Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

2lk poikani oli luistelemassa tänään luokkansa kanssa

Vierailija
28.01.2011 |

ja kun menin hakemaan häntä niin kaikki luistimen nauhat auki ja yritti luistella nauhat avoinna. Kysyin miksi nauhat auki, sopersi että yritin sitoa monta kertaa ja aina aukeavat. Opettaja luisteli (huom luisteli) paikalle ja kysyin miksi ei voi auttaa..toikaisi kyllä ne pitää osata solmia pitävästi, eikö opettaja edes voisi auttaa jos itse on ensin yrittänyt....

Onko jossain myynnissä luistimia joissa nauho´jen päälle saisi vetoketjulla niinkuin hiihtomonoissa kiinni sen lapun/esteliuskan

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

luistimet. Vähän erikoista käytöstä kyllä opettajaltakin.

Vierailija
2/57 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 2 luokkalaisen pitää osata nauhat solmia. Vai ajattelitko selviytyä tarrakengillä läpi pojan koko kouluajan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäis suoriutua itse mutta kun ei se aina pieniltä vielä onnistu. Ymmärrä senkin että ei ope ehdi 20 oppilaan nauhoja sitomaan. Kuitenkin apua pitää saada.

Vierailija
4/57 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis totta kyllä, että ihanteellista olisi, että lapset saisivat luistimet itse sidottua ja hikeä opelle pukkaa, jos 20 on jonossa apua pyytämässä, mutta silti. Kyllä apua täytyy niille tokaluokkalaisille antaa, jotka sitä vielä tarvitsevat (tuskin oli poikasi ainoa - ja jos oli, niin eipä olisi ollut opelle iso asia auttaa).

Luistimien sitominen riittävän tiukasti on isommallekin kova homma ja nykylasten tarvitsee loppujen lopuksi sitoa kenkiä paljon vähemmän kuin meidän kolmikymppisten aikoinaan. Antaisin kyllä palautetta. Tuolla lailla saa lapset kätevästi inhoamaan luistelua - ja kohta muitakin liikuntatunteja.

Vierailija
5/57 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuni ala-asteen ope kyllä sitoo nauhat kaikille ekaluokkalaisille, eikä kyllä voi olettaa että 2-luokkalaiset ei yhtään tarttis apua.

Mä hermostuisin niin että lapseni ei tarttis enää luistella, toihan on jo turvallisuusriski, nilkka nyrjähtää.

Vierailija
6/57 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 2 luokkalaisen pitää osata nauhat solmia. Vai ajattelitko selviytyä tarrakengillä läpi pojan koko kouluajan?

En ole ap, mutta minulla on lapsi, jonka sormet eivät toimi kunnolla.

ja kas tosiaan: hänpä on selviytynyt tarrakengillä liki koko kouluajan ;-), tai ainakin ala-asteen piti selviytyä.

Napit oppi laittamaan kiinni vasta ekan luokan jälkeen, siihen asti eivät sormet taipuneet tuohon(kaan) asiaan.

Kyseessä on periytyvä juttu, tämän lapsen sisaruksista kahdella on sama vaiva, mutta lievempänä. Samoin serkuista yhdellä on tämä.

Aikuisena ei sitten enään niin hurjasti haittaa, koska a) ammatin voi valita niin, ettei hakeudun sorminäppäryyttä vaativaan b) se nauhojen solmiminen alkoi onnistua yläasteikäisenä c) käsialan karmeuskaan ei enää haittaa, kun voi kirjoittaa kaikki asiat tietokoneella.

Lapsella ei siis hermotus välitä kunnolla tietoa sormista aivoihin, joten sormien toimivuus on välillä niin ja näin. ´Muuten motoriikka on ok.

Ja mur ap:n lapsen opettajalle, ettäs kehtasi!

Vierailija
7/57 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

poikaa ja sanoa että luistimen nauhat on vähä eri asia ku kengännauhat. että vaikka osais kengännauhat sitoa nii silti voi olla vaikea sitoa luistimia. muistan ku ite olin yläasteella nii käytiin sitomassa alakoululaisten luistimia (1-2lk). että turha väittää että olis pakko ite saada luistimen nauhat tiukalle! ja oon siis mies.

Vierailija
8/57 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta luistimet, joissa on soljet.

Vierailija
9/57 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on liikuntatunnilla ns. harjoitteluvartti eli ennen luistelua harjoitellaan kiinnittämään luistimia. On todellakin harvinaista jos koko luokka osaisi kiinnittää luistimet pitävästi kiinni.

Meillä isoset eli 6lk auttavat välitunnilla ennen liikuntatuntia sitomaan luistimia.

Jos nauhat eivät meinaa pysyä kiinni, vanhat kunnon säärystimet nauhojen päällä auttavat, pojille tietty voi tuunata poikamaisemmat.

Solkiluistimia en suosittele enää 2lk.

Vierailija
10/57 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että opettaja ja kouluhan vastaa jos lapsi olis telonut nilkkansa luistellessaan huonosti sidotuilla luistimilla. Kyllä sen opettajan hommiin kuuluu katsoa, että lapsilla on luistimet kunnolla jalassa ettei tule turhia vahinkoja.

Sanoisin jopa, että harvinaisen typerä opettaja.

Vierailija
11/57 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on autettu kyllä ihan hyvin. Pojalla hienomotoriikka huono käsissä, kuten jollain aiemmallakin. Myös periytyvä juttu. On minulla myös.

On saanut apua jopa neljännellä, koska ei yksinkertaisesti pystynyt kiristämään luistimia tarpeeksi tiukalle.

Ja kiitos vain, tulemme toimeen hyvin hienomotoriikan ongelmamme kanssa. Jokin tietämätön täydellinen mamma on saattanut ihmetellä äidilleni, miksi kenkäni olivat umpisolmussa tai miksi poikani luistimet jouduttiin auttamaan kiinni. Mutta se suotakoot heille. Kun on lusikalla annettu niin ei voi kauhalla vaatia.

Vierailija
12/57 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kiitos vain, tulemme toimeen hyvin hienomotoriikan ongelmamme kanssa. Jokin tietämätön täydellinen mamma on saattanut ihmetellä äidilleni, miksi kenkäni olivat umpisolmussa tai miksi poikani luistimet jouduttiin auttamaan kiinni. Mutta se suotakoot heille. Kun on lusikalla annettu niin ei voi kauhalla vaatia.

Meillä sama asenne :). Kävin lapsen ala-asteella ja ylä-asteellakin kertomassa opettajille sormien ongelmista + lukioon mennessään vielä soitin rehtorille + juttelin opinto-ohjaajan kanssa. Nämä olivat ne ihmiset, joiden tuosta kuului ja tarvitsi tietää, muu maailma sai ihan vapaasti ihmetellä ;-)

t. edellä lapsensa hienomotorisista ongelmista kertonut äiti

Vierailija
13/57 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki sitä ennen kehotettiin opettelemaan itse, mutta kaikilla ei vaan sorminäppäryys riitä.

Vierailija
14/57 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta pidän kyllä aika käsittämättömänä, että lapsi jonka TÄYTYY osata lukea, ja TAYTYY osata kirjoittaa yms. ei saa itse luistimiaan kiinni. Opettakaa nyt äidit ihan itse niille lapsillenne tollainen ihan perus taito...

Vierailija
15/57 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
16/57 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

useinkaan luistimissa ei ole kyseessä osaminen vaan se, että lapsi ei jaksa vetää luistinten nauhoja tarpeeksi kireälle. Näin luistimet jäävät löysälle eikä luistelu onnistu ja kaikenhuipuksi liukkaat nauhat aukeavat koko ajan. varsinkin hokkarit vaikeaa saada riittävän kireälle. Meillä myös kummit eli 5. ja 6. luokkalaiset auttavat ja itse laitan niin monet kuin ehdin. Opetan paljon liikuntaa vaikka luokanope olenkin ja aika usein kiristän vielä 6. luokkalaisen luistimiakin, eikä siinä ole mitään ihmeellistä. Tyttö ei vaan jaksa kiristää hokkareita. Open tehtävä on opettaa mutta myös tarvittaessa auttaa.

t:Ope

Vierailija
17/57 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

useinkaan luistimissa ei ole kyseessä osaminen vaan se, että lapsi ei jaksa vetää luistinten nauhoja tarpeeksi kireälle. Näin luistimet jäävät löysälle eikä luistelu onnistu ja kaikenhuipuksi liukkaat nauhat aukeavat koko ajan. varsinkin hokkarit vaikeaa saada riittävän kireälle. Meillä myös kummit eli 5. ja 6. luokkalaiset auttavat ja itse laitan niin monet kuin ehdin. Opetan paljon liikuntaa vaikka luokanope olenkin ja aika usein kiristän vielä 6. luokkalaisen luistimiakin, eikä siinä ole mitään ihmeellistä. Tyttö ei vaan jaksa kiristää hokkareita. Open tehtävä on opettaa mutta myös tarvittaessa auttaa. t:Ope

Vierailija
18/57 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

luistimia itse kireälle, se on vaan fakta. Opettaja auttaa onneksi sitomaan. Ja joskus joku toinen oppilas.

Olen yrittänyt opettaa, mutta ei onnistu ainakaan vielä. Ehkä se on sinusta käsittämätöntä, mutta sille minä eikä poikani voi mitään.

Mutta pidän kyllä aika käsittämättömänä, että lapsi jonka TÄYTYY osata lukea, ja TAYTYY osata kirjoittaa yms. ei saa itse luistimiaan kiinni. Opettakaa nyt äidit ihan itse niille lapsillenne tollainen ihan perus taito...

Vierailija
19/57 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hän ei todellakaan vaivaudu auttamaan lasta solmimaan luistimia kunnolla.

Kyseessähän on jo vaaratilanne lapselle, nauhoihin kompastuu ja kaatuu ja löysässä luistimessa nilkka muljuu miten sattuu.

Olen ihan raivona poikasi puolesta, ap. Varsinkin kun tiedän hyvin, ettei oma 2-luokkalaiseni saa luistimia kunnolla kiinni ja siksi heillä onkin avustajia.

Vierailija
20/57 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pojan ope oli yhtä ihana kuin ylempänä vastannut opettaja. Nyt kolmannella sitominen juuri ja juuri sujuu - tai siis ei se sitominen ole varsinainen ongelma, vaan kiristäminen. Tokalla ope sitoi minkä ehti, ja lisäksi oli kuudes luokka välitunnin ajan auttamassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi