2lk poikani oli luistelemassa tänään luokkansa kanssa
ja kun menin hakemaan häntä niin kaikki luistimen nauhat auki ja yritti luistella nauhat avoinna. Kysyin miksi nauhat auki, sopersi että yritin sitoa monta kertaa ja aina aukeavat. Opettaja luisteli (huom luisteli) paikalle ja kysyin miksi ei voi auttaa..toikaisi kyllä ne pitää osata solmia pitävästi, eikö opettaja edes voisi auttaa jos itse on ensin yrittänyt....
Onko jossain myynnissä luistimia joissa nauho´jen päälle saisi vetoketjulla niinkuin hiihtomonoissa kiinni sen lapun/esteliuskan
Kommentit (57)
Pöljä ope ja sympatiat sinun lapsen puolesta!
Mut perus av-mamma on sitä mieltä, että hyvin ehtii koulukin opettaa ja mitäpä sitä kannattaa kotona hiihtää tai luistella. Saati sitten hankkia niitä välineitä pelkkää koululiikuntaa varten...
ja varsinkin pojat eivät jaksa kiristää niitä tarpeeksi tiukalle. Mutta totuus on, että monesti harmittaa, ettei vanhemmat yhtään harjoittele luistimien laittoa etukäteen kotona. Minulla on ollut jopa kolmasluokkalaisia jotka istuvat ja odottavat, että opettaja laittasi luistimet jalkaan, kun eivät itse osaa edes jalkaan niitä laittaa.
Sama juttu hiihdossa. Vanhemmilta tulee edellisenä iltana viesti, että käytiin tänään ostamassa luistimet/sukset, mutta "pekka" ei ole sitten ikinä luistellut/hiihtänyt, että voi olla aluksi vaikeaa. Niimpä. Kiva se on sitten harjoitella yli 20 oppilaan kanssa luistimien ja suksien jalkaan laittoa ja kiinnitystä.
Jäähallillakin, kaikki joutuvat odottamaan, että ope sen viimeisenkin luistimen sitoo, ennen kuin voi päästää ensimmäisen jäälle. Huomattavasti mukavampaa olisi lapsillakin, jos jokaisen vanhempi olisi edes hieman treenannut lapsensa kanssa näitä välineiden jalkaan laittoa etukäteen.
Terv. ope
ja juuri ostettiin uudet luistimet hänelle. Yksi suuri valintakriteeri oli, että pystyy itse laittamaan luistimet jalkaan ja kiristämään nauhat. Eli meillä oli vertailussa useampi "sopiva" malli, joista valitsimme ne, jotka lapsi sai hyvin jalkaan itsekin. Ei ollut kylläkään se halvin malli...
En ollut itse tuohon koskaan niin tarkkaan kiinnittänyt huomiota, mutta todella isoja eroja oli luistinten välillä. Joitain aikuisenkin oli vaikea saada kireälle ja toisista taas lapsikin selviytyi hyvin. Onneksi meillä lapsi osasi kiinnittää asiaan huomiota, minä en olisi tajunnut...
Toki ap:n lapsen tilanteessa olisi varmasti ollut kohtuullista opettajalta auttaa, mutta vanhemmatkin voivat tehdä paljon. Hankkia lapselle luistimet (ja hiihtomonot ym.), jotka lapsikin osaa laittaa kiinni ja sitten vielä harjoitella ennen kuin koulussa ryhdytään tositoimiin. Eihän siitäkään mitään tule, jos opettajan pitää kiskoa 20 luistimet jalkaan ja pois.
kai niitä vieläkin tehdään, ainakin muutama vuosi sitten tehtiin kun poikani vielä pelasi jääkiekkoa. Nauha ei luista takaisin ja on siksi helpompi kiristää. Uskoisin että 2lk jääkiekkoilijoiden kyllä täytyy jo itse osata luistimensa sitoa, ainakin vuosituhannen alussa oli näin. Tosin ei "ammattijääkiekkoilijoiden" luistimet ole niitä kaikkein halvimpia, kun ne valmiiksi paistetaan jalan muotoon.
. Lapseni taitoluisteluryhmässä oli viime keväänä lapsia jotka vasta syksyllä menivät eskariin, eli olivat 5-6 vuotiaita mutta kaikkien on laitettava itse luistimet jalkaan, vanhemmat eivät saa tulla edes koppiin. Ja taitoluistimet on vaikeampi saada napakasti kiinni kuin tavalliset kaunoluistimet. Mutta siis en ymmärrä ettei yksittäisessä tapauksessa voi yrittänyttä auttaa!
[/quote]
Toi on kyllä pötypuhetta, että 5v saisi itse sidottua luistimensa!
laittavat luistimet itse jalkaan. Viime vuonna vielä osaa autettu. Ja nämä sentään harjoitelleet luistinten laittoa monta kertaa viikossa, sisätiloissa. Vieläkin saatetaan kiristää luistimet pelejä ennen jos tarve. Huono opettaja. Huomauta.
kai niitä vieläkin tehdään, ainakin muutama vuosi sitten tehtiin kun poikani vielä pelasi jääkiekkoa. Nauha ei luista takaisin ja on siksi helpompi kiristää. Uskoisin että 2lk jääkiekkoilijoiden kyllä täytyy jo itse osata luistimensa sitoa, ainakin vuosituhannen alussa oli näin. Tosin ei "ammattijääkiekkoilijoiden" luistimet ole niitä kaikkein halvimpia, kun ne valmiiksi paistetaan jalan muotoon.
Jos harrastaa muuta ja luistelee muutaman kerran vuodessa kouluajan ulkopuolella, voi tämä taito joskus olla hakusessa, mutta joku toinen vahvempi..
ja luokkakaveri on kuulemma auttanut häntä luistinten nauhojen kiristämisessä. sano lapselle, että kysyy josko joku kaveri voisi auttaa.
jos 10v ei saa luistimiaan kiinni. Eikä auta.
...mutta mun tokaluokkalaisen luokalla on useampi lapsi (sekä tyttöjä että poikia), jotka eivät osaa luistella!!! Ei yhtään mamua luokalla, jos se jotakin mietityttää.
vaikka opettaja onkin vaihtoaitiossa sitomassa nauhoja. Joka tapauksessa opettaja ei voi nostaa pystyyn yhtä aikaa jokaista oppilasta, oli jäällä tai sen vieressä.
ja varsinkin pojat eivät jaksa kiristää niitä tarpeeksi tiukalle. Mutta totuus on, että monesti harmittaa, ettei vanhemmat yhtään harjoittele luistimien laittoa etukäteen kotona. Minulla on ollut jopa kolmasluokkalaisia jotka istuvat ja odottavat, että opettaja laittasi luistimet jalkaan, kun eivät itse osaa edes jalkaan niitä laittaa. Sama juttu hiihdossa. Vanhemmilta tulee edellisenä iltana viesti, että käytiin tänään ostamassa luistimet/sukset, mutta "pekka" ei ole sitten ikinä luistellut/hiihtänyt, että voi olla aluksi vaikeaa. Niimpä. Kiva se on sitten harjoitella yli 20 oppilaan kanssa luistimien ja suksien jalkaan laittoa ja kiinnitystä. Jäähallillakin, kaikki joutuvat odottamaan, että ope sen viimeisenkin luistimen sitoo, ennen kuin voi päästää ensimmäisen jäälle. Huomattavasti mukavampaa olisi lapsillakin, jos jokaisen vanhempi olisi edes hieman treenannut lapsensa kanssa näitä välineiden jalkaan laittoa etukäteen. Terv. ope
Meillä laitetaan luistimet jalkaan pukuhuoneessa, eikä missään vaihtoaitiossa, enkä todellakaan päästä ainuttakaan lasta jäälle, ennen kuin itse pääsen valvomaan.
Lapseni taitoluisteluryhmässä oli viime keväänä lapsia jotka vasta syksyllä menivät eskariin, eli olivat 5-6 vuotiaita mutta kaikkien on laitettava itse luistimet jalkaan, vanhemmat eivät saa tulla edes koppiin. Ja taitoluistimet on vaikeampi saada napakasti kiinni kuin tavalliset kaunoluistimet. Mutta siis en ymmärrä ettei yksittäisessä tapauksessa voi yrittänyttä auttaa!
jos luisteluttavat lapsia liian löysillä luistimilla. En ole vielä tavannut yhtään 5-vuotiasta, joka olisi osannut sitoa luistimet itse HYVIN. Eihän kaikki 5-vuotiaat osaa sitoa edes kenkiä!!
Meillä kyllä vanhemmat sitovat lastensa luistimet niin kauan, kunnes lapset saavat ne itse hyvin sidottua. Jos luistimet on liian kireällä/löysällä tai muuten huonosti sidottu, niin lapsen on tosi ikävä luistella.
t:taitoluisteluvalmentaja
. Lapseni taitoluisteluryhmässä oli viime keväänä lapsia jotka vasta syksyllä menivät eskariin, eli olivat 5-6 vuotiaita mutta kaikkien on laitettava itse luistimet jalkaan, vanhemmat eivät saa tulla edes koppiin. Ja taitoluistimet on vaikeampi saada napakasti kiinni kuin tavalliset kaunoluistimet. Mutta siis en ymmärrä ettei yksittäisessä tapauksessa voi yrittänyttä auttaa!
Toi on kyllä pötypuhetta, että 5v saisi itse sidottua luistimensa!
Kyseessä kilparyhmä, jossa siis viime keväänä oli ns. "pikkueskareita" mukana, ovat nyt siis esikoululaisia. Ja aivan itse täytyi sitoa luistimet alusta asti, vanhemmilla EI ollut asiaa koppiin. Hyvin oppivat. Nyt sitovat kisoihinkin luistimet itse (6-8 vuotiaat).
Toki he ovat 3 kertaa viikossa jäällä, joten harjoitustakin syntyy, mutta ihan varmasti 7-vuotias oppii sitomaan luistimet jos sitä vähänkään harjoittelee.
Ja edelleen - on ihan idioottia opelta ettei voi auttaa jos joku on pulassa. Mutta pääsääntöisesti ekaluokkalaisen pitäisi osata sitoa luistimet, ainakin meillä sitä koulussa ihan edellytetään. Joutuvat laittamaan luistimet jalkaan ulkona koulun kentän laidalla ihan itse. Ope auttaa apua tarvitsevia, mutta heitä ei ole montaa. Tästä on tullut viikkotiedotteessa erikseen kiitosta että hyvin sujuu kokonaisuudessaan.
paikoissa lapsillanne on luistelua? Täytyy kyllä sanoa, että koko luokallisen luistinten sitominen ulkona pakkasessa on pirullista hommaa. Minä olen aika nihkeä auttamaan luistinten ja monojen kanssa. Ne on saatava jalkaan ja kiristettävä niin hyvin kuin pystyy. Lopuksi voin auttaa, jos on ongelmia.
Maailmassa on niin paljon asioita mitä pitäis itse kunkin osata, vaan kun opitaan eri tahtiin.
Ymmärrän siinä mielessä opea, että menishän tunnista paljon aikaa, jos ope joutuis kaikkien luistimet sitomaan. Mutta suurin osa selvinnee itse ja toisekseen, jotkut opettajat laittavat viestiä ja pyytävät vanhmpia avuksi. Onhan kotiäitejä jne.Itsekin olin kotona ollessa monet kerrat auttamassa. Samalla tutustui lapsen luokkakavereihin.
Oli miten oli, mutta kyllä olis voinut ope auttaa tuossa ja viestitellä vaikka sitten kotiin, että opetteletteko nauhojen sitomista.
ekaluokkalainen tyttö oli iltiksessä toista kertaa luistelemassa, kysyin miten sujui, sanoi ettei hyvin ja hän ei halua enää luistella koska ei saanut nauhoja tarpeeksi kireälle. Oli pari kertaa pyytänyt iltiksen kahta eri hoitajaa kiristämään niitä, mutta aina oli tullut joku muu väliin ja luistimet oli sitten kuulemma vaan "lörpöttäneet"
Sanoi, että istui sitten lumipenkassa kentän laidalla, kummallista jos ei sitä ole kukaan ihmetellyt?!
vaikka opettaja onkin vaihtoaitiossa sitomassa nauhoja. Joka tapauksessa opettaja ei voi nostaa pystyyn yhtä aikaa jokaista oppilasta, oli jäällä tai sen vieressä.