Kasvissyöjä vastaa kysymyksiin hetken.
Kommentit (9)
mistä saat protskut?
Miksi olet kasvissyöjä?
kieltäytyvät ymmärtämästä miksi joku on kasvissyöjä eivätkä mitenkään ota tätä huomioon (tyyliin tämän ketjun kakkonen)?
1) Miksi et syö normaalisti?
Ensin olin pitkään sekäsyöjä, joka sattui vain syömään kasvisruokaa. Sitten tulin ajatelleeksi asiaa ja totesin, että lihansyönti on epäekologista, tuotantoeläinten kohtelu moraalitonta, tehotuotanto arveluttavaa ja lihansyönnin jättäminen kaiken lisäksi aika helppoa. Sekasyöjänä söin kuitenkin jo valmiiksi kasviruokaa, joten mitään uusi akikkoja ei tarvinnut opetella.
Haluaisin olla vegaani, mutta olen liian mieltynyt maitoon, jäätelöön, kermaan ja kanamuniin. Eläinten tappaminen sinänsä ei ole ongelma, riistaa syön kun sitä sattuu kohdalle.
2) Narisetko ruokapöydässä, jos kasvisruoka ei mielestäsi täytä tiettyjä laatukriteereitä tai jos siinä ei ole tarpeeksi proteiineja?
Jos kyse on ruokala- tai ravintolaruuasta, kyllä.
Mitkä ovat bravuurejasi?
Erilaiset kakut, makeat piiraat, leivonnaiset, jätksit ja muut jälkkärit. :) Lisäksi teen hyvää leipää ja sämpylää.
Suolaisista ruuista yksikään ei ole bravuuri, mutta linssikeitto, palak paneer, karjalanpiirakat, ananasrisotto, pizza, feta-punasipuli- tai chili sin carne-piiras, hampurilaiset, tomaattikastikkeet ja naan-tyyppisen leivän sörsselit onnistuvat yleensä hyvin.
mistä saat protskut?
Soijasuikaleet ja -rouhe, heraproteiini (urheilen), kanamunat, maitotuotteet (etenkin maito, rahka ja raejuusto), palkokasvit.
Tapaatko oikeasti usein ihmisiä jotka
kieltäytyvät ymmärtämästä miksi joku on kasvissyöjä eivätkä mitenkään ota tätä huomioon (tyyliin tämän ketjun kakkonen)?
En. Suurin osa ystävistäni on kasvispainotteisesti syöviä sekasyöjiä. Eli eivät hekään välttämättä syö päivittäin lihaa ja laittavat ja tilaavat omatoimisesti myös kasvis/vegaaniruokaa. Asun Helsingissä ja olen saanut koulutukseni alalla, jolla ihmiset ovat keskimäärin aika tiedostavia, joten välillä kasvissyönti tai jopa vegaanius on se yleinen normi. Enemmän kulmakarvoja kohottaisi ihminen, jonka on PAKKO syödä joka päivä lihaa ja joka pitää sitä normaalina.
mielelläsi ihmisten kanssa kasvissyönnistä? Mä en, koska musta tuntuu usein, että ihmiset ottavat itseensä, vaikka ovatkin itse kysyneet, miksi oon kasvissyöjä. Mä en ota asiaa puheeksi ellei oo pakko.
Ymmärrän perustelusi, mutta voitko joustaa niistä, jos olet ystävälläsi syömässä ja hän on varta vasten sinua varten laittanut jotain liharuokaa (siis tietämättä että olet kasvissyöjä)
Ymmärrän perustelusi, mutta voitko joustaa niistä, jos olet ystävälläsi syömässä ja hän on varta vasten sinua varten laittanut jotain liharuokaa (siis tietämättä että olet kasvissyöjä)
mutta toinen kasvissyöjä vastaa (itse en syö riistaa kuten ap). Mulle ei ole koskaan käynyt noin, koska olen kertonut aina etukäteen, että olen kasvissyöjä, jos olen mennyt syömään jonkun luo. Kaikki ei-uudet kaverit jo tietääkin, että oon kasvissyöjä.
Oltiin käymässä kerran uusilla naapureilla (siis ihan ex tempore koputettiin ovelle, asutaan maalla ja tää on ihan normaali käytäntö) ja emäntä rupesi tekemään voikkareita, joille asetteli kinkkua tms. Sanoin hänelle, että me olemme molemmat kasvissyöjiä ja pelkkä juusto riittää meille.
Millaisia soijatuotteita käytät tai tunnet?
Mistä ostat soijatuotteita, mistä osastolta ne löytyvät kaupan hyllyltä?
Miten valmistat soijatuotteita, esimerkiksi soijasuikaleet kiinnostaisi minua.
En puhu kasvissyönnistä sen kummemmin, koska se tulee harvoin puheeksi. Asiaan varmaankin vaikuttaa se, että tuttavapiirissäni kasvisyönnissä tai edes vegaaniudessa ei ole mitään ihmeellistä. Jos asia tulee puheeksi jonkun kanssa negatiivisessa mielessä, ei se hirveästi hetkauta. Jos joku nyt sanoo suoraan, että joko a) eläimet tai ympäristö ei kiinnosta pätkän vertaa tai b) ymmärrän kyllä, mutta itse en voisi luopua pihvistä/big macista/kanapadasta yms yms yms asia on sillä selvä. Joidenkin kanssa ei vaan jaa samoja perusarvoja ja ihmisiähän tässä vaan ollaan - syönhän minäkin kananmunia ja juustoa.
Silloin en jaksaisi vääntää, kun joku yrittää sovittaa yhteen eläinrakkautta/ympäristöystävällisyyttä ja lihansyöntiä tai lähtee sille moi-olen-5-v-tyyppiselle "no mä en syö moraalisista syistä kasviksia" tai "esihistoria jada jada" tai "miksi sä et voi olla normaali" -linjalle. Huono argumentointi, keskenkasvuisuus ja tekopyhyys ärsyttävät kaikissa asiayhteyksissä.
Kuten tuo toinen kasvissyöjä jo sanoin, niin ei ole käynyt, että liharuoka tulisi yllärinä, koska ihmiset, joilla on tapana kutsua minua syömään, tietävät, että olen kasvissyöjä. Myös kaikilla isommilla illalliskutsuilla tai muissa isoissa ruokajuhlissa kasvissyöjät on huomioitu joko niin, että kaikki ruoka on kasvisruokaa tai niin, että kasvitarjoilut voi valita jo osallistumisensa vahvistaessa.
Jos joku ylläri tulee vähän vieraamaassa pöydässä, pääsääntöisesti en syö, koska en muutenkaan tee mielestäni moraalisesti vääriä asioita edes pyynnöstä. En kuitenkaan tee siitä mitään erityistä numeroa tai ole vihainen. Mun ei tule erityisen nälkä, jollen ole urheillut, joten voin ihan hyvin mennä salaatti-leipä-mehulinjalla yhden illan. Ei se haittaa, jos sitä ei tee tahallaan. Poikkeuksen olen tehnyt ja tulen tekemään vain yhden ihmisen suhteen.
Millaisia soijatuotteita käytät tai tunnet?
Rouheen, suikaleet ja ne pallurat [:D], maidot, jäätelön ja soijajauhon. Ja siiten tietysti joitain maustekastikkeita, jotka on joko melkein pelkkää soijaa tai soijapohjaisia sekä joitain satunnaisia soijapohjaisia elintarvikkeita.
Mistä ostat soijatuotteita, mistä osastolta ne löytyvät kaupan hyllyltä?
Maidot löytyvät maitohyllystä, jäätelö jätskihyllystä ja rouheet/suikaleet samasta hyllystä kuin lesim. puuroleseet ja -hiutaleet.
Miten valmistat soijatuotteita, esimerkiksi soijasuikaleet kiinnostaisi minua.
Soijasuikaleita voi oikeastaan käyttää aikalailla kuin kanaa, se lienee helpoin ajattelutapa ihmiselle, jolle ne ovat vieraita. Ne ovat jopa ulkonäöltään, rakenteeltaan ja maultaan samantyyppisiä kuin broilerin fileesuikaleeet. Mä käytän edelleen kaikkia reseptejäni, joissa mainitaan broilersuikaleet niin, että korvaan ne soijasuikaleilla. Esimerkiksi ananasrisotto oli alkujaan kana-ananasrisotto. Ainoa juttu soijasuikaleissa on se, että ne pitää esivalmistella kiehauttamalla vedessä, joka on mieluiten tukevasti maustettua.
1) Miksi et syö normaalisti?
2) Narisetko ruokapöydässä, jos kasvisruoka ei mielestäsi täytä tiettyjä laatukriteereitä tai jos siinä ei ole tarpeeksi proteiineja?