Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tietämäsi pisimmälle ehtinyt raskaus, ennen kuin äiti sai tietää raskaudesta?

Vierailija
26.01.2011 |

Tuli mieleen yhdestä ketjusta, jossa joku vauhkosi että kyllä normaali ihminen tajuaa olevansa raskaana ennen puolta väliä, mutta ainahan ei käy näin :)

Itse tiedän kolme tapausta.

Yhdessä tapauksessa äiti oli puolen välin paikkeilla raskaana kunnes maha alkoi kasvaa ja vasta silloin tajusi tehdä testin. Kuukautiset oli tullut normaalisti, eikä mitään oireita ollut.

Toiset tapaukset on melkoisen hurjat..

Molemmat naiset saivat tietää vasta kuukausi ennen laskettua aikaa.

Toinen nainen oli tavalliseen tapaan menossa töihin, mutta työasu ei mahtunutkaan päälle, ei sitten kirveelläkään (ja oli siis edellisenä päivänä vielä sopinut ihan normaalisti). Nainen oli tarkastellut sitten itseään peilistä ja huomannut että maha pömpöttää "kuin olisi raskaana" ja soittanut ajan työterveyteen. Työterveydestä ei sitten tullutkaan paluuta töihin, vaan äitiyslomalle :D Nainen oli pitkä ja hoikka, joten missä lie vauva on piileskellyt sitä ennen :O

Toinen nainen rupesi ihmettelemään kummallista kuplintaa mahassa jota oli tuntunut muutan päivän, kunnes sitten yhtenä päivänä mahassa tuntui selvä potku. Raskaustestin ostoon ja sitten neuvolaan. Ultrassa havaittiin lasketun ajan olevan kuukauden päästä. Maha ei kasvanut viimeisen kuukauden aikanakaan kunnolla näkyväksi. Tämä nainen oli pyöräkkä ja oli myös havainnut "lihoneen" hieman viimeisen puolen vuoden sisällä :)

Kertokaa omia tai kuultuja kokemuksia! :)

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mitenköhän kelan tukien kanssa? neuvolassahan pitäisi ollut käynyt ennen 12vk tai jotain sinne päin että saisi kelalta tukia?

aika hurjaa kyllä jos ei ole tiennyt...mutta jos muuta oiretta ei ole kuin pyöristyminen edes menkkojen jääntiä niin miten voipi tietää.

itse en ole kuullut tapauksia.

mitä pitäisikin saada. Lääkärin ja th:n piti vain antaa lausunyo pitkälle edenneestä raskaudesta jne.

-se yksi, joka sai huomata olevansa raskaana rv19-

Vierailija
42/64 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mitenköhän kelan tukien kanssa? neuvolassahan pitäisi ollut käynyt ennen 12vk tai jotain sinne päin että saisi kelalta tukia?

aika hurjaa kyllä jos ei ole tiennyt...mutta jos muuta oiretta ei ole kuin pyöristyminen edes menkkojen jääntiä niin miten voipi tietää.

itse en ole kuullut tapauksia.

mitä pitäisikin saada. Lääkärin ja th:n piti vain antaa lausunyo pitkälle edenneestä raskaudesta jne.

-se yksi, joka sai huomata olevansa raskaana rv19-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sain tietää rv 22. Minulle oli sanottu etten voi koskaan saada lapsia. Söin keltarauhashormonia, joka säännöllistäisi kuukautiskierron. Kun lopetin niiden syömisen jäi kuukautisetkin kahden kuukauden päästä pois. Luulin sen johtuvan hormonien lopettamisesta. Minulla ei ollut mitään oireita... Ei pahoinvointia, rintojen arkuutta tms. Painoni laski n. 5kg kahdessa kuukaudessa, joten en edes lihonnut. Papa kokeeseen mennessäni sain kuulla suuren yllätyksen... Olin raskaana. vauvan ensimmäiset liikkeet tunsin vasta rv 28.

Vierailija
44/64 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sain tietää rv 22. Minulle oli sanottu etten voi koskaan saada lapsia. Söin keltarauhashormonia, joka säännöllistäisi kuukautiskierron. Kun lopetin niiden syömisen jäi kuukautisetkin kahden kuukauden päästä pois. Luulin sen johtuvan hormonien lopettamisesta. Minulla ei ollut mitään oireita... Ei pahoinvointia, rintojen arkuutta tms. Painoni laski n. 5kg kahdessa kuukaudessa, joten en edes lihonnut. Papa kokeeseen mennessäni sain kuulla suuren yllätyksen... Olin raskaana. vauvan ensimmäiset liikkeet tunsin vasta rv 28.

Nyt alkoi jänskättää.

Minäkin söin keltarauhashormonia (yli puoli vuotta). Sen jälkeen ei sitten tullutkaan menkkoja.

Nyt pitäisi olla rv8, mutta en ole enää niin varma.

Olen tuntenut ihmeellistä kuplintaa alavatsalla, joten voisikohan olla jo pitemmälläkin?

No kai se n. 3 viikon päästä ultrassa selviää :D

Vierailija
45/64 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

taidan tietää saman tyypin nimikirjaimet jv

Vierailija
46/64 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin viikolla 8. raskaana, kun äitini sai tietää. Muut se on hoksannut jo aiemmin. Äitillä onkin silmää tälle asialle =)

Vierailija
47/64 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aidosti, ettei äiti tiennyt asiasta:

Vähän alle viisikymppinen, pahasti ylipainoinen nainen sai tietää turvotuksensa ja mahakipujensa syyn jossain rv. 30. Oli naimisissa ja aikuiset lapset jo. Sitten tuli perheeseen iltatähti..:) Luuli oireita vaihdevuosioireiksi ja menkkojen puuttumista asiaan kuuluvana.

Vierailija
48/64 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänellä oli todella stressaava elämäntilanne ja kun menkat jäi pois ,luuli johtuvan stressistä.Ylipainoa sen verran, että en minäkään huomannut vielä paria kuukautta ennen synnytystä mitään.Istukka oli edessä, joten sanoi, ettei liikkeitäkään ollut tuntenut.Meni lääkäriin sitten,kun alkoi tuntua painontunnetta alavatsalla ja ultrassahan se syykin sitten selvisi :)

Vierailija
49/64 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli yli nelikymppinen, luuli oireita ja poisjääneitä kuukautisia baihdevuosiksi. Näissä tapauksissa, joissa tajuaa vasta synnytyksen käynnistyessä on taustalla voimakas kieltäminen. Yleensä ei toivottu raskaus ja ajatellaan se pois. Mielenterveysongelmaiset ja päihdekäyttäjät tai kehitysvammaiset ym erityisryhmät voivat oikeasti olla tietämättömiä mutta ei muuten.

Vierailija
50/64 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

abivuottaan eläneestä vähän pyöreästä tytöstä, joka sai muistaakseni noin kaksi kuukautta ennen synnytystä tietää raskaudestaan. Lapsi käsittääkseni oli terve, mutta äitinsä kuoli synnytyksen jälkeisiin komplikaatioihin. Oli varmasti rankkaa läheisille.

Saattaa olla, että tunsin tuon pyöreän ihanan tytön. Raskaus tuli myöhään tietoon, söi pillereitä, oli kuukautiset,yritti jopa laihduttaa, mutta paino nousi. Selvisi, että oli raskaana n 3 kk ennen laskettua aikaa. Asia otettiin ilolla vastaan ja lapsen tuloon alettiin heti valmistautua.

Kuukauden kuluttua tästä, odottava äiti kuoli keuhkoveritulppaa, lapsi hätäsektiolla ulos. Lapsi ehti kuitenkin kärsiä hapenpuutteesta eikä hänellä ollut kunnollisia elämisen eväitä ja hänet irrotettiin hengityskoneesta kolmen päivän ikäisenä.

Äiti ja tytär siunattiin samassa arkussa. Ja tiedän, että niin monella on heitä edelleen todella iso ikävä.

Ja perintöasioihin vielä, kun niistäkin tässä ketjussa puhuttu. Tytär peri kuolleen äitinsä ja tyttärenkin kuollessa hänet peri hänen isänsä (äiti ja isä avoliitossa).

Vierailija
51/64 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti tuohon vielä lisätä, että monet riskit kasvavat, kun on tietämättään raskaana, kuten tämän odottajan tapauksessa.

Keuhkoveritulpan, johon voi siis menehtyä, suurimpia aiheuttajia / riskin lisääjiä ovat: raskaus, ylipaino, tupakointi, e-pillerit ym ym, jotka valitettavasti tämän odottajan kohdalta kaikki löytyivät.

Vierailija
52/64 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin kerran kuussa nainen kovissa vatasakivuissa ja päätyy synnyttämään täysiaikaisen vauvan. Suurin osa näistä narkkeja ja/tai mielenterveysongelmaisia.

Vierailija
53/64 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alalla työskentelevät kohtaavat aina silloin tällöin naisia, jotka kuulevat olevansa raskaana vasta tullessaan vatsakipujen takia sairaalaan, jolloin selviää, että kyseessä on synnytys.

Sitä on hyvin vaikea ymmärtää, että nainen ei tajuaisi olevansa raskaana, kun vatsa on kuin rantapallo ja lapsen liikkeet taatusti tuntuvat.

Vierailija
54/64 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka ovat tulleet terveyskeskuslääkärin pakeille valittamaan esim. selkä- tai vatsakipuja, kun tosiasiassa heidän synnytyksensä on käynnistynyt. Potilas vain ei ole tiennyt olevansa raskaana. Eivätkä nämä ole kuulemma aina mitään sosiaalitapauksia, hulluja tms., vaan periaatteessa ihan tavallisia ihmisiä, jotka ovat vain luulleet kärsineensä viime aikoina melkoisista ilmavaivoista ja lihoneensa jonkin verran...

Vierailija
55/64 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meni lääkäriin valittamaan selkäkipua, mutta saikin tietää niiden olevan supistuksia. Lapsi syntyi seuraavana päivänä. Kuukautiset olivat tulleet normaalisti koko ajan yms. eikä mitään muitakaan "oireita" ollut. Hänellä oli ylipainoa jo muutenkin, joten mahaa ei näkynyt.

Oli aikamoinen paukku, ystäväni oli alle parikymppinen vielä tuolloin, opinnot kesken jne. Suunnitelmat menivät kerralla uusiksi. Lapsen isä lähti kuvioista paria kuukautta myöhemmin.

Vierailija
56/64 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Raskaus selvisi 15 vk:lla. Kk tuli normaalisti, ei pahoinvointia, ei tehnyt raskaustestiä. Selvisi kun tuli muita oireita ja ultrattiin.

2) Raskaus selvisi 18 vk:lla. Kk jäi pois, ei pahoinvointia, raskaustesti näytti negaa. Selvisi kun ultrattiin kun ihmeteltiin menkkojen poisjääntiä.

Vierailija
57/64 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

steriloitu 50-vuotias ehti seitsemännelle kuulle, ennenkuin selkäsärkyjen syyksi selvisi vauva kohdussa.

Vierailija
58/64 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli mennyt lääkäriin hirveiden selkäkipujen vuoksi. Lääkäri passittanut suoraan synnärille, selkäkivut oli olleet supistuksia. Vauva oli syntynyt pian. Tyttö oli kyseiseen aikaan ala-ikäinen, 16 tai 17.

Itse olen miettinyt että onkohan todella niin ettei tiennyt raskaudestaan, vai tiesi mutta oli niin järkyttynyt asiasta että sulki sen kokonaan mielestään. Ystäväni tiesi tämän tytön ja kertoi myöhemmin kyseisen tytön ehdottomasti kiistäneen olevansa raskaana, kun sitä ole häneltä joku tiedustellut. Tytön äitikin oli vain ihmettelyt että onpa meidän Jessica-Jannika lihonut paljon puolessa vuodessa. Ihan tavallisesta perheestä ja tytöstä kyse.

Vierailija
59/64 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonka ei pitänyt voida saada lapsia olleenkaan oli rv 28 kun sai tietää odottavansa vauvaa.

Vierailija
60/64 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meni vatsakipujen takia lääkäriin ja kyseessä olikin käynnistynyt synnytys. Tyttö on nätisti sanoen vähän yksinkertainen, joten en varsinaisesti ihmettele ettei tajunnut raskausoireita tai sitten vain kieltäytyi myöntämästä itselleen niitä. Tyttö oli reilusti ylipainoinen.

Näin itse tytön n. kuukausi ennen kuin synnytti enkä kyllä kiinnittänyt mitään huomiota hänen mahansa kokoon. Iso se oli muutenkin, sinne poimuihin sitten se melkein 4-kiloinen lapsi kätkeytyi!