Millaisen rangaistuksen sinä antaisit lapselle seuraavasta.
Meillä on sovittu että tullaan seitsemältä kotiin, jollei toisin sovita.
Neiti lähti naapuriin leikkimään, kello oli tuolloin 18.30 joten ei paljoa aikaa.
No, neitiä ei kuulu ei näy kotiin. Koetin soittaa 19.30 mutta puhelin oli jäänyt kotiin.
Ajattelin että en lähde hakemaan vaan katson milloinka saapuu jos kukaan ei hae.
No, 21.35 saapui kotiin. Tuli ovesta sisään ja meni suoraan iltapesulle ja nukkumaan. Eli tiesi olevan myöhässä ja pahasti.
Meinasin asian ottaa aamulla puheeksi. Rangaistuna on huomisen kotona huoneessaan, ei puhelinta, ei tv:n katsomista.
Onko ok rangaistus sinun mielestäsi, olisiko parempaa ideaa?
Neiti täyttää viikon päästä 11v.
Kommentit (67)
-katsotaan silmiin ja ollaan aina paikalla
-ei tuomita, vaan tuetaan ja rakastetaan
-annetaan anteeksi virheet, kuten teinitkin antavat meille anteeksi meidän virheemme...
joo kuulostaako tutulta...?
Vanhemmat voivat olla poissaolevia kahdesta syystä: sen takia, että ovat urakeskittyneitä ja lapset ovat esineitä tai siksi, että ovat päihdekeskeisiä. Kumpikin yhtä huono.
Raha, ammatti tms. ei takaa mitään hyvää vanhemmuutta, sen takaa vain pyyteetön, anteeksiantava rakkaus ja silloin pitää itsekin olla rakastvamisen arvoinen:)
Raamatussa on ohjeet rakkauteen ja tämä pätee ihan jokaiseen..
Ap myönsi virheensä ja otti opikseen. Olkaamme siitä nyt tyytyväisiä.
Ensi kerralla hän toimii toisin.
Hyvää yötä kaikille!
Sinulla selvästi lapset vielä nuorempia, mutta kannattaa ottaa asioista selvää sitten kun ajankohtaista.
Itseasiassa viidestä lapsestani kolme on jo aikuisia, yksi kovassa murkkuiässä ja viides vielä leikki-ikäinen. :-) Omani ovat kyllä olleet 11vuotiaina lapsia, vaikka kiukuttelu yms ovat jo alkaneet nostaa päätään. 11vuotias tarvitsee PALJON rajoja ja rakkautta, ei todellakaan kohtelua murrosikäisenä, vaan lapsena. Voi olla, et sun lapses ovat sitten olleet jotain varhaisteinejä, mutta meillä eivät ole olleet enkä pitäisi ketään 11vuotiasta murrosikäisenä. Ps. Enkä ole kokenut ikinä tarvetta lukea kirjoista tms kasvatukseen liittyviä asioita. En jaksanut sunkaan viestistäs lukea puoliakaan, sori. :-)
Kuinka murkkuja sitten kohdellaan? Murrosikä ei todellakaan tarkoita vain ulkoista kehittymistä, kuten joku aiemmassa viestissä viittasi. Murrosikä alkaa entistä varhaisemmin. Ja siitä on ihan fiksua lukea ja keskustella muiden kanssa.
Tällaisetkin keskustelut on ihan herättäviä, kun kuulee miten eri käytäntöjä eri perheissä on. Voi sitten vertailla itsekseen, että onkohan itse liian tiukka tai lepsu ja mihin suuntaan ja mitä asioita voisi kehittää.
Tottakai murkku tarvitsee samalla tavalla rakkautta ja rajoja, mutta totuus nyt vain on se, että ei 15vuotiasta ja 11vuotiasta voi kohdella kaikissa asioissa samalla tavalla, 15vuotiaan ajatusmaailma ja elämä on aikatavalla erilaista kuin 11vuotiaan.
Hyvä, että on olemassa kirjoja ja vertaistukea niitä tarvitseville, itse en ole kokenut ikinä tarpeelliseksi lukea kasvatusasioita.
Maalaisjärjellä ja tuttavapiirin kanssa keskustelulla on pärjännyt ihan hyvin. Aivan järkeviltä nuo lapset vaikuttavat. :-)
Eli ei kai kaikki uraohjukset vaan lue psykologian kirjoista, miten lapsia kasvatetaan? Pelästyin oikein!
Tottakai. Minä ainakin. Mistä minä muuten tietäisin, miten homma hoidetaan.
Aina olen lukenut paljon, ja katsoisin ettei siitä mitään vahinkoa ole. Teoriatieto lapsen kehitysvaiheista tuo hiukan näkökulmaa asioihin, ei sitten pala pinna niin helposti kun ymmärtää mikä lasta nakkelee.
Tai no sehän on keskivertoaaveemamman oma asia jos pimahtelee jälkikasvulleen niin että seinät raikuu, ja kohtelee epäoikeudenmukaisesti.
Ap myönsi virheensä ja otti opikseen. Olkaamme siitä nyt tyytyväisiä. Ensi kerralla hän toimii toisin. Hyvää yötä kaikille!
Holhoo vaan ittees.
ei-ap
rangaistus pitäisi olla etukäteen lapsen kanssa sovittu.
Ei sellainen jonka vanhempi voi omasta päästään ilman neuvottelua keksiä sitten kun sovittua sääntöä ei noudateta.
Siis samalla kun sovitaan lapsen kanssa kotiintuloaika, sovitaan myös mitä tapahtuu jos sitä ei noudata. Näin lapsikin tietää mitä on edessä.
Tässä tapauksessa lapsi on varmaan mennyt iltapesun jälkeen huoneeseensa ajatellen että nyt minulle ollaan tosi vihaisia kun kukaan ei tullut edes toivottamaan hyvää yötä tai sanomaan mitään muutakaan, ja pelkää jo aamua että mitähän silloin tapahtuu. (näin voisin ainakin itse ajatella miettiväni jos olisin 11-vuotias ja rikkonut sovittua sääntöä)
Tosin puhuttaisiin vielä miksi on olemassa kotiintuloajat ja muistutetaan katsomaan kelloa. Sovitaan, että siitä lähtien kotiintuloa noudatetaan.
Olen minäkin joskus myöhästynyt kotiintulosta, kun aika vain hurahti mukavien leikkien parissa :D ja olihan se noloa itselle tulla myöhässä kotiin.
tai jos välttis rankasta haluat niin ota seuraavasta päivästä se ylitetty aika pois ja aikaista kotiintuloa sen verran.