoivat kauhua, mutta kummastipa ne uutiset kantautuivat kaikkien korviin. Samat lehdet uutisoivat myös riskeistä. Ihminen kuulee ja lukee mitä haluaa. Jokainen on vastuussa omasta elämästään. Turha sanoa ettei kukaan varoittanut. Ja miten "maallikkona" onnistuit jakamaan lähteet luotettaviksi ja epäluotettaviksi??
kuinka paljon kuolonuhreja olisi tullut, jos rokotuksia ei olisi järjestetty ollenkaan? 100? 200? 1000? 10? Rokotuksilla on aina haittavaikutuksia. Nyt nämä narkkolepsiaa sairastuneet maksavat niiden hengestä, jotka ehkä olisivat kuolleet sikainfluenssaan.
Kauheaa miten voit sanoa tuon ääneen! Ymmärrätkö edelleenkään, että terveitä lapsia kuoli tautiin huomattavasti VÄHEMMÄN kuin vuosittain normaalissa influenssassa!!! Tauti oli jo menemässä pois kun rokotukset alkoivat massiivisesti. Ja sinun mielestäsi sairastuneet nyt maksavat sinun lapsesi terveyden! Olet kauhea ihminen!!! En osaa edes ilmaista mitä ajattelen kaltaisistasi.
mutta tarkoitan vain että on mahdollista että sikainfluenssa olisi tappanut vaikka 1000 ihmistä ilman rokotuksia. Nyt rokotusten takia 50 lasta sairastui narkolepsiaan, joka kuitenkaan onneksi ei ole tappava tauti, vaikkakin erittäin hankala.
Kumminpäin itse olisit päättänyt, ottanut riskin että 1000 kuolee? Ja niinpä niin, unohdin. Sinähän TIESIT, että SI-epidemia oli jo loppumassa... Kaikkitietävä AV-palstalainen itse.
jatkossakin päätökseni viranomaissuositusten perusteella.
Sama täällä.
Rokotehysteriaa on ollut niin kauan kuin on ollut rokotteita. Isorokkorokotuksiakin aikanaan pelättiin hysteerisinä, nyt rokote on käytännössä hävittänyt koko taudin.
Rokotehysterian lisäksi myös rokotteiden sivuvaikutuksia on ollut aina: täysin turvallista rokotettahan ei ole olemassakaan, mutta rokotteiden turvallisuus paranee jatkuvasti - ja usein hyödyt ovat kuitenkin riskejä kiistatta suuremmat.
Eikö muuten ole kiinnostavaa, että vain suomalaiset, ruotsalaiset ja islantilaiset saivat rokotteesta narkolepsiaa?
saatavilla olevan tiedon kanssa. Rokotuspäätökseni tein siksi, että Rokoteinfo on täysin huuhaata. Jos minua olisi varoittanut joku luotettavampi taho, en olisi ehkä ottanut rokotetta lapsilleni.
Mediasirkus ruokki itse itseään tuossa. Mitä kauheamman uutisen keksi, sen parempi.
ainakaan todellakaan lällättele niille lapsille ja nuorille jotka narkolepsiaan sairastuivat, vaikka en itse lapsiani rokotuttanutkaan.
Olen todella pahoillani, että he joutuvat tuosta sairaudesta loppu ikänsä kärsimään.
Vaikka en "asiantuntijoihin" sokeasti luotakaan, niin tämä yhteys tuskin olisi tarkemmilla tutkimuksillakaan selvinnyt.
Meillä ei lapsille tullut mitään. Tosi pieni määrä niitä sairastuneita on, muutama kymmenen, jos kerran rokotettuja on jotain kolme miljoonaa, ellei ylikin. Ainahan rokotteissa on sivuvaikutuksia, kuten kaikissa lääkkeissä on. Älkää sitten antako mitään lääkettä lapsille, ei tule sivuvaikutuksia. Joillekin ne tuntuvat olevan suurempi peikko kuin se, että rokotuksella välttää sairauden...
Huomioikaa se, että Englannissa kuolee parhaillaan joka päivä lapsia ja nuoria aikuisia sikainfluenssaan, koska siellä ei väestöä ole rokotettu.
Mutta Suomessa kun ei kuole, niin sehän johtuu vaan siitä, että ihan itsekseen se tauti on mennyt pois, ei rokottamisella ole mitään tekemistä asian kanssa, ei tietenkään, funtsii omilla aivoillaan ajatteleva rokotuskriittinen av-mamma...
jotka täällä sanotte, että näillä nykyisillä tiedoilla edelleen ottaisitte rokotteen. Vaikka viranomaiset nyt sanovat, etteivät suosittele. Siis te samat ihmiset, jota uskoitte viranomaisia vuosi sitten olisitte uskoneet heitä yhtä lailla näitäkin tietoja saadessanne.
Tietenkin voi sanoa kaikenlaista jos harmittaa myöntää olleensa väärässä (vaikka siitä tässä ei olekaan kyse, onko väärässä vai ei), mutta mielessänne tiedätte toisin.
kun lapset eivät saaneet niistä mitään oireita. Sikainfluenssa olisi voinut olla kohtalokkaampi...
Mua ärsyttää rokotusten epäilijät, jotka nyt käyttävät tätä yksittäistä juttua keppihevosenaan ja taistelevat rokotuksia vastaan ja vaarantavat sillä kaikkien terveyden.
Toisaalta, onneksi ei tullut sikainfluenssaakaan. Sitä oli täällä liikkeellä, eikä ollut mikään joutava nuha.
Sen verran päätin, että mitään influenssarokotuksia en ota jatkossakaan. Yleensä ei olla otettu edes kausirokotteita.
Olisin kyllä tosi katkera ja vihainen, jos oma lapsi olisi sairastunut narkolepsiaan huonon rokotteen takia. Asiantuntijoiden tehtävä on arvioida ja tietää riskit. Melkoinen arvovaltakolaus koko rokotejupakka THL:lle ja Suomen lääkärikunnalle muutenkin.
Enpä muista minkään median varoitelleen rokotuksen vaaroista vielä massarokotusten aikoihin.Kummallista, että sikainfluenssasta tiedottaminen oli kuitenkin samalta medialta pelkkää hysterian lietsomista.
Turvattomista rokotteista varoittelivat myös WHOn omat lääkärit, tässä esimerkiksi uutinen kesältä 2009:
http://www.thisislondon.co.uk/standard/article-23724398-vaccine-for-swi…
Että kyllä niitä epäileviä oli muuallakin kuin meissä foliohatuiksi julistetuissa. Ja muualla kuin rokotusinfossa. :-)
ole mitään ammattitaitoa jotain rokotuksia arvioida, mä olen yhteiskuntatieteilijä.
En mä nyt rokottaisi lapsia tuolla rokotteella, mutta ei se tarkoita, että mun tarttisi pukeutua säkkiin ja tuhkaan sen vuoksi, että toimin silloisen tiedon mukaan vastuullisesti ja lapsen terveyttä ajatellen.
Ottaisin rokotuksen edelleen, ehkä kuitenkin tiedustelisin mahdollisuutta tutkia, kuuluuko lapseni narkolepsialle altistavaan genotyyppiin.
Outoko lienen, en anna lapsille myöskään D-vitamiinia, en ole koskaan antanut. Saa nähdä, mitä tästä sitten seuraa.
kun lapset eivät saaneet niistä mitään oireita. Sikainfluenssa olisi voinut olla kohtalokkaampi... Mua ärsyttää rokotusten epäilijät, jotka nyt käyttävät tätä yksittäistä juttua keppihevosenaan ja taistelevat rokotuksia vastaan ja vaarantavat sillä kaikkien terveyden.
Et tiennyt että rokote aiheutta joillekin hermostoperäisiä tauteja, nyt narkolepsiaa. Lapsen hermoston kehitys on hyvin herkkää. Mistä tiedät että sivuvaikutukset ovattässä? Mistä tiedät mitä ilmenee 5-10 vuoden päästä kun rokotetut lapset ovat täysi-ikäisiä? Keskustellaan sitten uudelleen. Sama juttu kun ennen rokotteita, puolustitte turvallista rokotetta viimeiseen saakka. Nyt ilmeni "vain" narkolepsia, ja luojan kiitos EI TEIDÄN lapsilla. Mutta kukaan ei tiedä mitä rokote aiheuttaa vielä terveille. Toivon eniten ettei aiheuttaisia mitään ikinä kenellekään, mutta en voi todellakaan tietää. Etkä sinäkään. THL voi sitten taas pyytää anteeksi, jos uutta ilmenee.
jatkossakin päätökseni viranomaissuositusten perusteella.