G: Mirena ja sivuvaikutukset (ov)?
Mitä sivuvaikutuksia teillä on tullut Mirenasta?
- hikoilu
- painonnousu (ja tällä tarkoitan terveitä ja täysin samoja elintapoja kuin ennen Mirenaa. Eli pullamössö-pizza-kebab-sipsi-munkki-laiskottelu-linjaa harrastavia aikaisemminkin lihavia ei lasketa ;))
- päänsärky
- väsymys
- jotain ihan muuta
Kiitos!
Kommentit (106)
Mahdollisia sivuoireita on listattu pakkausselosteessa
http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=1739
+ muuta tietoa.
Vastauksista saisi sellaisen kuvan, että on annettu ymmärtää, ettei oireita tulisi. Mikä on vähän outoa.
Kummallista lukea näin negatiivista palautetta kun olen ollut enemmän kuin positiivinen mirena-kierukkani suhteen!
(No minä olen kyllä optimisti-luonteinen)
Oma kierukka ollut kohta vuoden;
+ ehkäisee
+ menkat pelkkää tuhrua/ei ollenkaan
+ seksihalut huipussaan
+ ei liiallista valkovuotoa (kärsin vv:sta ennen kierukan asennusta)
+ en ole lihonut
+ ei mielialamuutoksia
Vaikka olen kokenut edellä mainittuja oireita (päänsärky, vihlonnat, limakalvojen kuivuus ym) NE OVAT HELPOTTANEET AJAN KANSSA!!!!!!
en tajua heitä, jotka ovat poistaneet kierukkansa miltei heti, kun ensimmäinenkin oire ilmenee.. kärsivällisyys palkitaan! :)
Mulla laitettiin Mirena 1,5 kk sitten ja tänään kävin poistattamassa. Mulla oli oireina masennus (itkeskelin päivittäin), päänsärky, turvotus, ilmavaivat, hiustenlähtö, rasvoittuvan hiusten ja ihon lisäksi vielä näppyjä ja painonnousua. Varmaan sopii joillekin mutta mulla Mirena oli todellinen hormoni-loukko
Mulla on sama juttu ja kipuja on ollut noin 2vuotta meni ihan ok pienentyvillä tiputtelulla ja sit alkoi tulla runsaamat kerran kuukaudessa ja pahoinvointia ja migreeni kohtauksia jonka takia lääkäriin 😭
Oon ottanut buranaa kipuihin ja välillä auttanut ja välillä ei
Olin kuumeessa koko sen puoli vuotta, minkä mirena oli sisällä. Lisäksi imusolmukkeeni tulehtuivat. Olin todella huonossa kunnossa. Kovasti väittivät, ettei voi johtua siitä, mutta kappas, vihdoinkin kun sain pakotettua gynen ottamaan mirenan ulos, aloin pikkuhiljaa voida paremmin.
Päänsärky, pahoinvointi, vatsan pullotus, ilmavaivat. Hirveintä jatkuva polte, kutina ja kuumotus alapäässä. Pidin 1 kk ja otatin pois. Paras päätös ikinä! Pullotus ja pahoinvointi helpotti muutamassa tunnissa, polttelu hävisi seuraavana päivänä. Eikä ollut muuten mitään tulehduksia mistä vaivat olisi johtuneet. Ihana olo kun ei vuotoja ennen seuraavia menkkoja!
Ei muita ikäviä sivuvaikutuksia kuin hirsutismi (alkoi kasvaa viikset ja parta), hikoilu ja painonnousu.
Positiivisia ovat poisjääneet kuukautiset, tasaantuneet mielialanvaihtelut ja parempi ihon kunto.
Mulla ei ole ollut mitään haittavaikutuksia tästä. Poisto ja uuden laittaminen vain sattui helvetisti. Onkohan siitä haittaa, jos kierukkaa pitää monia vuosia, sekoittaako oman hormonitoiminnan kokonaan ?
Ei sivuoireita ollenkaan, päinvastoin hormonaaliset vaihtelut tasaantuivat, seksihalut hyvät ja iho parani hormonaalisesta aknesta. Olen siihen erittäin tyytyväinen.
Asennettiin 1.5 kk sitten, oireena vielä vuoto ja välillä alavatsakivut sekä yöhikoilu. Seksihalut ovat kasvaneet todella, olen kuin kissa pistoksissa. Onneksi on mies, joka haluaa myös.
Käytön aikana ei kummempia oireita. Mitä nyt masennus iski, mutta siihen varmaankin vaikutti enemmän muut syyt.
Käytin kierukkaa 4 vuotta, otatin pois vuonna 2016 syksyllä ja minulla ei vieläkään palautunut kierto normaaliksi. Kierto on mitä vaan väliltä 22-97 päivää. Kierukan pois ottamisen jälkeen ollaan yritetty lasta kolme vuotta. Ei ole tärpännyt :(
Taustoista sen verran että minulla on kaksi luonnollisesti saatua lasta ennen kierukkaa ja hyvinkin täsmällinen kierto.
Onko totta että tämä on suomalainen keksitö?
Vierailija kirjoitti:
Onko totta että tämä on suomalainen keksitö?
Kyllå se on. Suomen lääkeviennistå ulkomaille 80% tulee hormonikierukasta ja ehkäisykapseleisra.
Kuinka on onnistunut raskautuminen mirenan jälkeen? Montako kuukautta meni?
Mulla ollut mirena tasan 2 vuotta ja koko tämän 2020 vuoden on ollut selittämätöntä turvotuksen tunnetta ja puutumista kopassa. Tuntuu erityisesti jalkaterissä ja varpaissa sekä sormissa, ihan nakkisormi-fiilis. Naama on turvonnut ja painoa vaan tulee koko ajan lisää, vaikka syön kohtuudella. Voiko tämö olla mirenan aiheuttamaa kun ei lääkärit turvotukselle/puutumiselle/pistelylle mitään syytä ole löytänyt:/
Hormonikiurukka on ollut heinäkuun alussa asti jatkuvasti vatsakipuja ollut joudun valitettavasti ottamaan särkylääkettä burana 3x joskus jouduin ottamaan 4x aika kipeä vatsa on ollut alusta asti ja vieläkin on niitä kipuja kovinkin kipuja vatsakipenä jos tämä jatkuu vielä pitkään ajattelin ottaa tämän kiurukka pois kokonaan sit varmaa helpottaa vatsakivut