Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Curling vanhemmuuden lopputulos on kiusattu lapsi!

Vierailija
24.01.2011 |

Perhetutuillamme on perus-prinsessa. Äiti pukee ekaluokkalaisen, pesee hiukset, hoitaa tavarat, valvoo läksyt, juoksuttaa kehittävissä harrastuksissa 4 kertaa viikossa, viulua, taidekerhoa, balettia ja jazz-tanssia.

Surullisinta tässä on se, että tyttö on pahasti koulukiusattu. Koska koulussa muut ihmiset eivät alistukaan hänen kaikkiin toiveisiinsa, hän kiukuttelee ja äyskii muille lapsille. Koska tytöllä ei ole huumorintajua, eikä hän ymmärrä miksi muut suhtautuvat häneen eritavalla kuin vanhemmat. Hänestä on tehty se, jonka kiusaaminen on julmaa, mutta sallittua leikkiä. Hänet on täysin eristetty luokasta ja hän harvoin pääsee mukaan mihinkään leikkiin. Opelle hän ei kehtaa sanoa olevansa koulukiusattu. Olen kuullut väkivallasta, tavaroiden varastamisesta ja hän jää aina automaattisesti juhlista ja leikeistä pois.

Jouduin sanomaan samalla luokalla olevalle tyttärelleni, että älä leiki hänen kanssaan, koska hän ei osaa olla kiva ja reilu kaveri, eikä hänen toiveisiinsa tarvitse koko ajan alistua. Ja kaiken lisäksi leimaudut hänen puolelleen. Olen aina nolona kun tapaamme perhetuttumme. Pelkään, että hän saa tietää. Olen vihjannut hänelle useasti, että liian hemmoteleva kasvatus ei ole hyväksi, mutta hän vain kokee olevansa empaattinen äiti!

Mitä teen? Onko reilua kieltää lasta leikkimästä hänen kanssaan?

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikeudet omantoiminnan ohjauksessa ovat yleisiä lapsilla ja silloin he tarvitsevat apua juurikin esim pukemisessa, peseytymisessä ja läksyjen teossa. On julmaa arvostella erityisen tuen tarpeessa olevia lapsia.

t. toimintaterapeutti, jolle nämä asiat tuttuja

Vierailija
22/61 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

..etkö voisi rohkaista lastasi hakemaan myös häntä leikkeihin mukaan, kyllä ekaluokkalainen jo osaa "sanella" säännöt tyyliin: "pääset meidän leikkiin mukaan kunhan leikit nätisti etkä määräile.!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

asioita kuten suihkussa käyntejä??!!

Vierailija
24/61 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tiedät perheen sisäiset käytännöt noin seikkaperäisesti.

Vierailija
25/61 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tapaamme vähintään kerran kuussa ja lapset leikkivät silloin yleensä kohtuullisen nätisti keskenään, mutta omani usein purskahtaa itkuun kotimatkalla kun prinsessa kiusasi tai ei joustanut leikeissä ja tai oli epäreilu tai kynsi tai puri. Jos ei ole rajoja, voi käydä aina myös käsiksi? Joskus he leikkivät ihan nätisti ja ottavat jopa poikammme mukaan leikkeihin, mutta yllättävän usein paluumatka autossa on apea.

Prinsessan älyssä ei ole sinänsä mitään vikaa. Lukee, laskee, kirjoittaa hienosti. Osaa myös pukea jos haluaa, mutta ei huvita, kun voi odottaa äidin pukevan. Osaisi varmaan myös pyyhkiä itse, mutta se on ällöä. Osaisi myös varmaan pilkkoa ruokansa ja kaataa juotavaa, mutta ei viitsi.

ap

Vierailija
26/61 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

2) jos näet kerran kuussa, et mitenkään voi tietää niistä kuukauden 29 - 30 muusta päivästä. Suihkussa käymisestä tms. nyt puhumattakaan!

Vierailija
27/61 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsesta en tosiaan pidä, enkä heidän tyylistään kasvattaa. Olemme puhuneet kasvattamisesta paljon ja he ovat täysin sen pauloissa, että he ovat maailman parhaita vanhempia, koska satsaavat paljon lapseen. En voi muuttaa heidän periaatteitaan, enkä arvojaan. Olen vihjaillut PALJON

2. olemme myös viettäneet paljon aikaa yhdessä, olleet mökillä yhdessä pari viikkoa ja koska äiti on huolissaan lapsen kiusaamisesta, olemme puhuneet siitä paljon. Mökillä varsinkin olen tutustunut heidän tapaansa kasvattaa ja minusta se on täysin käsittämätöntä. Heidän mielestään se on huolehtimista. Mökillä meidän lapset saavat mennä yksin pihalle, mutta heidän tyttönsä ei. Keinut ja hiekkalaatikko on 3 metrin päässä ovesta. Järveen eivät lapset saa juosta ja laiturille on aita.

ap

Vierailija
28/61 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja on luokkansa paras, mutta silti tarvi apua esim pukemiessa ja peseytymisessä pidempään kuin ikätoverinsa. Kuulostat tosiaan aika erikoiselta "ystävältä"...

Vierailija
29/61 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mielestäni et voi kieltää omaa lastasi olematta kaveri toisen kanssa.

Vierailija
30/61 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh. Tämä äiti uskoutuu sinulle lapsensa kiusaamisasiassa ja sinä puukotat selkään? Katselepa peiliin... ja mieti minkälainen olet.

Vierailija
31/61 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vihjaillut, sanonut suoraan ja saanut puolustelua, enkä oikeasti voi muuttaa tapaa miten he kasvattavat lastaan.

Onko ainoa vaihtoehtoni siis käskeä heidän suksia kuuseen?

Ja ei, en aio pakottaa lastani hänen ystäväkseen, koska lapsi ei halua olla lapsen kaveri!

Mitä minun pitäisi tehdä, että teen oikein ystäviäni ja lastani kohtaan?

Pakottaa lapseni leikkimään heidän Prinsessansa kanssa? Vai irtisanoa ystävyyteni, koska heidän näkemyksensä kasvattaa lapsia on niin erilainen kuin minun?

Vai sanoa vieläkin suorempaan, että tuosta teidän paapomisesta ei tule nyt mitään? Vai antaa heidän kasvattaa ilkeää lasta, joka kynsii omaani?

Vai olla kuin en olisikaan? Ja antaa asioiden edetä omalla painollaan?

ap

Vierailija
32/61 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuonikäisen kaverisuhteita äidit määrää. Kyllä lapsen pitää itse hallita oma luokkansa.

Vierailija
33/61 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakottaa lapseni leikkimään heidän Prinsessansa kanssa?

Ap - mä ymmärrän sua. Omani on myös arka ja ujo. Hänellä on välillä vaikeuksia päästä leikkiin mukaan. Jos lapsi ei itse halua leikkiä ja kokee prinsessan taakaksi, ei ole pakko. Minusta kuitenkin opettajan pitäisi välittömästi tehdä asialle jotain. Ei lasten tarvitse osata näin vaikeita asioita, kuten koulukiusatun tukeminen ryhmässä ja oma sosiaalinen asema. Meillä oli paljon kiusaamista, mutta kivakoulu sai sen jo ratkaistua ja nyt luokassa on aika hyvä henki.

Vihjaat opelle tilanteesta ja annat lasten olla lapsia!

Vierailija
34/61 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuonikäisen kaverisuhteita äidit määrää. Kyllä lapsen pitää itse hallita oma luokkansa.

Jos lapsille annetaan vapaat kädet dominoida toisia ensimmäisellä luokalla kun sosiaalisia kanssakäymisiä vasta harjoitellaan, niin kaaoshan siitä tulee!

Juuri tällätavalla kasvatetaan syrjivää yhteiskuntaa. Ällöttävä kommentti.

Ja AP kiusaaminen on se koulun ongelma, ei se kuka on kenenkin kaveri. Kun ollaan koulussa ja 7 vuotiaita niin KAIKKIEN on tultava toimeen ja KAIKKI otettava sen koulupäivän ajan huomioon. Miten tämä voi olla hankala ymmärtää?

Vierailija
35/61 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

etkö haluaisi auttaa ystävääsi kehoittamalla puhumaan hänen lapsensa koulukiusaamisesta lastenne opettajalle?

Vierailija
36/61 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ollaan koulussa ja 7 vuotiaita niin KAIKKIEN on tultava toimeen ja KAIKKI otettava sen koulupäivän ajan huomioon. Miten tämä voi olla hankala ymmärtää?

Jos toinen kynsii ja määräilee ja pomottaa ja on täysin joustamaton, mielestäni muillakin on oikeus fyysiseen ja henkiseen koskemattomuuteen kuin ainoastaan tällä pilalle hemmotellulla?! Yksi mätä omena voi pilata koko luokan ja muiden pitäisi aina vain alistua?

nimim. meidänkin koulussa on lapsen luokalla ollut PRINSESSSA jo 4 vuotta!

Vierailija
37/61 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin vähän vastaava ystäväperhe, jossa prinsessa saa kaiken mitä toivoo ja enemmänkin ja siitä syystä hänestä kehittynyt aikamoinen tyranni. Tiedän, että siksi koulussa useat luokkatoverit eivät halua leikkiä hänen kanssaan kun tyttö haluaa määrätä aina kaiken ja kehuskelee tavaroillaan. Vanhempien mielestä heidän lapsensa on täydellinen ja aina vika "konflikteihin" on muissa lapsissa.

Vierailija
38/61 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käsitä ap:n saamia vastauksia! Ihan kuin kaikki haluaisivat väen vängällä etsiä ap:stä vikaa.

Minusta tuolalisia lapsia on paljon, joiden ei tarvitse itse kantaa mitään vastuuta, joita vanhemmat ylenpalttisesti hyysäävät, ja heistä tulee välillä sitten sellaisia, että eivät osaa leikkiä muiden kanssa. Eivät mm. hallitse suuttumustaan (onko muka tavallista, että 7 v kynsii?).

Tässä on ihan turha kyseenalaistaa ap:ta, ettekö itse muka näe toisten kasvatustyyliä, jos vietätte yhdessä aikaa lomalla?

Neuvoja ei ap:lle ole antaa.

Korkeintaan ehkä voisi ajatella, että omalle lapselleen voisi sanoa, että "prinsessa" ei oikein osaa olla muiden kanssa, mutta olisi hienoa, jos te muut kuitenkin yrittäisitte leikkiä tämän kanssa, koska on tosi kurjaa, jos joku joutuu olemaan yksin. Toisen kiusantekoa ei kuitenkaan tarvitse sietää.

Vierailija
39/61 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ap:n kanssa samaa mieltä. Lapset, joiden ei tarvitse itse tehdä mitään eikä edes yrittää tehdä mitään, ovat täysin avuttomia joutuessaan omien taitojensa varaan koulumaailmassa. Taidot ovat myös ihmissuhdetaitoja, joita on hyvä harjoitella ilman vanhemman tukea ennen kouluikää. Koulumaailma, niin kuin reaalimaailma senkin jälkeen, on aika julma ja heikommat sekä ne, jotka eivät ole oppineet itse pitämään puoliaan, otetaan maalitauluksi. Kasvattajat tekevät aina palveluksen lapselle siinä, että lapsi joutuu tekemään itse asioita ja harjoittelemaan ikätasonsa mukaisia taitoja.

t. pph

Vierailija
40/61 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minusta ap on tehnyt typerästi. Jos tyttö on jo koulussa kiusattu, niin miksi ihmeessä sinä yllytät tyttöäsi jättämään tuon tytön yksin. Jos oma tyttösi itse tekee sen ratkaisun, että ei halua tuon kiusatun tytön kanssa leikkiä, niin valinnan vapaus on hänellä. Mutta Tuollainen äidin yllyttäminen siihen, että yksi jätetään ulkopuolelle on todella kauheaa.

Minulla on tempperamentinen ja komenteleva poika. Häntä ei ole hemmoteltu, mutta pojan on ikätovereitaan vaikeampaa suhtautua pettymyksiin sekä hallita tunteitaan. Poika on iäsltään vasta 5, mutta kauhistuttaa ajatella, että poika jätettäisiin ulkopuolelle leikesitä VANHEMPIEN toimesta. Yritämme tietysti kaikkemme opettaa poikaa käyttäytymään ja malttamaan mielensä. Ja opetamme sosiaalisia suhteita sekä sitä, että muita ei voi aina pomottaa. Mutta poika tarvitsee siinä huomattavasti enemmän harjoitusta. Toivoisin, että muiden lasten vanhemmat olsivat kanssamme yhteistyössä koulun alettua eivätkä asettuisi vastapuolelle.

Pitää vaan toivoa, että täällä suunnalla on hieman aikuisempaa väkeä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi viisi