Mitä mietit sinä joka rokotit lapsesi sikainfluenssaa vastaan?
Tää siis ei oo mikään haukku, vaan mielenkiinnosta kysyn, mitä ajatuksia THLn nyt julkaisemat tiedot teissä herättää?
Kommentit (112)
veljelläni on se ja minua surettavat ne otsikot joita sairaudesta reviteltiin. Toivottavasti yksikään sairastunut ei lukenut otsikoita "Lapseni elämä pilalla, sairastui narkolepsiaan" Elämä ei ole pilalla, vaikka lääkkeitä joudutkin syömään ja voihan sitä olla, että sairauden hoitoon keksitään uusia keinojakin tulevaisuudessa.Veljeni ei saanut sairauttaan rokotteesta, eikä rokote mitenkään pahentanut sitä.
minä joudun diletanttina arvioimaan lähinnä lähteiden luotettavuutta, en itse alkuperäistä tietoa - ja rokoteinfo ei todellakaan ole edelleenkään luotettava lähde.
En usko hetkeäkään teitä
jotka täällä sanotte, että näillä nykyisillä tiedoilla edelleen ottaisitte rokotteen. Vaikka viranomaiset nyt sanovat, etteivät suosittele. Siis te samat ihmiset, jota uskoitte viranomaisia vuosi sitten olisitte uskoneet heitä yhtä lailla näitäkin tietoja saadessanne.
Tietenkin voi sanoa kaikenlaista jos harmittaa myöntää olleensa väärässä (vaikka siitä tässä ei olekaan kyse, onko väärässä vai ei), mutta mielessänne tiedätte toisin.
On totta että iltapäivälehdet lietsoivat kauhua, mutta kummastipa ne uutiset kantautuivat kaikkien korviin. Samat lehdet uutisoivat myös riskeistä. Ihminen kuulee ja lukee mitä haluaa. Jokainen on vastuussa omasta elämästään. Turha sanoa ettei kukaan varoittanut. Ja miten "maallikkona" onnistuit jakamaan lähteet luotettaviksi ja epäluotettaviksi??
Vaikka narkolepsiaa on ollut jo ennen sikainfluenssarokotuksia. Mutta kun ihminen kuulee ja lukee mitä haluaa. Ja jakaa maallikkona lähteet luotettaviksi ja epäluotettaviksi. Luotettavia ovat ilman muuta Lancet ja Wakefield :D
Kauheaa miten voit sanoa tuon ääneen! Ymmärrätkö edelleenkään, että terveitä lapsia kuoli tautiin huomattavasti VÄHEMMÄN kuin vuosittain normaalissa influenssassa!!! Tauti oli jo menemässä pois kun rokotukset alkoivat massiivisesti. Ja sinun mielestäsi sairastuneet nyt maksavat sinun lapsesi terveyden! Olet kauhea ihminen!!! En osaa edes ilmaista mitä ajattelen kaltaisistasi.
perusterveitä lapsia ja nuoria???
Toivottavasti ei ilmene mitään myöhemminkään. Hieman kaduttaa.
Onneksi ei sattunut kohdalle narkolepsia. Elämä on.
Miten niin?
Mitä mietitte te, jotka ajatte autolla ylinopeutta lapset kyydissä?
Entä te jotka poltatte raskaana? Tai sen jälkeen.
En tiennyt että rokotteesta saa narkolepsian, toisin kuin te tiedätte että noista asioista on varmasti haittaa.
ns. lopullista totuutta (esimerkiksi voi olla joku ruoka/ lääke/ lisäaine tms. mitä nyt yleisesti käytetään, osoittautuu pian vaaralliseksi). En tuhlaa elämääni stressaamiseen, vaikka pidänkin itseäni vastuullisena vanhempana.
No en mitään erityistä. Onneksi ei sattunut kohdalle narkolepsia. Elämä on.
parhaalla mahdollisella tavalla senhetkisten tietojen valossa. Ja kun se tuli päätettyä ja rokotukset otettua, on sen kanssa nyt elettävä.
Tottakai olen vihainen, hämmennyksissäni ja pettynytkin, kun suositukset olisivatkin nykymuodossa toiset. Mutta aika turha tätä kauaa mielessä jankata, kun asialle ei mitään voi.
Onneksi omille lapsilleni ei ole tullut pahoja reaktioita rokotuksesta. Toivon että kaikki joille tulee, saavat parhaan mahdollisen avun.
Onhan kautta aikojen tehty "virheitä". Silloisen tiedon valossa annettu suosituksia ja tehty päätöksiä. Kaikkeen ei voi varautua eikä vanhemmat voi tietää kaikkea, tavallaan pakkokin uskoa suosituksia ja ohjeita.
työn, kun tutkii itse uusien rokotusten tai vastaavien asianmukaisuutta.
Tähän asti olen luottanut virallisten tahojen sanaan ja tutkimuksiin, nyt ei voi enää luottaa. Jotenkin olen uskonut ettevät nyt kuitenkaan ala leikkiä ihmisillä, mutta näköjään leikkivät. Se ottaa vähän päähän.
Olen kiitollinen ettei lapsillani ole narkolepsiaa ja samalla pelkään että sellainen voi vielä puhjeta.
Samalla kauhistelen sitä, että kaikilla ei ole näin hyvin. Kieltämättä kaduttaa ja vituttaa. Ihan idioottina pidin niitä jotka ei rokottaneet lapsiaan, ja idiootiksihan tässä oikeasti tuntee itsensä nyt. Mutta jälkiviisaus ei tietenkään auta. Täytyy toivoa, että kaikki sairastuneet on kutakuinkin tässä, eikä uusia tapauksia ilmenisi. Uskomaton juttu kerrassaan. Kyllä harmittaa.
Nimittäin yksi lapsista ei voinut sitä rokotetta allergian takia ottaa ja sairastui nyt sikainfluenssaan, ja se oli rankka tauti.
Otimme rokotteet, koska silloin niitä pidettiin parhaana ratkaisuna tilanteeseen. Enkä edes ollut tässä asiassa mikään pässi THL:n narun päässä, vaan etsin itse aktiivisesti tietoa sikainfluenssasta erityisesti laajoista kansainvälisistä lähteistä. Sillä hetkellä kaikki julkaistut faktat puhuivat rokottamisen puolesta.
Narkolepsiaa ei meille tullut, kuten ei 99,99% muistakaan rokotetuista. Sympatiani ovat jokaisen sairastuneen puolella. Tilanne on tietenkin heidän näkökulmastaan ikävä ja toivon, että asiaan saadaan lopullinen varmuus ja sairastuneille kunnollinen hoito.
Mutta kuten sanottu, jos minulla olisi nyt vuoden takaiset tiedot, tekisin edelleen saman ratkaisun. Niinhän ihminen toimii muutenkin elämässään. Parhaamme yritämme, ja joskus tapahtuu ikävä kyllä myös virheitä.
Otimme rokotteet, koska silloin niitä pidettiin parhaana ratkaisuna tilanteeseen. Enkä edes ollut tässä asiassa mikään pässi THL:n narun päässä, vaan etsin itse aktiivisesti tietoa sikainfluenssasta erityisesti laajoista kansainvälisistä lähteistä. Sillä hetkellä kaikki julkaistut faktat puhuivat rokottamisen puolesta.
Narkolepsiaa ei meille tullut, kuten ei 99,99% muistakaan rokotetuista. Sympatiani ovat jokaisen sairastuneen puolella. Tilanne on tietenkin heidän näkökulmastaan ikävä ja toivon, että asiaan saadaan lopullinen varmuus ja sairastuneille kunnollinen hoito.
Mutta kuten sanottu, jos minulla olisi nyt vuoden takaiset tiedot, tekisin edelleen saman ratkaisun. Niinhän ihminen toimii muutenkin elämässään. Parhaamme yritämme, ja joskus tapahtuu ikävä kyllä myös virheitä.
Me "jouduttiin" rokottamaan esikoinen myös tavallista influenssaa vastaan ja ketutti ihan hirveästi tuo sikainfluenssa juttu.
Epäilytti tuo rokotus jo alusta alkaen, mutta aikaa ei ollut kauheasti mietittävänä ottaako senkin vai ei.
Me otettiin samasta syystä kuin influenssapiikinkin.
Ei tehnyt mieli pelleillä lapsen terveydellä vaikka rokotteen ottaminenkin tuntui vähän pelleilyltä.
Olen kovin pettynyt suomen tapaan hoitaa tuo rokoteasia, muttei kaduta yhtään.
Lapsi on terve, eikä hänelle edes tullut mitään sivuoireita. Mä en itse ymmärrä tuota narkolepsiakohua ollenkaan.
Onhan se sanomattakin selvää että jokaisella valmisteella on omat huonot puolensa.
Meille ei tullut mitään, niin kuin ei yhdellekkään tutullekaan joka rokotteen otti paitsi niille jotka joukkorokotteen hakiessaan sai jonkun muun pöpön :D
Myö käytiin eriaikaan. Varattiin privakäynti neuvolaan...
Suhtaudun muutenkin hieman varauksella kaikkiin rokotteisiin ja niihin liittyviin menetelmiin. Mä en esimerkiksi tajua miksi ihmisä houkuteltiin vauvoineen siihen rokotetutkimukseen ja sitten vähän ajan päästä otettiin pneumokokkirokote rokotusohjelmaan mukaan.
Rokotuttaisin edottomasti, itse taudin sairastaneena.
Millä hitolla sitä voi ottaa selvää rokotteesta jota ei ole aiemmin käytetty, ja taudista, joka saattaa lähes randomilla joko aiheuttaa nuhan tai tappaa?
Mä valitsin rokotteet lapsille, enkä kadu. En tiedä ajattelisinko toisin katkeruuttani, jos oisivat narkolepsiaan sairastuneet.
Niimpä, kaikilla lääkkeillä on haittavaikutuksensa.
Faktahan on myös se, että sikainfluenssaan kuoli moni, rokotteeseen ei kukaan.
Yks risti kaks. Onneksi meille kävi hyvin.