Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syöttekö tosiaan viikonloppuna 2 varsinaista ruokaa?

Vierailija
29.01.2011 |

Kuulostaa aika uskomattomalta, ainakin aikuisten osalta.

Alla olevassa ketjussa joku kertoi tekevänsä lounaaksi lasagnea ja päivälliseksi muusia ja Wilhelm-makkaraa?!

Meillä syödään viikonloppuna vain 1 varsinainen ruoka, alkuiltapäivällä. Lapsille joskus teen jotain lämmintä myöhemminkin, mutta meille aikuisille se on kyllä poikkeus.

Kommentit (72)

Vierailija
1/72 |
29.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meilläkin niillä joskus herkutellaan, mutta en söisi ruokana samana päivänä.

MInusta ruokakäsite on aika ahdas. Mielestäni lapset on tänään syöneet montakin kertaa ruokaa, mutta yksi ruoka oli esim kulhollinen pähkinöitä ja hedelmä. Mielestäni hakkaa makkarat ja muusit mennen tullen. Kai meillä syötiin tänään vain yksi "oikea" ruoka joka oli tällä kertaa makaroonilaatikko. Siis makaroonia ja jauhelihaa. Enpä kovin viitsisi kehuskella :) Onneksi jaksoin aamupalalla kuoria ja pilkkoa leivän kaveriksi monenlaisia vihanneksia ja juureksia, silloin tunsin laittavani lapsille oikeasti ruokaa.

Vierailija
2/72 |
29.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voisi kuvitella, että meillä lapset haluaisivat syödä, jos me aikuiset emme myös asettuisi pöydän ääreen ja söisi.

Toinen ruoka voi olla vähän snack-tyylistä, tortillaa, ohukaisia, pizzaa, piirakkaa, näiden kera salaattia tai kasviskeittoa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/72 |
29.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

syödään usein 2 lämmintä, mutta aamupalaa ei viikonloppuna syödä, kun nukutaan pidempään... ei olla ylipainoisia...

Vierailija
4/72 |
29.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi Hollannissa lounas koostuu ihan vain leivästä. Illalla on sitten lämpimän aterian vuoro.

Mutta itse en halua tarjota hollantilaiseen tyyliin lapsille keskellä päivää marmeladi/suklaaleviteleipää, luonnollisesti vaaleaa. Vaikka meillä onkin kahden kulttuurin perhe.

Kälyni (hollantilainen) 3v syökin tosiaan pääosin leipää pitkin päivää, aamulla, keskellä päivää ja sitten iltapalaksi. Kyllä hän näyttää sillä kasvavan, tosin on kyllä kalpea, ihottumainen ja koko ajan kipeä, mutta välttämättä ruokavaliolla ei ole vaikutusta, paha sanoa.

Mä itse tarjoan kaksi ateriaa, koska se on helppo tapa saada lapsille kasviksia ja proteiinia (muodossa kuin muodossa). Ns. välipalaruoat on meillä jälkkäreitä.

Vierailija
5/72 |
29.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en mä ainakaan oo läski vaikka syönkin lasagnea lounaaksi ja päivälliseksi muusia ja Wilhelm makkaraa.Katos kun ei sitä lautasta tarvi ääriään myöten täyttää....Läski mä olisin jos en söis 2 lämmintä ateriaa päivässä.

Vierailija
6/72 |
29.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- aamupala, luonas, välipala, illallinen ja iltapala

Vierailija
7/72 |
29.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trollaatko vai mistä olet päätellyt ihmisten syövän läskisoosia?

minä olen myös sitä mieltä, ettei aikuisen ihmisen tarvitse syödä kahdesti päivässä läskisoossia naamaansa, 5 ateriaa päivässä aikuiselle, jaa-aa. Lapsille kyllä, meillä eivät vähemmällä pärjääkään, mutta ei sen tarvitse olla pottuja ja soossia, muutakin on tarjolla jossa on ravintoarvot kohdallaan.

teen istumatyötä ja liikuntaa en voi harrastaa kun en saa lapsia ikinä hoitoon - niin niin, menen ulos viikonloppuisin lasten kanssa , hölkkään luistinrataa ympäri ja sehän se vasta kuntoilua onkin, ja käytän portaita enkä hissiä (työpaikalla, kun kotona ei tätä tilannetta ole) ja jään aikaisemmalla bysäkillä pois tai sitten menen juoksemalla tuon 70 km:n työmatkan... ja sitten voin syödä pottumuussia ja grillimakkaraa ja lasangea ja se on hienoa, sen sijaan että söisin jugurttia, muromysliä ja lämpimän kalasalaatin.

Vierailija
8/72 |
29.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

[

Mä itse tarjoan kaksi ateriaa, koska se on helppo tapa saada lapsille kasviksia ja proteiinia (muodossa kuin muodossa). Ns. välipalaruoat on meillä jälkkäreitä.

Minäkin teen terveellistä kotiruokaa, mutta isompi menekki kasvispuolella on lähinnä pottumuusilla. Keitoistakin lapset levittelee lautasen reunoille kaikki muut paitsi perunat. Jotakin ruokaan pilkottua sipulia tai kastikkeiden tomaattimurskaa ei koskaan ole määrällisesti niin paljon, että kattaisi yhtään mitään vitamiinin tarpeita. Olen kade sulle :) Meillä lapsille maistuu parhaiten jotkin kermakanakastikkeet makaroonin kera...

Sen sijaan erilaiset kulhoihin pilkotut tuoreet kasvikset, juurekset ja hedelmät maistuvat aina, joten niitä on välipaloilla ja aterioiden lisukkeena tarjolla usein. Eli onneksi kasvikset maistuvat edes jotenkin ja muutenkin lapset suosivat välipaloilla mm terveellisiä pähkinöitä ja täysjyväleipää.

Hauska miten erilaisia näkemyksiä ihmisillä on oikesta ruokailusta. Tiedän monta perhettä, joissa pääasia on, että ruoka on "lämmin" ja sellainen tarjotaan kahdesti päivässä ja välipaloilla voi surutta syödä kaiken maailman muroja, jugurtteja ym. Itse taas vältän tarjoamasta lapsille liian usein pitkälle jalostettuja eineksiä tai välipaloja, mutta meillä lämpimien ruokien puute taas aiheuttaa muiden paheksuntaa. Tässäpä sitten paheksutaan toisiamme :)

Vierailija
9/72 |
29.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta itse en halua tarjota hollantilaiseen tyyliin lapsille keskellä päivää marmeladi/suklaaleviteleipää, luonnollisesti vaaleaa. Vaikka meillä onkin kahden kulttuurin perhe.

Kyllä ne Hollannissakin osaavat syödä muutakin kuin höttöleipää, ainakin meidän lähipiirissä. Tarjosimme, silloin kuin asuimme kyseisessä maassa, lapsillemme lounaaksi "ruskeaa" leipää ja kasviksia kuten kurkkua, paprikaa ja tomaattia, emme suinkaan mitään suklaalevitteitä. Pindakaas puolestaan on ok, jos se on valmistettu pelkästä maapähkinästä.

Vierailija
10/72 |
29.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

viikonloppuna teemme päivällä jonkin ihanan padan tms ja illan kohokohta on kun mies laittaa hyvät pihvit tai mexicolaista tai mitä nyt vaan. kun vauva nukkuu, nautimme viinin kera ateriaa. ja viikolla myös, silloin syön päivällä kotona vauvan kaa ja illalla teemme miehen kanssa jotain salaattia ja kanaa tms. nautimme ruuanlaitosta ja viikolla ruuat tosiaan ovat keveitä ja viikonloppuna sitten herkutellaan. mies yleensä laittaa, mutta myös yhdessä on ihana laittaa. arkena illan lämmin ruoka syödään noin klo 21 ja viikonloppuna noin 23-24. toki aamupalan syömme myös ja tarvittaessa välipalaa. olemme hoikkia ja terveitä.

Vierailija
11/72 |
29.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on 2 lämmintä ateriaa.

Vierailija
12/72 |
29.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän masut ei osaa erottaa viikonloppua arkipäivistä

Vierailija
13/72 |
29.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

laittamiseen. Vain lapset syövät 2 lämmintä ateriaa. Mun lapsuudenkodissa ei kyllä syöty edes viikonloppuna 2 lämmintä ateriaa.

Vierailija
14/72 |
29.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan jauhelihakastikkeeseen 400g jauhelihan kanssa ainakin 400g tomaattimurskaa, pari raastettua porkkanaa (ja sipulia), joskus myös sieniä. Sama muiden jauheliharuokien kanssa, esim. lihapullien. Makaronilaatikko ei koskaan sisällä vain makaronia ja jauhelihaa. Teen myös kasvismuhennoksia (1/3 perunaa ja 2/3 kasviksia) lisäkkeeksi.

Ei lapset tietyssä iässä oikein halunneet syödä kasviksia ja vihanneksia, mutta ajan myötä ovat "kesyyntyneet" siihen. Kun koulussakin on kannustettu...

Kasvissosekeitoista eivät välitä eivätkä wok-vihanneksista, mutta laitetaan me niitäkin. Sen sijaan kun en ole koskaan alkanut tarjota vaikka makaronia ja kermakanakastiketta (kun en halua itse syödä), niin eivät osaa pyytää. Saattaisivat tykätäkin ;)

Vierailija
15/72 |
29.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se just on ihanaa, kun viikonloppuisin on aikaa sitä ruokaa rauhassa ja kunnolla tehdä ja kypsytellä. Ja sen ruoan ei tosiaan tarvitse olla mikään rasvainen kaloripommi - lounas on usein keveyempi ja illalla saatta sitten olla jotain vähän enemmän "mättöä" viikonlopun kunniaksi.. ;)

Esim. tänään lounaaksi kuhaa ja höyrytettyjä kasviksia, kohta syödään tortilloja.

Usein meilläkin viikonloppuisin kalaa tai kevyttä keittoa lounaaksi ja illalla sitten tex mexiä, pizzaa tms.

Viikolla syödään ihan riittävästi edellispäiväisiä jämiä tai jotain "pikasäätöä".

Ja 5-vuotias tarvitsee kunnon ruokaa sen pari kertaa päiväss. Lauantaisin tosin usein syömme illalisen sen verran myöhemmin, että iltapalaa ei enää erikseen syödä.

Vierailija
16/72 |
29.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miten minulle onkin siunaantunut tuollainen lapsi. Keitosta syö porkkanat, bataatit, lantut, ja sitten _ehkä_ perunaa.

Jos mikään muu ei lautaselta häviä, niin keitetty parsakaali tai ruusukaali ainakin. Punajuuria söisi niin paljon kuin antaisi.

Pitänee kiittää onneani, en usko että olen tehnyt mitään erikoista.

Vierailija
17/72 |
29.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua taas ihmetyttää se, että naapurin poika tulee ulkoilemaan yhdentoista aikaan ja on juuri syönyt aamupalan. Lämmin ruoka on heillä joskus iltapäivällä kolmen aikoihin. Illan ruokailuista en tiedä. Rytmit on varmaan aika erilaiset, koska perheessä muut lapset ovat varhaisteinejä ja varmaan aamulla nukutaan puolille päivin... Tämä harva ruokailurytmi ei kyllä heillä ainakaan painossa näy, koska kaikki lapset ovat pulleroita.

Mekin ihmeteltiin tätä vielä vuosi-pari sitten, kun muut lapsiperheet tuli ulos vasta 11-12 aikoihin kun me lähdettiin lounaalle. Nyt kun oma lapsi on 6, niin ei sitä saa aamupalalle ennen kuin Galaxi on loppu (n. klo 10) ja siitä se päivä vasta alkaa...

Eli enää meilläkään ei syödä viikonloppuisin kahta lämmintä ateriaa, kun tuo aamupala on vasta 10 jälkeen. Viikolla tietty on normirytmi.

Vierailija
18/72 |
29.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi ihan kuorittuja hedelmiä, yleensä omenoita ja päärynöitä.

Vierailija
19/72 |
29.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pärjäämään aamukuudesta sinne klo 10-11 aamupalaan saakka, kuten joku onnistuu tekemään.

Mutta joo, mä olen aikoinaan alkanut lihoa silloin, kun yritin syödä harvemmin päivässä. Normaaliruokarytmillä pysyn normaalipainoisena.

Vierailija
20/72 |
29.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja päivälliseksi muusia ja wilhelm makkaraa.Täytyy sano ,että oli kyllä hyvää.Pituutta 168 cm ja painoa 57 kg,omasta mielestäni en ole läski.Silloin kun söin yhden aterian päivässä painoin 70 kg,laihduin heti kun rupesin syömään ruoka-ympyrän mukaaan.