Saako äitiyslomalla tosiaan vain 300e kuussa rahaa?
Kommentit (81)
En ole laittanut miestäni tekemään hullun lailla töitä. Ihan itse yrittää ilmeisesti tapattaa itsensä työnteolla.
voi vaimo tehdä yötyötä.
Tai sitten hankkia työtä, jota voi tehdä kotona. Vaikka niitä hoitolapsia.
Ja jos paikkakunnalla ei ole töitä, aina voi muuttaa.
Kyllä asia on yksinkertainen. Teidän vain ei tarvitse olla.
Jos on pienituloinen niin saa myös hoitolisää joka on tulosidonnainen. Ja lisäksi varmaan jotain yh-korotusta? Ne joilla on mieskin ja jos mies on töissä niin varmaan tulevat toimeen. Menot minimiin, ei sitä ihmeitä tarvii kun on kotona ja vauvaa varten kamppeet saa tosi halvalla kun ostaa käytettynä. Pinnasängyt, syöttötuolit yms ovat vaan "ongelmajätettä" monessa perheessä joissa ei ole enää pieniä. Vauvanvaatteita saa kirpparilta ihan pilkkahintaan kun eivät ehdi kuluakaan niin ovat yleensä ihan hyvässä kunnossa.
Me olemme olleet lyhennysvapaalla 2 vuotta asuntolainastamme jotta selvisimme. Uusia vaatteita ei aikuinen juuri tarvitse jne kun tiedossa on että tämä on rajallinen aika. Sitten kun rahaa tulee enemmän, sitä voi taas ostaa mitä tarvitsee. Ja etukäteen voi tosiaan säästää rahaa.
se menee, mutta ilmeisesti joidenkin mielestä kotihoidontuen pitäisi olla vähintään 2000 euroa/kk käteen ja sen päälle työsuhdeauto ja puhelinetu siihen asti kunnes lapsi täyttää 10 vuotta...
Jos on pienituloinen niin saa myös hoitolisää joka on tulosidonnainen. Ja lisäksi varmaan jotain yh-korotusta? Ne joilla on mieskin ja jos mies on töissä niin varmaan tulevat toimeen. Menot minimiin, ei sitä ihmeitä tarvii kun on kotona ja vauvaa varten kamppeet saa tosi halvalla kun ostaa käytettynä. Pinnasängyt, syöttötuolit yms ovat vaan "ongelmajätettä" monessa perheessä joissa ei ole enää pieniä. Vauvanvaatteita saa kirpparilta ihan pilkkahintaan kun eivät ehdi kuluakaan niin ovat yleensä ihan hyvässä kunnossa.
Me olemme olleet lyhennysvapaalla 2 vuotta asuntolainastamme jotta selvisimme. Uusia vaatteita ei aikuinen juuri tarvitse jne kun tiedossa on että tämä on rajallinen aika. Sitten kun rahaa tulee enemmän, sitä voi taas ostaa mitä tarvitsee. Ja etukäteen voi tosiaan säästää rahaa.
Suomessa voi jokainen, joka haluaa, järjestää taloutensa niin että on vauvan kanssa kotona 9 kk. (Jos joutuu minimiäitiyspäivä/vanhampainrahalla, on se ihan oma moka).
Jos yhtään viitsii säästää etujäteen tai ei ole ottanut järjettömiä lainoja, voi jatkaa kotonaoloa kotihoidontuen turvin.
Jos talossa on puoliso, niin tokihan hänenkin kuuluu osallistua lapsen kustannuksiin, samoin korvata ainakin osa kotiinjäävän puolison tulonmenetyksistä.
Lapsesta saa lapsilisää, joka riittää hyvin esim. ruokaan ja vaatteisiin, ellei ole superallerginen erityisruokavaliolapsi. (Siis normaalikulutukseen, tokikaan ei pröystäilyyn.)
Muuttakaa Jenkkilään, olkaa pari kk palkattomalla äitiyslomalla ja maksakaa sen jälkeen yli 1000 dollaria päivähoidosta jos satutte päivähoitopaikan saamaan, jos tuntuu että Suomen järjestelmä ei teille riitä!
Ja hei, ap, laskitko että lapsesta täytyy maksaa hoitomaksuakin? Se tekee ainakin 250 euroa kuussa.
ennen kuin pamahdatta paksuksi, b) hankkikaa kunnon tulot ennen kuin hankitte lapsia ja c) kotihoidontuki ei estä töiden tekemistä eli sillä hoitovapaalla voi ihan vapaasti tienata.
Päätään saa käyttää. Äiti ei ole yhtä kuin aivoton idiootti.
saa tienata sunnuntaisin ja pyhäpäivinä. Mene silloin kaupan kassalle tai siivoamaan tms.
On sekin pieni lisä noihin tuloihin.
Mutta mäkin sanoisin, että kannattaa kyllä säästää etukäteen hoitovapaata varten, jos muuten ei ole varaa jäädä kotiin. Tosin jos nyt on jo pitkällä raskaana, niin ei jää paljon aikaa säästellä...
En hyvälläkään ymmärrä miksi lastenhoitajan palkan mukanen TUKI pitää saada siitä että on kotona hoitovapaalla 2 vuotta, siis kunnes lapsi täyttää 3. Kuka menee enää töihin jos siitä saisi PALKKAA?
Minulla on 4 lasta, enkä kannata tuollaista toimintaa että liki 100 % naisista (koska lähes kaikki lisääntyy) saisi kotona vapaalla olemisestaan palkan verran tuloja!
Kuka tämän kaiken maksaa?
Ei MIEHET tätä asiaa päätä. Miehetkin on perheenjäseniä vaikka eivät synnytä! Olette kertakaikkisen kamalia. Vaikka äänesttettäisiin pelkkiä naisia niin yhteiskunnan rahoista ei voida tollasia summia antaa.
Minä olen nyt hoitovapaalla. Nuorimmaiseni on 1- vuotias ja minä olen onnellinen että saan tässä maassa rahaa seuraavat 2 vuotta jotta lapseni saa olla kotona ja minä pitää työpaikkani.
Hävyttömyyttä tälläiset heitot että kotona saisi vapaalla 100 % palkkaa, kenties joku jopa saisi enemmän rahaa kuin omassa työssään saisi?
Menkää naiset itse töihin, ei hoitovapaa ole sukupuoleen sidottu!
Mikään ei riitä. Ei tollasia satojen eurojen tukimäärien nostoa mikään yhteiskunta voi maksaa.
Mistä hemmetistä te saatte edes päähänne ettei kotona olemista ARVOSTETA?
Johan me saadaan olla töistä pois vuosia ja yhteiskunta siitä maksaa.
24
jäämässä hoitovapaalle muutaman kuukauden kuluttua vähintään siihen asti, kunnes lapsi täyttää kaksi. Tähän olen jo raskausaikana varautunut laittamalla menot minimiin ja pistämällä kaiken jäljelle jääneen säästöön. Suunnittelu kannattaa ja etukäteen pystyy kotiin jäämiseen varautumaan. Tavoitteena on jatkaa säästäväistä linjaa, jotta pystyisi jatkamaan hoitovapaata tuonne kolmeen vuoteen asti. Mutta siihen tarvitsee jo hieman onnea :)
Elättekö niin leveästi ettei miehen palkalla pärjää? Liikaa lainaa? Mitoitettu kahdelle palkalle? Sehän nyt vasta typerää olisi, ajatella jos toinen saisi potkut ja sitten ei pärjäisikään.
Kyllä, ä-raha ja kotihoidontuki ovat aivan surkean pieniä, mutta me pärjätään miehenikin palkalla, en ole niin ylpeä ettenkö voisi niin tehdä. Hän maksaa suuret laskut, minä hoidan kauppaostokset. Noh, jossain vaihetta kuuta on pakko mieheltä ottaa rahaa ruokaankin, eihän tuo kotihoidontuki riitä.
Ja asumme ihan omakotitalossa, velkaa vielä on jäljellä, mutta ei ostella mitään ylimääräistä, vain tarpeellinen. Hyvin pärjätään.
Olen vain tätä miettinyt, onko niin suuret lainat ettei anna periksi jäädä kotiin? Mies ei kustanna elämistä? Elätte leveästi? Tms?
että yhden tuloilla elää. Miehen tai minun. Vapaat olimme puoliksi kotona, minä elätin välillä, välillä elätti mies.
Meillä on suunnilleen yhtä hyvät tulot. Kyllä jokaisen naisen pitää ensin huolehtia itselleen sellaiset tulot, että niillä elää perhe ennen kuin tekee lapsia.
YLEENSÄ saat normipalkan ekalta 3:lta kuukaudelta. Sitten tuo 80%...
Vaan riippuu TESistä. Minä en saanut.
Meillä on yhteiset rahat, yhteinen tili.
Maksetaan silloin laskuja ja menoja kun on rahaa saatu jostain.
Ollaan koettu miehen työttömyyttä ja mies on opiskellut ja minä olen silloin tienannut.
Me pärjätään miehen palkalla.
Hoitovapaa ei ole pakollinen, minä olen kerran hoitovapaan sijasta mennyt töihin ihan oman ansainnon vuoksi. Oli tiedossa että lapsiluku tulee pian kasvamaan niin halusin tehdä työtäKIN enkä olla vain 10 vuotta kotona.
Varmaan on niitäkin pareja, joilla on joko isot lainat (tai niiden maksut on tehty tiukaksi että ei makseta 20 vuotta lainoja).
Kukin tavallaan?
Minusta silti naurettavaa että kotona olemisesta pitäisi ihan PALKKAA saada. Jos palkkaa kaipaa niin menee töihin.
24
laina ym. menot on mitoitettu sen mukaan, että yhdenkin palkalla pärjäisi. Totuttu siihen, että työpaikat eivät ikinä ole niin varmalla pohjalla, että sen varaan voisi elintasonsa mitoittaa. Näin kahden ihmisen käydessä töissä jää koko ajan säästöön yli 1000 e kuukaudessa, ja jos työttömyyttä tai vanhempainvapaita tai sairauslomia tulee, ei olla kusessa.
Olen kyllä samaa mieltä. Siitä jo pidettiin hirmu meteli kun saatiin äippäraha hilattua peruspäivärahan kanssa samalle tasolle.
Eli täytty työpäivää (ja usein yö"vuoro" päälle) tekevä äiti joka kasvattaa lasta josta vuorostaan tulee täysjäsen tähän maahan ja joka iloisesti pääsee veroja maksamaan rinnastetaan siis esim. tyyppiin joka makaa kotona tekemättä mitään,työttömänä.
Hmm? Vikaa?Ja lisäksi eläkettäkin tästä ilosta on alkanut kertyä vasta hiljattain,no,entä ne kaikki jotka on tehnyt lapsensa aiemmin,niimpä...
Ja sitten tosiaan,se äippäraha/vanhempainraha kestääkin todella kauan,juupajuu.
Valitetaan päivähoidon kohoavista kustannuksista ja henkilöstäpulasta ja siitä kuinka pihat alkavat olemaan kunnostettavissa kunnoissa useissa pk:ssa,mutta jos pikkuisen enemmän panostettaisiin ÄITEIHIN niin nuo samaiset lapset temmeltäisivät kodeissaan sen 3v useinkin,mutta kun sitä ei vain suostuta tukemaan,eihän se ole TYÖTÄ. Sen sijaan se,että minä menen "oikeisiin" TÖIHIN ja annan pikkuisen lapseni n.9h ajaksi jollekkin muulle hoidettavaksi on tuolle toiselle TYÖTÄ josta maksetaan hänelle palkka (esim. lastenhoitaja,suunnilleen kai n.1900e/kk??) ja sitten minä tulen töistä ja teen taas sitten kuitenkin illan LASTENHOITAJAN töitä ;DEli minä teen kaksi työtä päivässä mutta minulle maksetaan vain yhdestä TAI minä jään kotiin ja saan minimaalisen korvauksen työstä jonka voisin toki antaa toiselle ihmiselle tehtäväksi. Jos minä teen sen kotona,saan n.400e käteen,jos annan sen lapseni toiselle tuo toinen saa n.1500e käteen.
HÄH ?
Voisitko ap ottaa hoitolapsia? Silloin voisit olla kotona pidempään..
Meillä on yhteiset rahat, yhteinen tili.
Maksetaan silloin laskuja ja menoja kun on rahaa saatu jostain.Ollaan koettu miehen työttömyyttä ja mies on opiskellut ja minä olen silloin tienannut.
Me pärjätään miehen palkalla.
Hoitovapaa ei ole pakollinen, minä olen kerran hoitovapaan sijasta mennyt töihin ihan oman ansainnon vuoksi. Oli tiedossa että lapsiluku tulee pian kasvamaan niin halusin tehdä työtäKIN enkä olla vain 10 vuotta kotona.Varmaan on niitäkin pareja, joilla on joko isot lainat (tai niiden maksut on tehty tiukaksi että ei makseta 20 vuotta lainoja).
Kukin tavallaan?Minusta silti naurettavaa että kotona olemisesta pitäisi ihan PALKKAA saada. Jos palkkaa kaipaa niin menee töihin.
24
Puhuinkin siitä ajasta kun lapsi on kotona.
Enkä kymmentä vuotta aio olla kotona, eli en ole edes totaalinen kotiäiti :)
Alkoin vain miettimään että mitkä mahtavat olla syyt ettei oikeasti pärjäisi miehen palkalla + noilla tuilla.
41 :)
Entä ne 6 kk sen kolmen kuukauden jälkeen? Ja onko kotihoidontuki oikeesti vain 300e?!!! Miten ihmiset voi jäädä Ä-loman jälkeen kotiin? :O :( T. Ap, joka kuvitteli jäävänsä kotiin kunnes lapsi on 3 vuotta.
kohta tähän ketjuun kiiruhtaa "superäidit" joiden mielestä alle 3 v:n laittaminen päiväkotiin on melkein rikos.. ja sit ne tuomitsee sut kun et ole vakityössä ja olet mennyt tekemään lapsen ihan vastuuttomasti ja ne tekee susta ls ilmon..
niin av:ta.
etukäteen vaan vasta neuvolan oppaista... *huokaus*
niin ajattenlin minäkin jääväni, kunnes tosiaan luin neuvolan oppaasta, että kotihoidontuki on 300e. En tajua kuka sillä voi elää? Pakko mennä töihin kun vanhempainvapaa loppuu..
T. neljännellä kuulla raskaana..
Miehen työajat saattavat olla niin epäsäännölliset ja vapaapäivät kiertää niin ettei koskaan tiedä miltä seuraavat pari viikkoa tulevat näyttämään. Tämä vaikeuttaa sitten huomattavasti äidin mahdollisuuksia sopia töitä.
Asuin paikka määrää myös sen kuinka paljon niitä mahdollisia hoitolapsia tai hanttihommia on tarjolla.