Millaisen rangaistuksen sinä antaisit lapselle seuraavasta.
Meillä on sovittu että tullaan seitsemältä kotiin, jollei toisin sovita.
Neiti lähti naapuriin leikkimään, kello oli tuolloin 18.30 joten ei paljoa aikaa.
No, neitiä ei kuulu ei näy kotiin. Koetin soittaa 19.30 mutta puhelin oli jäänyt kotiin.
Ajattelin että en lähde hakemaan vaan katson milloinka saapuu jos kukaan ei hae.
No, 21.35 saapui kotiin. Tuli ovesta sisään ja meni suoraan iltapesulle ja nukkumaan. Eli tiesi olevan myöhässä ja pahasti.
Meinasin asian ottaa aamulla puheeksi. Rangaistuna on huomisen kotona huoneessaan, ei puhelinta, ei tv:n katsomista.
Onko ok rangaistus sinun mielestäsi, olisiko parempaa ideaa?
Neiti täyttää viikon päästä 11v.
Kommentit (67)
Eikö naapurissa ole nukkumaanmenoaikoja?
Hämmästyttävää, ettei aikuiset huolehdi lapsista. Ja miksi et mennyt sopimaan asiaa, kun lapsi tuli kotiin. Mitä haluat opettaa lapsellesi?
Se että minä en huolehtinut hänen hakemista kotiin oli pointtina se että halusin katsoa hoksaako miten asian itse. No, ainakin hoksasi että on myöhässä.
Asiaa en mennyt sopimaan senkään vuoksi että otan asian puheeksi heti aamulla. Siinä se lapsi oppii sen että vaikka kaikki on silloin ok niin asiat täytyy silti käydä läpi ja jutella.
Ja mulla on vain sen naapurin lapsen numero ja siihen soitin mutta oli puhelin kiinni.
ap
Varo vaan ennen pitkää tyttösi on paxuna ja ties kelle!!!!
En ole ap, mutta olisin pettynyt jos minusta ei tulisi mummua.
mites toimitaan sitten kun muut lapset ei voi katsoa tv:tä olohuoneessa?
Puhelimen käyttökielto ei ole kova rangaistus, sillä hän ei sillä soittele muutenkaan joka päivä.
ap
Yep, puhelin lähtis meilläkin pois käytöstä Kenties jopa pitemmäksi aikaa kuin yhdeksi illaksi. Samoin telkku menisi kieltoon.
Tuota omaan huoneeseen sulkemista sen sijaan miettisin vielä. Meillä ei toimisi, pitäisin kai liian kovana rangaistuksena. - Lapseni on kyllä tosin vielä kaksi vuotta nuorempi.
asioista silloin kun ne on ajankohtaisia.
Rangaistuksetkin menee perille paremmin, yhdistyy siihen tekoon, kun ne "sovitaan" heti, eikä myöhemmin.
Olisin heti ottanut lapsen puhutteluun, ja lapsen asenne ja käytös olisi ratkaissut asian. Jos olisi ollut pahoillaan, keskustelu olisi riittänyt. Jos isotellut tai jotenkin osoittanut "tekevänsä mitä huvittaa" -rangaistus, kottaria 1 päivä.
lapsistaan sen pahemmin, jos on lapselle puhelin hankittu vai?
Ja jos lapsi unohtaakin puhelimen kotiin, vanhemmat vaan odottelee. Okei. Meillä on hieman erilaiset tavat alakoululaisten kanssa. Jos lasta ei kuulu kotiin, soitan naapuriin. Jos ei puhelimeen vastata, kävelen hakemaan lapseni kotiin. En jää odottelemaan koska lapsi itse hoksaisi tulla. Tosin meidän naapurissa ei asu sellaisia aikuisia, jotka eivät laittaisi vierasta lasta ajoissa illalla kotiin.
Ja tyhmyydet ja muutkin ikävät asiat sovitaan ennen nukkumaanmenoa. Heti vaan kun mahdollista. Kurja mieli varmasti lapsellakin mennä nukkumaan noin.
Eikö naapurissa ole nukkumaanmenoaikoja?
Hämmästyttävää, ettei aikuiset huolehdi lapsista. Ja miksi et mennyt sopimaan asiaa, kun lapsi tuli kotiin. Mitä haluat opettaa lapsellesi?
Se että minä en huolehtinut hänen hakemista kotiin oli pointtina se että halusin katsoa hoksaako miten asian itse. No, ainakin hoksasi että on myöhässä.
Asiaa en mennyt sopimaan senkään vuoksi että otan asian puheeksi heti aamulla. Siinä se lapsi oppii sen että vaikka kaikki on silloin ok niin asiat täytyy silti käydä läpi ja jutella.
Ja mulla on vain sen naapurin lapsen numero ja siihen soitin mutta oli puhelin kiinni.
ap
luulen että sanoo vain että ei huomannut ajankulumista. Me leikittiin yms.
ap
Mitä haluat opettaa lapsellesi?
Että kun nolottaa, saa luikkia pikapikaa pakoon ja miettiä rauhassa koko yön minkälaisen tekosyyn sepittäisi tällä kertaa.
nintendon pelaaminen on todella harvassa. Kännykkä kielto ei ole kovin paha, sillä ei sillä muutenkaan päivittäin soittele.
Huoneessaan voi puuhailla ja leikkiä. Muu perhe haluaa kuitenkin katsoa tv:tä olohuoneessa joten senkin vuoksi toi omassa huoneessa oleminen olisi mielestäni ok.
ap
eikä saa olla netissä, eikä pelata x-boxia.
Huoneessa ei tarvitse pysyä. Ja känny voi olla päällä. Kaverit soittelee, ja joutuu sanomaan, ettei voi tulla.
Tarpeeksi rankkaa.
Välillä lipsui kotiintuloajoista, mutta toisaalta ymmärrän, että hyvässä seurassa kaveriporukassa aika kuluu nopeasti eikä huomata katsoa kelloa. Soitellaan ja muistutellaan, "kohta kotiin" "nyt kotiin". Jos ei pyynnöistä ja kohoituksista huolimatta tule, silloin rangaistus. Ja toimii taas jonkun aikaa.
eikä mennä noin vaan nukkumaan.
Ja jos joku tekee väärin, siitä keskustellaan samantien eikä seuraavana päivänä.
Ja jos jotain on sovittu, se kanssa tehdään, kuten nuo kotiintuloajat. Jos lasta ei kuulu, soitan kaverin vanhemmille ja jos ei silloinkaan, haen lapsen kotiin.
mutta nyt vain ajattelin katsoa miten käy kun äiti ei ole aina sanomassa ja muistuttamassa. Kyllä minusta sekin on opetusta että annetaan lapsen itse huomata että on myöhässä.
oli varmasti ikävä lapsen mennä nukkumaan, totta. Yleensä asiat sovitaan heti mutta nyt meni näin. Aamulla puhutaan asiata.
ap
lapsistaan sen pahemmin, jos on lapselle puhelin hankittu vai?
Ja jos lapsi unohtaakin puhelimen kotiin, vanhemmat vaan odottelee. Okei. Meillä on hieman erilaiset tavat alakoululaisten kanssa. Jos lasta ei kuulu kotiin, soitan naapuriin. Jos ei puhelimeen vastata, kävelen hakemaan lapseni kotiin. En jää odottelemaan koska lapsi itse hoksaisi tulla. Tosin meidän naapurissa ei asu sellaisia aikuisia, jotka eivät laittaisi vierasta lasta ajoissa illalla kotiin.Ja tyhmyydet ja muutkin ikävät asiat sovitaan ennen nukkumaanmenoa. Heti vaan kun mahdollista. Kurja mieli varmasti lapsellakin mennä nukkumaan noin.
Ei syönyt iltapalaa, eikä kukaan sanonut hyvää yötä.
Ymmärrän, että lapsi teki väärin, mutta on silti vasta lapsi ja aikuisen tulisi käyttäytyä aikuisen tavoin.
Ymmärrän, että lapsi teki väärin, mutta on silti vasta lapsi ja aikuisen tulisi käyttäytyä aikuisen tavoin.
ja muutamaa muutakin aikuismaista kommenttia tässä ketjussa.
t: 6+17
ruoka oli kuuden jälkeen. Joskus saattaa ottaa omenan, mutta ei aina.
Niin, olisin kai voinut huikata hyvät yöt.
Tää nyt meni näin ja en ala potea huonoa omaatuntoa.
ap
Illalla jos syö klo 18 jälk, ja aamulla milloin, 7? 12-13 tuntia väliä. On pitkä aika kasvavalle lapselle, aikuisellekin.
Tostahan nousi haloo, kun vanhainkodissa oli liian pitkä aika syömättä.
Siellä naapurissa asuu tyttö ja jos he leikkivät yhdessä niin kertokaa ny kuinka tää on mahdollista??
ap pohtii
tyttö sanoo menevänsä leikkimään naapurin tytön kanssa ja lupaa tulla kello 19 kotiin.
Tyttö meneekin kahden kadun päässä asuvan Nicon luokse. Nico on 5 vuotta vanhempi. Nico opettaa tytölle asioita joita ei saisi tehdä alaikäisenä. Aikakin unohtuu ja tyttö palaa vasta 21:30 kotiin ja menee nolona äkkiä sänkyynsä.
Noin tehdään teiniäitejä.
Illalla jos syö klo 18 jälk, ja aamulla milloin, 7? 12-13 tuntia väliä. On pitkä aika kasvavalle lapselle, aikuisellekin.
Tostahan nousi haloo, kun vanhainkodissa oli liian pitkä aika syömättä.
Jos nousemme ruokapöydästä 18.20 niin missä vaiheessa annan sen iltapalan jos meillä normaalisti mennään sänkyihin klo:20 ???
ap
Eikö naapurissa ole nukkumaanmenoaikoja? Hämmästyttävää, ettei aikuiset huolehdi lapsista. Ja miksi et mennyt sopimaan asiaa, kun lapsi tuli kotiin. Mitä haluat opettaa lapsellesi?
10-11 -vuotiaat ovat vielä niin omissa mielikuvitusmaailmoissaan, eivätkä edes tajua tehneensä mtn väärää.
Sen sijaan osoittaisin sormesi kyllä sinuun vanhempanansa, enkä suinkaan lapseen!!!
Sinä täsdsä olet mokannut, eikä lapsesi!
Vaan juttelisin lapsen kanssa pitkään ja hartaasti ja selittäisin miksi sovitusta kotiintuloajasta on pidettävä kiinni. Miksi puhelin pitää olla aina mukana. Osoittaisin, että olen vanhempi, jonka kanssa voi neuvotella ja ehdottaisin, että jos hän seuraavan kerran soittaisi oma-aloitteisesti sovittuun aikaan tai tulisi kotiin pyytämään saisi hän puoli tuntia lisää leikkiaikaa.
Sitten tekisin selväksi, että jos tällainen paha myöhästyminen toistuu seuraavalla kerralla tulisi rangaistus ja se olisi se ja se.