Hammaskiven poistoon puudutuksia?
Itse olen lykännyt ja lykännyt menoa sinne, mutta pakko se kohta on taas mennä. Hammaskiveä kertyy jumalattomasti, ja ikenet on vetäytyneet syvälle. Mulla siis aina ollut ientulehduksia ja muutenkin ienongelmaa.
Hammaskiven poisto sattuu aivan jumalattomasti! Olen hiestä märkä sen jälkeen, ja kaikki lihakset krampissa, kun olen täysillä keskittänyt voimani siihen, että kestän sen hirveän kivun.
Onko siihen olemassa mitään puudutuksia tai muuta helpottavaa? En ole kehdannut tähän asti hygienistille edes sanoa, mutta jatkossa en siihen rääkkiin ilman helpotuksia mene! Tippukoot sitten hampaat suusta vaikka :(
Kommentit (4)
suuhygienistillä oikein käyt, jos hammaskivenpoisto on noin kamalaa? Itse kokeilin kerran kiireisenä jotain "puoskaria", joka puhelimessa ilmoitti että otapa Buranaa sitten etukäteen. Ihmettelin, enkä ottanut, ja kyllähän se veri siellä roiskui ja ikenet olivat arat. Kun käyn omalla hammaslääkärillä tai suuhygienistillä, ei hammaskivenpoisto edes tunnu. Ei vaikka olisi vetäytyneet ikenet tai tulehdusta.
ihmisestä kiinni, mulla ainakin sattuu ihan hirveästi. Viisurien poistot (4 kpl) sitten oli ihan helppoja hommia :D
Itse aion kysyä etukäteen, saako rauhoittavia. Jos ei saa, niin haen yleislääkäriltä ja otan ennen kuin menen.
Mulle sanottiin lääkärissä, että ennen kierukanlaittoa voivat antaa rauhoittavia jos haluan, niin kaipa tuohonkin saa!
...eli minulla vihloo hampaat ihan hirveästi jos hammaskiveä putsataan sillä "poramaisella" nykyajan laitteella. Minulla ainakin "hammaslääkäripelkoisiille" erikoistunut hammashoitola suostui putsaamaan hammaskiven vanhanajan raspilla (siihen meni aikaa) mutta eipä sattunut :-) Uskon että puuduttavatkin halutessa, eli etsipäs löytyykö pelkopotilaille suunnattua lääkäriä läheltäsi!
kai ne tavalliset puudutteet auttaa, ihan sama onko paikkaus vai puhdistus kyseessä?!?
Ei se hammaskiven poisto nyt niin paljon sattunut, vanhalla raapimismenetelmällä ei tuntunut missään, mutta oli hidasta, uudempi on nopeampi mutta se vihloi muutamassa kohdassa. Tietysti jos on jo niin huonossa kunnossa ikenet muutenkin, niin kipu voi olla pahempi, ihme etteivät tarjoa jo puudutetta tuossa tilanteessa.
Hammashoitoa saa myös nukutuksessa ja muuten lääkittynä, ei kannata jättää ongelmaa hoitamatta!