Iltaa av-mammat. Auttakaahan moraalisessa ongelmassani:
Minun tätini mies on käyttänyt minua seksuaalisesti hyväkseen, se alkoi kun olin 7v.
He ovat kummejani. En ole koskaan kertonut kellekään sukulaiselleni, enkä tehnyt rikosilmoitusta.
Kummisetäni on hyvin pidetty mies joka "ei tekisi pahaa kärpäsellekään".
Nyt kummieni lapsi - minun serkkuni siis - on tuonut heille puolisonsa myötä lapsenlapsipuolen, herttaisen 6v pikkutytön jolle en suinkaan halua samaa kohtaloa kuin itselleni.
Minä haluaisin kertoa ja tehdä rikosilmoituksen kummisedästäni, mutta silloin murskautuisi tätini avioliitto ja elämä. Sitä en halua tädilleni.
Samoin iäkäs isoisäni joka asuu heidän lähellään ja jota kummisetäni myös auttaa usein, jäisi ilman apumiestä. Sitäkään en halua, en toivo isoisälleni vaikeuksia.
Jos kerron: kyseessä on sana sanaa vastaan, kenties minulle kunnianloukkaussyytös ja koko suvun vihat jos eivät usko minua, tuottaa paljon surua ja eroja sukulaisilleni. Itse pääsisin huolestani onko pikkutyttö vaarassa kokea saman kuin minä, ja eheytyisin kun syyllinen saisi rangaistuksen.
Jos en kerro: pieni tyttö (joka on innoissaan saatuaan uudet isovanhemmat) tulee viettämään paljon aikaa kummisetäni seurassa. Ja häntä ei kukaan epäile mistään. Ja asia vaivaa minua paljon.
Sukulaiseni asuvat pienellä paikkakunnalla, itse olen muuttanut kauemmas. Siellä kyllä juorut liikkuvat ja varmasti tätini saa kuulla paljon jos paljastuu että hänen miehensä käyttää seksuaalisesti hyväkseen pikkutyttöjä.
Mitä tekisitte minun asemassani?
Minun on hyvin vaikea puhua asiasta, oli kyseessä sukulainen, poliisi tai psykiatri. Olen kärsinyt asiasta paljon, enkä haluaisi kärsiä enää, mutten halua kärsimystä syyttömille sukulaisillenikaan.
Kommentit (99)
ehottomasti sille tytön isälle, vai kumpi se tulikaan siihen sukuun. Kuitenki, sille, kumman isä tämä setä ei ole. Koska hän ottaa tosissaan. Ainaki jos omalle kohalle aattelen, ni ihan varmasti uskoisin. Jos ei omasta isästä vois uskoa, ni kyllä ainaki appiukkoa voi vähän epäillä..?
Sillä sinä ap lähinnä ostat itsellesi paremman omantunnon, valitettavasti. Kyllä se vaan niin on, että sun on PAKKO tehdä asialle jotain!!!
Mun mielestä jonkun neuvo soittaa neuvovaan puhelimeen on loistava, siellä varmasti osataan kuunnella ja jutella ja tukea ja antaa ehkä ihan konkreettisiakin neuvoja.
Nyt keräät hetken voimia, soitat neuvoja ja otat asian puheeksi tytön vanhempien kanssa. Sinua on kohdeltu huonosti, älä anna sen tapahtua uudestaan jonkun toisen pienen viattoman tytön kohdalla.
niin setä ei todellakaan ole parantunut. Ja enemmän sitä haittaa tulee serkullesi, kun käy ilmi, että hänen isänsä on käyttänyt hyväksi hänen uuden puolisonsa lasta.
[ Mutta minulla on myös mahdollisuus säästää heidät suurelta murheelta. ap
No kummalle se murhe on suurempi, miehen vaimolle jonka mies vain on paska pedofiili - asia johon vaimo ei ole voinut vaikuttaa - vai sille pienelle tytölle joka tulee hyväksikäytetyksi?
Minä sinuna kertoisin sen tytön vanhemmille.
Kummille tai kummin vaimolle sinun on turha mennä puhumaan mitään. Ymmärtäähän tuon miten traumaattinen tilanne on sinulle.
Mutta kyllä sinun oikeasti on estettävä ketjua jatkumasta.
Paljastamalla kummisetäsi teon estäisit toista ihmistä käymään läpi samaa helvettiä kuin sinä olet kokenut ja auttaisit tätä elämään paremman ja ehjemmän elämän.
Ymmärrän että asia on vaikea käsitellä ja ottaa puheeksi mutta oikeuttaako mielestäsi sukulaisuus ja oman suvun puolta pitäminen näin järkyttävän rikoksen sallimisen?
Tietääkö KUKAAN muu kuin sinä itse mitä kummisetäsi sinulle aikoinaan teki?
Puolisoni tietää, mutta on hyväksynyt ajan mittaan sen etten ole tehnyt rikosilmoitusta. Aina tekemisissä ollessamme tuijottaa "pahalla silmällä" setääni joka on selvästi arvannut että mieheni tietää, ja siirtyy takavasemmalle.
En ole päässyt asiasta yli. Tiedän että voisin pelastaa pikkutytön elämän, mutta en usko kestäväni sitä että samalla menettäisin kaikki sukulaiseni kummisedän puolelle. Tässä kun on tosiaan sana sanaa vastaan.
ap
kukaan täällä uskalla sanoa sinulle ap, että olet täys itserakas kusipää jos ajattelet mieluummin tätiäsi eli sukulaisiasi, mitä jotain pientä avutonta pikkutyttöä!!?? Häpeäisit. Minusta tuntuu että tän on pakko olla provo, koska en voi uskoa että noin typerää ihmistä on olemassa, että jos on ite kokenu tuollaista, ni sallisi sen tapahtuvan myös jollekulle toiselle, oli se sitte tuttu tai puolituttu tai täysin tuntematon. IDIOOTTI!
mutta minä olen pahentanut ja pitkittänyt asiaa pitämällä sen salassa. Jos olisin sanonut asiasta jos ollessani 7v, tädilläni olisi ollut tilaisuus hankkia parempi mies. Syyllistän itseäni asiasta aivan liikaa, tiedän sen. Mutta minulla on myös mahdollisuus säästää heidät suurelta murheelta. ap
Aikuisten ihmisten mielen pahoittuminen -ja syystä!- on aika pientä sen rinnalla että pienen ihmisen elämä voi mennä piloille lopullisesti.
säästät kaikki vielä suuremmalta murheelta nimenomaan kertomalla. On turha toivo, että setä olisi parantanut tapansa, ja kun hän edellisenkin kerran pääsi kuin koira veräjästä, niin olettaa varmaan niin käyvän tälläkin kertaa. Ja miten sä pystyisit häntä koko ajan vahtimaan, ettei tee mitään, et mitenkään. Serkulle on vielä paljon pahempi isku se, että uusi puoliso syyllistää häntä lapsensa hyväksikäytöstä, kuin se, että tämä teko estetään ennalta.
muillekin lapsille lähipiirissään, esim. tälle serkullesi? Ehkä asia ei ole sukulaisillesi niin vieras, kuin luulet.
Kerrot, että olet niin rikkinäinen ihminen, ettet pysty auttamaan enää itseäsi.Siitä toisesta pienestä tytöstä tulee myös rikkinäinen ihminen, mikäli hän joutuu KERRANKAAN hyväksikäytetyksi.
Tuolla ylempänä joku neuvoi ilmoittamaan, mikäli tämä sukulaismies kerrankin käyttää lasta hyväksi. Silloin on jo myöhäistä hiiren haukotella, vahinko viattomalle pienelle tytölle on jo tehty.
Syy kummisi tilanteeseen on täysin hänen itsensä. Et sinä voinut lapsena valita, käytetäänkö sinua hyväksi.
Mutta sen voit nyt valita, käytetäänkö sitä toista tyttöä hyväksi.
Ihanko totta suosit mielummin sukulaista?
Asia ei poistu sillä, että sinä et siitä kerro. Tämä on varmasti liian rajua tekstiä sinun kestää, mutta jos et tuo asiaa julkisuuteen, niin sillä hyväksyt hiljaisesti sen että sitä toista tyttöä tullaan hyväksikäyttämään. Sillä mihinkä sairas tiikeri raidoistaan pääsee.
Pakko myöntää että olet aivan oikeassa. Minun pitäisi avata suuni..mutta. Aiheuttaisin monelle ihmiselle paljon kurjuutta.
Olen jopa ajatellut tekeväni rikosilmoituksen heti kun isoisäni kuolee, mutta hän on osoittautunut varsin pitkäikäiseksi.
En toivo serkullenikaan mitään pahaa. ap
Pahaa, todella pahaa sinä teet, ellet kerro.
Setäsi jää kiinni ennemmin tai myöhemmin. Ei takuulla ole parantunut, ymmärrät sen varmasti itsekin. Asioita voi uskotella itselleen parhain päin, mutta eivät ne niin kuitenkaan aina ole.
Ymmärrän hyvin, että kärsit tilanteesta sen 7-vuotiaan lapsen syyllisyyttä, joka kerran olit. Mutta se on turhaa. Syyllinen on mielisairas hyväksikäyttäjä. Kuinka voit kuvitella, että tätisi olisi nykyisestä tilanteesta enempi hyvillään?
Et sinä ole syyllinen siihenkään ettet ole aiemmin kertonut. Sinäkin olit sairas ja olet sitä varmasti edelleen, eihän tuommoinen haava parane vaikka sen kanssa kenties oppii elämään.
Älä anna sen tapahtua toiselle lapselle.
olet niin varma, että kukaan ei uskko sinua?? Ehkä sillä sedän vaimolla ja lapsilla on aavistuksia asiasta, mutta ovat sulkeneet niiltä silmänsä. Ihan varmasti se serkun uusi puoliso uskoo ennemmin sinua kuin altistaa lapsensa tälle sedälle.
valitettavasti olet osaksi syyllinen, kun mies toistaa tekonsa, koska olet tiennyt, mitä hän todennäköisesti tekee, etkä ole kertonut kellekään. OLet sen verran tolkuissasi, että kykenet asiaa pohtimaan, joten sun pitää kyetä myös estämään tuo teko. Itsehän et ole syypää hyväksikäyttöösi joten kaikki harmi mitä kertomisesta seuraa, on täysin setäsi syytä. En usko, että kaikki asianosaiset huijaisivat itseään luulemaan, että olet keksinyt koko jutun, miksi ihmeessä sellaista tekisit.
syytä sulla muka olisi valehdella tästä asiasta suvullesi? Kyllä nekin sen tajuaa.
että tietäisit ja, kyllä, SALLISIT, saman kauheuden tapahtuvan toiselle pienelle tytölle?
Tiedän että voisin pelastaa pikkutytön elämän, mutta en usko kestäväni sitä että samalla menettäisin kaikki sukulaiseni kummisedän puolelle. Tässä kun on tosiaan sana sanaa vastaan. ap
Siis oikeesti, ei voi olla sukulaisten puolella oleminen tärkeämpää. Ja tuo sana sanaa vastaan, joo-o, siihenän sun setäs vetois heti, mutta luuletko ettei kenelläkään ole koskaan ollut asiasta mitään aavistuksia? Tai entä jos suvustanne paljastuu lisää sinunkaltaisia törkeästi hyväksikäytettyjä naisia, miksei miehiäkin?
ja setäsi jostakin syystä näyttäisi sen jollekulle, niin se on sitten sedän vastuulla. Mutta ehkä voisit puhuakin, setäsi ei enää voi sinulle mitään. Vaikea kuvitella että setä, joka kyllä tietää mitä on tehnyt, näyttäisi kirjettäsi kenellekään.
Tiedätkö onko sedälläsi ollut muita uhreja? Pedofiilit harvoin tyytyvät yhteen.
Tilanteesi on vaikea, toivotan paljon voimia.
Jos todella et halua kenenkään saavan tietää, ainoa vaihtoehto taitaa olla se että otat ukon kahdenkeskiseen puhutteluun. Kerrot, että muistat mitä hän teki sinulle ja jos tekee mitään pahaa pienelle tulokkaalle, annat raikua. Kerrot niin että uskoo. Sanot, että saman kokeneena näet kyllä hiusten asennosta ja ymmärrät puolesta sanasta jos tyttö joutuu hyväksikäytetyksi, että sitä on turha yrittää tehdä salassa.
Mutta en tiedä uskallanko olla kaksin sedän kanssa. Hän katsoo minua tietyllä tapaa ja olen kauhusta kankeana. Lapun voisin lähettää, mutta sen päätyisi kuitenkin joku muukin näkemään.
Tähän asti paras ehdotus.
ap
kaverini ilmoittaisi, että aikoo tehdä vaikka kouluiskun, enkä kertoisi kellekään, niin enkö olisi osasyyllinen, vaikka en ehkä lain nimessä, mutta moraalisesti? Sillä se on kyllä ihan varmaa, että setä löytää tuosta tytöstä uuden uhrin.
tosiasioiden kiistäminen on tässä tapauksessa paljon pahempaa?
kukaan täällä uskalla sanoa sinulle ap, että olet täys itserakas kusipää jos ajattelet mieluummin tätiäsi eli sukulaisiasi, mitä jotain pientä avutonta pikkutyttöä!!?? Häpeäisit. Minusta tuntuu että tän on pakko olla provo, koska en voi uskoa että noin typerää ihmistä on olemassa, että jos on ite kokenu tuollaista, ni sallisi sen tapahtuvan myös jollekulle toiselle, oli se sitte tuttu tai puolituttu tai täysin tuntematon. IDIOOTTI!
Olen keskustellut anonyymisti asiasta internetissä, ja olen yllättynyt siitä miten paljon löytyy kohtalotovereita. Ja suuri osa heistä ei ole koskaan kertonut vaikka tietävät että on vaara pedofiilin käydä jonkun muun kimppuun. Ja ymmärrän heitä täysin. Ymmärrän myös heidän suuren syyllisyytensä siitä etteivät pysty asialle mitään tekemään vaikka pitäisi.
Voin olla sinun mielestäsi itserakas kusipää jonka sietäisi hävetä.
Minä häpeän sitä että olen päätynyt moisen uhriksi, olenko jotenkin ihmeesti pikkulapsena osoittanut kummisedälle merkkejä siitä että minulle saisi tehdä niin?
Sinulla ei taida olla mitään oikeasti järkyttävää kokemusta itselläsi joka on jättänyt suuria jälkiä sinuun?
ap
mutta minä olen pahentanut ja pitkittänyt asiaa pitämällä sen salassa. Jos olisin sanonut asiasta jos ollessani 7v, tädilläni olisi ollut tilaisuus hankkia parempi mies.
Syyllistän itseäni asiasta aivan liikaa, tiedän sen. Mutta minulla on myös mahdollisuus säästää heidät suurelta murheelta.
ap