Hei ulkosuomalaiset!!
Onko maassanne tapana,että lasten kanssa ulkoillaan 2xpäivässä säällä kuin säällä niinkuin Suomessa:)?
Kommentit (36)
ja tosiaan ovat nuo leikkipaikat aikalailla tyhjiä talvisin. Tarhassa kyllä ulkoillaan ahkerasti, kaatosateella tai jos asteita on yli -15 niin pysyvät sisällä. Tietysti riippuu myös asuuko kaupungissa vai maalla :) Täällä maalla ollaan useammin ulkona oli sitten kesä tai talvi.
Hollannissa ei todellakaan ulkoiluteta säännöllisesti. Monet ei vie lasta ulos edes kerran päivässä, tai ottaa korkeintaan kauppareissulle mukaan. (Se ja muu asiointi tosin hoituu yleensä fillarilla, joten siinä välissä lapset saa sitten sentään vähän happea.) Muuten lapsista kyllä pidetään ihan hyvää huolta, mut tuota ulkoilun tarvetta ei vaan mielletä niin suureksi kuin koti-Suomessa. Terveisiä Amsterdamista!
näistäkin lapsista tulee (jos on tullakseen) aivan täyspäisiä aikuisia.
T: yksi hollantilaiseen/ranskalaiseen/belgialaiseen/kyproslaiseen... tapaan lapsia ulkoiluttava:D
etta hulluksihan siina tulisivat niin lapset kuin vanhemmatkin ellei paasisi ulos.
eikö nuo lapset ulkomailla kävele seinillä, kun eivät pääse päivittäin ulos liikkumaan ja purkamaan energiaa?
Poikkeuksia tietysti on mutta noin yleisesti.
Mutta se mitä en ymmärrä on vaatetus. Tänä talvena kun on ollut kylmä talvi niin on toppatakit ja pipo päässä mutta missä ihmeessä on käsineet???
Kerran olin lasten eräässä puistossa niin yhdelläkään lapsella ei ollut käsineitä. Minä ja lapseni olimme ainoat.
eikö nuo lapset ulkomailla kävele seinillä, kun eivät pääse päivittäin ulos liikkumaan ja purkamaan energiaa?
Siella on tilaa juosta ja riehua sadepaivina.
t.usalainen
Luulisin että jonkun tosi ylivilkkaan lapsen vanhemmat varmaan vie täälläkin sitä useammin ulos purkamaan tarmoaan, mutta keskivertolapsi pärjää pari päivää sisälläkin jos niikseen tulee, esim. säiden ollessa ankeita. Joo, tiedän miltä se kuulostaa suomalaiseen korvaan...
Edellisen asuinpaikan ainoassa leikkipuistossa oli usein kasoittain lasinsirpaleita, ja puistoissa on koiranpaskaa. Ei se niin houkutellu, ja useemmin tulikin käytyä pikku kävelyillä tai vaikka uimahallissa kuin (leikki)puistossa.
ei tehnyt sitä Suomessakaan. 1-2 päivää menee helposti sisällä kotona, sitten alkaa kaivata muutakin. Mutta ei sekään tarkoita välttämättä ulkoilua, vaan voi olla esim. käynti uimassa, kaupungilla, kylässä tms. Pääasia tuntuu olevan että saa vaihtelua, ei se että pääsee juoksemaan, hyppimään tai kiipeilemään.
No tuo on juuri se perussuomalainen käsitys, että päivittäinen ulkoilu olisi jotenkin "pakollista" ;)
Kuten tästä ketjusta(kin) erittäin hyvin käy ilmi, EIVÄT kiipeile seinillä, miksiköhän Suomessa lapset sitten (ilmeisesti) tekevät niin, ihmetyttää...?!
Sille joka väitti suomalaisten asuvan ahtaasti, suurimmassa osassa maailmaa asutaan kyllä PALJON ahtaammin (vertaapa nyt vaikka johonkin Intiaan, ja tuskin sielläkään ulkoillaan suomalaiseen tapaan), eli ei käy syyksi tuokaan.
on perua Arvo Ylpön ajoilta, jolloin taloissa oli sisällä niin huono ilma, että lapset piti viedä ulos paitsi ulkoilemaan kaksi kertaa päivässä myös nukkumaan.
Minua taas kiinnostaisi tietää, vievätkö kaikki suomalaiset vanhemmat lapsensa oikeasti ulos uskollisesti kaksi kertaa päässä.
Minä en vienyt, eikä läheskään kaikki kaveritkaan.
Minua taas kiinnostaisi tietää, vievätkö kaikki suomalaiset vanhemmat lapsensa oikeasti ulos uskollisesti kaksi kertaa päässä.
Siis etteivät kaikki täälläkään ulkoile :) Itse olen ex-ulkosuomalainen äiti. Olen huomannut että vaunujen/rattaiden kanssa liikkuminen esim. tällaisella lumipyryllä on kyllä yhtä tuskaa, eihän siellä meinaa päästä eteenpäin ollenkaan... :( Joten miten kaikki ainakaan ihan pienten kanssa jaksavat sitä joka päivä? Odotan kyllä kevään tuloa kuin kuuta nousevaa, sitten on ulkoilukin tuhat kertaa helpompaa! :)
kuin siellä Suomessa. Ihan kerrostaloasunnoissa tai rivaria vastaavissa taloissa.
pikkulapset kulkevat vanhempien/äidin/muun sukulaisen mukana, missä tämä liikkuukin, mutta ei lapsia erikseen 'ulkoiluteta', eli kaikki oleminen ja eläminen tapahtuu vanhempien ihmisten ehdoilla.
Usein taaperoikäisiä näkee mukana äidin/mummon työpaikalla, jos on yhtään mahdollista pitää lasta siellä. Esim. kampaamossa, rautakaupassa (!).
Onhan tämä ihan erilainen, yhteisöllinen kulttuuri; äidit eivät vietä päiviään yksin kotona lapsen/lasten kanssa. Ylipäätään ihmiset ulkoilevat melko vähän, autolla mennään joka paikkaan ja sisätiloissa elellään talvisin. Ihan hullu ajatus, että joku menisi leikki-ikäisen kanssa puistoon vesisateella tai tuulisena päivänä.