Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Herätellä vai ei, vauvaa siis?

Vierailija
25.01.2011 |

Meillä on 2,5kk ikäinen vauva, joka syntyi 5viikkoa etuajassa. Syntymäpaino oli 2840g. Saimme sillon sairaalasta ohjeeksi herätellä 3tunnin välein, ellei vauva itse syö tiheämmin. Alkuun ei ollut tarvetta herätellä, koska vauva söi 1-2tunnin välein öin ja päivin. Nyt jo muutaman viikon ajan vauva nukkuis pidempään kun tuon 3tuntia, varsinkin öisin, mutta olen tunnollisesti lähes aina herätellyt syömään, koska niin meitä neuvottiin tekemään 2kk neuvolankin jälkeen, vaikka kerroin, että nukkuisi pidempään ja painoa ja pituutta on käsittääkseni tullut hyvin.

Alan vaan itse olla aika väsynyt, koska vaikka vauva onkin aina lähes heti uusiks nukahtanut niin minulla se nukahtaminen uusiks on kestänyt pahimmillaan reilu kaks tuntia ja minimissäänkin tunnin niin yössä on sitten unet jäänyt vähiin. Sen verran olen noissa herättelyissä luistanut, että tiedän, että vauva nukkuisi 5-6tuntia ennen kun herää syömään, tämä siis yöllä. Päivällä ei nuku tuntia kauempaa kerrallaan.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä yöherättelyt ja heti. Ja päivisinkin voit siirtyä lapsentahtiseen imetykseen hiljalleen, kunhan syö riittävän usein (6 kertaa vuorokaudessa).

Oma poikani oli 2.9 kg (syntyi tosin rv 39 eli oli ihan täysaikainen) ja painoi tuon 5 kiloa vasta 4 kk:n tienoilla. Silti ei tarvinnut öisin herättää ekan kuukauden jälkeen, jolloin siis oli saanut 3 kg:n rajan kiinni.

Vierailija
2/9 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse keskosena 2.1 kg painaneena syötettiin kahden tunnin välein ekat puoli vuotta ja kolmen tunnin välein sitten loput 1-vuotiaaksi (tosin sitten tietysti kiinteitä myös) ja siis painoin tuolloin yli 9 kg. Sen jälkeen minusta tuli lapsena ylipainoinen, koska olin koko ajan nälkäinen. Nuo keinotekoiset syöttövälit aiheuttavat pitkään jatkuneina haittaa!

Vauvasi on aivan normaalin painoinen. Pidät vain rauhassa huolen, että syö päivisin riittävän monta kertaa, niin ei tarvitse öisin herätellä. 5-6 tunnin välit yöllä on ihan ok, ja voithan tehdä aluksi niin, että yksi pidempi pätkä ja seuraavaan sitten herättelet jo 4 tunnin jälkeen.

Kuopukseni paino ei ottanut noustakseen ja hän todella oli alipainoinen, vaikka siis syntyi normipainoisena (3.5 kg). Silti sairaalassakin sain pitää yhden 4 tunnin välin yöllä, vaikka siis kyse oli todella alipainoisesta lapsesta. Neuvolatätisi on nyt ihan oikeasti vähän pihalla, ellei sitten ole vielä jotain, minkä takia lapsesi pitäisi syödä tiheästi. En kyllä keksi mitään sellaista syytä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvolan ohjetta. Meilläkin piti alkuun herätellä kuopusta 3 tunnin välein. Sairaalan kontrollissa 1 kk ikäisenä saatiin lupa luopua herättelyistä.

Jos siis ei ole mitään muuta syytä (joka ei aloituksesta tullut ilmi), antaisin minäkin vauvan nukkua rauhassa. JOhan sitä normaalisti vastasyntyneidenkin annetaan jo laitoksella nukkua ainakin 6 tuntia putkeen, jos vain nukkuvat.

Pidempiä öitä teille!

Vierailija
4/9 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

liian pitkä tauko syömisessä voi tehdä vauvan niin väsyneeksi ettei jaksakaan sitten syödä reippaasti. Vauvasi on kuitenkin syntynyt etuajassa, täysaikaisten kanssa olis varmaan vähän rennompaa.

Vierailija
5/9 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 4viikkoa etuajassa syntynyt vauva (nyt 6kk) ja saimme myös ohjeen, että täytyy herätellä 3tunnin väein. Tuo herättely päättyi 1kk neuvolan jälkeen, koska sillon tyttö oli yli 3kg painoinen ja niin neuvolan terkka kun sairaalan lääkärit sanoivat, ettei enää tarvitse herätellä ja 2kk iän jälkeen tyttö on nukkunut parhaimmillaan 6-8tuntia putkeen. Nyt kyllä on taas heräillyt vähän väliä, tekee kait hampaita.

Vierailija
6/9 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli sama tilanne, ja neuvolasta sanottiin, että herätelkää, kunnes 4 kg tulee täyteen, sen jälkeen saa antaa nukkua.

Vierailija
7/9 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tasan neljä viikkoa etuajassa syntynyt vauva painoi 2800 eikä tarvinnut herätellä edes alussa. Paino nousi ihan hurjasti! Eli jos kasvu on hyvää, ei tuonikäistä todellakaan tarvitse herätellä.

Vierailija
8/9 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

syntymäpaino ei ole ollut kamalan vähän (oma rv38 syntynyt painoi 200g enemmän), eli varmasti painoa on jo nyt tullut sen verran reilusti että yöllä voit jo jättää herättelyn sikseen. Meillä heräteltiin n. 4 viikon ikään asti, mutta sen takia ettei tyttö herännyt itse muuten syömään, edes päivällä. Jos päivällä syö kuitenkin noin hyvin niin voi varmaan unohtaa sen herättelyn, ainakin sen 3 tunnin välein herättelyn.

Vierailija
9/9 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

syntymäpaino ei ole ollut kamalan vähän (oma rv38 syntynyt painoi 200g enemmän), eli varmasti painoa on jo nyt tullut sen verran reilusti että yöllä voit jo jättää herättelyn sikseen. Meillä heräteltiin n. 4 viikon ikään asti, mutta sen takia ettei tyttö herännyt itse muuten syömään, edes päivällä. Jos päivällä syö kuitenkin noin hyvin niin voi varmaan unohtaa sen herättelyn, ainakin sen 3 tunnin välein herättelyn.