te jotka juotte alkoholia,juotteko kun lapsi kotona?
Kommentit (51)
vauva on 7kk. kuoharia äsken kilisteltiin:)
juuri nyt kun vauva nukkuu juomme viiniä. vauva herää vielä iltapuurolle.
ja lapsi virkkaa vieressä.
Alkoholinkäytössä (lasi, tai pari) ei ole mitään kummallista tai piiloteltavaa - olen varma, että siitä tulisi jo alakoululaisen mielessä suuri tabu ja paljon kiinnostavampi juttu, jos yrittäisimme tehdä sitä salaa (eli hänen mentyään nukkumaan).
Lasin hyvää valkkaria päivällisellä tarjotun kanan seuraksi.
Eli kyllä: meilä "juodaan alkoholia" kun lapsi on kotona. Meillä muuten peräti tarjoillaan lasten sukulaissynttäreilläkin viiniä ruuan kanssa.
Humalassa ei meillä sitä vastoin aikuisia nähdä.
ulkona odottamassa? en oikein ymmärtänyt koko kysymystä.
en harrasta ruoan kanssa alkoholin nauttimista.
Muutaman kerran vuodessa juhlissa tms. juon itseni hiprakkaan.
Pientä ongelmaa on suhtautumisessa alkoholiin. Kasvoin katsoen vanhempieni alkoholisoituvan. Se alkoi nimenomaan siitä, että ruoalla otettiin 1-2 annosta ja tähän päivään kun on päästy, niin molemmat ovat alkoholin suurkuluttajia. Aina kaato kännissä iltaisin, vaikka työnsä hoitavatkin seuraavana päivänä. Ikinä en voi luottaa heidän apuun ja tiedän, että esimerkiksi klo 16 jälkeen on turha soitella ja rupatella ilman, että luuriin vastaa nousuhumalainen vanhempi.
Toivottavasti opin näyttämään lapselleni normaalia alkoholinkäyttöä tulevaisuudessa. En tosin tiedä, mitä väärää on siinä, etten juo kotona viinejä ruoan kanssa tai saunaolutta saunassa.
lasten läsnäollessakin, siis ennen nukkumaanmenoa.
Meillä on kyllä se periaate, että toinen vanhemmista on aina selvinpäin.
Enkä minäkään nyt missään konttauskunnossa ole, mutta pienessä humalassa kyllä. Välillä juon vasta kun lapset nukkuvat, välillä otan muutaman jo ennen sitä.
Juodaan viiniä lähes päivittäin ruokajuomana. Muutenkin voi alkoholipitoisia juomia juoda vaikka lapsi on hereillä. Miksi ei voisi?
En pidä pahana, että lapsi näkee vastuullista alkoholin käyttöä.
Ps. olen itse alkoholistiperheestä.
Ja myös silloin kun ovat hereillä. Mutta ei meillä mitään ryyppäjäisiä pidetä ikinä. Otetaan lasilinen tai pari sillloin tällöin.
En tosin ole alkoholistiperheestä, vaan perheestä, jossa käytettiin alkoholia kohtuudella.
Voin juoda siiderin saunan jälkeen tai viinilasillisen ruoan kanssa. En pidä pahana, että lapsi näkee vastuullista alkoholin käyttöä.
Ps. olen itse alkoholistiperheestä.
Alkoholia lasten läsnäollessa. Minulle alkoholin juominen tarkoittaa paria viinilasillista. Lapset ovat kyllä bileissäkin ollut mukana, mutta silloin aina vastuu mukana kaikilla aikuisilla, joku saattaa olla hiprakas mutta ei se mitään ryyppäämistä ole :)
ja ihan lasten nähden. Saatanpa ottaa jälkiruuaksi liköörinkin. En humallu koskaan.
Kännejä en harrasta, eli juomiseni on 1-2 annosta, joskus harvoin 3.
Ei meillä kukaan kännissä ole, mutta lasin tai kaksi voidaan lasten aikana ottaa. Joko heidän hereillä ollessaan tai nukkuma-ajan jälkeen. Viiniä ruuan kanssa tai olutta saunan jälkeen.
Juhlissa, joissa on alkoholia tarjolla, lapset ovat olleet mukana vauvasta lähtien. Siis sellaisissa juhlissa, joissa kukaan ei ole örvellyskunnossa. Mutta normaalit juhannukset, vaput, rapujuhlat jne kuuluvat koko perheen perinteisiin. Juomalaulut ja snapsit ovat siis tulleet tutuiksi (ollaan kaksikielinen perhe ja kuuluu ruotsinkieliseen perinteeseen). Juhlissa tosin aina joku aikuinen, yleensä toinen vanhemmista, on ajokunnossa.
Pidän hyvänä, että lapset oppivat vastuullista ja tervettä alkoholin käyttöä. Alkoholi ei ole meillä tabu mutta ei mikään itseisarvokaan.
myös silloin kun lapsi on hereillä. Ei tietenkään paljoa, mutta muutama annos viikossa.
Samalla tavalla omat vanhempani toimivat, alkoholia join ekan kerran 17-vuotiaana serkun häissä, koskaan en ole kännännyt.
Lapset ovat 22-6v. ja heitä on 5 kpl