Sikapiikkiä ei olisi pitänyt antaa lapsille!! Lukekaa!
Kommentit (219)
on vailla mitään järkeä, koska kenelläkään ei ole täyttä tietoa rokotteen vaikutuksista. Mitä olisi tapahtunut, jos ketään ei olisi rokotettu? Miksi juuri tietyissä maissa lapset ovat sairastuneet narkolepsiaan?
Rokotuksella on aina riskinsä, sen varmaan jokainen ymmärtää. Kamalaa asia on niille, joiden lapset sairastuivat narkolepsiaan. Mutta mikä olisi ollut vaihtoehtona, sitä ei voi tietää.
Meillä kaksi lasta rokotettiin. Rokotuksista ei tullut haittoja, eikä ainakaan tautia. Olen varmaankin tyhmä, mutta uskon kuitenkin oman alansa asiantuntijoihin. Aika hassua, että minä voisin tietää rokotuksista niin paljon, että voisin itse ajatella asian läpikotaisin. Osaan etsiä tietoa, vertaila eri lausuntoja ja pohtia mitkä ovat riskit. Haluan olla oman alani asiantuntija ja uskon, että ne ovaat täysin muita, jotka tietävät rokotuksista enemmän kuin minä. Mutta täällä av-palstalla on aina jokaisen alan asiantuntijoita =O
Rokotukseen mentiin ihan oman harkinnan jälkeen, ei minään laumana, eikä rynnitty terveyskeskuksessa. Olemme tyytyväisiä olleet, eivät ole sairaudet vaivanneet.
Maailmanlaajuisesti uskon kuitenkin rokotuksiin, koska niillä on saatu niin paljon hyvää aikaan. Harmi, että nykyinen tieto asiasta kuin asiasta on sillisalaattia ja jokaisen mutu tuntuu lisäävän 'tietoa' suuntaan tai toiseen.
Tietoja vain olisi pitänyt hankkia enemmän ja rokotetta tutkia tarkemmin. En nyt sano, että tässäkään kohtaa tuli virhettä tehtyä. Köh.
Ei nyt ole olemassa yhtään enemmän sitä tietoa tuosta rokotteesta kuin päätöstä tehdessäkään. MItään tieteellistä tutkimusta ei ehditä kyhätä reilussa vuodessa. Tietoa rokotteesta oli, sen tiedon ei vain annettu häiritä kun päätös ostaa rokote THL:n toimintaa rahoittavalta firmalta tehtiin.
Vaan osoittaakseni sen, että kiinnittääkseen huomion pois punaisesta pallosta tämä lääkäri puhuu sen vieressä olevasta sinisestä pallosta. Ymmärrätkö mitä ajan takaa? Puhuu asian ohi toisin sanoen.
No tämä on helppo sanoa jälkeenpäin
eikä mitään tullut. Parasta on se, että ei tarvi enää miettiä rokottaako vai ei:)
Ei tullut kuumetta, ei jälkitauteja, ei mitään. Aka pienelle osalle ne kuitenkin tulee.
En ole opiskellut lääketiedettä minuuttiakaan, mutta jotenkin minulla on sellainen käsitys, että aivan kaikissa lääkkeissä / rokotteissa on sivuvaikutteita, ja aika monissa jopa tosi pahoja, silti ihmiset niitä ottavat.
Luulen, että nämä jotka eivät ole rokottaneet, ovat sellaisia pumpulissa kasvaneita, joilla ei ole perheessä ollut mitään sairauksia, niin kokevat tällaiset sivuvaikutusasiat tosi vieraiksi, eivätkä ymmärrä, että niitä on kaikissa lääkkeissä.
Miten he voivat ottaa yhtään mitään lääkkeitä ylipäätään?
Mutta eikös tuosta artikkelista saa käsityksen että alle 5-vuotiaalle kyseinen lääkäri sitä edelleen pistäisi??
ettei kyseinen rokote ole aiheuttanut mitään Kanadassa? Toisin sanoen mitkään määrät tutkimuksia toisella puolella maapalloa eivät olisi muuttaneet tilannetta.
maapallolta, myös Suomesta, on hävinnyt niin monia tappavia / vaikeita tauteja? Ei, en kerro vastausta. Sen voisi joku rokotusvastainen kertoa, jos kehtaa.
viimeviikkoinenhan oli vain Iltalehden aika suoraviivainen tulkinta Lääkärilehden jutusta. Ei alkuperäisessä jutussa mitään myönnetty, vaikka Iltalehti sen näin otsikoikin. Nimenomaan sillä otsikolla Iltalehti sai sen jutun toimimaan ja myymään. Ja kansahan uskoo.
outo tuo Hesarinkin lainaus tuosta Sunnuntaisuomalaisen jutusta oli. Kannattaa lukea paperilehdestä se alkuperäinen, eikä noita kontekstistaan irrotettuja lainauksia.
järkyttävän huonoa.
En ymmärrä, miksi Hesarikin tekee noin huonoja juttuja - pala sieltä toinen täältä.
ettei kyseinen rokote ole aiheuttanut mitään Kanadassa? Toisin sanoen mitkään määrät tutkimuksia toisella puolella maapalloa eivät olisi muuttaneet tilannetta.
geeneistä ja ehkä Suomen ja Ruotsin elinolosuhteista ja niiden vaikutuksista geeneihin. Narkolepsiaan on sairastuttu jo ennen sikainfluenssaa.
Mutta kansaa on helppo lietsoa hysteriaan näiden rokotuskohuotsikoiden avulla.
koska kannan mukanani pohjoismaista geeniperimää, en kanadalaista. En ole muuten meuhkannut vaan keskustellut asiallisesti.
Eikö teitä meuhkaajat yhtään häiritse se tosiasia
ettei kyseinen rokote ole aiheuttanut mitään Kanadassa?
viimeviikkoinenhan oli vain Iltalehden aika suoraviivainen tulkinta Lääkärilehden jutusta. Ei alkuperäisessä jutussa mitään myönnetty, vaikka Iltalehti sen näin otsikoikin. Nimenomaan sillä otsikolla Iltalehti sai sen jutun toimimaan ja myymään. Ja kansahan uskoo.
outo tuo Hesarinkin lainaus tuosta Sunnuntaisuomalaisen jutusta oli. Kannattaa lukea paperilehdestä se alkuperäinen, eikä noita kontekstistaan irrotettuja lainauksia.
järkyttävän huonoa.
En ymmärrä, miksi Hesarikin tekee noin huonoja juttuja - pala sieltä toinen täältä.
varmaan ette sitten pelkää yhtään. Otatte sitten tietoisesti sen riskin, että lapsi voi siihen sairastua, eiks vaan?
Ei, en pelkää, ja kyllä, tiedostan riskin, että lapseni voivat sairastua siihen (tosin me kyllä melko varmasti sairastettiin se ennenkuin rokotuksiakaan oli aloitettu, mutta varsinkaan tautiaallon huipulla en olisi uskaltanut rokottaa, minua huolestutti paljon rokotteen ja mahdollisen jo elimistöön ehtineen viruksen yhdistelmä).
Toisaalta tauti jää kiertämään maapalloa kausi-influenssana, ja rokote ei anna yhtä pitkää suojaa kuin sairastettu tauti, vaan influenssapiikki pitäisi uusia joka talvi, ja koska emme ole rokotuttaneet lapsiamme tähänkään mennessä kausirokotteella, en näe tarvetta siihen edelleenkään. Riski sairastua toki on, mutta voihan sitä toisaalta jäädä auton alle postilaatikolle mennessäkin, en ala hysterisoimaan tämän taudin takia, joka ei todellakaan minun silmissäni ole osoittautunut niin vaaralliseksi kuin joskus puhuttiin. Kausi-influenssaan ja sen jälkitauteihin kuolee joka vuosi suuri määrä ihmisiä, paljon enemmän kuin sika-influenssaan kuoli.
Minä olen tyytyväinen päätöksestäni jättää koko perhe rokottamatta.
miksi on esimerkiksi talidomista ja muista lääkkeistä vammautuneita?
Siksi että lääketiede on kovaa bisnestä, jonka lieassa lääkärit ovat - ja osa vanhemmista on niin pönttöjä, että nappaa mitä vain, kun joku valkotakkinen käskee.
Olet oikeassa!!Kyllä kuulkaa esim ihan tavallinen kuumelääke on varmasti haitallinen jos siitä aletaan tietoa etsimään vaikka myrkytyskeskuksen sivuilta!Kaikissa lääkkeissä on hyvät ja huonot puolensa.Itse sairastin ns.tavallisen kausi-influenssan toissavuonna ja kuulkaa luojaa kiitin että selvisin hengissä ja lapset sai pitää äitinsä!!
miksi on esimerkiksi talidomista ja muista lääkkeistä vammautuneita? Siksi että lääketiede on kovaa bisnestä, jonka lieassa lääkärit ovat - ja osa vanhemmista on niin pönttöjä, että nappaa mitä vain, kun joku valkotakkinen käskee.
toimijat ovat ihmisiä ja ihmiset ovat erehtyväisiä, tekevät siis virheitä. Kuitenkin niistä virheitstä on opittu, esim. talidomi-tapauksista.
jottei siitä tulisi niin kamala kohu ja syyttely. Asiaa on nyt myönnetty pikkuhiljaa enemmän ja enemmän viime syksynä, viime viikolla ja nyt tänään.
Hienoa. :/
Tarmokkaat vanhemmat saivat tehdä lujasti töitä, että asiaa alettiin ylipäänsä tutkia!
maapallolta, myös Suomesta, on hävinnyt niin monia tappavia / vaikeita tauteja? Ei, en kerro vastausta. Sen voisi joku rokotusvastainen kertoa, jos kehtaa.
On automaattisesti rokotusvastainen, jos ei ole rokotuttanut lapsiaan, tai itseään, sikainfluenssaa vastaan?
Kyllä meillä on lapset rokotetty yleisen rokotusohjelman mukaan, ja tietysti otetaan tarpeelliset rokotukset esim. jos lähdetään ulkomaille paikkoihin joissa rokotuksia tarvitaan.
Silti emme rokotuttaneet sikainfluenssaa vastaan. Näitä tapauksia kun voi harkita yksitellen, tapauskohtaisesti.
Tietysti rokotuksista on myös hyötyä, ja rokotuksilla on hävitetty tappavia tauteja maailmalta.
Miksi te osa, ette pysty ymmärtämään sitä seikkaa, että ei automaattisesti ole rokotusvastainen, jos jätti sikapiikin ottamatta/antamatta lapsilleen!
Kyllähän sitä tietysti voi pyyttää sitä sikaepidemmiaa että voisitko vähän odotella kun meillä on tutkimukset vähän kesken. Lisäksi, tämä kommentti on melko ironen kun ottaa huomioon minkä mekkalan rokotuksia vastustavat nostaa, jos Suomessa uskaltaudutaan jotain rokotteita testaamaan - kääk! - suomalaisilla lapsilla.