Miksi vaunuissa olisi hyvä olla yksi tai kaksi kääntyvää etupyörää?
Entäs heittoaisa (siis se työntösuunnan vaihto "vauhdissa"), onko tarpeen?
Mitä hyviä puolia sinun vaunuissa oli ja mitä jäit kaipaamaan?
10 v. sitten kun ostin esikoiselle vaunuja, oli vain työntöaisan korkeuden säätö ja ilmakumirenkaat=D
Nyt en enää osaa edes vaunuja... niin hirveästi on kaikkea hilavitkutinta!
Neuvoja siis taas tulevaan=)
Kommentit (31)
Kääntyvät pienet pyörät edessä siksi, että kunto kasvaa kärryjä väkisin auraamattomilla kaduilla työntäessä;) Vitsi. Kaupunkiolosuhteissa kääntyvät pyörät on ihan ok, mutta lumessa ne ei kulje mihinkään. Ja sitä lunta ei tarvitse olla paljoakaan. Itselläni oli ehdoton vaatimus vaunuja ostaessa, että pitää löytyä neljä isoa ei-kääntyvää pyörää. Muita vaatimuksia oli konepesuun irtoavat kankaat, kiinteät valjaat, kevyet työntää ja nostaa auton kyytiin... Nämä vaatimukset on Emmaljungan City Crossit täyttänyt aivan loistavasti!
Ohjautuukohan sekin lumessa "raiteiltaan"? Vai onko kolmipyöräiset muuten kiikkeriä?
Ap.
Mutta jos käytät julkisia (bussia) niin toisia seuratessa ne näyttävät vähän vaikeilta. Tässähän vaunut joutuvat olemaan siirtovaiheessa osan aikaa vain yhden renkaan varassa = työntäjän on nostamisen lisäksi kannateltava vaunut tasapainossa. Itse en hankkisi kolmipyöräistä koska käytän paljon kaupunkibusseja.
Sanokaa käyttäjät jos olette eri mieltä, minulla siis vain sivustakatsojan arvio :)
Kahdella kääntyvällä etupyörällä ongelmia ei yleensä, mutta jos sattuu huono tuuri niin toinen etupyöristä kääntyy nostaessa klinuun ja vaunut tökkäävät bussin ovensuuhun. Mutta tämä aika pieni riesa ja poistettavissa sillä että lukitsee pyörät ennen bussiin nousua.
6
Meillä heittoaisan hyötyö on tullut esille oikeastaan vasta nyt, kun vauva syntyi. Miten kätevää, kun sama ratasosa menee sekä 2 v kasvot menosuuntaan että vauvalle kopan kanssa. Jos on tarkoitus hankkia sisarus pienehköllä ikäerolla suosittelen ehdottomasti! Ap:llä ehkä ei, mutta noin yleisesti:)
Meillä saa aisan lisäksi ratasosan irti (Teutonia Prestige), mutta ei ole tullut juuri koskaan irrotettua. Ideahan on, että saa tosiaan vauhdissa käännettyä suuntaa. Ei mielestäni ehdoton, mutta kätevä kyllä.
Meillä käytössä myös tuplat yhdellä kääntyvällä pyörällä ja sen olen kokenut hankalaksi, koska varsinkin julkisiin noustessa ja poistuessa pitää aina lukita ja avata, muuten peruuttaminen hankalaa.
Kannattaakin ehkä ostaa riittävän tukevat vaunut ja lisäksi sellaiset matkikset, joihin saa turvakaukalon kiinnitettyä ja joilla hoituu myöhemmin shoppailut myös isomman lapsen kanssa.
Vielä tuplista, että näin, kuten joku jo kirjoittikin eli melkoisen kiikkerää on nousta bussiin yhden pyörän varassa. Itse en suosittelisi. Jos ei sitten halua aina puhua puhelimessa rattaita työnnellessä, silloin yksi kääntyvä etupyörä on kätevä, kun rattaita voi helposti ohjata yhdellä kädellä;)
löytyy varmasti sopivat vaunut nykyään, vaihtoehtoja on niin paljon! Sinun pitää miettiä missä niitä vaunuja enimmäkseen käytät ja onko useampi käyttäjä, joilla iso pituusero ja monta muuta asiaa. Kun nämä on mietitty, niin sitten vaunukauppaan testaamaan!
Meille sopivat parhaiten kolmipyöräiset (ai, nyt kivitetään taas!) pehmeällä kopalla varustetut "rattaat", heittoaisaa en halunnut, mutta käännettävän istuinosan halusin ja isot renkaat, joita ei tarvitse pumpata (eivätkä mene rikki).
Pieniin tiloihin ja kauppakeskuksissa ajeluun tarvitaan ihan erilaiset vaunut kuin paljon maastossa liikkuvalle, kokeilemalla selviää aika nopeasti minkälaisia et halua, sitten vain niistä lopuista valitsemaan ne vähiten huonot!
niin, meidän kolmipyöräisissä on kaikki pyörät samankokoisia, lukittavissa; kätevä sohjossa tai pahimmilla umpihankikeleillä, muuten isot pyörät kyllä menevät oikein hyvin lumessa vaikka ei lukitsekaan etupyörää.
Meillä on esikoisella yhdistelmät, joissa saa eteen vaihdettu pienet ja kääntyvät pyörät TAI samanlaiset isot kuin takana, jotka ei sitten pyöri. Vaihdon lumisateiden alettua ne isot pyörät ja sitten muutaman viikon päästä ne pienet kääntyvät takaisin. Ne saa kuitenkin kätevästi lukittua ulkona niin, ettei ne pyöri ja kaupoissa ja keskustan lämmitetyillä baanoilla lukituksen saa pois. Kyllä niiden kanssa on lumipenkkojen ylittäminen vähän haasteellista, mutten ole kertaakaan vaihtanut niitä takaisin vaikkei siihen mene kuin minuutti.
Noissa rattaissa on huonoa ainoastaan tavarakori! Siellä menee pari tukiputkea tavarakorin suuaukoilla, joten sinne ei saa esimerkiksi kauppakassillista pujoitettua helpolla.
Kiitoksia vastauksista=) Näyttäisi siltä, että kääntyvistä etupyöristä ei pidetä, koska ne liikkuvat huonosti lumessa ja sohjossa yms. Itse olen katsellut vaunuja, joissa on siis isot kääntyvät etupyörät (saa lukittua), siis ihan samanlaiset kuin se toinenkin rengaspari, mutta vain kääntyvällä mekanismilla. Eikös ne isot pyörät kulje ihan hyvin lumessa yms., vaikka olisivatkin kääntyvät? Kokemuksia. Heittoaisa siis voisi olla ihan hyväkin juttu... meillä ei ole niinkään rajoituksia rungon leveyden kanssa. Mitä muita hyviä ominaisuuksia löytyy? ap.
Ne saa tarvittaessa lukittua jos siltä tuntuu. Kolmipyöräiset kun meillä oli, niin etupyörä oli yhtä iso kuin takapyörätkin, todella leveät ja ei ollut mitään ongelmaa lumessakaan. Harvoin sitä kyllä lukitsin, ainoastaan bussiin mentäessä tms. Todella näppärä joka paikassa, ei ainoastaan kaupoissa. mm. risteyksissä jne. sen kun yhdellä kädellä kääntää, lenkilläkin siis loistavat!
Heittoaisaa en ole ikinä kaivannut, en ole oikein ymmärtänyt mikä se juju siinä on ja mihin sitä tarvii!
Vielä tuplista, että näin, kuten joku jo kirjoittikin eli melkoisen kiikkerää on nousta bussiin yhden pyörän varassa. Itse en suosittelisi. Jos ei sitten halua aina puhua puhelimessa rattaita työnnellessä, silloin yksi kääntyvä etupyörä on kätevä, kun rattaita voi helposti ohjata yhdellä kädellä;)
Mulla ei ollut ikinä mitään ongelmia. Tämäkin on vissiin sitten käyttäjästä kiinni!
Kolmipöyräisissäkin on varmaan eroja. Muutamalla kaverilla on Teutoniat ja ne näyttävät mun mielestä näppäriltä, lyhyet ja tukevat. Tuplarattaissa taas painopiste on niin ylhäällä, että ehkä sen takia kiikkerämmät.
Itse kaveripiirissäni on jos jonkinlaista menopeliä ja yleensä käy sama juttu: rattaat ovat käyttäjän mielestä muuten täydelliset, mutta joku pieni asia rassaa, oli se sitten heittoaisan puute, tavarakorin pienuus/muoto, työntökorkeuden säädön puute, renkaiden tyyppi tai rattaiden paino. :D Äkkiseltään arvelisin, että kannattaa kuitenkin laadukkaat, että saa hyvin varaosia, kun käyttätavaraa on kuitenkin.
joten älä valitse tän hetken kelin mukaan. Musta käänytvät etupyörät on tosi kätsät. Meillä Bugat, niihin voi vaihtaa etupyörien tilalle talvirenkaat, jotka ei käänny. Tosin jo toista talvea ollaan pärjätty ilmankin, käännän vain heittoaisalla isot pyörät eteen, ja lukitsen taakse jäävät pikkupyörät.