Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Käsityöaineet yhdistettiin kymmenen vuotta sitten opettaja: Yhdeksäsluokkalaiset tekevät nyt alakoulutason töitä

Vierailija
29.10.2025 |

https://yle.fi/a/74-20188500

"Hintsa sanoo, että entisessä mallissa monesti tytöillä ei aina ole ollut tosiasiallista mahdollisuutta valita teknistä työtä, koska muu lukujärjestys saattoi estää sen. Hänen mukaansa mikään muu aine ei ole liikunnan lisäksi ollut yhtä sukupuolittunut."

Onko kenellekään oikeasti käynyt noin, että kässälle ja tekniselle työlle olisivat olleet eri lukkarit? Meidän koulussa silloin 90-lopussa sai valita kumpaan halusi mennä ja molemmat olivat samaan aikaan.

"Molemmat ovat hyviä oppiaineita, mutta niillä ei ole mitään tekemistä keskenään. Hitsaaminen ja virkkaaminen ovat eri asioita ja meidän oppituntien puitteissa emme ehdi opettaa kumpaakaan kunnolla, Salonen sanoo."

No onhan ne eri asioita, mutta molemmat liittyvät käsillä tekemiseen.

Muutenkin ärsytti koko artikkelin kirjoittaminen teknisen työnnäkökulmasta. Tai eipä niitä kangaskäsitöitäkään päästä opettelemaan kunnolla, kun siellä pitää yrittää jotain hitsausta.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan turhaa vikinää. Käsityö on valinnaisaineena edelleen 8. ja 9. luokilla ja siinä voi valita teknisen käsityön tai tekstiili- käsityön. Valinnaisaineena näitä oppitunteja on läpi lukuvuoden 2 oppituntia/ viikossa. Näin voivat kiinnostuneet aivan hyvin syventyä asiaan. 7. luokalla on 3 oppituntia/ viikko ns.yhteistä käsityöainetta. Ei kovin vähän sekään. Peruskoulu ei ole ammattikoulu eikä korkeakoulu eikä oppilaita voi pakottaa pitämään kaikista oppiaineista! Inhosin itse käsityötä yli kaiken. 

Vierailija
2/11 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi 13-vuotiaan pitäisi osata vaihtaa akkuporakoneen terä, jos sellaista ei kotona ole tarvittu?! Eikö koulussa asia juuri opeteta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ennen muinoin sai valita. Muistan tehneeni pesäpöntön linnuille ja koristelleeni sen polttokuvioinnilla. 

Vierailija
4/11 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi 13-vuotiaan pitäisi osata vaihtaa akkuporakoneen terä, jos sellaista ei kotona ole tarvittu?! Eikö koulussa asia juuri opeteta?

Kuuluu samaan kategoriaan, kun sen jonkun opettajan valitus, ettei peruskoululaiset enää osaa luistella kouluun tullessaan.

Jutussa mainittiin, ettei jotkut osaa lakaista tai imuroida, joka on outoa, mutta meillä ei edes ole mitään akkuporakonetta, johon vaihdella terää. Ei ollut omassa lapsuudessakaan 90-luvulla, joten en osannut sellaiseen hienouteen terää vaihtaa. Aikuisena olen itse opetellut.

Vierailija
5/11 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitaan diplomi-insinöörejä, sanoo Ylen aamu-tv:ssä asiasta opettaja. Joopa joo. Niitä on aivan tarpeeksi Suomessa jopa työttömänä!! Kun Nokia raketoi, aloitettiin IT-alan massakoultus. Eipä tarvita niitäkään enää, kun valmistus ulkoistettiin pois Suomesta.

Vierailija
6/11 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuluu samaan kategoriaan, kun sen jonkun opettajan valitus, ettei peruskoululaiset enää osaa luistella kouluun tullessaan.

Jutussa mainittiin, ettei jotkut osaa lakaista tai imuroida, joka on outoa, mutta meillä ei edes ole mitään akkuporakonetta, johon vaihdella terää. Ei ollut omassa lapsuudessakaan 90-luvulla, joten en osannut sellaiseen hienouteen terää vaihtaa. Aikuisena olen itse opetellut.

Näin juuri. Onko iso homma muutaman minuutin tai sekunnin ajan näyttää asiat: miten imuroidaan ja vaihdetaan terä? Kuinka moni aikuinen osaa vaihtaa porakoneen teriä, kun on erilaisia teriä istukoihin?! 

Vierailija
7/11 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

90-luvulla ei tullutkaan kalusteet kotiin osissa vaan ostettiin kokonaisina. Tietysti jokaisen pitää osata vaihtaa porakoneeseen terä. Itseasiassa koulussa saisi opettaa myös pesukoneen ja tiskikoneen asentamisen ja miten viemärit avataan ja puhdistetaan.

Vierailija
8/11 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

90-luvulla ei tullutkaan kalusteet kotiin osissa vaan ostettiin kokonaisina. Tietysti jokaisen pitää osata vaihtaa porakoneeseen terä. Itseasiassa koulussa saisi opettaa myös pesukoneen ja tiskikoneen asentamisen ja miten viemärit avataan ja puhdistetaan.

Toivottavasti tuo oli sarkasmia. Asennustyöt kuuluvat putkareille. 

Vierailija
9/11 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kouluaikaan (1982 lähtien) käsityöntunnit olivat aina kullakin luokalla samaan aikaan. Eli samassa paikassa lukujärjestystä oli yhtä aikaa teknisen tunti ja tekstiilityön tunti, joten luokka jakautui noille tunneille valintansa mukaan kahtia. Ei siis ollut lukujärjestykseen liittyviä ongelmia valintojen tekemisessä.

Vierailija
10/11 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli samaan aikaan ja yksi vuosi vaihdettiin niin että tytöt olivat teknisessä ja pojat ompelemassa. Opin vuolemaan puu-ukon, tein lintulaudan ja polttokoristellun kupin. Eipä sitä paljon ehtinyt kun oli vain tunti viikossa ja siihen sisältyi muutakin opetusta kuten sähkötöitä, huoltotöitä ja työkalujen käytön opastusta. Minusta oli hyvä juttu ja toivoin että olisi ollut tuntimäärä viikossa isompi sekä mahdollisuus osallistua molempiin.

Vierailija
11/11 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli samaan aikaan ja yksi vuosi vaihdettiin niin että tytöt olivat teknisessä ja pojat ompelemassa. Opin vuolemaan puu-ukon, tein lintulaudan ja polttokoristellun kupin. Eipä sitä paljon ehtinyt kun oli vain tunti viikossa ja siihen sisältyi muutakin opetusta kuten sähkötöitä, huoltotöitä ja työkalujen käytön opastusta. Minusta oli hyvä juttu ja toivoin että olisi ollut tuntimäärä viikossa isompi sekä mahdollisuus osallistua molempiin.

M luokka jaettiin kahtia ja toisella ryhmällä oli ekat puoli vuotta kässää ja toiset puoli vuotta teknistä. Kaikki tekivät puolen vuoden ajan kaikkea ja sitten valittiin jatkettiinko kässää vai teknistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi