Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eskarin välttämättömyys?

Vierailija
24.01.2011 |

Mielipiteitä kaivataan: lapsemme pitäisi mennä ensi vuonna eskariin. Hän osaa jo sujuvasti lukea ja kirjoittaakin ihan hyvin. Yhteen- ja vähennyslaskut sujuvat alle 20:n luvuilla. Piirtää erittäin hyvin ja tekee itsekseen eskaritehtäviä isosiskon vanhasta kirjasta, josta suurin osa on tehtävistä on tekemättä (kiitos sen surkean eskarin, joka täällä päin on tarjolla). Nyt mietimmekin, mitä tehdä ensi vuonna. Lapsi on nyt mukavassa pienessä päiväkodissa, jossa tehdään paljon enemmän kaikenlaista kuin siinä toisessa, jossa se eskari olisi. Siellä ei nähdäkseni eskari eroa tavallisesta päiväkodista muuten, kuin että kerran viikossa tehdään vähän eskaritehtäviä. Lisäksi tässä nykyisessä päiväkodissa oppii vierasta kieltä. Tuntuisi tosi tyhmältä laittaa yhdeksi vuodeksi toiseen päiväkotiin vain siksi, että siellä on nimellisesti eskari. Eli onko eskarin käynnissä jotain muuta lisäarvoa, kuin nuo eskaritehtävät? Olemmeko ihan hulluja, jos jätämme koko eskarin väliin?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne tulevat koulukaverit ovat olennainen osa eskaria.

Ja sosiaalisten taitojen oppiminen.

Luku- ja muut ns. akateemiset taidot eivät ole niin tärkeitä.

Vierailija
2/36 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattele lapsen etua.

Meillä eskari oli myös ihan katastrofi. Kesti 9-13

9-10 ulkoili

10-11 vaatteiden riisuminen, laululeikkejä

11-12 ruokailu vessatukset

12-12.45 päiväunille

Todella ihmettelin, mitä järkeä minunkaan oli lasta viedä eskariin päiväunille kun ei ollut vuosiin nukkunut päikkäreitä. Tiistaisin oli tunti eskaritehtäviä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kolmannes tulevista koulukavereista oli samassa eskarissa ja koulun alussa oli sit ainakin yksi stressi vähemmän, kun tiesi tuntevansa jo etukäteen monta koulukaveria. Eskarissa myös harjoiteltiin toimimaan koulumaisesti, istumaan paikallaan, viittaamaan, huolehtimaan itse omista tavaroistaan ja mitä nyt ikinä. Itse tehtävät oli mun mielestä aika pieni osa sitä eskaria.

Vierailija
4/36 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika erikoista...

Vierailija
5/36 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne tulevat koulukaverit ovat olennainen osa eskaria.

Ja sosiaalisten taitojen oppiminen.

Luku- ja muut ns. akateemiset taidot eivät ole niin tärkeitä.

aiemmassa päiväkodissa oppinut.

Minun kokemuksesta pojat oppivat eskarissa viimeistään hakkaamaan toisia ja kiusaamaan ja kehumaan kalliimmilla leluilla.

Tytöt lällättämään ja jättämään porukasta pois ja kiusaamaan.

Ne ne, joita syrjitään ja kiusataan on sitten jotenkin omituisia lapsia ja niille tehdään koulukypsyystestejä kun eivät halua lyödä takaisin kun kotona on opetettu, ettei saa lyödä. Sitten maalataan kuvia, että sun lapsesta tulee kiusattu ja se ei tuu pärjäämään ikinä elämässä ja mikä häpeä se sulle on kun se joudutaan palauttaan ekaluokalta takaisin eskariin kun ei se tuu ikinä pärjään siellä.

Näin tehtiin meidän eskarissa. Enpä oikein kunnioittanut ammattihenkilöstön ammattitaitoa.

Muiden lasten kohdalla tilanne muuttui kun huomasivat, että minullakin on vakituinen työpaikka kasvatusalalla ja minun ystäväpiiriini kuului kunnanvaltuutettuja ja oltiin yhden korkeamman pomon sukulaisia. Herranen aika, että muuttui ääni kellossa. Minä olin tosi hyvä äiti ja lapsemme lahjakkaita ja hyviä persoonia,

Tämä erään pikkukylän eskarista esimerkki.

Vierailija
6/36 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään niille tehtävien tekemiselle anna mitään arvoa. Mielestäni oman lapseni eskarissa tärkeinät on just se, että tutustuu kavereihin, jotka tulevat samalle luokalle ja eskari on koulun kanssa samassa pihapiirissä.

Eskarit syövät koulun ruokalassa, käyttävät samoja liikuntatiloja ja -kenttiä. Lapseni kulkee taksilla eskariin, sama käytäntö jatkuu koulussa. Eli tulee helposti vuoden aikana kaikki koulunkäyntiin liittyvt asiat tutuiksi, kuten myös ryhmätyöskentely, viittaaminen, vuoron odottaminen ja se, että kuunnellaan opettajan ohjeita.

Vierailija
7/36 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat erilaisia kuin päiväkotilapsen, koulumaisempia.

Tietenkin eskarin pitää olla laadukas. Minulla on kuopus nyt eskarissa ja kyllä se on todella hieno paikka! Ja kun opet on kokeneita, saan kyllä paljon tukea kasvatustyöhön.

Ja siis minulla on kiltti, säyseä ja sosiaalisesti ja muutenkin lahjakas lapsi, joka ei ole edes perheen vanhin. Ja silti me hyödymme.

Vierailija
8/36 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne eskaritehtävät ja taitopuoli on aika pientä. Itse en pidä tärkeänä esim. sitä osaako lapsi lukea, laskea ja miten piirtää, vaan nimenomaan niitä kavereita. Meillä esikarilaiset kävivät useamman kerran myös tutustumassa kouluun, tulevat ekaluonkan opettajat kävivät esittäytymässä yms.

Vierailija
9/36 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika erikoista...

Hoitjat perustelevat sillä, että heillä on oltava aikaa suunnittelulle.

Vierailija
10/36 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne sosiaaliset taidot ovat kaikkialla ihan samanlaisia, erona on vain ikä. Ei eskarin taidot eroa mitenkään päiväkodin 5v ryhmän taidoista, joten siihen on ihan turha vedota.

Vai millaisia sosiaalisia taitoja oppii lapsi, joka päiväkodissa on 0-6 -vuotiaiden sekaryhmässä? Ei varmaan mitään?

Vierailija
11/36 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei olekaan eskari...

Kyllä ne eskarin sosiaaliset taidot on erilaisia. Ne valmentaa kouluun.

Vierailija
12/36 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli koulukavereihin tutustuminen eskarissa antaa sen oletuksen, että sama porukka jatkaa koulussa. Niin ei se suinkaan kaikkialla ole.

Vierailija
13/36 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei olekaan eskari... Kyllä ne eskarin sosiaaliset taidot on erilaisia. Ne valmentaa kouluun.

Eli mitä sellaisia SOSIAALISIA taitoja siellä opitaan, joita ei opi missä tahansa ohjatussa lapsiryhmässä?

Tätä kysyy opettaja vuodelta 2002

Vierailija
14/36 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos menisit päivittämään osaamisesi?

Vierailija
15/36 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulun yhteydessä olevassa eskarissa...

Koulun pihapiirissä siis ennen pk-käytössä ollut rakennus, jossa useampi leikkihuone ja opetushuone. Ryhmässä 18 lasta.

Eskaria klo 9-13, muina aikoina ihan normaalia päivähoitoa samoissa tiloissa tarvitseville. Eskariaikaan todella tehtiin eskaritehtäviä, opeteltiin numeroita, kirjaimia yms. (tosin oma lapseni luki, kirjoitti ja laski jo sujuvasti ennen eskaria, mutta silti viihtyi), kuunneltiin tarinoita, retkeiltiin, urheiltiin jne.

Klo 11.00 lapset menivät aikusten johdolla koulun ruokalaan syömään opettelemaan koululaisten ruokailutaitoja :-) Lisäksi eskarilaiset osallistuivat koulun yhteistapahtumiin (juhliin, liikuntapäiviin, aamunavauksiin...) aina eskariopen johdolla. Liikuntatunnit pidettiin koulun tiloissa.

Lapset oppivat tuon eskarivuoden aikana liikkumaan sujuvasti oman tulevan koulunsa alueella ja tiloissa, ottamaan ruokalassa ruokaa ja palauttamaan astiat, käyttämään pukuhuoneita yms. Eskarivuosi todella toteutti juuri sen, mihin se minun mielestäni on tarkoitettu: koulunkäyntitaitojen opetteluun.

Vierailija
16/36 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos menisit päivittämään osaamisesi?

eli miten päiväkodin 5v ryhmässä opittavat sosiaaliset taidot eroavat saman poäiväkodin eskarilaisten oppimista sosiaalisista taidoista.

Sosiaalisiin taitoihin ei lasketa mukaan esim. sitä, että osaa itse ottaa ruokaa ja viedä lautasensa tiskeille varattuun tilaan.

Vierailija
17/36 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan suuri osa luokkakavereista tosin tulee eskarin puolelta, koska eska on ilmainen (eli oliko se 4h/pvä laskennallisesti).

Vierailija
18/36 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai olisiko ainoa "iso" niiden 5-vuotiaiden joukossa? En sanoisi, että eskari sinänsä on välttämätön, mutta voihan se lapsesta jossain vaiheessa tuntua vähän oudolta, jos kaikki samanikäiset ovat jossain muualla, ja itse leikkii pienempien kanssa. Mutta jos luulet, että tämä on lapselle ok, ja on sitten valmis hyppäämään suoraan koulun penkille seuraavana syksynä, niin mikä ettei.

Vierailija
19/36 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Tampereellakaan ole pelkässä eskarissa oleville päiväunia. Niille jotka menevät eskarista päiväkotiin iltapäiväksi, heille on päiväunet siinä vaiheessa kun muut haetaan.

Aika erikoista...

Hoitjat perustelevat sillä, että heillä on oltava aikaa suunnittelulle.

Vierailija
20/36 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tyttö aloitti kolmevuotiaani pienessä päiväkodissa. Kun eskari-ikä lähestyi meidän piti miettiä jatkaako tyttö tuolla tutussa hoitopaikassa vai haemmeko hänelle eskaripaikkaa lähempää kotoa, mahdollisesti tulevan koulun eskarista. Päätimme kuitenkin, että hän jatkaa pikkusiskon kanssa samassa päiväkodissa ja käy eskarin siellä. Ryhmä on niin pieni, että eskareita on vain neljä.

Katsoimme tärkeämmäksi sen, että lapsi saa jatkaa tutussa ryhmässä kuin se, että hän oppii toimimaan tulevassa koulussaan. Koulussa ehtii kuitenkin olla 6 vuotta, joten eiköhän siinä ajassa paikat tule tutuksi. Ensin pohdin sitäkin, että onko se ongelma ettei eskarista tule kavereita samalle luokalle. Uskon kuitenkin, että ekaluokkalaiset ovat niin pieniä, että varmasti kaverisuhteiden muodostaminen on helppoa eikä kaikille välttämättä jää eskarista kavereita. Monet myös muuttavat ennen koulun alkua ja kaikille luokille tulee joka tapauksesta lapsia muualtakin kuin samoista eskariryhmistä.

Teinä minä pitäisi lapsen tutussa päiväkodissa, varsinkin kun hänen taitonsa tuntuvat olevat erittäin hyvät. Sosiaalisia taitoja hän harjoittaa nykyisessä hoitopaikassa siinä missä uudessa eskarissakin.