Mitä teille täydellisille äideille tapahtuu, kun vauvaikä on ohi??
Itse en ole mikään mahtava vauvan äiti. En jaksa kärryillä joka päivä, en ole oikein onnistunut imetyksessä ja en jaksa kiljua riemusta kotona olemisesta, vaan kaipaan töihin... mutta, kun vertaan itseäni muihin 5-vuotiaiden äiteihin, tuntuu, että olen aivan parhaasta päästä.
Lapsilla on ihan mitä sattuu päällä päiväkodissa (ei edes lämpimiä vaatteita), vanhemmat eivät lue lapsilleen, lapsia ei käytetä harrastuksissa, lasten kanssa ei askarrella, muusta ajanvietosta puhumattakaan...
Itse pyrin esimerkiksi pitämään lastani niin lyhyen päivän päiväkodissa kuin mahdollista. Sitäkään en voi mitenkään käsittää, että täällä palstalla raivotaan, kuinka viedään liian aikaisin päiväkotiin, sitten kun lapsi on kolmevuotias, on ihan ok pitää häntä siellä 9 tuntia päivässä!
Vauvalle soitetaan jo mahassa ollessa musiikkia, käydään vauvamuskareissa ja muuta, mutta sitten ei lapselle opeteta matematiikkaa, lukemista, fysiikkaa. En sano, että pitäisi, kunhan sanon, että suhteessa sama asia.
Näkeehän tämän jo siitä, että vauvapalstoja on vaikka millä mitalla, mutta missä on leikki-ikäisten vanhempien keskustelupalstat... Mielestäni leikki-ikäinen tarvitsee paljon enemmän sitä vanhempaa kuin se vauva. Vauvalle kelpaisi joku muukin, vanhemmuus punnitaan vasta myöhemmin.
Kommentit (63)
Jos ovat imettäneet ja viihtyneet vauvan kanssa kotona ja elämä on ollut kunnossa niin 5-vuotiaana heille heti repsahtaa. Ei välitetä vaatteista, ei tueta harrastuksissa ja koko lapsi unohdetaan.
Ja te, jotka ette ole oikein jaksaneet vauvan kanssa olla niin olette huippuäitejä 5-vuotiaillenne ja osallistuvia ja tukevia vanhempia.
Aika erikoinen tuttavapiiri sinulla.
ei sille kovin moni muu olis kelvannut :) ja samaa jatkan isojenkin lasteni kanssa.
vaikka lapset ovat jo yhtä lukuun ottamatta kouluiässä. Todellakin olen aina huolehtinut vaatteista, tarjonnut virikkeitä (meillä on luettu, laulettu, liikuttu, askarreltu jne.) ja lapsilla on harrastuksia.
En siis tunnista yhtään itseäni tuosta kirjoituksesta, enkä kyllä ole tuttavapiirissäkään tuollaista juuri nähnyt.
Jos ovat imettäneet ja viihtyneet vauvan kanssa kotona ja elämä on ollut kunnossa niin 5-vuotiaana heille heti repsahtaa. Ei välitetä vaatteista, ei tueta harrastuksissa ja koko lapsi unohdetaan.
Ja te, jotka ette ole oikein jaksaneet vauvan kanssa olla niin olette huippuäitejä 5-vuotiaillenne ja osallistuvia ja tukevia vanhempia.
Aika erikoinen tuttavapiiri sinulla.
meidän lapset ei koskaan halunneet mihinkään, tekeekö tämä meistä huonoja vanhempia?
Vauva-palstoja on varmaan siksi, että usein vauvan kanssa on yksi vanhempi kotona, ja vauva nukkuu paljon jolloin äidit kaipaavat keskusteluseuraa palstoilta. Leikki-ikäisen kanssa on sitten päivät täynnä touhua eikä aikaa palstailla. Sitäpaitsi kaikki lapsi-aiheiset palstat ei edes ole rajattu vauvoihin.
Onko sinulla jonkinlaista näyttöä siitä, että 3-vuotiaana päiväkotiin laitetut lapset viettäisivät siellä pidempiä päiviä kuin vauvana hoitoon laitetut? Minusta olisi intuitiivisesti todennäköisempää että kotihoitoa arvostavat äidit myös olisivat ehdottomampia hoitopäivän pituuden kanssa.
Minun imetykseni onnistui ja olen onnellinen ollessani pienen kanssa kotona. Kävin vauvamuskaria ja jatkamme sitä edelleen taaperoiässä. Aion tulevaisuudessa päivähoidon alkaessa laittaa lapselleni kunnolliset vaatteet ja aion myös huolehtia hänen koulunkäynnistään.
Sinulla vaikuttaa olevan jokin ongelma äitiytesi kanssa. Selvitä se pian. Älä määrittele omaa vanhemmuuttasi muiden ihmisten valintojen kautta. Tsemppiä!
ne jotka pitää vauvoistaan hyvän huolen, huolehtii lapsistaan myös aikuisiksi asti. Ja sama toisin päin.
Mutta jos tosiaan sinun tuttusi ovat tuollaisia niin kai sinulla sitten on sellainen kuva äideistä.
En puhu omasta tuttavapiiristäni, vaan yleisistä havainnoistani päiväkodissamme.
ap
Vauva-palstoja on varmaan siksi, että usein vauvan kanssa on yksi vanhempi kotona, ja vauva nukkuu paljon jolloin äidit kaipaavat keskusteluseuraa palstoilta. Leikki-ikäisen kanssa on sitten päivät täynnä touhua eikä aikaa palstailla. Sitäpaitsi kaikki lapsi-aiheiset palstat ei edes ole rajattu vauvoihin.
Onko sinulla jonkinlaista näyttöä siitä, että 3-vuotiaana päiväkotiin laitetut lapset viettäisivät siellä pidempiä päiviä kuin vauvana hoitoon laitetut? Minusta olisi intuitiivisesti todennäköisempää että kotihoitoa arvostavat äidit myös olisivat ehdottomampia hoitopäivän pituuden kanssa.
Minun imetykseni onnistui ja olen onnellinen ollessani pienen kanssa kotona. Kävin vauvamuskaria ja jatkamme sitä edelleen taaperoiässä. Aion tulevaisuudessa päivähoidon alkaessa laittaa lapselleni kunnolliset vaatteet ja aion myös huolehtia hänen koulunkäynnistään.
Sinulla vaikuttaa olevan jokin ongelma äitiytesi kanssa. Selvitä se pian. Älä määrittele omaa vanhemmuuttasi muiden ihmisten valintojen kautta. Tsemppiä!
ja tällä kokemuksella sanoisin, että ne, jotka vei mahdollisimman aikaisin vauvan hoitoon, antoi heidän olla myös siellä kun tuli pikkusisaruksia ja saivat olla pitkää päivää myöhemminkin. Samoin koulun jälkeen yksin ja muutenkin pärjätä itse. En ymmärrä kyllä, miten ap saa tähän tungettua oman traumansa imettämättömyydestään.
Minulla imetys onnistui jollakin ja toisella ei. Minusta tärkeintä oli, että vauva sai mahan täyteen. Olen ollut eräänlainen kotihoitofanaatikko siinä suhteessa, etten suostunut viemään isompia virikehoitoon ja eivät sitten silloinkaan kun oli pakko mennä hoitoon, olleet kuin niin vähän kuin mahdollista.
Se, että olenko onnistunut imetyksessä, ei ole vaikuttanut kyseisen lapsen hoitopäivän pituuteen tai siihen, olenko tukenut häntä harrastuksissa tms.
Olen laulellut mahalle, mutta autan edelleen yläastelaista kokeisiin lukemisessa. Ne ei todellakaan sulje toisiaan pois, kuten ap kuvittelee.
Eli kyllä jos on vauvoistaan pitänyt hyvää huolta niin pitää myös lapsista isompinakin huolta.
Missä päin ko päiväkoti on, sillä en minäkään tunnista yhtään tuota, mitä kirjoitit.
Vauva-aikaiset viihdykkeet ovat vamraan paljon myös kotiäideille itselleen, eli kun olin vauvajumpassa, niin se oli ennen kaikkea minulle tapa päästä ihmisten ilmoille.
Päiväkotilapset taas ei juuri virikkeitä päiväkodin jälkeen tarvitse eikä jaksa.
ettekö tunne ketään, joka pitää 3+ vuotiasta lastaan 9 tuntia päivässä päiväkodissa. Jo siinä mennään mielestäni pahasti pieleen. Ok, itse laitoin lapseni hoitoon aika aikaisin, mutta ei tulisi mieleenkään pitää (ellei siis ehdottoman pakollista rahatilanteen vuoksi) lasta niin kauaa päiväkodissa per päivä.
Entä, luetaanko lapsille tuttavaperheisänne joka päivä? Opetetaanko lukemaan ja laskemaan?
Kuitenkin lähes jokainen äiti yrittää hysteerisesti imettää ja tosiaan käy näissä muskareissa ja alle 1-vuotiasta käytetään kerran viikossa pulkkamäessä...
Kunhan vaan ihmettelen...
ap
ne jotka pitää vauvoistaan hyvän huolen, huolehtii lapsistaan myös aikuisiksi asti. Ja sama toisin päin.
Mutta jos tosiaan sinun tuttusi ovat tuollaisia niin kai sinulla sitten on sellainen kuva äideistä.
Ja minäkin olen sitä mieltä, että kyllä todellakin äidin aito läsnäolo ja huolehtivuus vauvaiässä korreloi myös myöhempien vuosien läsnäolon ja huolehtimisen kanssa! Näin on ainakin minun tuttavapiirissäni ja lasten kaverien (päiväkoti- ja koulu-) perheissä. Tiedostavat äidit ovat sitä aina - ei se miksikään ole muuttunut vuosien varrella.
7
Ja kommentoi sinä tätä sitten, kun olet kokenut muutakin kuin taaperoiän. En puhu omasta tuttavapiiristäni, vaan yleisistä havainnoistani päiväkodissamme.
ap
Totta kai hänelle pitää suoda mahdollisuuksia saada noiden taitojen oppimista tukevia virikkeitä, mm. lukemalla lapsille ääneen, mutta vanhempien ei tarvitse opettaa lukemista ja laskemista ollakseen hyviä vanhempia.
t. luokanopettaja-äiti
kuulusteluun. Suhteessa siitä koituvaan hyötyyn sama asia olisi, jos proaktiivisesti kouluttaisit yläasteikäisiä lapsiasi. Sitä minä yritän tässä sanoa. Vauvaikää mielestäni aivan ylisuoritetaan muihin ikiin nähden.
Ja näin meillä täällä Espoossa. Hyvin tienaavat perfektionistiäidit ovat ensin täysimettäneet, vauvajumpanneet ja muskarisoineet ipanansa kaksivuotiaaksi. Vievät sitten tarhaan ja jatkavat uran luomista. 9h päivässä. Olen itsekin uraihminen, en sillä, kunhan ihmettelen, että mihin se kiinnostus jälkikasvuun katoaa, kun äitiysloma loppuu.
ap
ja tällä kokemuksella sanoisin, että ne, jotka vei mahdollisimman aikaisin vauvan hoitoon, antoi heidän olla myös siellä kun tuli pikkusisaruksia ja saivat olla pitkää päivää myöhemminkin. Samoin koulun jälkeen yksin ja muutenkin pärjätä itse. En ymmärrä kyllä, miten ap saa tähän tungettua oman traumansa imettämättömyydestään.Minulla imetys onnistui jollakin ja toisella ei. Minusta tärkeintä oli, että vauva sai mahan täyteen. Olen ollut eräänlainen kotihoitofanaatikko siinä suhteessa, etten suostunut viemään isompia virikehoitoon ja eivät sitten silloinkaan kun oli pakko mennä hoitoon, olleet kuin niin vähän kuin mahdollista.
Se, että olenko onnistunut imetyksessä, ei ole vaikuttanut kyseisen lapsen hoitopäivän pituuteen tai siihen, olenko tukenut häntä harrastuksissa tms.
Olen laulellut mahalle, mutta autan edelleen yläastelaista kokeisiin lukemisessa. Ne ei todellakaan sulje toisiaan pois, kuten ap kuvittelee.
Eli kyllä jos on vauvoistaan pitänyt hyvää huolta niin pitää myös lapsista isompinakin huolta.
Ilmeisesti on jäänyt jotain pahasti hampaankoloon vauva-ajasta? Toivoitko, että tähän vastattaisiin "meistä tulee laiskoja ja pahoja isompien lasten äitejä"?
No, minulla on parhaillaan vauva ja isompia lapsia, ja ihan yhtä hyvin koitan hoitaa heistä jokaista. Ihan sama persoona olen jokaiselle lapselle.
vastako 5-vuotiaiden äidit saavat vastata kirjoitukseesi?
Olisit maininnut sen aloituksessa, etten olisi turhaan tullut kommentoimaan ketjuasi.
t. 10
Mutta se ei ollut tässä pointtina. Toivottavasti joku tajuaa pointtini nyt viimein. Edes joku?
Totta kai hänelle pitää suoda mahdollisuuksia saada noiden taitojen oppimista tukevia virikkeitä, mm. lukemalla lapsille ääneen, mutta vanhempien ei tarvitse opettaa lukemista ja laskemista ollakseen hyviä vanhempia.
t. luokanopettaja-äiti
ettekö tunne ketään, joka pitää 3+ vuotiasta lastaan 9 tuntia päivässä päiväkodissa. Jo siinä mennään mielestäni pahasti pieleen. Ok, itse laitoin lapseni hoitoon aika aikaisin, mutta ei tulisi mieleenkään pitää (ellei siis ehdottoman pakollista rahatilanteen vuoksi) lasta niin kauaa päiväkodissa per päivä. Entä, luetaanko lapsille tuttavaperheisänne joka päivä? Opetetaanko lukemaan ja laskemaan? Kuitenkin lähes jokainen äiti yrittää hysteerisesti imettää ja tosiaan käy näissä muskareissa ja alle 1-vuotiasta käytetään kerran viikossa pulkkamäessä... Kunhan vaan ihmettelen... ap
ne jotka pitää vauvoistaan hyvän huolen, huolehtii lapsistaan myös aikuisiksi asti. Ja sama toisin päin. Mutta jos tosiaan sinun tuttusi ovat tuollaisia niin kai sinulla sitten on sellainen kuva äideistä.
ne jotka pitää vauvoistaan hyvän huolen, huolehtii lapsistaan myös aikuisiksi asti. Ja sama toisin päin. Mutta jos tosiaan sinun tuttusi ovat tuollaisia niin kai sinulla sitten on sellainen kuva äideistä.
No meillä on luettu joka ilta iltasatu noin muutaman kk iästä. Nyt vanhin 6 v.
En tunne ketään joka yli 9h päiväkodissa, ja se nyt ei muutenkaan ole mikään mittari, onko kaikki nyt kiinni siitä, onko 8h vai 9h??
8h työpäivä yleensä pakottaa monet pitämään yli 8h päiväkodissa.
En tosiaankaan yritä opettaa lukemaan ja kirjoittamaan! MIksi ihmeessä tekisin niin? Lapsi oppii sen itsekin, kun on siihen kypsä, ja viimeistään koulussa.
Minusta olisi outoa, jos vanhemmat opettaisivat lukemaan, sehän on vaan vanhemman pätemistä, lapsi ei sitä tarvitse.
Eli hyvä äiti ei laula vauvamahalleen, ei imetä, ei viihdy kotona vauvan kanssa, ei käy muskareissa, ei vauvauinneissa.
Mutta opettaa 5-vuotiasta lukemaan ja kuskaa harrastuksissa ja lukee ääneen.
Tästä on espoon hyvät äidit tehty.
Anteeksi, että minäkin murkkujen äitinä (joka jopa uskaltaa tenttiä murkulta enkun sanoja tms. vaikka on laulanut mahalleen). Kyse olikin siis 5-vuotiaiden espoolaisten lapsien äideistä.
meidän lapset ei koskaan halunneet mihinkään, tekeekö tämä meistä huonoja vanhempia?