Lasta ei autettu kerhossa pukemaan ulkovaatteita :(
Tuli vähän paha mieli lapsen puolesta, kun hain kerhosta.
Oli yksin eteisessä toisen tytön kanssa, muut pihalla. (Myös hoitajat.)
IHmettelin vähän, niin lapsi sanoi että ei kukaan auttanut eikä "asetellut" hälle vaatteita.
Oli kuitenkin siinä vaiheessa saanut jo haalarit osin päälle, vetskari auki, ja lapaset + hattu oli päällä.
Hän on siis tottunut, että haalari pitää "asetella" lattialle, eli asettaa lattialle puettavaksi niin että se on helppo vetää päälle.
JOku about samanikäinen tyttö (jonka pukeminen oli näköjään sitten itsellä viivästynyt kun oli vielä pukemassa), oli sitten auttanut lasta ja asetellut tälle haalarin, niin että sai puettua.
JOo ehkä 4v. pitäísi jo itse osata, mutta tämä nyt on vaan ollut hankalaa meillä tämä pukeminen, ja nyt ollut lapsella isoja elämänmuutoksia muutaman kuukauden sisään ja hänelle ollut hankalaa just tämä pukeminen, niin olen vähän antanut periksi ja auttanut pukemisessa.
Hoitotäti käväisi sisällä kun näki että olin siellä ja vähän ihmetteli missä kaikki muut ovat, ja meinasi että lapseni vain "testasi" häntä - mutta ei se kyllä aina niin ole, että lapset ihan tahallaan jallittaisivat.
No, eipä tämä nyt kovin iso juttu ole ja onpa opetus lapselle että kyllä 4v. pitäisi jo itse enemmän osata, mutta harmitti vaan niin.
Lapsi kun ei muutenkaan viihdy tässä uudessa kerhossa ja hällä ei ole siellä juuri kavereita, niin sitten vielä tuollaista ettei ehdi muiden mukana ulos ja jää yksin noloon tilanteeseen.
Kommentit (33)
ei ne varmaan ne hoitajat ehdi kaikkia pukea. Lapsen tulee saada pettymyskokemuksia, tämä on kuitenkin aika pieni pettmys. t. ammattikasvattaja
Ai lapselle aiheutetaan sellainen pettymyskokemus että jätetään kaksin toisen lapsen kanssa sisälle pukemaan, vaikka se ei onnistu, kun muut, myös aikuiset, ovat jo menneet ulos?
Tietysti näitä tilanteita voi vahingossa sattua, mutta ei pääsääntöisesti näin saisi tapahtua. Mielestäni ne 'elämään kuuluvat' pettymyskokemukset on esimerkiksi se, että ei aina saa mitä pyytää (lelua, karkkia), joutuu odottamaan omaa vuoroa, huomaa ettei olekaan kaikessa paras jne. Ei se, että jätetään täysin auttamatta ja yksin silloin kun lapsi vielä tarvitsee apua.
Aikuiselta olisi mennyt minuutti kun hän olisi avustanut viimeisenkin lapsen ennen ulosmenoa. Etenkin jos suurin osa jo pukee itse.
mut en tajuu ollenkaan miten se haalari olisi pitänyt asetella?
Tää ei oo nyt kettuilua eikä kritiikkiä kun haluan vain tietää laitetaanko se haalari lattialle makaamaan vai? Minulla siis vasta pieni vauva.Korostan etten edes tunne yhtään 4 vuotiasta enkä osaa edes arvioida mitä sen ikäisen pitää osata.
meillä nelivuotiaan haalari pitää juurikin laittaa maahan makaamaan, jotta poika saa sen puettua päälleen.
mut en tajuu ollenkaan miten se haalari olisi pitänyt asetella? Tää ei oo nyt kettuilua eikä kritiikkiä kun haluan vain tietää laitetaanko se haalari lattialle makaamaan vai? Minulla siis vasta pieni vauva.Korostan etten edes tunne yhtään 4 vuotiasta enkä osaa edes arvioida mitä sen ikäisen pitää osata.
Niin siis silleen laitetaan haalari auki lattialle että lapsi voi istua sen päälle ja työntää jalat ja kädet sisään :)
mut en tajuu ollenkaan miten se haalari olisi pitänyt asetella? Tää ei oo nyt kettuilua eikä kritiikkiä kun haluan vain tietää laitetaanko se haalari lattialle makaamaan vai? Minulla siis vasta pieni vauva.Korostan etten edes tunne yhtään 4 vuotiasta enkä osaa edes arvioida mitä sen ikäisen pitää osata.
eli haalari laitetaan lattialle "makaamaan", vetskari auki.
Lapsen sitten helppo mennä siihen haalarin päälle istumaan ja pujottaa ensin jalat lahkeisiin sisään, sitten nousta seisomaan ja pujottaa kädet hihoihin.
Aika pienikin lapsi oppii noin pukemaan, meillä jo nuorinkin 2v. pukee melkein itse noin haalarinsa - eli en mä nyt ihan ole lapsiani ylipassannut :). Se on vaan tää vaihe nyt ollut tällä 4v:llä tällainen että pukeminen hankalaa (kun elämä muuten hankalaa se on pitänyt projisoida johonkin...)
ap
Niin siis silleen laitetaan haalari auki lattialle että lapsi voi istua sen päälle ja työntää jalat ja kädet sisään :)
Erittäin normaali ja tavallinen käytäntö monessa lapsiperheessä ja hoitopaikassa :), vino pino haalareita rivissä lattialla :)
kyllä ne tarha ja kerhotädit on ihan niiden lasten takia, siellä. joten niiden tehtävä on auttaa niitä lapsia aivan kaikessa.
Olen ollut töissä päiväkodissa yhdistetyssä 3-4-vuotiaiden ja eskareiden ryhmässä. pienempiä todellakin autettiin pukemaan, laitettiin nauhat kiinni, solmittiin kengännauhat ynnä muuta, vaikka toki kannustettiin itse pukemiseen. Eskarit kyllä pukivat itse, mutta kyllä heidänkin pukemistaan valvottiin, katsottiin että kaikki vaatteet tulivat varmasti päälle, autettiin tarvittessa kengän- tai hatunnauhojen kanssa ja varsinkin juuri noiden rukkasten saamisessa hihoihin. Ei todellakaan ole ok, että nelivuotiaat jätetään yksin pukemaan muiden mentyä ulos.
kyllä meidänkin nelivuotiasta pitää auttaa vielä samalla tavalla!
onneksi meidän kerhotädit eivät ole noin ankeita.
Aika tökeröitä hoitajia siellä kerhossa.
Vaikka mielestäni 4v voisi jo itse pukea, niin ei se kyllä oikeuta mukamas ammattilaiselta hoitajalta tuollaista käytöstä.
Ajatella miten epävarmaksi lapsi on´olonsa kokenut. Kauheaa.
Yritä selittää tyttärellesi ettei hänessä ole se vika.
eli aika pitkä poika, moni muukin luullut että hän on 5-6 vuotias. Ja ehkä vähän "pikkuvanhan" oloinen, jutut on monesti samanlaisia kuin vähän isommilla.
Että ehkä uusi täti ei muista tai edes tiedä joka lapsen ikää niin tarkkaan ja luuli että lapsi on vanhempi kuin on, ja siksi ei tajunnut että toinen ei todellakaan osaa.
Mutta vaikka on isokokoinen ja pikkuvanha, niin monilta taidoiltaan ei sitten taas ole kyllä yhtään ikäisiään edellä ainakaan... :).
ap
eli aika pitkä poika, moni muukin luullut että hän on 5-6 vuotias. Ja ehkä vähän "pikkuvanhan" oloinen, jutut on monesti samanlaisia kuin vähän isommilla. Että ehkä uusi täti ei muista tai edes tiedä joka lapsen ikää niin tarkkaan ja luuli että lapsi on vanhempi kuin on, ja siksi ei tajunnut että toinen ei todellakaan osaa. Mutta vaikka on isokokoinen ja pikkuvanha, niin monilta taidoiltaan ei sitten taas ole kyllä yhtään ikäisiään edellä ainakaan... :). ap
Meillä kaksi lapsista oli alle kouluikäisenä ikäistään isokokoisempia, tytär oli 3-vuotiaana normaalin 5-vuotiaan kokoinen, poika puolestaan esim. 5 vanhana päätä pidempi muita pihan viisivuotiaita poikia.
Heillä oli juuri tuota haastetta, eli ympäristö ei tajunnut toisen olevan vielä pieni, vaan esim. 4-vuotiaalta saatettiin hymyillen kysellä, onko hän menossa kouluun :-D. Ei ollut.
Varmaankin on vaikuttanut asiaan, täti ei ehkä ole hahmottanut, minkä ikäisen lapsen kanssa hän oikeasti on tekemisissä.
Paljon helpompaa on näillä pienillä, jotka ovat ikäisekseen pienikokoisia.
Mutta. Meidän pojan päiväkoti vetää pohjat. Kerran oli jätetty koko ulkoilun ajaksi itkemään eteiseen (karaistumaan) kun ei ollut viitsinyt pukea ulkovaatteita päälle. Ja poika oli silloin vasta 3-vuotias!! Vähän näin punaista kun kuulin.
Poika kyllä osasi itse pukea jo silloin suurimmaksi osaksi mutta ei ollut suostunut. Oli kiukutellut ja värkkäillyt kaikkea muuta. No päiväkodin hoitaja oli näppärästi ajatellut jättävänsä lapsen huutamaan koko ulkoilun ajaksi eteiseen niin seuraavalla kerralla menee sit vaatteet paremmin päälle. Arvatkaa vaan toimiko? Ei todellakaan. 3-vuotias ei vielä ymmärrä tuollaista karaistusta.
Aivan kuin lapsella pitäisi aina olla hyvä päivä, koskaan ei saa kiukutella. Aikusten pitäisi kuitenkin tajuta, että nyt on vaikeampi päivä, huomenna ehkä taas parempi ja auttaa tarvittaessa...
Vieläki surettaa lapsen puolesta vaikka tapahtuneesta on aikaa yli vuosi..
mut en tajuu ollenkaan miten se haalari olisi pitänyt asetella?
Tää ei oo nyt kettuilua eikä kritiikkiä kun haluan vain tietää laitetaanko se haalari lattialle makaamaan vai? Minulla siis vasta pieni vauva.Korostan etten edes tunne yhtään 4 vuotiasta enkä osaa edes arvioida mitä sen ikäisen pitää osata.