Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako äitiyslomalla tosiaan vain 300e kuussa rahaa?

Vierailija
28.01.2011 |

Kääk! Miten mä sitten elän?

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
29.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

juttu. Itselläni ei ole vielä lapsia, joten en tiedä noista kuka maksaa ja kuinka paljon -asioista vielä mitään. Sen vain olen tiennyt, että Suomessa on ruhtinaallisen pitkä vapaa lapsen saannin jälkeen, 9 kk. Mutta kun sitä vertaillaan muiden maiden vanhemmuusvapaiden kanssa, niin unohdetaan verrata kokonaan niitä korvaussummia.

Missähän mittakaavassa Suomessa puhuttiin siitä viimevuotisesta EU-uutisesta, että kaavailtiin yhteistä lainsäädäntöä, joka takaa 4 kk täyspalkallisen vapaan kaikille eurooppalaisille äideille (tai isille?). Sehän ei varmaankaan Suomen työnantajille kuulostanut ollenkaan hyvältä aikeelta, ja siksi lakaistiin koko uutinen unholaan?

Vierailija
42/81 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

YLEENSÄ saat normipalkan ekalta 3:lta kuukaudelta. Sitten tuo 80%...

Varsinkin ilman TES:ä olevilla aloilla et saa käytännössä koskaan. KVTES:ssä tämä on ja kolmennen lapsen kanssa tästä kyllä nautin! Koska iso osa palstailevista on kai KVTES:llä on kai käsitys että yleensä on näin, mutta ei todellakaan ole. 2 aikaisempaa lasta meni NORMAALILLA Kelan ansiosidonnaisella äitiys- ja vanhempainrahalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

t: se joka säästi itselleen rahaa jotta voi olla vauvan kaa kotona

Vierailija
44/81 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä samaa mieltä. Siitä jo pidettiin hirmu meteli kun saatiin äippäraha hilattua peruspäivärahan kanssa samalle tasolle.

Eli täytty työpäivää (ja usein yö"vuoro" päälle) tekevä äiti joka kasvattaa lasta josta vuorostaan tulee täysjäsen tähän maahan ja joka iloisesti pääsee veroja maksamaan rinnastetaan siis esim. tyyppiin joka makaa kotona tekemättä mitään,työttömänä.

Hmm? Vikaa?

Ja lisäksi eläkettäkin tästä ilosta on alkanut kertyä vasta hiljattain,no,entä ne kaikki jotka on tehnyt lapsensa aiemmin,niimpä...

Ja sitten tosiaan,se äippäraha/vanhempainraha kestääkin todella kauan,juupajuu.

Valitetaan päivähoidon kohoavista kustannuksista ja henkilöstäpulasta ja siitä kuinka pihat alkavat olemaan kunnostettavissa kunnoissa useissa pk:ssa,mutta jos pikkuisen enemmän panostettaisiin ÄITEIHIN niin nuo samaiset lapset temmeltäisivät kodeissaan sen 3v useinkin,mutta kun sitä ei vain suostuta tukemaan,eihän se ole TYÖTÄ. Sen sijaan se,että minä menen "oikeisiin" TÖIHIN ja annan pikkuisen lapseni n.9h ajaksi jollekkin muulle hoidettavaksi on tuolle toiselle TYÖTÄ josta maksetaan hänelle palkka (esim. lastenhoitaja,suunnilleen kai n.1900e/kk??) ja sitten minä tulen töistä ja teen taas sitten kuitenkin illan LASTENHOITAJAN töitä ;D

Eli minä teen kaksi työtä päivässä mutta minulle maksetaan vain yhdestä TAI minä jään kotiin ja saan minimaalisen korvauksen työstä jonka voisin toki antaa toiselle ihmiselle tehtäväksi. Jos minä teen sen kotona,saan n.400e käteen,jos annan sen lapseni toiselle tuo toinen saa n.1500e käteen.

HÄH ?

Tähän vielä lisäisin sen, että ne työntekijätkin siellä päiväkodeissa on pääosin ammattitaidottomia! Kun sinne ei oteta niitä oikeita lastenhoitajia kun niille joutuisi maksamaan kunnon palkkaa! Suurin osa työntekijöistä on siellä vain työkkärin kautta, pieni palkkaisia lähihoitajia tai palkattomia harjottelijoita! :O

EIkö se olisi silloin parempi, että maksettaisiin kunnon palkkaa äideille, että voisivat kotona hoitaa jälkikasvunsa? Täyspäisempiä niistä lapsista silloin tulisi kuin suurissa lapsiryhmissä päiväkodeissa.

Vierailija
45/81 |
29.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sekä 3v kotona hoidettu,että 1v hoitoon mennyt jotka nyt ovat 13v ja 10v ja täysipäisiä eivät ole kumpikaan ;D

Mutta se on totta,että äitiyttä aliarvioidaan. Minä en edes lähtisi vaatimaan,että siitä tulisi saada saman verran palkkaa kuin esim. juuri lastenhoitajan työstä,mutta jotta saataisiin niitä ryhmäkokoja pienemmiksi ja äidit jotka haluaisivat niin voisivat kasvattaa lapsensa kotona,niin,että se olisi todellinen vaihtoehto eikä tinkimistä kaikesta,niin kyllä sen 3 vuotta rahan tulisi minusta ylittää vastaavan ajan työttömänä olevan rahat!

ja itse olen sitä laskeskellut,että jo esim.800e/kk olisi parempi,jos tähän päälle vielä taattaisiin hyvät kerho yms palvelut,paljon avoimia kerhoja ja muita vastaavia,puistotoimintaa perheille jne. Tällälailla valtio itseasiassa säästäisi valtavasti.

En nyt muista tarkkoja summia kuinka paljon päiväkotilapsen kuukausi maksoikaan valtioille,mutta oli se aikamoinen summa. Jos siitä sitten lasketaan ne lapset jotka 800e/kk luultavimmin jäisivät kotiin,niin se olisi jo iso säästö ja samalla kuitenkin kerho yms puistotoimintaa pyörittämään voitaisiin sitten palkata näitä tukityöllistettäviä ja vastaavia.

Nämä kun saisi vielä päättävien MIESTEN päähän niin,että ne ymmärrettäisiin....

27

Vierailija
46/81 |
29.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sekä 3v kotona hoidettu,että 1v hoitoon mennyt jotka nyt ovat 13v ja 10v ja täysipäisiä eivät ole kumpikaan ;D

Mutta se on totta,että äitiyttä aliarvioidaan. Minä en edes lähtisi vaatimaan,että siitä tulisi saada saman verran palkkaa kuin esim. juuri lastenhoitajan työstä,mutta jotta saataisiin niitä ryhmäkokoja pienemmiksi ja äidit jotka haluaisivat niin voisivat kasvattaa lapsensa kotona,niin,että se olisi todellinen vaihtoehto eikä tinkimistä kaikesta,niin kyllä sen 3 vuotta rahan tulisi minusta ylittää vastaavan ajan työttömänä olevan rahat!

ja itse olen sitä laskeskellut,että jo esim.800e/kk olisi parempi,jos tähän päälle vielä taattaisiin hyvät kerho yms palvelut,paljon avoimia kerhoja ja muita vastaavia,puistotoimintaa perheille jne. Tällälailla valtio itseasiassa säästäisi valtavasti.

En nyt muista tarkkoja summia kuinka paljon päiväkotilapsen kuukausi maksoikaan valtioille,mutta oli se aikamoinen summa. Jos siitä sitten lasketaan ne lapset jotka 800e/kk luultavimmin jäisivät kotiin,niin se olisi jo iso säästö ja samalla kuitenkin kerho yms puistotoimintaa pyörittämään voitaisiin sitten palkata näitä tukityöllistettäviä ja vastaavia.

Nämä kun saisi vielä päättävien MIESTEN päähän niin,että ne ymmärrettäisiin....

27

Laita tähän nimeä niin mä kyllä äänestän. Tai onko itselläsi ketään hyvää ehdokasta tai puoluetta mielessä?

Vierailija
47/81 |
29.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai lasten kotihoitoa. Tosiaan tulisi halvemmaksi nostaa tukia kuin pitää pikkulapset päiväkodeissa. Etenkin kun mukaan lasketaan myöhemmät psyykkiset ongelmat esim. nuorena aikuisena. Ei se päiväkoti kaikille hyvää tee.

Mutta se täytyy sanoa, että kyllä ne työttömätkin usein raatavat niska limassa. Hakemusta toisen perään ilman loppua näköpiirissä, ja väliin ilmaisia, pakollisia työharjoitteluja eli täysiä työpäiviä muutaman sadan euron (noin 500 e/kk + 9 e/päivä) korvauksella. En kyllä kadehtisi.

Vierailija
48/81 |
29.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

äänestää, että saisi äideille ja lapsille vähän enemmän huomiota.

Vierailija
49/81 |
29.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarkoita, että kotona vaan työssä käyvät äidit, siis kaikki suomessa olevat työssä käyvät äidit?

Johan alkaisi tapahtua kun kaikki äidit lakkaisivat menemästä töihin.

Onko olemassa mitään yhdistystä joka ajaisi naisten asioita?

Vierailija
50/81 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli about sen mitä olet aiemmin saanut nettona, saat sen nyt bruttona.

Kolme hunttia saa kotihoidontukena hoitovapaalla ollessa (miinus verot)

Vierailija
51/81 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka on tuota luokkaa, kai vähän korkeampi kylläkin nykyään kun sitä tällä vaalikaudella nostettiin, mutta en muista tarkkaa summaa.

Vierailija
52/81 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä ne 6 kk sen kolmen kuukauden jälkeen?

Ja onko kotihoidontuki oikeesti vain 300e?!!!

Miten ihmiset voi jäädä Ä-loman jälkeen kotiin? :O :(

T. Ap, joka kuvitteli jäävänsä kotiin kunnes lapsi on 3 vuotta.

Vierailija
53/81 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

YLEENSÄ saat normipalkan ekalta 3:lta kuukaudelta. Sitten tuo 80%...

Vierailija
54/81 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se riippuvainen Äitiyslomasta? Eli jos haluan pitää äitiyslomaa sen 9kk niin mies ei voi jäädä isyyslomalle enää sen jälkeen niin, että lapsi olisi kotona 10kk?

Vierailija
55/81 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ajattenlin minäkin jääväni, kunnes tosiaan luin neuvolan oppaasta, että kotihoidontuki on 300e. En tajua kuka sillä voi elää? Pakko mennä töihin kun vanhempainvapaa loppuu..

T. neljännellä kuulla raskaana..

Vierailija
56/81 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja vai KELA?

Vierailija
57/81 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin minimi työttömyysraha,eli 440e (miinus verot). Ja 11kk.

Kotihoidontuki on n.350e ja siihen saa jos on vähävarainen niin kotihoidontuen korotusta ja jos on muita lapsia niin niistä (alle 6v) jotain oliks se 30e lisää.

Sitten useissa kunnissa saa vielä kuntalisää,mutta valitettavasti ei kaikissa.

Minä sain minimiäippärahan 11kk ja nyt olen kotihoidontuella lasten 2v ja 5,5v kanssa. Rahaa saan (kotihoidontuki+korotus+lapsikorotus+kuntalisa) yhteensä 580e (miinus verot!!)

Vierailija
58/81 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä ne 6 kk sen kolmen kuukauden jälkeen?

Ja onko kotihoidontuki oikeesti vain 300e?!!!

Miten ihmiset voi jäädä Ä-loman jälkeen kotiin? :O :(

T. Ap, joka kuvitteli jäävänsä kotiin kunnes lapsi on 3 vuotta.

joka on myös jokin osuus omista tuloista, tosin pienempi kuin äitiysvapaan aikainen raha. Sitten vasta (kun lapsi on n 9 kk) putoaa sille 300-500 e/kk rahalle.

Käy Kelan sivuilla laskemassa omilla tuloillasi, siellä on hyvä laskuri.

Itse olen ollut kotona 2 v, meillä mies maksaa nyt asuntolainat ja muutkin, eikä enää reissata niin kuin äitiysloman aikana. Onhan se vähän hankalaa, kun on tottunut että on rahaa. Mutta semmosta se on, pitää sopeutua jos haluaa olla kotona.

Vierailija
59/81 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kotihoidontuelle jääminen on VALINTAkysymys!

t: 4,5 kk vauvan kanssa nyt kotona ja suree jo etukäteen miten on pakko syksyllä töihin mennä. EI auta!

Vierailija
60/81 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja vai KELA?