Harrastetaanko muissakin päiväkodeissa ylipukemista??
Mua on alkanut ärsyttää kun tytöllä aina sama varustus päällä, oli pakkasta sitten -20 tai -2. Eli toppapuvun alla villahousut ja -paita + villasukat. Laittoivat villavaatteet jopa plussakelillä!
Muutaman kerran ääneet totesivat kun hain lastani, että jouduttiin vaihtamaan kuivat sisävaatteet kun oli hiestä märkänä sisälle tullessa. Tämä siis aamupäiväulkoilun jälkeen ja kuitenkin iltapäiväulkoiluun oli laitettu taas ne villavaatteet.
Minä en voi ymmärtää tätä, osaisiko joku selittää minulle?
Olen asiasta heille maininnut muutamaan kertaan, mutta ei mene perille.
Kommentit (55)
Tuli nyt mieleen tämän colits-sankarin viestistä, että mitä teidän muiden lapsilla on sisällä päällä. Tämä kun voivotteli, kun vanhemmat alipukevat lapsensa jos heillä on sisällä trikoo-housut ja paita. Mitä pitää olla? Mun muksuilla on collage-housut ja paita (collage tai trikoo, riippuu pakkasesta). Niin tytöllä ne trikoopöksyt tai sykkahousut ja hame usein. Naapurin tyttö kun käy leikkimässä niin sukkahousuissa ja trikoopaidassa tuo paina menemään. Ja ei, ei ole lapsilla kylmä. Yhden kaverin lapset on aina sukkahousuissa ja collage-housuissa ja aluspaidassa ja päällyspaidassa posket punaisina ja äitinsä voivottelee, että kun ovat perineet sellaiset hikigeenit.
Mua on alkanut ärsyttää kun tytöllä aina sama varustus päällä, oli pakkasta sitten -20 tai -2. Eli toppapuvun alla villahousut ja -paita + villasukat. Laittoivat villavaatteet jopa plussakelillä!
Muutaman kerran ääneet totesivat kun hain lastani, että jouduttiin vaihtamaan kuivat sisävaatteet kun oli hiestä märkänä sisälle tullessa. Tämä siis aamupäiväulkoilun jälkeen ja kuitenkin iltapäiväulkoiluun oli laitettu taas ne villavaatteet.
Minä en voi ymmärtää tätä, osaisiko joku selittää minulle?
Olen asiasta heille maininnut muutamaan kertaan, mutta ei mene perille.lapselle puetaan juuri ne vaatteet, jotka äiti/isä hänelle ovat jättäneet naulakkoon. Jos äityli on ollut sitä mieltä, että villakerrasto ja fleecehaalari laitetaan ulkohaalarin alle niin ne laitetaan. Onhan se nyt vanhempien vastuulla päättää tuollaiset asiat, koska ei yksi hoitaja voi tietää pitääkö "ticketin" alle laittaa enemmän vai vähemmän vaatetta kuin "reimatecin". Lasten paleleminenkin on todella yksilöllistä ja vanhemman tulisi tämä tietää!
Minun lapseni "lämpöhalvauksestako" ei sitten tarvitse välittää, kunhan vaan lapsi ei palele? Vai mitä ajoit tällä takaa?
ap
tai laputa, jos hoitajat eivät muista - pistät naulakkoon kassin, johon lappu "nämä puetaan päälle vain, jos ulkona on enemmän pakkasta kuin -5". Muuten laitatte vaan sisävaatteet ulkovaatteen alle. Tuskin ne hoitajat täältä tulee vastauksia hakemaan. Meillä ei ole ongelmia päiväkodissa, kun on vanhempien kanssa sovittu, että naulakossa roikkuvat laitetaan päälle. Kyllä yli 3v. osaa jo sanoa, onko sillä kylmä/hiki. Vai onko sulla kenties 10kk vauva siellä päiväkodissa?
Tälläkin viikolla aamulla oli pakkasta 15 ja kun hain tytön töiden jälkeen, pakkasta oli enää 4. Kyllähän aikuisten ihmisten täytyy osata järjellä ajatella mitä puetaan?? Varsinkin kun ovat huomanneet että villavaatteet ovat liikaa pikkupakkasella.
Lapseni on 4v ja osaa sanoa onko kuuma tai kylmä ja sanookin sen, mutta enpä sitten tiedä miksi eivät vähennä vaatetta. Hakiessa saatetaan sanoa että kyllähän hän taisi sanoa että on kuuma...
Kääk!!! Eikö ne hoitajat luekaan av:ta??? tein ihan turhaan tämän aloituksen sitten!
Muuten, ole tyytyväinen ettei teillä ole tätä ongelmaa...
Tarkennukseksi vielä: tämä ei suinkaan ole ainoa ongelmani, eikä varsinkaan suurin sellainen...
ap
Mutta siinä se onkin: jos alkaa ajattelemaan ilman että sanotaan niin silloin tulee napinaa joltain vanhemmalta ettei lasta ole puettu riittävästi!
Katso kun kaikki vanhemmat ei halua että joku ajattelee mikä on hänen lapselleen hyvä määrä.. Meistä kun valtaosa vie lapsensa joskus tarhaan ja siellä on sitten ihan kaikenkirjavia vanhempia! :)
Joku vastasi, mutta olenhan minä SANONUT. No ei sitä saanut noista minua ennen kirjottaneista selville! Ei se riitä että huokaa lapsen olevan kuumakalle. Pitää sanoa että älkää laittako kaikkea päälle. Tai kokeillaan jatkossa vaan pelkästään näitä vaatteita ja loput on sitten varavaatteiksi jos tarttee kuivaa.
8
Omat kersatkin on kuumakalleja, mutta todellakin laitan villaa päälle.
Sun lapset varmaan juoksee shortseissa keväthangilla, pakko olla eka jolla sandaalit?
Vaikka ulkona olisi muutama aste plussaa niin maa on jäässä toukokuuhun saakka.
En tajua miksi ekat paisteiset päivät tarkottaa että lapselta otetaan pois välistä villaset.
Ei siellä NIIIIN lämmintä ole, vähän tuulta munille niin siinähän ipana hytisee. :(
niitä lapsia aika monta. Ja jokaisen vanhempi pyytää lapselleen vähän erilaista pukukoodia. Toiset palelee vielä plussakeleilläkin. Ja nämä toiveet tuppaa välillä sekottumaan. Ja ainakin meillä kaikki yli kahden vanhat pukee itse, ja aina ei ehdi huomaamaan mitä se kaarlojooseppi päälleen vetää. Kun pitää olla jonkun aropupun perässä.
Ihan totta, tuskinpa kukaan tahalleen lapelle liikaa kerroksia laittaa. Mutta toki ymmärrän, että vanhemmilla on stressiä ja ankeaa, kun pitää olla paljon erossa lapsista ja se purkautuu kaikenlaisina ajatuksina:)
Näin hesas ja tää oli paras:)
Vierailija - 28.01.11 10:29 (ID 11976863)
Aamuseiskalta ei tasan ulkoilla missään päiväkodissa! Eikä kunnon perheessä silloin kyllä viedä hoitoonkaan vielä vaan vasta yhdeksäksi. Helsingissä en ole vielä eläissäni törmännyt tuollaiseen pukeutumisongelmaan. Ei ne hoitajat voi ja pysty jokaista pikkuyksityiskohtaa ottamaan huomioon. Siksi kannattaa itse varmistaa, mitä naulakossa lapselle roikkuu. ja laputtaa. Kuinka vaikean voi yhdestä pienestä asiasta tehdä?
tajuta, että lapset viedään ysiin pk.hon,autol ja varavaatteet on ilmotettu lapuil ja tietysti säänmukaan mitä päälle pistetään, jos ulos mennään.Reps:)
Omat kersatkin on kuumakalleja, mutta todellakin laitan villaa päälle.
Sun lapset varmaan juoksee shortseissa keväthangilla, pakko olla eka jolla sandaalit?Vaikka ulkona olisi muutama aste plussaa niin maa on jäässä toukokuuhun saakka.
En tajua miksi ekat paisteiset päivät tarkottaa että lapselta otetaan pois välistä villaset.
Ei siellä NIIIIN lämmintä ole, vähän tuulta munille niin siinähän ipana hytisee. :(
eikä ole pakko olla eka jolla on sandaalit. Mistä näin päättelit?
Lapsellani on sään mukaiset vaatteet (paitsi päiväkodissa lähes nollakelissä), joka tarkoittaa mm. sitä että nollakelissä ei tarvitse villavaatteita toppapuvun alle.
Sinun lapsesi voi tarvitakin ne villavaatteet silloin, minun lapseni ei tarvitse.
en lukenut koko ketjua, mutta joitain kommentteja.
Meillä on talvet läpeensä villahaalari ja fleecetakki päiväkodissa. Ja vain harvoin kuumakallelle on tuo villahaalari puettu. Fleece on kyllä yleensä alla, vaikka en itse ehkä laittaisi. MUTTA kun olen lapsen kanssa, näen helposti jos tulee kylmä, päiväkodissa vahdittavia on hiukan enemmän ;)
Olen myös tyytyväinen, ettei heti loskassa laiteta hyvän hengittävän kosteussuojahaalarin päälle kurahousuja turhaan.
Eli vaikka on iso ryhmä isossa päiväkodissa, olen pääsääntöisesti erittäin tyytyväinen.
Juu...
Ja plaa plaa, Sitte 20 lasta siinä menossa ulos ja koitetaan päästä äkkiä ja joku juoksee karkuun, yksi pissaa housuunsa, joku kiukuttelee ja riisuu jo puettuja vaatteita..
Ole sää sielä vaan hiljaa. Sää ja sun "en enää laita villaa" siitä se ajatus lähti! ;)
Kyllä "nämä kelit" on yhä petollisia ja vaatii lämmintä kerrospukeutumista.
Näillä ajatuksilla varmaan voisit tajuta että mikä minulle on kuumakallea, ei se ole toiselle samaa ja väärin mennään. Koita siinä hoitajana valita mitä kukin vanhempi tarkoittaa!
Ja huom. tämän olen tajunnut enkä ole päiväkodissa töissä.
47
Meidän lapsella päällä myös pitkähihainen trikoopaita ja collegehousut. Ja sukat ja tossut ja lyhytlahkeiset kalsarit ;)
Mutta ei siis mitään pitkiä kalsareita alla, eikä yleensä edes t-paitaa alla.
Meillä on kotona tosi viileä huoneilma (vanha rintamamiestalo) joten päiväkotilämpötila on hyvinkin lämmin viileään tottuneelle.
Koko perhe istutaan aina naamat punaisina jos mennään talvisin kylään jonnekin missä lämpötila tyyliin 25 astetta, huhhuh! Ei sitä kestä kun viileämpään tottuu..
tosissaanko te laitatte jotain lappuja lapsen lokeroon? Ohjeita miten pukea lapsi? :D Voi tsiisös.. Kyllä voitte olla varmoja että teille juuri naureskellaan kahvitauolla päiväkodissa..
Juu...
Ja plaa plaa, Sitte 20 lasta siinä menossa ulos ja koitetaan päästä äkkiä ja joku juoksee karkuun, yksi pissaa housuunsa, joku kiukuttelee ja riisuu jo puettuja vaatteita..
Ole sää sielä vaan hiljaa. Sää ja sun "en enää laita villaa" siitä se ajatus lähti! ;)
Kyllä "nämä kelit" on yhä petollisia ja vaatii lämmintä kerrospukeutumista.
Näillä ajatuksilla varmaan voisit tajuta että mikä minulle on kuumakallea, ei se ole toiselle samaa ja väärin mennään. Koita siinä hoitajana valita mitä kukin vanhempi tarkoittaa!
Ja huom. tämän olen tajunnut enkä ole päiväkodissa töissä.
47
Se miten minä haluan oman lapseni puettavan, ei liity mitenkään siihen miten toisten lapset puetaan. Yritäs nyt sinä ymmärtää se. Onhan se tietysti voi voi jos hoitajat joutuu välillä vähän miettimään ja pohtimaan mitä kullekin lapselle päälle laitetaan, varsinkin jos asiasta on sanottu...
tosissaanko te laitatte jotain lappuja lapsen lokeroon? Ohjeita miten pukea lapsi? :D Voi tsiisös.. Kyllä voitte olla varmoja että teille juuri naureskellaan kahvitauolla päiväkodissa..
Kun meidän päiväkodissa on nimenomaan toive työntekijöiltä, että jätetään lapulla ohjeet lokeroon miten lapsi puetaan. Juurikin siksi, että eivät välttämättä muista miten kenenkin kohdalla piti pukeutua milläkin säällä. Ja meidän päiväkodissa tämä toimii tosi hyvin.
hoitajat tuntevat lapset niin hyvin, että muistavat jokaisen lapsen "metkut" :) jopa sen, kuka on kuumakalle. Kyllähän sen jo muutaman ulkoilukerran jälkeen oppii muistamaan kuka valitti kylmää, kuka kuumaa ja kuka oli tyytyväinen.
Aamuseiskalta ei tasan ulkoilla missään päiväkodissa! Eikä kunnon perheessä silloin kyllä viedä hoitoonkaan vielä vaan vasta yhdeksäksi. Helsingissä en ole vielä eläissäni törmännyt tuollaiseen pukeutumisongelmaan. Ei ne hoitajat voi ja pysty jokaista pikkuyksityiskohtaa ottamaan huomioon. Siksi kannattaa itse varmistaa, mitä naulakossa lapselle roikkuu. ja laputtaa. Kuinka vaikean voi yhdestä pienestä asiasta tehdä?