Saako äitiyslomalla tosiaan vain 300e kuussa rahaa?
Kommentit (81)
mutta tämä on ihan kiinni omasta TESistäsi
äitiyslomaa? Eli en muutenkaan saisi palkkaa enää kyseisestä työstä :(?
säästin koko ä-loman (ja aikaisemminkin) ajan niin että joka kuulle saan siitä 200-300€ ja voin olla kotona vielä vuoden plus kolme kesälomaa eli noin 1,5vuotta saan olla vielä poikani kanssa kotona. Isä toki pitää isäkuukautensa jossain välissä.
Talolainamme jää tuolta ajalta maksamatta mun osalta mutta on se sen arvoista.
en mäkään ois varmaan voinut jäädä jollen olisi säästänyt siihen rahaa!
että "normaalisti maksaa työnantaja"? Mun kaveripiirissä ainakin suurimmalla osalla on tullut Kelalta, vain joillain on työnantaja maksanut. Ehkä johtuu siitä että ollaan pienehköissä organisaatioissa (asiantuntijatehtäviä), ainakin mun tutuista vain joissain isoissa konserneissa työskentelevillä on ollut toi et työnantaja maksaa. Anyways, se riippuu, kannattaa selvittää henk koht tilanne etukäteen.
muut sitten Kelan maksamaa äp-rahaa, jonka summat määräytyy tulojen mukaan.
Oletko yksin lapsen kanssa?
Jos et, vaan on mieskin, pitäähän miehenkin osallistua perheen elatukseen eli sun ja lapsen. Perheen tulotaso tietysti hieman putoaa mutta toisaalta kotonaollessa voi menojakin karsia.
Jos taas olet yksin, et ehkä pystykään olemaan kotona ellet saa esim. muita tukia jollain perusteella.
Vittu, että vituttaa! Jos miehet joutuis synnyttämään, niin äippärahat ois sata kertaa korkeemmat!
Saatana, että ne ämmät siellä eduskunnassa ei ole saaneet sen vertaa aikaseksi, että olisivat nostattaneet noita äippärahoja.
Vittu millä perkeleellä tässä kukaan nainen enää viittii alkaa synnyttämään kun ei saa sitten enää juuri minkäänlaisia tuloja?
Ja älkää tulko sanomaan mulle, että äänestä persuja. Niilläkään ei ole ehdokkaana kuin jotain aivovammaisia miehiä, jotka ei varmasti saa aikaan yhtään mitään koko ens vuonna. Marisevat vaan maahanmuuttajista.
Mutta sitten on vanhempainvapaa! Eikä se ole silloin vielä 300 kuussa.
Ja vasta tämän jälkeen jäät joko hoitovapaalle ja tulo 300 kuussa kunnes lapsi täyttää 3 tai palaat töihin jossain välissä mutta jos hoidat lasta kotona niin saat siihen tukea.
Plus lapsilisä.
Kannattaa kelasta kysellä mitä tukia sinä saat ja milloin niitä haet.
Sinkkuna saat varmaan lisäapuja.
että ois se kyllä helpompaa katsoa sieltä Kelan sivuilta laskurin avulla (tai soittaa sinne yks puhelu), kuin käydä näitä keskusteluja, missä yks vastaa sitä, toinen tätä, ja sitten alkuperäisen kirjoittajan tilanne onkin kolmas. Huoh... Mut saahan sitä kysellä. Helpomminkin vois kuitenkin saada pätevän vastauksen omaan tilanteeseen.
"MEILLÄ TULOT YHTEENSÄ 1700€/KK (olen ollut 5 vuotta kotona)"
Olen kyllä samaa mieltä. Siitä jo pidettiin hirmu meteli kun saatiin äippäraha hilattua peruspäivärahan kanssa samalle tasolle.
Eli täytty työpäivää (ja usein yö"vuoro" päälle) tekevä äiti joka kasvattaa lasta josta vuorostaan tulee täysjäsen tähän maahan ja joka iloisesti pääsee veroja maksamaan rinnastetaan siis esim. tyyppiin joka makaa kotona tekemättä mitään,työttömänä.
Hmm? Vikaa?
Ja lisäksi eläkettäkin tästä ilosta on alkanut kertyä vasta hiljattain,no,entä ne kaikki jotka on tehnyt lapsensa aiemmin,niimpä...
Ja sitten tosiaan,se äippäraha/vanhempainraha kestääkin todella kauan,juupajuu.
Valitetaan päivähoidon kohoavista kustannuksista ja henkilöstäpulasta ja siitä kuinka pihat alkavat olemaan kunnostettavissa kunnoissa useissa pk:ssa,mutta jos pikkuisen enemmän panostettaisiin ÄITEIHIN niin nuo samaiset lapset temmeltäisivät kodeissaan sen 3v useinkin,mutta kun sitä ei vain suostuta tukemaan,eihän se ole TYÖTÄ. Sen sijaan se,että minä menen "oikeisiin" TÖIHIN ja annan pikkuisen lapseni n.9h ajaksi jollekkin muulle hoidettavaksi on tuolle toiselle TYÖTÄ josta maksetaan hänelle palkka (esim. lastenhoitaja,suunnilleen kai n.1900e/kk??) ja sitten minä tulen töistä ja teen taas sitten kuitenkin illan LASTENHOITAJAN töitä ;D
Eli minä teen kaksi työtä päivässä mutta minulle maksetaan vain yhdestä TAI minä jään kotiin ja saan minimaalisen korvauksen työstä jonka voisin toki antaa toiselle ihmiselle tehtäväksi. Jos minä teen sen kotona,saan n.400e käteen,jos annan sen lapseni toiselle tuo toinen saa n.1500e käteen.
HÄH ?
Viisaita sanoja, viisaita sanoja!
Vierailija kirjoitti:
Kääk! Miten mä sitten elän?
Saat sen mukaan, miten olet tehnyt töitä. Siksi ihmiset tekevät hiki hatussa töitä raskausaikana, jotta äitiysraha olisi suurempi. Jos on ahkeroinut, raha on ihan hyvä.
Kukaan ei osaa vastata ap:lle. Äitiyslomalla ja vanhempainvapaalla saa Kelasta äitiys- ja vanhempainrahaa, jonka on ansiosidonnainen etuus. Mitä enemmän tienaat, sitä paremmin saat äitiys- ja vanhempainrahaa. Joillekin äideille työnantaja maksaa 3 kk palkkaa äitiyslomalla.
Kotihoidontuki on sitten eri juttu, sitä voi saada kun äitiys- ja vanhempainvapaa ovat ohi. Vauva on silloin noin 9 kk.
Ketju on seitsemän vuotta vanha...
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei osaa vastata ap:lle. Äitiyslomalla ja vanhempainvapaalla saa Kelasta äitiys- ja vanhempainrahaa, jonka on ansiosidonnainen etuus. Mitä enemmän tienaat, sitä paremmin saat äitiys- ja vanhempainrahaa. Joillekin äideille työnantaja maksaa 3 kk palkkaa äitiyslomalla.
Kotihoidontuki on sitten eri juttu, sitä voi saada kun äitiys- ja vanhempainvapaa ovat ohi. Vauva on silloin noin 9 kk.
Eiköhän toi ole ap:lle jo selvinnyt, onhan avaus vuodelta 2011
Miten ap mahtoi toimia aikoinaan? Jäikö kotihoidon tuelle vai laittoiko piltin päivähoitoon alle vuoden vanhana? Olisi kannattanut säästää etukäteen kuten muutkin järki-ihmiset.
Äidit töihin. Jos riittää pienten lasten äitien köyhyys!
ekaks on äitiysloma ja sitten vanhenpainvapaa,mä niputin nää yhteen ;D eli en nyt muista mistä nuo 11kk koostuu,miten jakautui mutta sitten alkaa tosiaan vasta kotihoidontuki-aika
9